Jump to content
Saturday 08 August 2020
Gaidin

Najad 343 för långsegling?

Recommended Posts

Skall åka och titta på en Najad 343 som jag har tänkt att långsegla med, jag har minst sju år på mig att rusta upp.

Tankar kring båtvalet? Jag har förstått att just 343:an är lite mer "stampig" än exempelvis 34 eller 360, någon som har erfarenhet av det? Någon som har erfarenhet av båttypen? Kan någon säga emot mig när jag påstår att den är lämplig för ändamålet?

Det jag tänker mig i stora drag är att avveckla teakdäcket till förmån för plast med halkmatta. Installera Watermaker, ankarspel (Sitter ett handvevat i dag), motorbyte och massor med annat som hör långsegling till.

Funderar på att skissa på en targabåge eller liknande konstruktion för att kunna få upp solpaneler och även dävert i aktern. Lite synd på en Najad men kanske man kan få till en snygg konstruktion som inte förfular den vackra båten mer än nödvändigt...

Äsch, inte ett enda svar.

Hur som helst så accepterade säljaren mitt bud så nu blir båten min!  :-D

Grattis, du har helt klart köpte en bra båt. En gång i tiden var jag väldigt intresserad av den båttypen men då var de inte så prisvärda som idag. Att de skulle vara "stampiga" låter konstigt. Modernare, mer plattbottnade båtar brukar kunna stampa rejält.  Bra egenskaper som jag ser, för långsegling är:

Starkt byggt

Tung båt. (Vikten av proviant o bunker är en mindre dela av deplacementet.

Kanter på däck som man kan ta spjärn mot när man ska kravla omkring på däck i sämre väder.

Centercockpit - känns alltid lite tryggare.

Vindruta.

Okomplicerad, stark rigg. (Ketch/Yawl är ännu bättre när det gäller att balansera båten)

Teakdäcket skulle jag låta vara kvar om det är i bra skick. Teak är alltid bättre utom möjligen i arktiska vatten.

Targabåge är otroligt praktiskt för solpaneler mm.

Teaken är redan dålig och det är nog risk för läckage om jag inte river upp den. Skruvar är synliga, troligen har tidigare ägare slipat. Nåten har lossnat på många ställen.

Jag tänker mig att nåta om det mest kritiska hjälpligt för att sedan inom ett par år börja riva däcket.

Att den är lite stötigare än andra najader kom från Curt Gelin, men han har ju haft fel förr.

Båten känns helt rätt för mina behov så det är glada dagar just nu :D

En kille jag känner  köpte en båt med teakdäck som såg riktigt fult och slut ut.

Dvs tvättat med högtryck, gropar, skruvar som hade förlorat sin plugg, nåten borta på ganska många ställen, skador efter att man dunsat ankaret i däcket i aktern osv osv...

Men…. vi var några som hjälpte honom… bort med skruvarna som tappat pluggen, i med epoxi och sedan ny plugg ( tror vi fixade ungefär 100 st, tog en helg bara … bara? ) Sedan fylla i ny nåt. Detta var segast eftersom vi skulle göra rätt, dvs bort med det gamla och sedan band i botten innan ny nåt. plus tejpa bredvid så att inte nåten kom ut på däcket! Fy fan vilket jäkla jobb. Hade vi vetat hade vi köpt en batteridriven spruta...

Slipa försiktigt för hand, strunta i att fixa skador ( bara trevligt att se en äldre båts patina? )

Avsluta med Barcool och sedan full Owatrol behandling. Blev helt okej.

Förutsättningen är att du inte har stora läckage, dvs att det inte är bara skruvar utan att det är skador under. Då är det inget att göra. Eller att någon redan slipat ner för mycket.

Men annars är min uppfattning att du kan förlänga med 5-10 års livslängd genom att hålla efter skruvpluggen hela tiden och faktiskt skrubba däcket regelbundet. Det måste blötas regelbundet sa en gubbe i klubben till oss… kanske ett tips som är värt att ta? 

Gaidin

Vi har en Najad 343, and absolutely love it.!

Jag har planer för att seglar långt så småningom.. Läs en bok som hette "Galapagos och Tillbaka" det handla om en Najad 343 som seglar ditt...

Teak däck är en pain in the ass...jobb jobb o jobb. En targabåge skulle vara intressant att se på en 343.

Jag är en Engelsman och vet inte vad stampig betyder så kan inte hjälpa dig med det.

Nästan alla båtar kan seglas långt, t ex Vegas har korsat över världen hav en i en 343 du ska göra det in style :-)

Ja, det blev Crusader som låg på blocket. En smärre pruta så blev hon min.

Jag har nu seglat hem henne till Vättern från Västervik och fått prova på allt från inga vindar till kuling. Kuling var bättre, då seglade hon perfekt.

Nu har jag minst sju år på mig att rusta för långfärd, det skall bli riktigt kul!

Hej Gaidin,

Har du kommit iväg?

Jag har fortfarande min fantastisk 343 kvar. Jag har total renoverat däcket, plus har installerat en ved kamin och många andra saker.

Nyfiken av hur det går eller har gått för dig!