Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Fafnesbane

Montering av tv-antenn i masten

Rekommendera Poster

 

Vad finns det för alternativ för placering av tv-antenn i masten på en segelbåt, och vilken är den mest fördelaktiga? Har en egen idé om att placera den precis under masttoppen på styr- el. babord sida. Borde fungera bra, utan att vara i vägen för segel.

/kapten Rilfors

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På en partialriggad båt bör det väl funka.

 

DSC00678.JPG

 

Här är ett montage förut.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Mackey!

Jag har sett den där bilden på nätet. Det funkar ju inte om man har masthead-rigg som jag har, då förstaget går ända upp i toppen..., eller...?! Jag har också funderat på ett fäste som gränslar förstaget i toppen på masten, men jag är lite orolig att förseglat tar i... 

/Simon

På en partialriggad båt bör det väl funka.

 

DSC00678.JPG

 

Här är ett montage förut.

 

Mackey

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På en partialriggad båt bör det väl funka.

 

DSC00678.JPG

 

Här är ett montage förut.

 

Mackey

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På partialrigg bör det bli perfekt! Jag har tyvärr Masthead!

 

På en partialriggad båt bör det väl funka.

 

DSC00678.JPG

 

Här är ett montage förut.

 

Mackey

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

We gott a problem...

 

Så här ser min mast ut.

10173666_762275053807335_421952332354612

 

Det skulle gå att placera en tv-antenn högt upp på ena sidan utan att störa något. Hur ser din masttopp ut?

Det är viktigt att placera antennen så högt upp som möjligt så att inte spinnakern trasslar in sig. Spinnfallet går nästan alltid ända upp i masttoppen.

 

Mackey

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det där ser ju bra ut! Följer fästet till detta med? Det ser ut som om du har någon form av "arm" för att komma ut en bit!? Jag har min Windex ganska mitten. Kanske måste flytta på den en bitåt ena kanten? Jag skall även dit med en windsensor, men till den vet att det följer med en arm. 

Simon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fästet är egentligen bara ett plattjärn av aluminium som är fastskruvat ovanpå masten.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Skall försöka lösa det på ditt sätt. 

Vidare så sitter jag i huvudbry vad det gäller utbyte av loggen som är trasig. Jag har också en äldre GPS som också behöver bytas ut. Jag har flera NMEA2000-instrument varför jag är sugen på en Garmin 721xs, med ekolodsfunktion. Funderingen är om jag skulle välja en NX paket 4 och inte använda medföljande ekolod, utan istället köpa ekolodssensorn till 721:an. Dels blir detta dyrt, men kanske också over-kill. Behöver man bottentopografi till seglingen? Känns lockande, men.... Vad har du för system, och hur resonerar du? Möjligen att jag antingen tar NX 4-paketet med alla givare och väljer 721:an utan ekofunktion, eller enklaste NX paketet med bara loggfunktion med 721xs med ekofunktion... 

Har du inte lust att ge mig feed-back på detta så har jag förståelse. Jag har bara problem att bestämma mig, och sjösättningen är om 1,5v. :-).

 

Simon 

 

Redigerad av Fafnesbane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen erfarenhet av ekolod som visar bottentoppografi.

Den fördel jag spontant kan komma på är om man kan se om det ligger stenar eller är djupare åt något håll när man lägger till. Då gäller det djup mindre än två meter.

 

Någon annan fördel kan jag inte komma på, men jag har som sagt ingen erfarenhet.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Precis! Kan ju också vara intressant då man går igenom smala passager. Idag är det en skog av plottrar, loggar och sensorer! Fantastiskt svårt att se vilka behov man har, vilka funktioner man behöver och vilka sensorer man skall använda. Tidspressen gör det inte heller lättare! Jag har lagt ut ett forum om detta på både seglarsnack och navigationssnack. Kanske någon kan leda mig till något vettigt!? Jag måste bestämma mig i morgon, för att få iväg beställningen. Man vill ju inte gärna ångra sig senare då utgifterna är rejäla på en segelbåt som det är. 

Tack för dina svar!

Vänligen;

Simon 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns folk som köper fina block, de är lätta. starka linor som är dyra och mycket lätta. Sedan spär de på detta med att köpa nya hakar i dyra metaller, mycket lätta.

Sedan köper de en tv då måste de ha en antenn och den är inte lätt, var placeras antennen? jo i masten!!

Men de ska väl ha bra bild när de tittar på naturprogram.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns folk som köper fina block, de är lätta. starka linor som är dyra och mycket lätta. Sedan spär de på detta med att köpa nya hakar i dyra metaller, mycket lätta.

Sedan köper de en tv då måste de ha en antenn och den är inte lätt, var placeras antennen? jo i masten!!

Men de ska väl ha bra bild när de tittar på naturprogram.

Vår tv/radio-antenn väger ca. 700 g och den var lätt att placera i masten, förra ägaren fixade det. :)

Vad nu det har med ekolod att göra???   :unsure:

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Började inte länken med antenner?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo!

Sorry jask.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...