Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
matte333

Mariner Magnum har "tappat" cylindrar

Rekommendera Poster

Hej på er!

 

Har en Mariner Magnum 40hk -92.

När jag var ute och körde i söndags så efter ca 20 min så började det hacka och pusta minst sagt oregelbundet, samt att den tappade ca 50 % av kraften. Man kan riktigt känna att den hugger emot när man kör. När jag sedan lät den stå i nån timma så funkade den fint igen för att efter ca 20 minuter återigen börja sitt jäkla hackande. Idag när jag startade den var den riktigt svårstartade och kass redan från start...

 

Så vad kan detta vara?

 

Då det läckte ur förgasarna i höstas har jag bytt flottörnålarna samt packningarna så det finns nu ingen läcka någonstans, men något fel när jag satte tillbaka förgasarna kan jag helt klart ha gjort.

 

Ha även bytt impeller, har en jämn och fin stråle på kylvattnet men kanske denna kan vara felmonterad på något sätt? 

Bytte tändstift förra sommaren.

 

Bifogar en liten filmsnutt på eländet så kanske något kan ge ett litet tips om vad detta kan vara....

 

Tack på förhand!

/Mattias

MarinerMagnum2.MOV

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vill jag inte komma och måla fan på väggen i onödan men den har inte nypt?

 

Windows 8 och jag kommer ej överens så jag får inte upp filmen, men är det separat oljesmörjning?

 

Är detta första gången du kör sedan förgasarmeket?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej Bjaerven,

 

aj då, låter inte bra att den kanske nypt men går den då att köra överhuvudtaget? kan väldigt lite om motorer...som den är nu så går den att köra men med pust och stånk och betydligt mindre kraft.

japp, den har en separat oljetank.

Ja, första gången jag körde var i söndags så att det skulle kunna vara något med förgasarna eller att jag gjort något galet med dem känns inte helt otänkbart...

 

/Mattias

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Missat att svara, hur går det? Om felet uppenbarade sig direkt efter förgasarmeket så känns det mer bränslerelaterat. Hur ser stiften ut?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Missat att svara, hur går det? Om felet uppenbarade sig direkt efter förgasarmeket så känns det mer bränslerelaterat. Hur ser stiften ut?

Då skall jag försöka summera detta lilla äventyr...

1.Lämnade in båten på verkstad för felsökning i juni där de kunde konstatera att förmodligen var CDI-boxen kass men inte alls säkert. fick ganska tydliga vibbar att de var inte jättesugna på att pilla vidare med min motor.

2. Lämnade in båten hos ytterligare en verkstad men fick samma svar där men denna gång med säkerhet att det var boxen som gått. För att spara några kronor letade jag upp en begagnad orginalbox som jag lämnade till verkstan. Sen blev det totalt tystnad från dem då det visade sig att de tagit semester över hela juli och då bommat igen, detta är alltså en båtverkstad som lägger ner verksamheten i juli...

3. I början på augusti får jag tag i dem men då med infon att motorn är skit, bara att slänga, den är bara helt kass. Sjösatte och testade och den gick knappt att starta, gick helt ojämnt i 30 sek sen dog den helt.

4. Skam den som ger sig, jag lämnade in båten återigen till verkstad nr 1 som ringde efter en dag och berättade att tändkablarna var felsatta dvs 2:an satt på 3:an och vice versa och nu gick den som en klockan. 

5. Glad i hågen hämtade jag båten och jajamen, lät riktigt bra på land.... men i sjön tappade den all kraft så fort man försökte gasa på, gick i max 5 knop på fullgas och drog kolossala mängder soppa. "lite" uppgiven puttrade jag hemåt men ett par hundra meter innan bryggan hoppade den plötsligt till och gick bättre än vad den någonsin gjort! Likadant morgonen efter, i ett par hundra meter...sen var det tillbaka till max 5 knop. Har försökt få kontakt med verkstan men de säger bara att de inte har tid för de skall ta upp massa båtar...

6. så under detta lilla äventyr har jag bytt tändkablar, stift två gånger, CDI-box, packningar och flottörnål till förgasarna samt tvättat dem i ultraljud , gått igenom bränslefilter, bränslepump, bytt blåsan,samt haft inne motorn hos två olika verkstäder.

7. Vad jag nu har är en motor som startar lättare än vad den någonsin gjort tidigare, går fint att varvar upp i friläge men som tappar kraften så fort man försöker komma över 5 knop samt drar enorma mängder soppa. Tilläggas skall att den har fortfarande har ett konstigt puffljud som kommer från avgashålet där den samtidigt tillsamman med avgaserna skvätter ut bensin. Upplever också att den inte tänder helt jämnt utan lite grann som att den vid ett visst intervall hoppar över en cylinder men inte alls i samma omfattning som min tidigare bifogade filmsnutt.

 

Så vad säger ni, skall man lägga ner detta och försöka sälja den i delar eller borde man stå på sig och reklamera servicen hos verkstan som aldrig testade båten i sjön? (han som satte tändkablarna fel har inte ens skickat någon faktura så där blir svårt att reklamera) Eller om någon har en tanke kring vad som kan vara felet?

 

Tur att det inte varit fint väder i sommar!! :)

 

/Matte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är med största sannorlikhet bränslerelaterat. Min första tanke är att det kan vara reed-ventilerna som stular/sätter sig. Jag vet inte om denna maskin har reed-ventiler, och om det går att montera dom fel (förutsatt att dom sitter på fögasarsidan och att du haft dom av), men på vissa går det faktiskt. Kan vara otäta, skit/packning kan ha satt sig i bladen osv. 

 

För att se om åtminstone maskinen mekaniskt är ok, ta ett kompprov på alla tre cylindrarna. Jag skulle också prova att reklamera firman, förutsatt att dom hade chansen att prova motorn i sjön. 

 

Är kompen bra på cylindrarna är hoppet inte ute för maskinen iallafall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu så!!

 

Efter att för säkert 15:e gången haft isär förgasarna ställde jag flottörerna i en helt "felaktig" vinkel enligt verkstadsmanualen och vips funkar den hur bra som helst! antar att flottörerna tappat flytkraft på något sätt under alla dessa år så därför stämde inte "rätt" vinkel.

Underbart att ingen av verkstäderna bemödade sig att testa båten med växel i, de hade förmodligen fattat att den flödade direkt...:(

jaja, nu har jag iallafall gått från att aldrig sett en utombordare utan kåpa till att kunna montera isär en förgasare i sömnen m.m synd bara att det skulle vara under en av de bästa somrarna i mannaminne...

 

Jag tackar er som svarat på min inlägg och måste säga att det ha ju varit betydligt bättre svar än vad en professionell verkstad kunnat ge, alla heder åt er och stort tack!

 

/Matte 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...