Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
lindius

Tips inför köp av första segelbåten (gärna förslag på modeller)

Rekommendera Poster

Ska du ut i havet med en båt i minst Maxi 68 storlek tycker jag du ska skippa tanken på elmotor. Ska du komma en bit i bleke måste du fylla båten med dyra batterier, o hur ska du ladda dem sen om du lägger till i en naturhamn? En i vår klubb körde med en liten elmotor på en mindre ruffad engelsk gammal seglare, de var nära att stryka med när de blåste upp på stenar o sen på land vid Storjungfrun. Båten lyftes iland av KBV, o sen kunde man i lagom näshöjd titta rakt in i ruffen genom skrovsidan. De små elutombordarna är kanon till fiske o småbåtar i sjöar, men i havet o på en segelbåt är de en säkerhetsrisk. I sjögång o motvind funkar det inte alls.

 

Sätter man sig in i elmotorer så borde man inse att det inte funkar alls på segelbåtar, om man nu inte skaffar oerhört dyra grejer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, ett anpassat system med motor med kraft för 4ton och batteri skulle gå på i runda slängar 50k. Rotar runt lite, hyser liten tilltro till bensin/dieseldrivna motorer men som du säger så är det svårt att få till vridmomentet som krävs med elmotorerna om man inte betalar multum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anta att man vill stoppa in en el(inombords-)motor i en segelbåt på ca 7-8 m som väger 2,5-ton så är min åsikt att den bör vara på ca 7 kW (knappt 10 hkr). För att få till en vettig aktionsradie, alltså kunna ta sig fram en längre sträcka i stiltje eller motvind, behöver man kunna köra i ca 5 timmar (5 knop x 5 tim=25 DM). Går motorn på 12V tar den då ca 500A, på 5 timmar blir det 2500Ah. Du måste alltså kunna plocka ut 2500Ah från batteribanken vilket innebär att du bör ha en batteribank på nästan det dubbla för att inte djupurladda. Säg 4000-5000Ah i batteribanken. SEDAN då du kört dina 5 timmar behöver du ladda, det behövs en rejäl laddare för att klara detta på rimlig tid, helst ett dygn.(om du hittar strömuttag med tillräcklig kraft) Vet ej vad batterier, elmotor, laddare och kablage kostar men tror det nog far iväg rätt många tusenlappar. Samtidigt ökar båtens vikt med ca 1 ton.

 

Av ovan framgår varför eldrift inte på allvar ännu blivit något vettigt alternativ till förbränningsmotorer. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en del fel i beräkningarna ovan, även om principen är rätt. Använder man motorn när det INTE blåser (varför skulle man annars behöva gå fem timmar motor med en segelbåt..?) behövs inga tio hk för att flytta båten i fem knop; max hälften. Men i övrigt håller jag med - om några år när batterierna blivit bättre är detta ett riktigt bra alternativ (billigare, lättare, tar emot laddning snabbare), men inte nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En båt som är lätt att segla, seglar väl, enkel att äga, tål vind, funkar att bo i några nätter, inte bjuder på några överraskningar och som finns i gott skick för under 50 000.

 

Jag har en sån!
IF!

 

Med inombordsmotor!
IF-E

 

Med inimbordmotor och lite mer innerutrymmen!
Marieholm 26

 

Maxi 77 är också ett bra alternativ med bättre utrymmen invändigt. Den är lite tyngre att segla med sin stora genua.  Där finns det massor av välskötta exemplar som är svårsålda och därför alldeles för billiga. Sen är den inte lika fager att titta på men det saknar ju egentligen betydelse när man väl sitter i båten.  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte på det där med nya segel som krav. Man kan nyansera det hela något...

Visst, det är väldigt bra om båten har nya segel, de är dyra i inköp. Med nya segel kränger det lite mindre på kryss, och man tar sig framåt mindre långsamt (men räkna inte med att fartökningen går att mäta i hela knop).

