Jump to content
Tuesday 10 December 2019
lindius

Tips inför köp av första segelbåten (gärna förslag på modeller)

Recommended Posts

Hej, blev medlem här för att ta reda på så mycket jag kan inför köp av vår första segelbåt. Jag har mer eller mindre ingen segelvana förutom några turer med vänners båtar. Sambon seglade en hel del som yngre och det är hennes far som seglat Vega hela livet som är vårt stöd i detta.

 

Vi söker en lättseglad första-båt där vi 2 plus en mellanstor hund skall få plats att bo borta några nätter. Vi kommer inte ge oss ut på särskilt öppna vatten utan hålla oss runt små öar i skärgården. Båten kommer ligga på Vindö (Stockholm). VI är ute efter mer eller mindre en husvagn på vattnet, trygg, och lätthanterad. Att komma ut i naturen är vårt mål.

 

Jag har tittat på främst:

Albin Viggen  + Billig, bra instegsbåt? - Stålköl ditmonterad, kanske trång för en kille på 189cm?

Albin Vega  + Kvalité säger alla jag pratat med, inte så djup köl (bra för att komma nära små öar) - Dyrare

Maxi 77  + Mycket båt för pengarna - Något djupare köl?

 

Sedan har det börja dyka upp IF-båtar på radarn men jag har ingen koppling till dessa alls (har ingen jag känner som har någon, vilket jag har i de andra fallen) men de är likt Maxi-båtarna lite billigare än Vegan.

 

Vi ser helst att det finns toalett och någon form av kök på båten, och rullsystem på segel bör vi ha som nybörjare.

 

Hoppas att jag gett någorlunda info om vad vi söker, är tacksam för all hjälp!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tror alla gör jobbet bra.

 

IF har jag själv haft och det är en fantastiskt fin seglare på alla bogar. Mycket trygg och seglar förutsägbart. Vacker! Inga större kända svagheter i konstruktionen men har naturligtvis en del nackdelar. Den är relativt trång i jämförelse med Vega och Maxi 77 och saknar riktigt pentry. Toaletten är oftast en portapotti, vilket iofs är praktisk med det nya förbudet mot att tömma i sjön.

 

Vegan är kanske mysigast av dem du nämner, men lite ålderdomlig? Även den en trygg pålitlig båt med ett långfärdsregister utöver det vanliga.

 

Maxi 77 skulle nog vara mitt val med era krav. Det kan aldrig bli fel med en sådan. Må vara att den, i mitt tycke, är rätt ful. Jag skulle själv kunna tänka mig en sådan. 77:an har också järnköl, men om det är så stor nackdel att man ska bry sig, det vete katten.

 

Angående rulle. Det är inte alls svårare att segla utan, oavsett om man är nybörjare eller ej. Bara lite omständigare.

 

Hur mycket pengar får det kosta? kasta ett getöga på Sunwind 26 också, det kanske kan vara nåt?

 

N.N

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej!

Prismässigt är vi öppna för förslag, men det verkar som vi kan få en bra båt för under 50000:-.

Jag har som sagt tittat på Viggen som kostar 15000 och Vegor för 75000... Vi vill ha en bra båt för oss men har inget behov av att betala för "status" eller liknande, dock har jag inga problem att lägga lite mer om det handlar om kvalité för pengarna. Sedan beror det ju på vad som ingår, om en båt kostar 20000, en annan 30000 men kommer med en vagn den sista så är det ju värt prisökningen. 

Eftersom vår segling kommer vara amatörmässig och lugn vill jag inte betala för mer än vad jag behöver, jag byter hellre upp mig senare ifall det visar sig att vi får blodad tand på detta :)

 

Ska kolla in Sunwind! Tack för ditt svar!

Share this post


Link to post
Share on other sites

De verkar generellt ligga på priser uppåt 70-90k, hittade dock en för 49k. Vad gör att du rekommenderar den båten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vi pratar nu båtar där motsvarande bilar kanske skulle kunna vara Volvo Amazon, Saab 99 och liknande. Mycket har hänt de senaste 35 åren även om segelbåtsmarknaden är störtkonservativ i jämförelse.

