Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
gbgdc

Så här gjorde man förr =)

Rekommendera Poster

Om vi ska vara lite allvarliga...

 

Forntidens sophantering till sjöss är ju inte att rekommendera men man bör betänka att ölburken var av plåt, den rostade sönder på havets botten (dagens aluminiumburkar rostar inte), mjölkförpackningen var av vaxat papper som ruttnade (inte så mycket plast) osv.

 

Forntidens avfall hade med andra ord en högre grad av självdestruktionsförmåga.

 

De trista resultaten av dagens avfallshantering till sjöss är ju alla plastpartiklar som i form av små fibrer skadar marint liv och de stora plastgrejorna som bildar formliga flytande sopberg/öar ute i Stilla Havet.

För att inte tala om alla kemikalier och mediciner som passerar reningsverken och koncentreras i havet. Fiskarna har inga problem med för många yngel och behöver därför inga P-pillerhormoner....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har berättat det tidigare, att farmor och farfar varje höst rodde ut med båten full av tomflaskor varje höst för att sänka dem i havet. Så gjorde alla...

 

En god vän berättade att han fick 10 öre för varje glasbit han hittade på stranden, det blev mycket pengar varje sommar. Ingen förstod varifrån allt glas kom...

 

Idag kommer det inte upp något glas på den stranden...

 

Allt var inte bättre förr!

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är rätt skrämmande hur mycket skräp som finns att finna på stränder världen runt.

 

På en ödslig strand, i naturreservat, i México hittade jag Europeiska förpackningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

På en ödslig strand, i naturreservat, i México hittade jag Europeiska förpackningar.

 

Usjj ja; det va`t.o.m. en svenske där.................... :blink:

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...