Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
seglarfreaken

Håller segel o Furlex för att segla delvis inrullat?

Rekommendera Poster

I regel har vi alltid seglat helt utrullat. Men nu tänkte vi göra i ordning en mycket fräsch lättvindgenua i något modernare plastliknande material och anpassa den till förstagsprofilen. Egentligen hade vi tänkt  att bara ha den som ett reservsegel, men fungerar det bra att segla den delvis inrullad kanske vi kan börja använda den permanent. Det  här är en genua. Den typen av försegel som vi  alltid tidigare har använt har alltid varit en fock.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Furlexen håller säkert, den är ju dimensionerad för att klara ett försegel av maxstorlek.

 

Men...

 

en lättvindsgenua är oftast tillverkad av tunnare duk för att inte falla samman vid lätta vindar. Även om du rullar in den så är det samma tunna duk som du använder när du seglar med den inrullad i hårdare vindar. Den kommer troligen inte att tåla hårdare vindar (den är ju inte heller konstruerad för det,så det är inte fel på seglet utan på sättet du tänker använda det).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sätter upp genuan på våren och tar ner den på hösten. När det blåser 8 meter och uppåt rullar jag bort halva ytan ungefär och har inte märkt att det förändrat seglets form. Någon form av laminerad duk. När man minskar seglets yta blir ju påfrestningen på duken mindre.

Men enklast är väl att ta med seglet till en segelmakare och fråga om råd. Han blir nog glad åt att svara, du är ju en potentiell framtida kund, och antagligen föreslår han att sy in en förlikskompensator, avsmalnande förtjockning i framkanten för att rulla in buken. Utan den skulle jag inte använda seglet delvis inrullat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Furlexen håller säkert, den är ju dimensionerad för att klara ett försegel av maxstorlek.

 

Men...

 

en lättvindsgenua är oftast tillverkad av tunnare duk för att inte falla samman vid lätta vindar. Även om du rullar in den så är det samma tunna duk som du använder när du seglar med den inrullad i hårdare vindar. Den kommer troligen inte att tåla hårdare vindar (den är ju inte heller konstruerad för det,så det är inte fel på seglet utan på sättet du tänker använda det).

 

Jag kan inte riktigt förstå att det verkligen är en lättvindsgenua. Materialet känns ju styvt, så jag begriper inte riktig varför den inte skulle  kunna klara av lite hårdare vindar. Den har legat oanvänd i  källaren i  över 10 år nu så jag/vi har inte mycket att förlora på at  pröva det här.

Hoppas innerligt  bara att seglets anpassningen till förstaget inte blir så komplicerat och dyrt.

Seglet är säkert 15-20 år  gammalt och förmodligen riktigt  modernt  på sin tid. Då var det nog betydligt  mer ovanligt att man hade seglet  på rulle och förstagsprofil, så nya möjligheter har ju öppnat sig här. Hoppas att seglet inte tappar formen, men jag har ju som skrivet inte mycket att förlora.

Att rulla förseglet  borde väl även slita mindre  på den än att vika det. Jag kan mycket  väl tänka mig att det  här materialet är mer känsligt för  solljus. Hoppas att försegelkapellet skyddar det tillräckligt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var du själv som betecknade seglet som "lättvindsgenua".

 

En allroundgenua som sytts för att sitta på en rulle är sydd i en duk som ska tåla att seglet är delvis inrullat i hårdare vindar.

 

Följ rådet du fått tidigare och kolla med en segelmakare som kan dukkvaliteterna och kan avgöra vad du lämpligen kan använda din genua till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var du själv som betecknade seglet som "lättvindsgenua".

 

En allroundgenua som sytts för att sitta på en rulle är sydd i en duk som ska tåla att seglet är delvis inrullat i hårdare vindar.

 

Följ rådet du fått tidigare och kolla med en segelmakare som kan dukkvaliteterna och kan avgöra vad du lämpligen kan använda din genua till.

