Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gaidin

Najad 343 för långsegling?

Rekommendera Poster

Skall åka och titta på en Najad 343 som jag har tänkt att långsegla med, jag har minst sju år på mig att rusta upp.

 

Tankar kring båtvalet? Jag har förstått att just 343:an är lite mer "stampig" än exempelvis 34 eller 360, någon som har erfarenhet av det? Någon som har erfarenhet av båttypen? Kan någon säga emot mig när jag påstår att den är lämplig för ändamålet?

 

Det jag tänker mig i stora drag är att avveckla teakdäcket till förmån för plast med halkmatta. Installera Watermaker, ankarspel (Sitter ett handvevat i dag), motorbyte och massor med annat som hör långsegling till.

 

Funderar på att skissa på en targabåge eller liknande konstruktion för att kunna få upp solpaneler och även dävert i aktern. Lite synd på en Najad men kanske man kan få till en snygg konstruktion som inte förfular den vackra båten mer än nödvändigt...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äsch, inte ett enda svar.

 

Hur som helst så accepterade säljaren mitt bud så nu blir båten min!  :-D

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis, du har helt klart köpte en bra båt. En gång i tiden var jag väldigt intresserad av den båttypen men då var de inte så prisvärda som idag. Att de skulle vara "stampiga" låter konstigt. Modernare, mer plattbottnade båtar brukar kunna stampa rejält.  Bra egenskaper som jag ser, för långsegling är:

Starkt byggt

Tung båt. (Vikten av proviant o bunker är en mindre dela av deplacementet.

Kanter på däck som man kan ta spjärn mot när man ska kravla omkring på däck i sämre väder.

Centercockpit - känns alltid lite tryggare.

Vindruta.

Okomplicerad, stark rigg. (Ketch/Yawl är ännu bättre när det gäller att balansera båten)

 

Teakdäcket skulle jag låta vara kvar om det är i bra skick. Teak är alltid bättre utom möjligen i arktiska vatten.

 

Targabåge är otroligt praktiskt för solpaneler mm.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Teaken är redan dålig och det är nog risk för läckage om jag inte river upp den. Skruvar är synliga, troligen har tidigare ägare slipat. Nåten har lossnat på många ställen.

Jag tänker mig att nåta om det mest kritiska hjälpligt för att sedan inom ett par år börja riva däcket.

 

Att den är lite stötigare än andra najader kom från Curt Gelin, men han har ju haft fel förr.

 

Båten känns helt rätt för mina behov så det är glada dagar just nu :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kille jag känner  köpte en båt med teakdäck som såg riktigt fult och slut ut.

 

Dvs tvättat med högtryck, gropar, skruvar som hade förlorat sin plugg, nåten borta på ganska många ställen, skador efter att man dunsat ankaret i däcket i aktern osv osv...

 

Men…. vi var några som hjälpte honom… bort med skruvarna som tappat pluggen, i med epoxi och sedan ny plugg ( tror vi fixade ungefär 100 st, tog en helg bara … bara? ) Sedan fylla i ny nåt. Detta var segast eftersom vi skulle göra rätt, dvs bort med det gamla och sedan band i botten innan ny nåt. plus tejpa bredvid så att inte nåten kom ut på däcket! Fy fan vilket jäkla jobb. Hade vi vetat hade vi köpt en batteridriven spruta...

 

Slipa försiktigt för hand, strunta i att fixa skador ( bara trevligt att se en äldre båts patina? )

 

Avsluta med Barcool och sedan full Owatrol behandling. Blev helt okej.

Förutsättningen är att du inte har stora läckage, dvs att det inte är bara skruvar utan att det är skador under. Då är det inget att göra. Eller att någon redan slipat ner för mycket.

Men annars är min uppfattning att du kan förlänga med 5-10 års livslängd genom att hålla efter skruvpluggen hela tiden och faktiskt skrubba däcket regelbundet. Det måste blötas regelbundet sa en gubbe i klubben till oss… kanske ett tips som är värt att ta? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis!

 

Var det Crucader som låg på Blocket tidigare?

 

Vad fick du den för?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gaidin

 

Vi har en Najad 343, and absolutely love it.!

Jag har planer för att seglar långt så småningom.. Läs en bok som hette "Galapagos och Tillbaka" det handla om en Najad 343 som seglar ditt...

 

Teak däck är en pain in the ass...jobb jobb o jobb. En targabåge skulle vara intressant att se på en 343.

Jag är en Engelsman och vet inte vad stampig betyder så kan inte hjälpa dig med det.

 

Nästan alla båtar kan seglas långt, t ex Vegas har korsat över världen hav en i en 343 du ska göra det in style :-)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det blev Crusader som låg på blocket. En smärre pruta så blev hon min.

