Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Hansbanans

Vit olja och oljemängd MD 21b

Rekommendera Poster

Jag har en Krabat med en MD 21b från 1981. Den är min första båt med dieselmotor och jag har bara haft båten i ett år så jag kan inte motorn alls.

 

Tre frågor till den samlade sakkunskapen på Bryggsnack:

 

1. När jag bytte olja i helgen och skulle fylla på ny var silen där man fyller på igenkletad med en vit smet, vilket tyder på vatten i oljan. Jag skruvade bort topplocket och hittade små samlingar med samma vita oljesmet där som jag torkade bort efter bästa förmåga.

(Samma sak förra året. Då var jag dock inte lika noggrann, utan torkade ur silen och hällde på ny olja.)

Dock fanns inte spår av vatten i oljan som jag pumpade ur tråget. Den var snarare svart. Likaså oljestickan, naturligtvis.

Vad är detta? Var kan det komma ifrån och hänger inte hela oljesystemet ihop? Är det farligt och vad kan man göra åt det?

 

2. Enligt instruktionsboken ska motorn rymma 5,5 liter olja. När jag hällt i nästan fem liter gjorde jag uppehåll för att kolla oljestickan. Oljan hade då passerat maxgränsen på stickan med ett par centimeter. Jag har förstått att oljemängden man ska ha i kan variera beroende på motorns lutning, men jag trodde aldrig att det skulle skilja sig så mycket åt. Är det på något vis skadligt att ha för mycket olja i motorn eller kan jag låta den vara kvar?

 

3. På vattenröret som går ut till vänster om oljekylaren har det börjat droppa vatten. Stället är redan tätat med något slags isoleringstejp. Tror ni att det bör att få tätt med något slags tejp och vad för tejp är i så fall bäst att använda? Börja jag ta bort den gamla tejpen eller tejpa vidare på den?

 

Tacksam för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vit smet i motorns övre delar och speciellt i ventilkåpan som jag antar att du lossade inte hela topplocket, är vanligt och det är kondens som samlas därför att motorn inte blir tillräckligt varm där, detta händer ofta i bilmotorer på vintern särskilt om man bara kör korta sträckor, inget att oroa sig för om det inte rör sig om enorma mängder.

 

Det finns alltid en viss mängd fuktighet i oljan, vatten bildas under förbränningen och kommer ner i vevhuset med gaserna som smiter förbi kolvringarna.

 

Jag hade en Volvo 164 en gång och där samlades flera deciliter vitt smet under ventilkåpan på vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du kör motorn kommer du att fylla upp oljefiltret med olja så då har du inte överfyllt i alla fall.

Fortfarande borde du få plats med en halv liter till.

Kan det vara så att du inte fick ur all olja?

 

Egentligen är det inget att oroa sig för, se bara till att du har rätt nivå på stickan.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vit smet i kåpan är inte normalt på MD21, har aldrig sett detta. Om du inte kört båten i mycket låga temperaturer kontrollera om motorn går på rätt temperatur. Se även till att det är torrt i motorrummet och inte en massa fukt. Fixa läckan du har på kylvattnet.

 

Att laga det kylvattenröret med tejp låter inte särskilt smart. Ligger lågt på motorn och kan lätt bilda hävert om bottenkranen är öppen och det börjar det läcka mer kan du sänka båten i hamn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vit smet i kåpan är inte normalt på MD21, har aldrig sett detta. Om du inte kört båten i mycket låga temperaturer kontrollera om motorn går på rätt temperatur. Se även till att det är torrt i motorrummet och inte en massa fukt. Fixa läckan du har på kylvattnet.

 

Att laga det kylvattenröret med tejp låter inte särskilt smart. Ligger lågt på motorn och kan lätt bilda hävert om bottenkranen är öppen och det börjar det läcka mer kan du sänka båten i hamn.

Ta bort tejpen och kolla om det är röret som är trasigt eller om det är vid anslutningen till oljekylaren det läcker. Röret är endast intrträngt i anslutningen på oljekylaren med en gummitätning mellan och förmodligen är det den som blivit torr och läcker. Har haft samma problem på min MD21B.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag blev också väldigt förvånad när jag bara fick i 4 liter i min MD21 och Stickan visar fullt. Ska försöka jämföra min olje sticka med någon annan som har MD21 så jag vet om jag ligger rätt i längd. Jag har inte fått något vitt kladd i ventilkåpan men någon enstaka droppe vatten( kondens) har visat sig på locket till oljepåfyllningen.

MVH//Ronnie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min oljesticka visar också fullt när jag fyllt på mindre än 5,5 liter vid byte av olja och filter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...