Innan sommaren är slut har ni säkert korsat både Kanholmsfjärden och Mysingen. Varken Maxin, Vegan eller IF:en har nåt problem med detta även med en nybörjare, bara vädret är bra.

Går ni upp ett snäpp till motsvarande Saab 900 så heter båten kanske Maxi Fenix med ett riktigt kök, en toalett och en självslående fock. Mer lättseglad båt får man leta efter, Fenixen var en av de första med självslående fock. Och ska ni mest kryssa i innerskärgården så är det inte helt fel. Det finns också en koj i aktern där man kan vara 2 meter lång. Att båten är grundgående för att komma in till vikar och tilläggningplatser är inte ett argument i sthlms skärgård, det finns hundratals tilläggningsplatser att välja på även om båten sticker 2 meter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej och tack för ditt svar! Jag är medveten om att båtarna nämnda ovan är äldre men i dagsläget är det inte försvarbart att lägga över 100k på en båt. Vi vet inte hur mycket vi kommer använda den eller hur vårt intresse ser ut om ett år eller två. I min värld är det större risk att förlora mer pengar på en dyrare båt än en billigare. Jag ska kolla på modellen, budgeten klarar av priset, med jag är tveksam om det är så mycket vi behöver lägga för att bli nöjda i dagsläget. Blir vi bitna av seglarbakterien så kan vi alltid växla upp och skaffa en "bättre" båt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej - Vegan är ingen raket direkt, och Maxi 77:an har en bänglig jättegenua i kombination med inre förstag som gör den jobbig att kryssa med. Synd på en i övrigt riktigt fin båt. Djupgåendet är inga större problem, kölens djup sitter relativt långt akteröver.

 

För 50 kkr kan man också titta på andra 70-talsklassiker såsom Becker 27, Maxi 68 och en hel del andra båtar. Jag skulle inte stirra mig blir på modell, försök hitta ett välvårdat exemplar. Hellre lägga några kronor extra än köpa ett "fynd" med sunkiga dynor, taskig motor och gamla segel som måste fixas för stora pengar. Kör en sökning på Blocket (se länk nedan), leta efter ett bra ex av något hyggligt rymligt som seglar OK (annars tröttnar ni).
Prutmån finns alltid litegrann...
Lycka till.

http://www.blocket.se/stockholm?q=&cg=1060&w=2&st=s&ps=3&pe=7&c=1062&ca=11&is=1&l=0&md=th

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

De verkar generellt ligga på priser uppåt 70-90k, hittade dock en för 49k. Vad gör att du rekommenderar den båten?

 

Njaaa....vet inte riktigt hur du söker men det finns ett ganska stort utbud av Sunwind 26 i prissegmentet 50-60 000 kr. Att jag tipsade om den beror mest på att jag tror den ger mycket "bang for the buck". Samma segment som Vegan och Maxi 77 egentligen; så rymlig som möjligt! Det är dock den modernaste av dem tre och verkar ha hygglig klass på snickerierna invändigt vilket gör den lite mysigare än  tex Maxin.  Sen har den fraktionsrigg (7/8-dels) vilket är lite modernare och anses mer lättanvänt (fast jag hör till dem som egentligen inte ser problemet med masthead).

 

Ser man affären på kort sikt, med tanken om att ev sälja för byte av båt eller för att det inte var er grej, skulle jag passa mig för Vegan. Det dräller av dem på marknaden och båttypen har inte jättemånga fans numer, långkölad och gammal som den är. Orättvist kanske, för det är nog en bra båt, men jag tror den blir svårsåld framgent.

 

Men som den kloke Peter skriver, stirra er inte blind på en särskild modell. Ta tillfället när det erbjuds. Det finns gott om desperata säljare som chocksänker priset bara för att bli kvitt den. Då ska man stå där med pengarna i handen och förstående min, så kan man göra ett kap.