 

Det är många seglare som helt enkelt inte bryr sig så mycket om decimalerna det handlar om. Som hellre värderar avslappnat leverne, kalla öl, lång tid på havet, fina samtal, frisk luft, goda kex och P1 Sommar, snarare än att dra i rätt snöre vid rätt tid.

 

Med det sagt, fundera på vilka slags seglare ni är, utifrån era personligheter, och om 10 år gamla segel verkligen är en dealbreaker för en båt du i övrigt gillar. 

 

Kpt Nils Nobbing

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul med den stora aktiviteten, tackar för alla råd!

Håller med om att tekniken kanske inte är helt redo för båtarna ännu, men de nya batterier som börjat utvecklas nu kommer nog förändra mycket.

 

Tack Nils! Alltid bra med lite nyans :) Jag tror att du beskrev oss rätt bra. Ville jag ha hastighet skulle jag köpa mig en motorbåt. Vi vill lugnt och tryggt ta oss ut i naturen och njuta av den. De flesta här är gedigna seglare och märker skillnad, jag skulle troligen inte märka något...

 

Jag har snöat in mig lite på Sunwind just nu...men ska se en Missil 2 imorgon, en viggen på måndag, sedan får vi se vad som händer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående Vigg så är det skillnad mellan Albin och Karlskrona dito, även om det inte syns så tydligt när de ligger i vattnet. Vilken som är bäst tvistar det lärde (...inom Viggenklubben...) om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, har läst om det, ser mest Albins. Jag är skeptisk till att det blir en Viggen, pga storlek och kanske främst ålder på de flesta men vill skaffa mig en så bred bild av utbudet som möjligt.

 

Blir det köp så måste jag ju kolla på någon liten nybörjarkurs...och en skepparexamen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förarbeviset räcker gott. Sedan kan du "nybörja" på egen hand - kanske mha en kunnig kompis - segling är inte direkt skitsvårt om man ska ta sig runt mellan holmarna; det är att klämma ur de sista procenten ur båten som är knepiga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Apropå gamla segel.....

 

Premiärseglade förra helgen Maxi 77:an jag köpte i höstas. Eftersom det blåste rätt friskt i byarna (9-10 m/ s) valde jag att INTE använda den stora nya Genuan jag fick med på köpet. I stället använde jag en gammal fock som ursprungligen suttit på en Nord 80.

Den fungerade alldeles utmärkt, vi loggade över 6 knop (GPS) vid flera tillfällen. Inte illa för ett gammalt "urblåst" segel som inte ens är avpassat för båtmodellen. :wacko:

Redigerad av labbibia

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra svar! Kollade upp förarbeviset och kommer boka omgående när jag bestämt mig för båten, sedan blir det till att shanghaja svärfar som har skepparexamen (tror inte han kämpar mot så mkt, gammal seglare som han är).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte på det där med nya segel som krav. Man kan nyansera det hela något...

 

Visst, det är väldigt bra om båten har nya segel, de är dyra i inköp. Med nya segel kränger det lite mindre på kryss, och man tar sig framåt mindre långsamt (men räkna inte med att fartökningen går att mäta i hela knop).

 

Det är många seglare som helt enkelt inte bryr sig så mycket om decimalerna det handlar om. Som hellre värderar avslappnat leverne, kalla öl, lång tid på havet, fina samtal, frisk luft, goda kex och P1 Sommar, snarare än att dra i rätt snöre vid rätt tid.

 

Med det sagt, fundera på vilka slags seglare ni är, utifrån era personligheter, och om 10 år gamla segel verkligen är en dealbreaker för en båt du i övrigt gillar. 

 

Kpt Nils Nobbing

 

Sommar i P1 med Luffarn!

