Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Helleman

Smörja upp styrning Mercury 50 hk, Monark 555

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej

 

Någon som kan ge mig lite tips på hur jag ska smörja för att få lite lättare styrning?

Jag har smort styrarmen på bilden genom att lossa överfallsmuttern och gnida in själva armen med universalfett, bra eller dåligt? Jag hittar inga smörjnipplar längs styrarmen (som sedan övergår i en kabel inne i båten).

Jag har fyllt på fett i alla smörjnipplar på motorinfästningen osv, men jag tycker ändå att det är lite trögt att styra så lite tips vore fint.

Jag har endast haft båten 2 säsonger och det är min första båt, så jag är en nybörjare. :-)

 

MvH

Johan

post-102402-0-92062500-1401011248_thumb.jpg

Redigerad av Helleman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligtvis måste du byta vajer, hade samma problem med trög styrning till slut gick vajern av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Någon som kan ge mig lite tips på hur jag ska smörja för att få lite lättare styrning?

Jag har smort styrarmen på bilden genom att lossa överfallsmuttern och gnida in själva armen med universalfett, bra eller dåligt? Jag hittar inga smörjnipplar längs styrarmen (som sedan övergår i en kabel inne i båten).

Jag har fyllt på fett i alla smörjnipplar på motorinfästningen osv, men jag tycker ändå att det är lite trögt att styra så lite tips vore fint.

Jag har endast haft båten 2 säsonger och det är min första båt, så jag är en nybörjare. :-)

 

MvH

Johan

 

Hej.

 

Med en del otur så är det styrkabeln som rostat ihop inne i höljet. Så blev det för mig en gång. Trögare och trögare, sen fastnade den helt. Byt styrkabel och arm - de sitter nog ihop - medan tid är! Det var varken särskilt dyrt eller svårt. Jag gjorde det själv och jag är långtifrån något proffs.

 

Janne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koppla isär motor och styrkabel vid kulleden som syns på bilden. Vrid sedan på motor respektive ratten för att fastställa var trögheten sitter.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej, 

jag ska i helgen själv sätta på min motor på en nyköpt båt men min motor har inget fäste till styrarmen vad jag vet (också nybörjare) och undrar vad du har för motor och hur din styrarm sitter fast i motorn för på bilden ser det nästan ut som att det är något du har satt runt motorn och fäst den i, någon sån lösning hade varit helt perfekt för min motor. 
/Jerry 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej, 

jag ska i helgen själv sätta på min motor på en nyköpt båt men min motor har inget fäste till styrarmen vad jag vet (också nybörjare) och undrar vad du har för motor och hur din styrarm sitter fast i motorn för på bilden ser det nästan ut som att det är något du har satt runt motorn och fäst den i, någon sån lösning hade varit helt perfekt för min motor. 

/Jerry 

 

Brukar sitta fäste på motorn där kullleden ska skruvas fast.  Går annars att borra ett fäste på styrarmen om du har någon sådan.  Bild är lättast så man ser vad du har för motor .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

här är en bild på den

attachicon.gifsuzuki 4hk.png

 

Det där ser ju simpelt ut. Hade du teleflexstyrning ? Upptill på teleflexstyrningen så går det en kulled med en m6/8 bult.  Du har ett hål rakt in åt fel håll. Finns säkert någon original platta där som går att använda. Men annars är det ju bara tillverka en egen av en L-vinkel som sedan bultas fast med kulleden..  

 

Hittade en bild kanske ger dig idéer.

post-102735-0-70113400-1401224691.jpg

Redigerad av Vinor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för era tips. Låter ju jobbigt om den är på g att ge sig. Den är ju inte jättetrög, men ändå lite för trög. Ibland kan det hugga till när jag svänger också.

Vart hittar man nya vajrar då? Är det universala eller motortypsberoende eller nått?

 

Ska lossa vajerns infästning i motorn och vrida och känna också.

Redigerad av Helleman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har nu varit på Erlandssons brygga och köpt ny vajer. Återkommer med resultatet.

Redigerad av Helleman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...