Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
lillemadz

kylkanaler aq130?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hallå, jag  har lite funderingar om hur kylkanalerna går i min B20/aq130. jag har köpt en renoverad B20 och undrar över om det ska vara hål i botten på termostathuset ner i motorblocket? Minns inte hur det var på förra motorn. Detta är en 4 cyl. motor med endast sjövattenpump (ej cirkulationspump). En bild i genomskärning i verkstadshandboken visar inte att vattnet går nedåt från termostathuset utan bara i toppen och avgasröret mm.

 

Är det något som inte stämmer eller tänker jag fel? Bifogar tre bilder på termostathus/vattenfördelningshus

 

post-98517-0-07489600-1401479819_thumb.jpg

 

post-98517-0-17570400-1401479874_thumb.jpg

 

post-98517-0-06770400-1401479905_thumb.jpg

 

Redigerad av lillemadz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en biltopp du har! Om man ska konvertera toppen, ska man plugga båda hålen. Hålen går inte ner i blocket, utan till cirkulationspumpen på bilmotorn.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en biltopp du har! Om man ska konvertera toppen, ska man plugga båda hålen. Hålen går inte ner i blocket, utan till cirkulationspumpen på bilmotorn.

 

Ok tack för snabbt svar :-) Men kan det påverka kylningen om ena hålet inte är pluggat?

 

Jag har provkört motorn och den blir skållhet, och efter bara någon minut går tempmätaren i topp :-(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Självklart måste båda hålen vara igensatta annars fyller du ju båten med vatten. Inuti cylinderlocket sitter ett fördelningsrör av mässing och för att det ska fungera måste du borra ett 8 mm hål i bakkant av röret. Sedan har du ingen tempgivare bredvid termostaten. Enligt din bild sitter det ett blindlock där givaren ska sitta. Du kan inte mäta med tempgivaren som sitter längst bak på toppen utan du måste flytta fram den.

Ingemar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Självklart måste båda hålen vara igensatta annars fyller du ju båten med vatten. Inuti cylinderlocket sitter ett fördelningsrör av mässing och för att det ska fungera måste du borra ett 8 mm hål i bakkant av röret. Sedan har du ingen tempgivare bredvid termostaten. Enligt din bild sitter det ett blindlock där givaren ska sitta. Du kan inte mäta med tempgivaren som sitter längst bak på toppen utan du måste flytta fram den.

Ingemar

 

Hej Ingemar. Toppen kom monterad  på blocket och hålet i botten på termostathuset verkar möta ett annat hål i motorblocket. Det ser inte ut som att det passar ihop. Allting på motorn är monterat och inget vatten sprutar ut någonstans när man provkör.

 

Problemet är att motorn blir skållhet på bara någon minut. Jag tog bort fördelarhuset och provkörde med en slang på kylröret från limpan. Det var ingen vidare fart på vattnet när det väl kom. Jag ska köpa en ny limpa. Tempgivaren sitter bak på topplocket. Det gjorde den på föra B20n också och det funkade.

 

Jag blir lite förvirrad när du nämner håltagning i fördelningsrör (borde väl redan vara gjort av leverantören?) Var ska man borra menar du?

 

/Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Det ser ut som att detta handlade om en topp från en bilmotor. Om det inte redan är gjort, så måste den modifieras för att gå att använda på en marinmotor. Det innebär att man pluggar hålen mot cirkulationspumpen som bara finns på bilar. Vidare pluggar man några hål och borrar ett nytt för det lilla röret bredvid termostaten, vilket man ser är gjort på din topp. Man byter också expanderbrickor till rostfritt, och i samband med det så borrar man ett 8 mm hål i aktre änden på det vattenfördelningsrör som finns inuti toppen. Man flyttar också tempgivaren till främre änden. Sedan kan det mycket väl vara något annat som gör att motorn går varm så fort. T ex hål i avgaslimpan så att vattnet går direkt ut och inte tar vägen genom motorn. Dålig pump, igensatt intag mm.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Det ser ut som att detta handlade om en topp från en bilmotor. Om det inte redan är gjort, så måste den modifieras för att gå att använda på en marinmotor. Det innebär att man pluggar hålen mot cirkulationspumpen som bara finns på bilar. Vidare pluggar man några hål och borrar ett nytt för det lilla röret bredvid termostaten, vilket man ser är gjort på din topp. Man byter också expanderbrickor till rostfritt, och i samband med det så borrar man ett 8 mm hål i aktre änden på det vattenfördelningsrör som finns inuti toppen. Man flyttar också tempgivaren till främre änden. Sedan kan det mycket väl vara något annat som gör att motorn går varm så fort. T ex hål i avgaslimpan så att vattnet går direkt ut och inte tar vägen genom motorn. Dålig pump, igensatt intag mm.

Ingemar

 

Hej igen tack för all nyttig info. Ska vidarebefordra det du skrivit till motorfirman för dubbelkoll om detta är utfört.

Sedan är jag säker på att en ny limpa behövs i alla fall :-)

 

Med vänlig hälsning/Mats :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vill bara tillägga att det kommer bra med vatten genom avtappningshålet på motorkroppens sida akteröver när jag låter den va öppen (ingen kran i hållet) och motorn startas.

 

Men det är sämre tryck i röret från avgaslimpan till termostathuset (som jag skrev ovan)

 

Tändningen är ej finjusterad med stroboskåp kan det påverka att motorn går varm snabbt?

 

/Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hallå igen. har bytt impeller, och pumpen läcker inte, men på vilka fler sätt kan pumpen va dålig?

 

vill tillägga (påminna) att hålet i botten på termostathuset inte mynnar ut utanför motorn utan tycks möta ett annat hål i motorblocket vart tar det hålet vägen isf?

 

/Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

morsning korsning. vill bara tacka för bra information i mitt ärende. riktar ett speciellt tack till Sanktanna för fint engagemang i min situation

Lennart på Täby Motor bekräftade Sanktannas info om hur en biltopp konverteras till en marintopp tack!

Nu ere bara resten kvar :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...