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/322826?programid=2071

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Vi gjorde precis det Ni gör nu, för 4 år sedan. Alltså, tittade och köpte segelbåt, utan att egentligen ha några särskilda kunskaper att börja med. Jag gjorde så att jag började med att köpa en massa böcker i ämnet och läste på noggrannt. Därefter så gav vi oss ut på marknaden och tittade vad det fanns för modeller som passade för vår ekonomi och våra bekvämlighetskrav. Vi tittade också på Vega och Maxi 77 först, men insåg ganska snart att dessa var snäppet för små. Vi började titta på Comfort, Birdie och Vindö, m.fl., men föll tillslut för Beason 31. En mycket prisvärd båt med bra packutrymmen. Gott om plats ombord och i sittbrunn. Lätt att ta sig förbi bordet i salongen. Jättefina seglingsegenskaper, vindstabil och snabb. Mkt. välutrustad (kan dock variera kraftigt), och väldigt bred för sin längd; 3.20m! Hittar Ni en sådan, som är i gott skick så köp den! Ni kommer inte att ångra Er. Maila gärna mig om Ni har några frågor om hur vi tänkte!

Vänligen;

Simon Rilfors

Hej, blev medlem här för att ta reda på så mycket jag kan inför köp av vår första segelbåt. Jag har mer eller mindre ingen segelvana förutom några turer med vänners båtar. Sambon seglade en hel del som yngre och det är hennes far som seglat Vega hela livet som är vårt stöd i detta.

 

Vi söker en lättseglad första-båt där vi 2 plus en mellanstor hund skall få plats att bo borta några nätter. Vi kommer inte ge oss ut på särskilt öppna vatten utan hålla oss runt små öar i skärgården. Båten kommer ligga på Vindö (Stockholm). VI är ute efter mer eller mindre en husvagn på vattnet, trygg, och lätthanterad. Att komma ut i naturen är vårt mål.

 

Jag har tittat på främst:

Albin Viggen  + Billig, bra instegsbåt? - Stålköl ditmonterad, kanske trång för en kille på 189cm?

Albin Vega  + Kvalité säger alla jag pratat med, inte så djup köl (bra för att komma nära små öar) - Dyrare

Maxi 77  + Mycket båt för pengarna - Något djupare köl?

 

Sedan har det börja dyka upp IF-båtar på radarn men jag har ingen koppling till dessa alls (har ingen jag känner som har någon, vilket jag har i de andra fallen) men de är likt Maxi-båtarna lite billigare än Vegan.

 

Vi ser helst att det finns toalett och någon form av kök på båten, och rullsystem på segel bör vi ha som nybörjare.

 

Hoppas att jag gett någorlunda info om vad vi söker, är tacksam för all hjälp!

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag blev precis som du, segelbåtgubbe "nyligen".

Hos oss var det ingen som hade seglat alls, det var bara en rnimpuls då vi köpte vår Vega, som vi fortfarande har kvar.
Vi har varit och är jättenöjda med den båten.

Jag selgar den någon liten sväng ibland annars har vi den för uthyrning.

Mitt tips, oavset vilken båt du funderar på, är att du hyr någr dagar och sedan drar av hyreskostanden om du köper båten. Så har vi själv tänkt göra om någon skulle vara intresserad av att köpa. Då köper du inte "grisen i säcken".

// Hannu

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte min första segelbåt 2012, en Maxi 77 och har haft lite tid att känna på den efter att ha skärgårdsseglat en del. Känns trygg och lättkontrollerad även när det blåser på. Använder främst genua 2 som är mindre och mer lätthanterlig än jätten genua 1 som kan vara jobbig att slå med plus att den skymmer sikten betänkligt. Genua 2 tycker jag räcker bra om man inte har bråttom och man kommer ändå upp i båtens maxfart närmare 7 knop utan att det behöver blåsa kuling.

 

Har en 8 hk tvåtaktssnurra på den och uppskattar att aktern är rak och inte sluttande negativ eller positiv när man ska börja fippla med motorn. Jämför t.ex. en IF om du sätter en snurra på den, det är lite trixigare om du ska börja gå för motor och den sitter så långt bak som den gör.

