Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Tunafishburk

Hur fixa skadat trä ?

Rekommendera Poster

Hej.

 

Håller på att renovera min båt. Båten har ett skrov av glasfiber och en påbyggnad av trä. tyvärr så är det bara mahogny faner på båten och inte solid mahogny.

 

Jag har försökt att rädda upp denna 60-talare så gott det går men med tanke på att det är faner på någon millimeter så är det svårt.

Tidigare ägare under åren har slipat ner genom fenaren på sina ställen, på andra ställen är det vattenskadat och även någon bräda av annan färg är bytt. 

 

Jag förstår ju att man inte kan "trolla" men jag vill ändå få det att se så bra ut som möjligt. 

 

Någon som har tips på hur man kan få det skadade trät att bli i en liknande kulör som mahognyn så att det inte syns lika bra som det gör nu ? hur löser man detta på bästa sätt ?

 

Tacksam för svar.

 

Mvh

Johan 

post-97105-0-52689800-1401455230_thumb.jpg

post-97105-0-36159300-1401455273_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antingen är du lite konstnär och betsar det så det ser någorlunda ut, eller så får du fanera om. Båda kräver en hel del känsla och kunnande för att det inte skall se illa ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Tack för svaret !

 

Tror att jag ska försöka vara lite konstnär :) och betsa . Jag har förlikat mig med tanken att det inte kommer att det aldrig kommer bli 100 men man lär ju kunna få det lite bättre i alla fall.

 

Har du någon bets att rekommendera till detta ?

 

Något tillvägagångssätt som funkar ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja - INTE Internationals bets. Heller inte Herdins, som är för inomhusbruk. Försök att hitta bets som inte är alkoholbaserad, det "hugger" så fort att du inte hinner korrigera. Lägg på betset med trasa eller en svamp. Jag skulle också fuska lite; olja hela ytan tunt först så den får den kulören den har när den är oljad. Sedan blanda pigment i oljan och använda som bets (egentligen är det lasyr...), kanske tungträ-olja och konstnärsfärg? Öva på en brädbit för att se att det blir rätt nyans, sedan lägga på flera varv tunt. Låt härda en vecka eller så innan fernissa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

stort tack för hjälpen ! :)

 

nu ska jag leta efter bra bets som inte är alkoholbaserad :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag tycker Internationalls bets har blivit riktigt bra nu för tiden, brukar spä den med 20% förtunning och använda trasa eller svamp. Förr blev allt lila med deras bets men nu är den helt ok.

Redigerad av tompelompe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det mörka kan du försiktigt bleka med oxalsyra först!

ja nu är det nog så att det mörka är lim skarven, och på den hjälper ingen blekning.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...