Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
pixelpark

Nybörjarfrågor

Rekommendera Poster

Hej på er, skeppare och sjömonster!

 

Jag är ny här på forumet, och på sätt och vis ny i båtlivet. Jag har spenderat mycket tid på sjöar (Vänern) och i utombordarekor, men har egentligen väldigt lite egen erfarenhet med större båtar. Jag har under många år drömt om att äga båt, och känner nu att det börjar bli dags. Så, här kommer lite frågor som jag ännu inte har svar på. Det vore vänligt om ni kunde försöka besvara dem.

  1. Kan man låta en större motorbåt stå på sin trailer under vinterförvaring?
  2. Vad är det för skillnad mellan ett hamnkapell och ett vanligt kapell?
  3. Vad kostar det generellt att få service på en inombordare inför vintern, och vad innehåller en sådan service typiskt?
  4. Hur förhåller ni er till båtmotorer på begagnade båtar, om ni ska köpa? Hur länge kan en välskött Penta leva?
  5. Tappar en båtmotor mycket kraft under årens lopp?
  6. Hur ser processen ut för att ta upp båten på hösten?
  7. Det verkar finna olika standarder för elspänning på båtar, säkert beroende på ålder. Hur förhåller man sig till det om man vill installera ny elektronisk utrustning?

Ok, det blev många frågor och jag är uppenbarligen ny på detta, men jag skulle verkligen uppskatta era tankar. Tack!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej!

 

Svarar på de jag kan, andra kan fylla på:

 

1. Ja det är inga problem, men man bör palla upp trailern så att den inte vilar på hjulen hela vintern, annars har de en tendens att bli ovala i formen.

 

2. Ett hamnkapell ligger lågt och fungerar bara som täckning av båten. Det är alltså inte ståhöjd eller i närheten av det och därför inte lämpligt om man vill vistas i båten under kapellet.

 

3.

 

4. Många motorer är 30-40 år och kan säkert hålla 10-20 år till om de är välskötta och fortsätter att skötas väl. Trots det kan en del totalt dö i morgon. En gammal motor är därför lite som ett lotteri. Man bör därför vara beredd på att om man har otur måste man framöver totalrenovera (om det är värt det), köpa en ny motor eller sälja båten billigt.

 

5.

 

6. Man tvättar den och tömmer båten på värdesaker, kapell och dynor. Sedan måste man vinterkonservera motorn, tillvägagångssättet varierar lite beroende på motor, sök på nätet. Sedan brukar tidningen Praktiskt båtägande varje år ha en artikel om hur man gör när den tiden på året kommer. Kanske har missat något?

 

7.

Redigerad av adde_xboy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toppen, tack så mycket adde_xboy.

 

Med fråga 6 menade jag egentligen hur man får upp den ur vattnet; förstår att man kan ta upp båtar på sin trailer direkt, men går det verkligen med lite större båtar, 7-8 meter? Dock tacksam för infon du gav även i denna fråga; ska se till att jag får tag i tidningen när det numret kommer - har nyligen köpt numret där motsvarande process för våren beskrivs och det var mycket bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. och 6.

Om du ska ta upp en båt som är uppåt 8 meter så är den tyngre. Antar jag?

Det innebär större krav på trailer och även på bilen som drar upp första biten från ramp.

 

Jag har haft en träbåt som vägde… mycket. Då skaffade jag en tvåaxlad trailer.

Första gången jag tog upp så vek sig samtliga bultar som höll rullarna under kölplankan.

Fick byta till 10 mm bult. Du ska således inte underskatta tyngden. 

Men inte överdriva heller. Vad man gör är att ta med en kompis till rampen som kopplar sin bil till din och hjälper till att dra. Jag har aldrig misslyckats med den metoden.

 

7.

De allra flesta båtar har 12V system. Något annat är så ovanligt att du kan bortse från det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med olika standarder för elspänning vet jag inte om du menar dels 12v systemet och sedan landströmen som går på 220v?

Vissa båtar har ju elgrill, micro mm som endast går på 220v och kräver landström eller att du har en generator/inverter.

 

Frågan om service är ju väldigt beroende på motor samt om det är rak axel eller drev/IPS som ska servas med.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du en större båt rekomenderas att du antingen hyr en lastbil med kran som lyfter upp den, eller så går du med i någon båtförening/marina som brukar ha isättnings/upptagnings helger där dom tar dit en kran så många kan göra detta under en helg för att på så sätt få ner priset

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

3. Priset för service varierar oftast beroende på hur stor motorn är och om även saker som drevservice ska inkluderas. För min maskin (VP 31 med rak axel) brukar jag betala runt 2000-lappen för arbete och material för en normalservice (filterbyte, oljebyte, glykolkonservering, allmän kontroll). Vill jag byta remmar, impeller och termostater kostar det lite mer. Drevservice slipper jag som sagt undan, det skulle annars gå på uppskattningsvis en tvåtusing till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...