 

Tycker överlag att det varit en bra förstabåt, rymlig och trygg. Så pass lätt att det går att bära av med handkraft och om motorn skär funkar det alldeles utmärkt att paddla den till kaj. Jagar inte knop eller finlirar så mycket, är mest glad att kunna ta mig till utflyktsdestinationerna för segel, om det tar lite tid gör det inte så mycket.

 

Eftersom jag inte testat Vegan eller IF:en kan jag inte jämföra rättvist, men båda båtarna var med på min lista när jag skulle köpa. Om jag ändå ska försöka så tycker jag att IF:en är för liten för mina behov även om sjöegenskaperna säkerligen är fina. Vegan slår nog Maxin på fingrarna vid utomskärssegling eller segling i havssjö i yttre havsbandet men då jag är novis har jag inte lidit av det ännu eftersom jag bara rört mig inomskärs. Skärgårdssegling är nog med nöje än så länge och då tror jag Maxin är något mer lätt att manövrera (ej långkölad), vilket är tacksamt för en nybörjare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Är inte helt säker på vilken prisklass du rörde dig i, men har du sett att Albin 78orna börjar komma ner lågt i pris? Såg en för 55k på blocket nyss tex.

Den modellen får väl anses vara aningen modernare/roligare/rymligare än de båtar du tittat på hittills.

Vänligen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Titta på Compis 28 också. Jag är själv nybörjare och köpte en sådan i höstas efter att ha tittat på samma båtar som tipsats om i denna tråd.

 

Sedan så tycker inte jag, nu i efterhand, att Mast head och stor genua är så stort problem som målas upp helatiden. På kryss blåser den över själv och på läns likaså. iallafall i dom vindar som jag har seglat i fram tills nu. Seglar i huvudsak ensam men har en autopilot.

 

Autopilot är något jag tycker du bör prioritera för den används flitigt :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

 

Jag har strukit Maxin från listan då jag gillar Vegan bättre.

Gillade inte att Albin 78 hade toaletten i förpiken som Maxin. Har haft en Compis på listan men tyckte inte att den var bättre än de sjukt billiga Vegorna som är erkänt bra båtar. Men tack för tipsen!

 

Jag har mer eller mindre bestämt mig för att köpa en Sunwind när rätt exemplar till rätt pris dyker upp. De erbjuder en helt annan takhöjd än de andra vilket är mycket bra för mig på 189. 

 

Saltvattenskylda Sunwind ligger runt 40', där finns ju en större risk att motorn rasar pga kemiskt slitage.

 

Sötvattenskyld Sunwind ligger runt 70'.

 

Funderar på att köpa en saltvattenskyld, håller motorn gör jag en mkt bra affär, rasar den så kan jag ändå köpa en utombordare och landa på samma pris som de sötvattenskylda.

 

Reserv är Vega;n då jag tycker den är bäst av övriga och så sjukt billig just nu. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att det finns många vegor till salu beror säkert på att det tillverkades nästan 4000 av dem. Att det skulle påverka priset tror jag inte, att det tar ner andrahandsvärdet mer än andra båtar tror jag inte heller. Det är väl bara att jämföra med en Volvo, det finns många till salu men inte är de billiga av den anledningen.

Alla båtar har förlorat mycket i värde de sista åren, billiga båtar förlorar lite kronor, stora dyra båtar förlorar mycket i kronor.

Välj en båt som du själv tycker om, att den sedan inte tilltalar alla s.k. experter på forumet ska du inte bry dig om.

Har den en inombordare t.ex. är det bara att gratulera. Även om den är gammal kan den gå i många år. skulle den haverera kan du alltid köpa en beg. utombordare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla! Vill passa på att tacka för alla råd jag fick inför köpet! 

 

Jag slog till på en Sunwind 26, årsmodell 78 har jag för mig. Fick i den strax efter midsommar och fick en bra inlärningsperiod. Vi gjorde bara kortare seglingar i kända vatten och övernattade bara en natt åt gången då sambon hade dåligt med semester.

 

Jag har varit väldigt nöjd med båten, den är lättseglad, har inte försegel på rulle men funderar på att uppgradera till det, främst ur säkerhetssynpunkt, kan vara skönt om man är ensam i båten och vindarna kommer. 