 

En annan sak som man egentligen inte kan få någon som helst hjälp med på et forum är vilken som känns rätt. Åk och titta på några, så klarnar rätt mycket.

 

//Nils Nobbing

Share this post


Link to post
Share on other sites

Absolut, ska försöka se någon båt idag faktiskt och ett gäng i helgen. Det är just det som du skriver om Vegan här som jag kom till forumet för, ett mycket bra tips om försäljningsmöjligheterna.

Vill skapa mig en så bred bild som möjligt innan jag slår till, brukar alltid löna sig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

För ett ägande som dels är första segelbåten, dels är att betrakta som kortsiktigt och därför helst ska ge ett "tryggt" andrahands-värde (eller femtiofemhands-värde) skulle mitt val definitivt vara IF.

Nära vattnet, ni ser vad som händer.

Långkölat, mindre skador vid lättare grundstötning, trygg gång i sjö etc. Dock lite svårstyrd för den ovane när man backar, precis som de flesta långkölade.

Helt OK som seglare om seglen är rätt.

Trevlig att se på, både insidan och utsidan.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej,

Jag slänger in ett till förslag, misil 2. Otroligt trygg och lättseglad, hög kvallitet och ett förhållandevis praktiskt kök. 

Av nämnda är helt klart misil 2 och IF mina favoriter, då ska sägas att jag föredrar vackra båtar med klassiska linjer och kan låta det gå ut ganska mycket över komforten.

MAXI, Sunwind och Becker är ju betydligt modernare i sin konstruktion med bättre ståhöjd och bredd om man prioriterar det.

Bra att fundera på är ju också innombordare eller ej. En orginal-innombordare kan ju riskera att rasa och kosta mer än båten att laga, å andra sidan är det inget vidare att åka längre sträckor med utombordare.

/jocke

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har faktiskt en Misil 2 på listan. Dock är komfort högre upp på listan för oss än utseende, om man måste välja :)

De inombordare jag har på listan skall vara sötvattenskylda för att minska risken för kemiskt slitage. De flesta har dock utombordare, min tanke är att gå över till elektriskt i framtiden.

 

Ska se en Vega imorgon för att få en referenspunkt, sedan blir det Misil och Sunwind i helgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tips, kolla kojlängder. Förvånansvärt många familjebåtar från 70-talet saknar fyra fullängdskojer (även om ni nu bara skulle vara två, men kanske vill ha med vänner...). Misilen är låg invändigt, men har riktigt fina kojer. Min uppfattning är att man faktiskt mest sover, lagar mat och går på toa i ruffen - övrig tid är man i sittbrunnen eller i naturen. Viktigt därför att dessa funktioner är bra.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leisure 22/23 är otroligt rymliga i förhållande till yttre storlek. Hittade ingen på Blocket i detta nu men den är relativt vanlig i vårt land. Den uppfyller tycker jag er kravspec på en "husvagn på vattnet". Har tidigare sett exemplar till salu från drygt 25 k.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tror att "mest båt för pengarna" just nu är Maxi 77. Det går ju hur många som helst på dussinet och säljarna är tvungna att dumpa priserna för att få sålt. Å andra sidan blir det ju förmodligen lika svårt att sälja i nästa hand. Men för 40 loppor får man MYCKET båt av den modellen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det mesta är väl sagt, men stolpar upp det lite