Jag har nu seglat hem henne till Vättern från Västervik och fått prova på allt från inga vindar till kuling. Kuling var bättre, då seglade hon perfekt.

 

Nu har jag minst sju år på mig att rusta för långfärd, det skall bli riktigt kul!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Gaidin,

 

Har du kommit iväg?

Jag har fortfarande min fantastisk 343 kvar. Jag har total renoverat däcket, plus har installerat en ved kamin och många andra saker.

Nyfiken av hur det går eller har gått för dig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-07-14 vid 14:50 skrev Najad343:

Hej Gaidin,

 

Har du kommit iväg?

Jag har fortfarande min fantastisk 343 kvar. Jag har total renoverat däcket, plus har installerat en ved kamin och många andra saker.

Nyfiken av hur det går eller har gått för dig!

Hej

Nej, jag har inte kommit iväg, men jag har bytt båt :D

Planen har alltid varit att komma iväg 2021.

 

Jag hittade en färdigutrustad Najad 390 som redan långseglat så det blev ett byte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg en sådan i Lysekils hamn igår. En riktigt rejäl båt! :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-07-14 vid 14:50 skrev Najad343:

har installerat en ved kamin

Jag funderar på att installera en vedkamin. Har du någon länk eller fabrikat/modellnamn att dela med dig av till/på den du satt in?

Redigerad av McLasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson:

Kolla på denna. https://cubicminiwoodstoves.com/collections/cub-cb-108.

Jag har sett den instalerad på båtar och i bobilar på youtube. Bl.a Sailing Uma. Den har skapat en stor "vill ha" effekt hos mig.

Den var smidig och fin. Dubblerar som spis och inte farligt dyr heller.

 

Fast nu har jag dragit tråden en aning OT...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyfter en gammal tråd, då jag bara skulle vilja bolla lite allmänt om en Najad 343. Har redan skrivit lite med Gaidin, men det kan ju vara någon annan som har vettig info att komma med :)

Jag letar efter en "bobåt" med långfärdspotential. Mitt hjärta klappar helt klart lite extra för de äldre Orustbåtarna då de är otroligt vackra i linjerna. Samtidigt så är det ju väldigt murrigt och trångt i en båt från 80-talet om man jämför med en Bavaria/bennetau/jeannau från den här sidan 2000-talet....

 

Oftast så är ju priserna samma, om inte högre på en äldre Orustbåt, än motsvarande storlek ny båt. Men jag har lyckats hitta en Najad 343 nere i medelhavet, som ligger skapligt till i pris(väldigt bra pris om man jämför med svenska priser) 

 

+Riggen är utbytt någon gång sista 7 åren.

+Den är redan anpassad för långsegling med säkerhetsutrustning livflotte, satelitdelefon osv.

 

- Teakdäcket är original och har varit med om minst en långsegling, samt några år i medelhavet.

-Motorn är utbytt och i "bra skick" enligt mäklaren, men som alltid en äldre motor en 10 år bör man nog ta höjd på att behöva byta ut.....

-Det är en äldre båt som är använt och har en del "slitage"(långvarig användning, inget särskilt) på trädetaljerna inuti.

 

Enligt mäklaren är teaken ful, men funktionell, men kommer troligtvis behöva åtgärdas, inom en (snar) framtid. 

 

Efter lite bollande med Gaidin så finns det 4 allternativ med teaken så länge det ej är några fuktskador:

 

1 Åtgärda ställen där nåten släppt, plocka de skruvar som försöker försvinna och plugga igen. Och skjuta upp funderingen på vad man ska göra med däcket något/några år.....

 

2 skruva loss skruvarna, fylla hållen med epoxi. Nåta om och Njuta av teakdäcket så längde det inte ser förfärligt ut.

 

3 Försöka plocka plankorna 1 och 1 och sedan, borra ur hålen och fylla med epoxi. Efter det hyvla teaken och limma fast den med epoxi igen. Troligtvis en HEL DEL jobb, men tid är något jag har gott om , speciellt av tider som corona när man sitter fast på ett ställe...... :)

 

4 rycka teaken, plasta och måla däcket.

 

 

Vad tror ni? borde man springa så långt man kan ifrån en sådan här båt, eller är det värt att flyga och titta på den, samt anlita en besiktningsman? Prisbilden är ca 25 000 euro. Och vad jag förstått så landar priset oftast betydligt högre på en i Sverige, även om teaken inte är utbytt, dock har den inte utsatts för tropiskt klimat ett par år.....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och har ni allmänna åsikter om en najad 343 så får ni gärna hojta till! Kan vara allt ifrån hur ni anser att de är som bobåtar, till hur de seglar.. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev pogona:

4 rycka teaken, plasta och måla däcket.