 

Eftersom det mesta ingick så har jag bara behövt investera i en ny boj och bojsten, vilken jag göt själv. Under vintern kommer jag dock klä om dynorna och så funderar jag som sagt på att byta till rulle för förseglet. Dessutom måste jag ju fixa en bordgenomföring för tömning av septiktanken, håller på och läser om det, får se om jag ger mig på det själv eller om jag tuffar till varvet. 

 

Det enda som oroar mig är att jag tyckte mig se, i slutet av säsongen, några sprickor i gelcoaten runt förstagsfästet. Som om fästet dragits uppåt. Det sitter ju en förstärkning från fästet som man ser går från undersidan av bordet ner till fören. Man blir ju lite orolig för att denna förstärkning är för vek, men det låter ju konstigt, antar att gelcoaten kan börja spricka iaf vid en aktningsvärd ålder. Input på detta uppskattas!

 

Som total seglingsnybörjare som inte alls visste vad han gav sig in på så kan jag bara säga att jag är supernöjd! Seglarlivet passar mig med sambo och hund mycket bra! Ville som sagt passa på att tacka för all hjälp, när båten väl var köpt så var det full fokus på detta så jag glömde helt bort er här :(

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trevligt trevligt.

Jag köpte min första segelbåt i ren impuls. Hade aldrig seglat förut. Den båten, en Vega, visste jag inte heller något om. Vi kollade på blocket första sportlovsdagen för fem år sedan vad det fanns för båtar i näromgivningen. Det som fanns var en "modifierad" Vega som min dotter och jag klev in i. 25grader kallt, solen höll på att gå ner. Vi klättrade in i båten och "den här tar vi va"??, klart.

Är sedan dess inne på min tredje segelbåt, en båt vi kommer att ha kvar tills det  är färdigseglat. Vegan har vi kvar och tar en tur med nån gång, annars hyr vi ut den. 
Vilket fantastiskt sätt att färdas på, där färden i sig blir en stor del av myset, målet, upplevelsen. Hade en 19ft motorbåt i 6-7 år innan. Den blev stående och såldes två somrar efter första seglingssommaren. Grattis till härliga upplevelser.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trevligt att du lämnar feedback över hur det gick. Bra gjort!!

 

Det är så tråkigt när många som får engagerad hjälp på forumet bara struntar i att göra detta. Det är en av anledningarna att jag sällan skriver något, även om jag till äventyrs skulle ha något att tillföra i någon diskution.

 

Jag tror du gjort ett mycket bra båtval. Jag har bara varit ute i en Sunwind26 en gång, då i min kompis båt. Upplevde den då som mer rymlig och modernast av de båtar som diskuterats i tråden. Sen kommer nog även du att upptäcka att alla båtar har sina för- och nackdelar.

En stor fördel är ju att du nu har en inombordsmotor, md5? Är den också sötvattenkyld och välskött, så bör du nog känna dig trygg i ditt båtval.

Jag hade inte heller rulle från början på min mastheadriggade Winga29. Jag köpte en begagnad sådan - oj, så mycket enklare och behagligare seglingen blev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har en sötvattenskyld md5;a, den går som en klocka och startar direkt! Var väl kanske lite trött när jag körde vatten och glykol genom drevet men till sjöss, när den varit igång har det gått utan problem.

Jag hade säkert varit nöjd med flera av modellerna som föreslogs men gick på magkänslan och det blev bra :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, tack för en tråd som var intressant att följa. Nu är den ju snart ett år gammal, så jag undrar om man får vara nyfiken och fråga om det blev köp och i så fall vad det blev?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, tack för en tråd som var intressant att följa. Nu är den ju snart ett år gammal, så jag undrar om man får vara nyfiken och fråga om det blev köp och i så fall vad det blev?

Du får nog läsa en gång till; svaret finns.

;-)

 

Grattis till köpet, det är en trevlig båtmodell.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...