  • Kolla förutsättningslöst.
  • Kolla vad andra tycker om båtarna på Sailguide.
    Här kan ni även någorlunda se hur snabb båten är (om det är viktigt). Högre SRS är snabbare än lägre.
  • Nya segel är dyrt, ca. 25 000:- kr.
    Försök hitta något med högst 5 år gamla segel (gärna nyare).
  • Ny inombordare är dyrt, mer än 50 000:- kr även om man gör en del arbete själv.
    Ny motor eller helrenoverad motor (mindre än 10 år sedan) är värt mycket.
    Utombordare är billigare att byta, men sämre än inombordare tycker jag.
  • Nya dynor är dyrt, ca 15 000:- kr.
    Är man händig kan man fixa dynor själv.
  • Nya kapell och ny sprayhod är dyrt, ca. 10 000:- kr.
    Man kan leva med gamla och fula ganska länge.
  • Nya stöttor / vagga är dyrt, ca. 8 000:- kr.
  • Det kan vara skönt att ta över en massa utrustning och husgeråd så slipper ni tänka så mycket på sådant från början.

En dyrare båt med mera dyra saker utbytta blir billigare i längden.

 

Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tackar!

 

Har bara båtar med mer eller mindre nya segel (max 2 år) och max 2 år gamla, eller helrenoverade, motorer så jag följer dina råd hyfsat :).

Tror att en vagn skulle vara bäst för mig som båten kommer ligga, så tittar efter det oxå.

Superbra med en checklista!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uj! Max två år gamla segel skulle innebära att vårt nyaste segel, genuan, skulle vara slut.
Så är det naturligtvis inte alls. Ja, segel och dess skick är viktigt på en segelbåt. Dock håller segel tämligen bra, jag skulle - om budgeten rymde det - sätta gränsen vid tio år. Om budgeten inte klaras då hade jag faktiskt seglat med äldre segel hellre än gå ned i båtstorlek och komfort.

 

Ja, det går att leva utmärkt i en tillyxad glasfiberlåda i flera månader i stöten. Om det är den upplevelsen en nybliven seglare skall börja med är jag dock mer skeptisk till.

 

Av de nämda båtarna hade jag gått hårt på en Maxi77 och tagit en med så nya tillbehör som möjligt. Båttypen är inte lättsåld men det innebär även att den är billig. Räkna med ett pristapp på 50% så har ni ändå bara förlorat 25000 på något år, och det är ju vad en sista minuten till Thailand kostar för två liksom. ;)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har suttit och gått igenom sailguide under kvällen. Efter att ha löst användarrecensioner etc så ser listan ut som följer:

 

Seawind

Misil/vega

IF

Maxi

 

Dark horse:

Viggen (ingen har lyft den här men har bara bra resensioner.

 

Vad är skillnaden att segla en mindre båt som viggen gentemot de andra?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Viggen har väl i stort sätt samma mått som en Misil 2 så där är det ju ingen större skillnad. Ingen av båtarna är ju speciellt stora så jag tänker att det snarare är skrovform, styvhet, rigg, segel mm som fäller skillnaden snarare än längd/bredd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

I det lite mindre och billigare segmentet vill jag peta i Maxi 68 som förslag. Har seglat den en hel del på öppna vatten och är lite impad av den lilla båten. Mycket bekväm, rymlig, sjövärdig och torr. Seglar hyggligt. Precis som 77:an är det mycket båt för slantarna.

 

N.N

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har faktiskt en shipman på listan, den är dock lite dyrare än resten just nu. Alla båtar är mellan 28 och 24 fot, missade att Misilen bara är en fot längre än Viggen..

 

Ska se en Maxi och antingen en Vega eller en Sunwind idag, ska bli skönt att få en "riktig" bild av båtarna.

 

Har tittat lite på Maxi 68an, maxi har fått lite blandade recensioner av användare så den har halkat ner lite på listan, men jag tittar mest på det individuella fallet, inte bara modell

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag skulle absolut välja en Vega. Den har inombordsmotor, toalett, bra kök och mkt goda förvaringsmöjligheter! Dessutom finns det en bra Vegaklubb med mkt kunnigt folk som man som nybörjare kan rådfråga.

 

På Vegaklubbens hemsida finns ett dokument om vad man ska kolla på på en gammal Vega innan ett eventuellt köp. Bra att titta på det! Många Vegor har sett bättre dagar, men det finns fynd! Det bästa är nog att hitta en Vega med bytt motor. Orginalmotorerna sjunger på sista versen.

