Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
eembretsen

förgasare

Rekommendera Poster

Albin o22. Varför blir förgasaren att se ut såhär? Gjorde rent den och kört max 2h efter det. Plockade isär den nu och då ser den ut så här, igen..

post-100282-0-92234300-1400768506_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har förmodligen vatten i bränsletanken!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rollen är troligen på rätt spår. Blyfri 95 innehåller etanaol, upp till 5%. Etanol binder gärna vatten men blandningen bensin, etanol, vatten är bara stabil upp till nån tiondels % vatteninblandning. Över denna gräns sker sk fasseparation o blandningen övergår i två faser, ren bensin överst och vatten/etanol i botten. Just denna vatten/etanol-blandning är starkt korrosiv mot aluminium och det är det du ser resultatet av i din förgasare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jupp, vatten och eventuellt lite jox ifrån tanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AlbinMotor rekommenderar 98 oktan och viss inblandning av 2-taktsolja för att "smörja förgasaren"om jag minns rätt. (Eller 95 oktanig alkylatbensin.)
Aluminiumförgasaren kan f.ö. också ha problem med svällande plastflottörer som hakar sig, tydligen bidrar etanolen till det rätt minimala svällandet. Finns tydligen också nyframtagna mässingsflottörer mot sådana problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. 
Har tömt tanken och bytt ut bensins slangarna och bränslefilter. När jag tankar har jag i Bensin, 95. Men det är alltså bättre med 98 oktan? Jag har även i blyersättningsmedel i tanken. 
Förgasaren är inte gjord av aluminium utan gjutjärn. nästan alla munstycken i förgasaren var igensatta av liknande sörja, vilket kan avslöja varför motorn inte har gått som den ska. Skruvar och munstycken i förgasaren är gjorda av mässing. 

Men det är alltså vatten i bensinen som är problemet? (Hur fan har det kommit dit??)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skulle kunna vara genom kondensbildning i din egen tank - soppan kanske har stått ett tag? - eller genom detsamma från sjömackarnas flyttankar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gjutjärn..? Det var som fanken, ser ju ut som vilken aluförgasare som helst. Är järnet ytbehandlat med nåt..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för svar. 

Har tömt tanken och bytt ut bensins slangarna och bränslefilter. När jag tankar har jag i Bensin, 95. Men det är alltså bättre med 98 oktan? Jag har även i blyersättningsmedel i tanken. 

Förgasaren är inte gjord av aluminium utan gjutjärn. nästan alla munstycken i förgasaren var igensatta av liknande sörja, vilket kan avslöja varför motorn inte har gått som den ska. Skruvar och munstycken i förgasaren är gjorda av mässing. 

 

Men det är alltså vatten i bensinen som är problemet? (Hur fan har det kommit dit??)

Som Jarb beskrev ovan så binder etanol luftfuktighet till vatten i bensinen, och 98 (eller alkylat 95) är väl i ditt fall bättre endast för att dessa två bensinkvaliteter normalt inte innehåller etanol!

Oktantalet i sig är bara ett mått på hur bra bränslet motstår självantändning vid hög kompression och temperatur, och en klassisk albinmotor klarar sig gott med 95 oktan. (Minsta självantändning/ knackning är oönskad för det är ju meningen att bara tändstiftets gnista ständigt skall avgöra rätt ögonblick/vevaxelgrader för att alltid få bästa möjliga pådrivande motoreffekt.)

[Haha, överkurs: snackade för ett par år sedan med en raff-anställd och det framkom att de har en synnerligen speciell testmotor för att avgöra oktantal. Den gamla encylindriga motorn har variabelt kompressionsförhållande så de ökar kompressionen läckfritt och lyssnar helt enkelt med knacknings-sensorer. Enkelt och rakt på sak. (De har självfallet också avancerade kemiska analysmetoder men den gamla beprövade testkärran används tydligen fortfarande frekvent. Blir nog ett sorts facit vad gäller verkliga livets knacknings-beständighet i processens olika steg?)]

PS. Albinförgasare av fabrikat Solex finns bara i brons/gulmetall respektive aluminium mig veterligt. Gjutjärn är rimligen ett missförstånd.

 

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tycker mig ha hört att blyfri 95 kan innehålla mer än 5% etanol (beroende på bensinbolag ända upp till 15%?) och att även blyfri 98 innehåller en del etanol. Undantaget var säsongen 2012 Statoil vars 98 var etanolfri. Hur det är i år vet jag ej.

 

Tyvärr är det svårt att komma undan denna etanolinblandning som inte ens när bensinen är färsk (bl a ånglåsproblem) fungerar så bra med gamla marinmotorer, och som medför att bensinen inte tål att lagras i mer än några månader. Antar att det inte finns något intresse att värna om båtfolk som har äldre men välskötta motorer och som fungerar fint på etanolfri bensin.

Redigerad av undrande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Etanolinblandningen i Sverige är 5% det var tal om att införa 10% men det har inte blivit av, kan finnas testverksamhet med högre inblandningar men det är en sällsynthet och borde vara väl skyltat.

 

Det finns ingen garanti att 98 oktan inte innehåller 5% etanol längre läs på bensinbolagens hemsidor.

 

Förgasaren på bilden ser ut som aluminium, jag har aldrig hört talas om en gjutjärnsförgasare.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha! okej, då är det jag som är ute och cyklar! Uppenbarligen verkar den vara i aluminium. 
Problemet borde alltså komma ifrån att den tidigare ägaren inte hade kört motorn på ett år. Och därmet borde problemet vara löst nu när jag tömt bensinen. 

Tack för svaren!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara blyersättningsmedlet som ställer till det?
Själv fick jag en förgasare (brons/gulmetall) förstörd av nåt vitt klegg i dess småkanaler efter en vinterförvaring. Detta var strax efter att blyet förbjudits och bensinen hade nån ersättare, kanske natrium? Minns inte detaljerna längre. Hade dessbättre en extra förgasare och bytte.

Numera kör jag på ren alkylat 4-takt utan tillsatser. Fungerar perfekt, aldrig några problem efter vinterförvaringen heller. Sotar minimalt. Det sägs att gjutgodset i Albins block innehåller grafit som ger smörjande verkan, chansar på att det är sant. Kör den i.o.f.s. inte många timmar per säsong utan seglar. O11:an har alltså sidventiler och sätena är nedfrästa direkt i motorblocket om nån undrar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...