I tropikerna så har ett mycket ljust målat däck två fördelar. Det blir mindre hett att gå på, och det blir svalare inne i båten.

 

Att priset är förmånligt har säkert en hel del med teakdäcket att göra. Men det ser jag mera som en fördel.

 

En detalj som är värd att tänka på är att rodret sticker ut en liten bit bakom aktern. Det bör man räkna med om man vill ha vindroder, samt vid förtöjning med aktern först (Medelhavet). 

 

 

Redigerad av Peka67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ta hjälp av varv för nytt teakdäck på en 34 fotare kan säkert gå på ca 200-250 ksek om sandwichdäcket för övrigt är okey.
En båtkompis hade fukt i sitt däck så det blev dubbla kostnaden vilket var oplanerat.

 

2017 var jag och kikade på en Sirius med teakdäck nere på Lanzarote, avstod från att köpa den båten pga teakdäckets skick (solen är stygg).


Najad 343 har väl dieseltanken integrerad i kölsvinet, en annan båtkompis har jag för mig fick byta tank och det var en del jobb men du har ju tid så det är bara att gneta på:-)

 

Gillar oxå traditionella Orustbåtar för att de går så mjukt i grov sjö till skillnad mot "moderna" båtar med flatare botten ==>> trigger till att jag bytte till traditionell segelbåt för några år sedan. Längesegling på G (när viruset är under kontroll).

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev skippeer:

Att ta hjälp av varv för nytt teakdäck på en 34 fotare kan säkert gå på ca 200-250 ksek om sandwichdäcket för övrigt är okey.
En båtkompis hade fukt i sitt däck så det blev dubbla kostnaden vilket var oplanerat.

 

2017 var jag och kikade på en Sirius med teakdäck nere på Lanzarote, avstod från att köpa den båten pga teakdäckets skick (solen är stygg).


Najad 343 har väl dieseltanken integrerad i kölsvinet, en annan båtkompis har jag för mig fick byta tank och det var en del jobb men du har ju tid så det är bara att gneta på:-)

 

Gillar oxå traditionella Orustbåtar för att de går så mjukt i grov sjö till skillnad mot "moderna" båtar med flatare botten ==>> trigger till att jag bytte till traditionell segelbåt för några år sedan. Längesegling på G (när viruset är under kontroll).

 

Ja, att ta hjälp av ett varv för att lägga om ett teakdäck på en sådan här båt är absolut inte aktuellt för mig. Skillnad om man hittat båten "som man ska ha för livet", då hade det varit en annan femma ;)

 

Fördelen med najaden är att det åtminstone är dynacell och inte balsa som distansmaterial, så om man bara kan torka det, så är det åtminstone inte ruttet om det skulle gått fukt i däcket.

 

Haha japp, tid och tumme mitt i handen har man, men ger man sig bara fasen på att det ska gå så brukar man kunna lära sig vad som helst... :P Bra tips om att kika på tanken om det blir att åka ner och kika på den dock!

 

Ja, de har sina fördelar de där gamla båtarna, det är synd att du måste upp så mycket i storlek(och pris) för att ha samma boende komfort som en nyare båt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-11-12 vid 17:44 skrev Peka67:

I tropikerna så har ett mycket ljust målat däck två fördelar. Det blir mindre hett att gå på, och det blir svalare inne i båten.

 

Att priset är förmånligt har säkert en hel del med teakdäcket att göra. Men det ser jag mera som en fördel.

 

En detalj som är värd att tänka på är att rodret sticker ut en liten bit bakom aktern. Det bör man räkna med om man vill ha vindroder, samt vid förtöjning med aktern först (Medelhavet). 

 

 

Nja, rodret sticker inte ut bakom båten, däremot lite bakom skrovets vattenlinje men eftersom aktern är positiv är det inget problem vid bryggor eller för montage av vindroder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang tanken i kölsvinet så är det vattentanken. Bränsletanken sitter i babords koj i salongen.

 

En annan tanke kring teakdäck och värme i båten; Jag har pratat med många om det, de enda som säger att så är fallet är de som inte har teakdäck. Däremot blir teaken varm att gå på så visst blir den varm. Jag tror dock att eftersom däcket är isolerat sprids inte värmen ner i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-11-13 vid 15:15 skrev skippeer:

Kom på ytterligare ett alternativ, kork, spontant tänker jag på Annika och Björn som delar med sig av sina båtäventyr på Lindesfarne/Moon. Milo Dahlmann kör oxå med kork.

http://www.antesbatvarv.se/pdf/Oceanseglaren.pdf

Hehe, Jo kork alternativet finns ju också, däremot gillar jag varken utseendet eller känslan av korken jag sett. :)

 

Nu blir det inte ett problem på just den här båten, då den blev såld innan jag hade möjlighet att åka ner och titta på den. tyvärr, men då kan ju åtminstone båtletandet fortsätta.......

 

För de som är på gång att köpa båt så uppstår det en hel del fyndlägen just nu(tack vare Corona?) då många försöker sälja sina båtar, men möjligheterna att röra sig fritt är kraftigt begränsade. Det gör ju som i mitt fall också att jag missade möjligheten att kika på båten... Men det går fler tåg så att säga :)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-08-21 vid 10:27 skrev StyrmanKarlsson:

Kolla på denna. https://cubicminiwoodstoves.com/collections/cub-cb-108.

Jag har sett den instalerad på båtar och i bobilar på youtube. Bl.a Sailing Uma. Den har skapat en stor "vill ha" effekt hos mig.

Jag har installerat en Cubic mini på min Najad 343. Fantastisk är den, varme hela salongen in till förpiken och en del till aktern.

 

så bra värme

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-11-12 vid 14:37 skrev pogona:

Lyfter en gammal tråd, då jag bara skulle vilja bolla lite allmänt om en Najad 343. Har redan skrivit lite med Gaidin, men det kan ju vara någon annan som har vettig info att komma med :)

Jag letar efter en "bobåt" med långfärdspotential. Mitt hjärta klappar helt klart lite extra för de äldre Orustbåtarna då de är otroligt vackra i linjerna. Samtidigt så är det ju väldigt murrigt och trångt i en båt från 80-talet om man jämför med en Bavaria/bennetau/jeannau från den här sidan 2000-talet....

 

Oftast så är ju priserna samma, om inte högre på en äldre Orustbåt, än motsvarande storlek ny båt. Men jag har lyckats hitta en Najad 343 nere i medelhavet, som ligger skapligt till i pris(väldigt bra pris om man jämför med svenska priser) 

 

+Riggen är utbytt någon gång sista 7 åren.

+Den är redan anpassad för långsegling med säkerhetsutrustning livflotte, satelitdelefon osv.

 

- Teakdäcket är original och har varit med om minst en långsegling, samt några år i medelhavet.

-Motorn är utbytt och i "bra skick" enligt mäklaren, men som alltid en äldre motor en 10 år bör man nog ta höjd på att behöva byta ut.....

-Det är en äldre båt som är använt och har en del "slitage"(långvarig användning, inget särskilt) på trädetaljerna inuti.

 

Enligt mäklaren är teaken ful, men funktionell, men kommer troligtvis behöva åtgärdas, inom en (snar) framtid. 

 

Efter lite bollande med Gaidin så finns det 4 allternativ med teaken så länge det ej är några fuktskador:

 

1 Åtgärda ställen där nåten släppt, plocka de skruvar som försöker försvinna och plugga igen. Och skjuta upp funderingen på vad man ska göra med däcket något/några år.....

 

2 skruva loss skruvarna, fylla hållen med epoxi. Nåta om och Njuta av teakdäcket så längde det inte ser förfärligt ut.

 

3 Försöka plocka plankorna 1 och 1 och sedan, borra ur hålen och fylla med epoxi. Efter det hyvla teaken och limma fast den med epoxi igen. Troligtvis en HEL DEL jobb, men tid är något jag har gott om , speciellt av tider som corona när man sitter fast på ett ställe...... :)

 

4 rycka teaken, plasta och måla däcket.

 

 

Vad tror ni? borde man springa så långt man kan ifrån en sådan här båt, eller är det värt att flyga och titta på den, samt anlita en besiktningsman? Prisbilden är ca 25 000 euro. Och vad jag förstått så landar priset oftast betydligt högre på en i Sverige, även om teaken inte är utbytt, dock har den inte utsatts för tropiskt klimat ett par år.....

Jag har nyligen renoverat teakdäcken på vår 343 från ’81. 10 -12mm på platser. Tog lång tid men jag tog ut alla plug och skruv och igensatt dem med thickend epoxy, tog bort allt nåt och la nytt. Jäkla jobb men värd det.!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Najad343:

Jag har installerat en Cubic mini på min Najad 343. Fantastisk är den, varme hela salongen in till förpiken och en del till aktern.

 

så bra värme

Du får gärna posta en bild vid tillfälle. Jag behöver idéer avseende placering. Jag har en annan båt, Brofjord 36, men idéer går att återanvända.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-12-12 vid 09:39 skrev StyrmanKarlsson:

Du får gärna posta en bild vid tillfälle. Jag behöver idéer avseende placering. Jag har en annan båt, Brofjord 36, men idéer går att återanvända.

 

025FF0AB-36B0-4D09-83F0-D1E8F494BA0C.jpeg

3FA18DE7-C294-4CE4-B550-E54A1AE82826.png

75C902CE-05A6-47DB-AB86-56719B4A80FF.jpeg

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...