Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
trewq

Autopilot när det lutar

Rekommendera Poster

Har en Simrad TP10 som jag tycker funkar någorlunda, men kommer det en vindby så att krängningen blir över 20 grader så får den spader och går till ändläget och då går båten upp i vind och får vinden från fel håll in i genuan och man får göra en 360-sväng för att hinna ordna upp allting.

Fullständigt värdelöst, upplever ni andra samma sak?

Om man seglar ensam är det just i den situationen man behöver hjälp med styrningen för att hinna skota m.m.

Har även provat att använda funktionen för att göra slag men den är för långsam och kan ibland också fastna i ändläget.

Men i jämn vind och inte kryss nära vindögat går det rätt bra.

Tidigare har jag på olika båtar haft två stycken Mini Seacourse från slutet av sjuttiotalet, en dröm jämfört med senare "utveckling". De hade ett kompasshus som man vred på för att ställa in kursen och ett vred för att reglera känsligheten, man kunde köra genom att vrida kompasshuset ungefär som en joystick.

Tyvärr var kvaliteten nog inte den bästa men jag ångrar att jag inte behöll den sista och lade pengar på reparation, men man trodde ju att utvecklingen gått framåt.

Hade även en Autohelm men den gillade jag aldrig, det roligaste med den var att man kunde koppla in en sladd och ett par knappar och sitta på fördäck och styra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Simrad TP10 som jag tycker funkar någorlunda, men kommer det en vindby så att krängningen blir över 20 grader så får den spader och går till ändläget och då går båten upp i vind och får vinden från fel håll in i genuan och man får göra en 360-sväng för att hinna ordna upp allting.

Fullständigt värdelöst, upplever ni andra samma sak?

Om man seglar ensam är det just i den situationen man behöver hjälp med styrningen för att hinna skota m.m.

Har även provat att använda funktionen för att göra slag men den är för långsam och kan ibland också fastna i ändläget.

Men i jämn vind och inte kryss nära vindögat går det rätt bra.

Tidigare har jag på olika båtar haft två stycken Mini Seacourse från slutet av sjuttiotalet, en dröm jämfört med senare "utveckling". De hade ett kompasshus som man vred på för att ställa in kursen och ett vred för att reglera känsligheten, man kunde köra genom att vrida kompasshuset ungefär som en joystick.

Tyvärr var kvaliteten nog inte den bästa men jag ångrar att jag inte behöll den sista och lade pengar på reparation, men man trodde ju att utvecklingen gått framåt.

Hade även en Autohelm men den gillade jag aldrig, det roligaste med den var att man kunde koppla in en sladd och ett par knappar och sitta på fördäck och styra.

Har en sån där gammal grej liggande i båten. Vill du köpa den? :lol:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Har en Simrad TP10 som jag tycker funkar någorlunda, men kommer det en vindby så att krängningen blir över 20 grader så får den spader och går till ändläget och då går båten upp i vind och får vinden från fel håll in i genuan och man får göra en 360-sväng för att hinna ordna upp allting.

Fullständigt värdelöst, upplever ni andra samma sak?

Om man seglar ensam är det just i den situationen man behöver hjälp med styrningen för att hinna skota m.m.

Har även provat att använda funktionen för att göra slag men den är för långsam och kan ibland också fastna i ändläget.

Men i jämn vind och inte kryss nära vindögat går det rätt bra.

Tidigare har jag på olika båtar haft två stycken Mini Seacourse från slutet av sjuttiotalet, en dröm jämfört med senare "utveckling". De hade ett kompasshus som man vred på för att ställa in kursen och ett vred för att reglera känsligheten, man kunde köra genom att vrida kompasshuset ungefär som en joystick.

Tyvärr var kvaliteten nog inte den bästa men jag ångrar att jag inte behöll den sista och lade pengar på reparation, men man trodde ju att utvecklingen gått framåt.

Hade även en Autohelm men den gillade jag aldrig, det roligaste med den var att man kunde koppla in en sladd och ett par knappar och sitta på fördäck och styra.

Har en sån där gammal grej liggande i båten. Vill du köpa den? :lol:

 

Bjuder 200 om den funkar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag fattar det hela rätt så färsöker autopiloten hålla emot lovgirigheten. Den går till ändläget men det räcker inte utan båten lovar upp i vind. Detta är i så fall inte ap:ns fel utan orsaken är en illa trimmad segelsättning. Mot det hjälper ingen ap. Beroende på hur stor kraft du har i rorkulten när ap:n inte orkar hålla emot, kan det gå att sätta en ny tapp närmare roderlagringen, för att få ett större roderutslag. Detta innebär samtidigt högre påkänning på ap: som kan gå sönder. Men som jag skrev tidigare, trimma seglen är nr. 1.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med delvis, men problemet uppstår vid lutning över 20 grader även om båten inte lovar upp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Simrad, tror det kan vara TP-10 men inte säker. Har inte upplevt att den varit känslig för lutningen. Dock så stänger den av vid för hög belastning, men då är det i regel pga. för mycket segel och feltrimm.