 

Seglade själv Vega i 11 år och innan dess Viggen i 2 år. Viggen känns mer camping, Vegan mkt bekvämare!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, Vegan åkte upp igen på listan efter att ha läst recensioner. Målet är att bara titta på helrenoverade motorer, eller nyare utombordare. Ska kolla på en med nästan nya segel och häckroder ikväll om vi hinner dit innan det mörknar.

 

Velar fortfarande lite prismässigt hur jag ska göra, men hoppas att jag blir kär i en av båtarna så det kan fälla avgörandet.

 

En maxad viggen går ju på en 30k, för det får man en sliten Vega, ska man ha en Vega i liknande standard som en finare Viggen så hamnar man på 50-70k. 

 

Men som sagt, modellen kommer inte avgöra, utan det är det enskilda objektet i sig. Tar dock gärna mot fler tips på modeller och deras styrkor och svagheter.

Jättebra tips på checklista inför Vega-köp!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blev tre båtar idag.

 

Den första var en Maxi 77a, en helt ok båt, hade jag bara tittat på den hade jag säkert varit nöjd MEN åkte sedan till en...

Sunwind. Vilken skillnad i storlek på insidan, var som att komma in i en sal! Denna visade dock större tecken på användande, betydligt mer sliten, men inte på ett dåligt sätt i mina ögon. Dock har den ej rullfock, bara ett nytt segel även om de andra enligt utsago är bra. Den är inte vårrustad eller sjösatt.

Sår även en Vega, kändes mer gedigen än Maxin på insidan av någon anledning, troligtvis tack vare mer trädetaljer.

 

Sunwinden var den enda där jag fick plats i fören. Ska jag köpa en Sunwind får jag dock lägga lite mer...vegan ligger inte långt efter. Jag känner inte att jag litar på de gamla inombordarna... 

Share this post


Link to post
Share on other sites

En extra fråga, hur många hästkrafter behöver jag ha på en utombordare för att driva ovan nämnda båtar (runt 2 ton) Det verkar vara mellan 3 och 6hk på inombordarna. Anledningen till min fråga är att jag vill helst ha en elmotor, de hamnar ofta runt 1,6hk vilket jag förstår är för lite men jag  vill titta på olika lösningar.

Jag känner att de gamla inombordarna är ganska otrygga så även om en sådan finns kommer jag nog vilja ha en utombordare som funkar den gången man ligger på fel sida av en ö när det blåser upp...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag kan inte ge dig något svar på din fråga men jag skulle själv aldrig göra mig beroende av den mängd ström som krävs för en såpass kraftig motor. För det behövs en hel del kraft för att flytta dessa relativt små båtar. Att komma i kritiskt läge och lita på att jag har, kanske, 400Ah kvar i en batteribank för att kunna köra till närmsta vik i motvind och höga vågor skulle jag inte vilja. Dessutom tar en sådan uppsättning batterier plats vilket du förmodligen inte har i de båtar du tittar på. Och kostar relativt stora pengar.

Är nog billigare med en ny bensindriven utombordare.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skall du klara dig undan från dåligt väder med en snurra så måste du upp i ganska rejäla doningar för att vara "säker". Lång rigg med så klart. I vår gamla 7,8 meters båt hade vi en 15hk yanmar inombordare, dvs att propellern satt där den verkade som bäst, under båten.

 

Men är det dåligt väder som skall undvikas och du har en mast på båten är det ju bara att hissa segel och dra iväg?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänkte mest om man ligger i en vik, för att ta sig ut.

 

Håller på och forskar lite i det här. Det verkar som en hel del teknik inte tagit sig till båtbranschen än. Batterier är oerhört billigt nu och de håller en oändligt mkt större laddning än tidigare. Men jag förstår din tanke, det här är mest något jag vill kolla upp för att se möjligheterna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy