Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Mackey

Problem motorbåt vs. segelbåt

Rekommendera Poster

En reflektion över inläggen här på MG.

 

Efter sjösättning upphör i stort sett alla frågor (problem) om segelbåtar, SeglarSnack går på lågvarv.

Samtidigt översköljs forumet med frågor om motorbåtar med diverse olika problem, MotorbåtSnack exploderar.

 

60 % av alla inlägg handlar om problem med motorbåtar.

3 % av inläggen rör segelbåtar med problem.

 

Varför är det så?

 

Mackey

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min teori

I segelbåtar sitter mestadels små lågvarviga dieslar som lever ett snällt liv. Gammal teknik och lågt effektuttag kontra motorvolym. Håller i regel en evighet om de sköts rätt och ytterst lite elektronik som kan spöka.

När det händer grejer med segelbåtens första motor(segel) så antar jag att det är rätt uppenbara saker och inga konstiga fel. Inget som kräver frågor mao.

Motorerna i planande motorbåtar lever ett hårdare liv och ofta diverse elektronik som kan spöka samt att det är mycket bensinare som oftare krånglar än dieslar

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Framför allt är det nog fler motorbåtsägare än segelbåtsägare.

Kanske vårrustningen ser helt olika ut? Som segelbåtsägare gör man kanske det mesta innan sjösättning och motorbåtsägarna kanske gör det efter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror även att det är så att de som flesta första gångs köparna köper en motorbåt. Och även då äldre för en billig peng. Kanske med en servicehistorik som inte någon har någon aning om. Många kanske tror mer om sin kunskap än vad verkligheten säger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns drygt 43000 trådar i motorbåtssnack och knappt 9000 trådar i segelbåtssnack. Övriga snack varierar säkert mellan båttyp (trä, övrigt, långfärds, fiske m.m.) men även så känns det som det är en klar majoritet motorbåtsfrågor på MG rent allmänt.

 

Hur det skiljer sig om man på något sätt filtrerar på just problem och före respektive efter sjösättning vet jag inte (hur fick du till den analysen Mackey?).

 

När man väl är till sjöss kanske man har mer tid att hänga på MG som motorbåtsägare? Dagsetapperna tar ju inte så lång tid jämfört segling.

 

Men det är väl kanske som tidigare inlägg antyder, fler motorbåtsägare hänger här, fler av dessa är nya med sjöliv (än nybörjande seglare), krångligare och känsligare motorer som per definition används mycket mer, större spann på motorbåtar (allt från roddbåt med snurra till 50-fotare till gamla fiskesmackar)?

 

I min värld är alla välkomna, och oftast är folk väldigt generösa med att bidra med kunskaper och erfarenheter.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Analysen är subjektiv, men bygger på min tydliga upplevelse att det var många frågor om segelbåtar tidigare i vår (som jag kunde svara på) och nu efter sjösättning är det många frågor om motorbåtar (som jag har mindre kunskap om).

 

Procentsatsen var en ögonblicksbild av inläggen på "Enkla sidan", där var det 20 gånger flera frågor om fel på motorbåtar jämfört med fel på segelbåtar just när jag skrev inlägget. En mycket kraftigare övervikt mot motorbåtar jämfört med den totala mängden inlägg om motorbåtar som "bara" är knappt fem gånger fler än antalet inlägg om segelbåtar.

 

Som seglare stämmer det nog att man kan göra mycket klart före sjösättning. Det är ju egentligen bara motorn man ev. inte har koll på och den har - som Capitan påpekar - inte så mycket fel på en segelbåt. Har den fel så är det ofta inte akut, man har ju segel...

 

Jag uppskattar både motorbåtar och segelbåtar så det är inte min mening att bygga upp några motsättningar, hoppas verkligen det inte blir så beroende på min reflektion.

Det var bara en fundering...

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som några vart inne på så är det nog så att många förstabåtsköpare köper motorbåt. När man läser här på forumet så är det nog så att en del inte kan något eller kollar upp väldigt lite innan de köper samt att båten bara är ett transportmedel för att ta sig till en ö som glöms bort eller förträngs under höst/vinter/vår. Misstänker att en segelbåt sällan blir på det viset för sina ägare.

Antar att folk i regel inte spontan köper en segelbåt utan det är något som tänks igenom mer. Klarar vi det här osv. Tar reda på mer och kollar upp rätt utrustning och sånt.

Många stollar till motorbåtägare köper bara en båt. I med en plotter och så är det iväg. Syns väl i hamnarna :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Noterat vid sjösättningar.....

 

Motorbåtars motorer vill inte starta. (åtgärd, kolla så att motorn tänder INNAN du sjösätter, gärna någon dag innan. På så vis finns det lite tid att åtgärda eventuellt enkelt fel)

 

Segelbåtar: Läckor (oftast genomföringar) som gör att båten måste torrsättas igen.

 

Dock, motorkrångel är betydligt vanligare än läckande segelbåtar......Enligt min egen subjektiva uppfattning.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att en del seglare inklusive mig själv hamnar i någon form av andlig berusning när  väl segelsäsongen sätter igång. Det  tror jag kan innebära att  man då kan uppnå en så stor själslig berusning att det då inte finns plats för så mycket detaljer eller teknik.

Ja tror det ibland kan vara så att som seglare vänder man sig till forumet först när man har fått något  problem av något  slag eller då någon tagit upp ett ämne som man tycker är riktigt intressant.

Jag vill ännu en gång passa på att tacka och prisa alla som deltar i forumet  här oavsett om man är seglare eller motorbåtsmänniska. Det finns  SÅ MYCKET kunskap här och samtalstonen tycker jag är respektfull och trevlig :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte så enkelt att eftersom det är enklare att sjösätta en motorbåt än rn segelbåt, och motorbåtarna tar mindre plats så är det fler som har sin motorbåt i trädgården, på landet eller hyr en liten plats i en lagerhall eller på landet eller liknande och sjösätter lite mer när vädret är bra, jämfört med seglare som står på varv, marina eller klubb och har fasta datum att förlita sig på? Jag tänker mig att många motorbåtsägare inser att det är NU man vill ha i båten, tvättar av båten, provstartar (i bösta fall) och kopplar trailern och sjösätter snabbt i maj/juni när solen värmer, medan vi seglare slängde i båten i klubbens regi i början av maj redan och upptäckte problemen då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller inte med om att det är Generellt enklare med motorbåt .....

Sen att vi kan sjösätta, lite när vi vill. Spelar nog ingen roll.

Men en motorbåt har fler problem med motor och det som hör därtill. Pga att det är framdrift som behövs, Har vi inte det. Har vi problem....

post-103569-0-40985800-1401647094_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv både seglar jag och kör motorbåt. Jag är mycket nojigare med motorbåten eftersom den bara har en möjlighet till framdrivning (paddel räknas inte). I en segelbåt finns det ju alltid en reservmetod oavsett om man väljer segel eller motor först. Motor och övrig teknik kopplad till den måste ALLTID fungera i motorbåten. Om motorn i segelbåten inte är helt tillförlitlig är det sällan något större problem och som sagt dessutom oftast billigare och enklare att fixa. Problem med rigg och roder på en segelbåt är oftast enkla att ordna.

 

Har man dessutom en bensinmotor är det ju en säkerhetsfråga att se till att el och bränslesystem inte bara fungerar utan dessutom är tiptop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...