 

Slagfunktion har jag inte brytt mig om att använda. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med delvis, men problemet uppstår vid lutning över 20 grader även om båten inte lovar upp

Kan det vara så att fluxgatekompassen kärvar och därmed låser sig vid högre lutningsvinklar. Har läst igenom manualen men det står/jag hittar inget om tillåten lutningsvinkel. Den borde i alla fall vara mer än 20 grader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som "MarcFBG" sejer. TP-10 stänger av vid överbelastning.

 

Överbelastning innträffer tidigt dersom kabelarea är klent (spenningsfall) TP-10 måsste ha MINST 2.5 mm2 matarkabel.

 

Vet du hur stort rodertryck (i kilo) du har på roderkulten, vid a-pilotens fäste när det brallar till på dikt bidevind med full genoa?

 

Det kann vara mer enn du tror och mer enn TP-10 tycker om ;-)

 

Trimma / reva!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det blåser 4-5 m/sek är det inte läge att reva, men så kommer en by på 7-8. Båten är inte särskilt lovgirig och rodertrycket måttligt (ska kolla) men just då vill man ha hjälp med att styra medan man släpper ut storen en bit. När man är två ombord har man ju koll på annalkande byar men ensam blir det mycket att göra.

Kabelarean var ett intressant tips, misstänker att den kan vara väl klen, ska kollas!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ofta har man för underdimensionerad ap. Det är lätt för den i svag vind och klarar då stora båtar. Hård byig vind kan ändå funka om den är skapligt stark. Där har vår ap inga problem. Men hård medvind klarar den inte alltid jättestora roderutslag, då hinner den inte med. Det är en Autohelm 4000 på 5-tons båt.

 

Det är som med solpaneler, välj så stor du har plats och råd med. Långa dagar med manuell styrning kan ta kål på långseglarintresset. Varför slita vid rodret när man kan läsa en bok eller göra lite underhåll, laga mat, äta upp den mm. Med överdimensionerad ap håller den även på lite längre bogar. Våran är 15 år minst och håller än. Även om den inte klarar hård undanvind är den nog ändå rätt stor på en femtonnare. Växellådan innehåller en massa små kugghjul av plast och kan behöva en smörjning vartannat år som vi använder den ett par månader per säsong med 1000-2000M. Nästan uteslutande styr ap. Blir 200-400 timmar per sommar ungefär. Inte illa av en sån liten motor och växellåda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Två funderingar.

  1. Jag håller med excel319. En kåre på 7 - 8 m/s tycker inte jag borde behöva påverka båten så mycket. Det är naturligtvis olika för olika båtar, men miin erfarenhet är att mycket av lovgirigheten i kårarna ofta gå att trimma bort på förhand så att inga större roderkorrigeringar behövs. Det kan bli lite på bekostnad av fart vid den lättare vinden, men inte mycket.

    Vad har du gjort för att minska lovgirigheten?

    Jag skriver ovanstående eftersom min erfarenhet är att man oftast kan låsa rorkulten i ett fast läge på kryssen - även i byig vind - och låta båten segla själv, den lovar lite i byarna och faller sedan av lagom mycket när vinden avtar.
     
  2. Skulle du kunna hjälpa autopiloten genom att spänna ett gummisnöre från rorkulten upp i lovart. Då får autopiloten istället jobba för att falla när det inte blåser så mycket och får draghjälp upp i lovart när det behövs.
    Kanske kan du kombinera autopiloten med någon form av sheet-to-tiller-styrning för att hjälpa autopiloten att orka mera.

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många goda tips. Gummisnörevarianten var ju kul, men jag är rädd att det blir för mycket grejer att hålla rätt på och säkert kommer man att fastna i snörena vid fel tillfälle.

Att låsa rorkulten har jag också provat och det är nog den bästa åtgärden hittills, och precis som du säger så seglar båten rätt bra själv då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu kollat kablarna, och det var redan 2,5 mm. Köpte en digital bagagevåg hos Kjell&Co, 49.90, kampanjvara. och mätte draget i rorkulten vid autopilotens "pigg" med fullt ställ och max hemskotat på kryss. Det blåste 5-7 m/sek och normalt fick man dra med 2-4 kg, en gång gick den upp till 10 kg, men det var nog i samband med en kurskorrigering. Autopilotens max dragkraft enligt manualen är 65 kg.

Idag fungerade ap:n godkänt trots att lutningen emellanåt var 30 grader. Begriper inget. Antagligen blev den rädd när jag hotade att byta ut den. 

Slagfunktionen är emellertid lika illa som vanligt, den gör max utslag, men sen blir den kvar där. Många graders sväng blir det!

Som en bonus till vågköpet kunde jag också väga gasoltuben.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...