Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Fafnesbane

Val av instrumentering...

Rekommendera Poster

 

Jag i huvudbry vad det gäller utbyte av loggen som är trasig. Jag har också en äldre GPS som behöver bytas ut. Jag har flera NMEA2000-instrument varför jag är sugen på en Garmin 721xs, med ekolodsfunktion. Funderingen är om jag skulle välja en NX paket 4 och inte använda medföljande ekolod, utan istället köpa ekolodssensorn till 721:an. Dels blir detta dyrt, men kanske också over-kill. Behöver man bottentopografi till seglingen? Känns lockande, men.... Vilken konstellation skall jag välja!? Möjligen att jag antingen tar NX 4-paketet med alla givare och väljer 721:an utan ekofunktion, eller enklaste NX paketet med bara loggfunktion med 721xs med ekofunktion... 

Jag har bara problem att bestämma mig, och sjösättningen är om 1,5v. :-).

Har någon tips?

 

Simon 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har monterat en 720s samt Garmins eget vind/log/lod paket - detta jobbar med NMEA2000,

har ej testat hur bra det fungerar för jag har precis sjösatt.

Har nu dubbla lodgivare eftersom den givaren till vind/log paketet är en trippelgivare med log/lod/temp - men det passade mej eftersom jag redan hade två genomförigar.

 

/ Tomas

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår nog inte riktigt.

Du har flera NMEA2000 instrument men behöver köpa en ny logg (instrument eller givare?).

Köper du Nexus NX Startpack4 så får du inte NMEA ut därifrån, då behöver du NX2.

 

Tänker du byta ut hela instrumenteringen samt köpa ny plotter, ev med framåtseende ekolod?

Vilken är i så fall din fråga? ;)

 

Beroende på budget hade jag kikat på NX2 paketet istället för att kunna lägga in alla värden som datafält på plottern.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår nog inte riktigt.

Du har flera NMEA2000 instrument men behöver köpa en ny logg (instrument eller givare?).

Köper du Nexus NX Startpack4 så får du inte NMEA ut därifrån, då behöver du NX2.

 

Tänker du byta ut hela instrumenteringen samt köpa ny plotter, ev med framåtseende ekolod?

Vilken är i så fall din fråga? ;)

 

Beroende på budget hade jag kikat på NX2 paketet istället för att kunna lägga in alla värden som datafält på plottern.

 

 

Det visade sig att Nexus paket4 går att koppla in, precis som alla annan Nexusutrustning med en box som kodar om (1100kr). Vidare så finns det inte framåtstrålande ekolpod ännu, utan aktergivare med rundstrålning. Dock inte till segelbåt. Det blev en Garmin 721xs och Nexus paket 4 m. box, samt en Fusion radio som också är NMEA-kopatibel, vilket innebär att man kan styra radion via plottern. För att få Nexus att passa till NMEA behövs alltid den där boxen. Det som vore kul är att även installera en bränslegivare till NMEA, som får man även upp den parametern i plottern. 

Tidigare så har jag en Garmin VHF och AIS.

/Simon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skönt - det verkar finnas folk på Garmin (Nexus) som vet vad dom pratar om. Jag har försökt att få redaa på en trådlös Nexus kan ge mej NMEA för att koppla i hop med mitt gamla system, men det gick inte enligt Garmin (har hört flera som är missnöjda med support/kunskapen om systemet sedan Garmin tog över) - det var därför jag bytte ut hela min anläggning till nytt.

 

Vad är det för för en box som kodar om signalen? - har en Nexus server ligger som användes i det gamla systemet och det var in i den jag ville få in signalen för att skicka vidare till instrument, plotter, vhf mmm

 

Har en hel dej Nexus grejor till salu och det vore bra att veta hur de går att använda tillsamans med de nya.

 

/ Tomas

 

 

/ Tomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skönt - det verkar finnas folk på Garmin (Nexus) som vet vad dom pratar om. Jag har försökt att få redaa på en trådlös Nexus kan ge mej NMEA för att koppla i hop med mitt gamla system, men det gick inte enligt Garmin (har hört flera som är missnöjda med support/kunskapen om systemet sedan Garmin tog över) - det var därför jag bytte ut hela min anläggning till nytt.

 

Vad är det för för en box som kodar om signalen? - har en Nexus server ligger som användes i det gamla systemet och det var in i den jag ville få in signalen för att skicka vidare till instrument, plotter, vhf mmm

 

Har en hel dej Nexus grejor till salu och det vore bra att veta hur de går att använda tillsamans med de nya.

 

/ Tomas

 

 

/ Tomas

Hej Tomas!

Jo, det finns en box som Garmin säljer, som kopplar ihop systemen. Den heter Garmin GND10 Black box interface, konverterar data mellan garmin och nexus. Kolla på tex. Hjertmans, på instrument och på Garmin. Jag skall köpa en själv. Det skulle vara lite kul att även installera en bränslegivare till systemet. Man kan bränna hur mycket pengar som helst!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...