 

Visst sa jag att det  var en lättvindsgenua. Men förutsätningarna för att använda den i lite hårdare vindar borde ha förändrats sedan jag köpte båten för  xx antal år  sedan. Den förra ägare hade en stor plåtrulle under fördäck och ingen förstagsprofil. Focken och den andra genuan hade  pistolhakar.

Det här seglet hade små plastband med tryckknappar som man satte fast den runt  förstaget med. Självklart  fattar jag också att med den konstruktionen så håller det bara att segla i svagare vindar.

Men i och med att jag nu har Furlex och deras  förstagsprofil så borde förutsättningarna ha  förändrats. Frågan är bara om seglet  kan förlora sin form vid hårdare vindar eller fladdra sönder slag under sådana  förhållande. Men jag chansar ändå! Vad är alternativet?

Att seglet får falla i källarens glömska i xx antal år till?

Skulle jag verkligen få något om jag försökte sälja seglet?

Det är väl inte många som vill fästa sin genua runt  förstaget med tryckknappar?

MEN blir jag tvungen att lämna in seglet för att få ett passande förlik kommer jag givetvis fråga segelmakaren om det verkligen är värt  det. Vi vill inte hålla på att byta försegel så fort  viden ökar lite.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ställer frågor som ingen kan svara på. Ta seglet till en segelmakare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni  har så rätt tompelompe och lintott! Jag tog för en liten stund sedan kontakt  med Björns Segelvård  i Stockholm, som jag har mycket goda erfarenheter  av. Tid verkar han ha också :) Han tror att skadan på focken inte är så komplicerad att laga och kan fixa det medans jag väntar. Vi pratade även om min gamla genua. Han trodde att den var av mylar, när jag beskrev den för honom. Jag har tagit ett par bilder, men lyckas inte bifoga dem. Förmodligen är det en inställning i forumet som jag har missat för att kunna göra det. Något för mig att jobba vidare på :( 

Om det är en mylargenua så är det ett skört material som lätt kan skadas. Han trodde även att förliket är för långt för den när man har furlex och förliket är troligtvis 0,5 mm för  grov för  att passa profilstaget. Den här har jag mätt till 5.0 mm. Om det är som han befarar lägger jag ned det här  projektet eftersom det  i så fall blir för sårbart  och dyrt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du bör ha en bukkompensator för att få det att fungera och för att inte töja ut seglet på fel sätt.

När det blåser mycket blir det stora krafter även på ett inrullat segel.

Är det verkligen är en lättvindsgenua kommer segelmakaren att avråda från att använda den i hård vind.

 

Om du inte har bukkompensator kommer du dels att skrynkla seglet på rullen och töja det på ett olämpligt vis och du får dessutom en stor buk när du egentligen vill ha en så liten buk som möjligt.

 

Rådet att fråga segelmakaren kvarstår.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du är så klok som så många andra är här på forumet Mackey!

Det lutar åt att jag lägger ned det här projektet. Men först ser jag det som ett fyspass att åka kommunalt och släpa med mig seglen för konsultation hos Björns Segelvård. Det blåser för mycket  idag för att ta ned focken och vika ihop den, så jag nöjer mig nog med att åka dit med bara genuan idag för  konsultation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker mig förstå att det är en S30 du har, eller Seacat? Vi hade en S30 (utan rulle) i tio år och på längre seglingar med mycket skiftande väder hade vi både genuan och kryssfocken sittande på förstaget, det ena seglet hopvikt och fäst vid mantåget. Lätt att skifta segel och inga problem med dålig form pga rullningen. På nuvarande båt med rullsystem skiftar jag aldrig segel eftersom det är för jobbigt att hantera Om man skulle byta till ett mindre segel pga blåst så står man med ett segel som bara sitter fast i halshornet och fladdrar ut i sjön. Att hantera det ensam när den andra personen styr har jag provat, men avstår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...