Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
ALarsson

Penta 600 60HK

Rekommendera Poster

Tjenare tjenare!

Har en Volvo Penta 600.

Är intresserad av information angående denna makalöst väldesignade motor.
(en riktigt dröm att meka med i såväl med- som motgång)

Fakta: 
600cc 
60Hk

3 cylindrar/förgasare

Avgasutlopp i propellercentrum

Aluminiumblock

Brytarlöst tändsystem

Bing-förgasare

 

Det jag främst är ute efter att få reda på är om jag sitter inne på en König-motor. Vad är det som skiljer Penta König mot en traditionell Penta? Finns det ens några König kvar? 
(Länkar tråd där som handlar om just könig-modellen)

 

http://www.boatracingfacts.com/forums/showthread.php?11706-Volvo-Penta-600GTX-Archimedes-60SX

 

Då jag dragit om all el på min motor p.g.a. tidigare total oreda så vet jag inte vilken kabel som är varvtalsgivande? Någon som vet vilken denne är, och säg då inte bara vilken färg den har, utan det jag vill veta är var den är kopplad på motorn? Även intresserad av motorns poltal.

 

Sen har jag även en fråga för den lite mer insatta; Om jag monterar Venturirör till insug för varje förgasare -> klarar de normalbestyckade förgasarna av att leverera soppa för det ökande luftmassaflödet? tänker mest på fullfart såklart ;) 
 

Och till sist undrar jag vilka propellrar som kan tänkas passa med eller utan enklare modifikation. 

 

Hoppas på svar och tack så länge!
Hälsningar Larsson.

 

 

post-103205-0-74630600-1400505445_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu blev jag lite nostalgisk. Hade en sån motor för sådär 25år sen. Jag slapp meka med den, förutom att jag kortade riggen från lång till kort. Så tyvärr har jag ingen info om den...blev som sagt bara lite nostalgisk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenare tjenare!

 

Har en Volvo Penta 600.

Är intresserad av information angående denna makalöst väldesignade motor.

(en riktigt dröm att meka med i såväl med- som motgång)

 

Fakta: 

600cc 

60Hk

3 cylindrar/förgasare

Avgasutlopp i propellercentrum

Aluminiumblock

Brytarlöst tändsystem

Bing-förgasare

 

Det jag främst är ute efter att få reda på är om jag sitter inne på en König-motor. Vad är det som skiljer Penta König mot en traditionell Penta? Finns det ens några König kvar? 

(Länkar tråd där som handlar om just könig-modellen)

 

http://www.boatracingfacts.com/forums/showthread.php?11706-Volvo-Penta-600GTX-Archimedes-60SX

 

Då jag dragit om all el på min motor p.g.a. tidigare total oreda så vet jag inte vilken kabel som är varvtalsgivande? Någon som vet vilken denne är, och säg då inte bara vilken färg den har, utan det jag vill veta är var den är kopplad på motorn? Även intresserad av motorns poltal.

 

Sen har jag även en fråga för den lite mer insatta; Om jag monterar Venturirör till insug för varje förgasare -> klarar de normalbestyckade förgasarna av att leverera soppa för det ökande luftmassaflödet? tänker mest på fullfart såklart ;) 

 

Och till sist undrar jag vilka propellrar som kan tänkas passa med eller utan enklare modifikation. 

 

Hoppas på svar och tack så länge!

Hälsningar Larsson.

Prova ställ frågan på boat Life.se istället där får du nog snabbare svar på din fråga, finns många penta intresserade där. Med vänlig hälsning

 

   // Peter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu blev jag lite nostalgisk. Hade en sån motor för sådär 25år sen. Jag slapp meka med den, förutom att jag kortade riggen från lång till kort. Så tyvärr har jag ingen info om den...blev som sagt bara lite nostalgisk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för tipset angående boatlife.se. Jag provar där också!

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samarbetet med König var något som Volvo Penta tog initiativ till efter dom köpt utombordartillverkningen av Monark-Crescent1974 dessa motorer fanns bara dom sista åren, fabriken lades ner december 1979.

 

Din motor har sina rötter ifrån tiden då Electrolux ägde tillverkningen jag hade själv en Archimedes Penta 550, i princip samma motor. Har du avgasutsläpp i propellercentrum? Det var den sista modellen av denna motor. Den var verkligen väldesignad en fröjd att se på och skruva på, motsvarande Evinrude från samma tid såg ut som en förvirrad gröt av prylar under kåpan. Tyvärr fick dom väl aldrig någon riktig kläm på kvalitetskontrollen på fabriken men det var inget fel på konstruktionen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet du kanske vad som skiljer König-versionen mot den vanliga 600:an? 
Ja, propellercentrum är det sista avgaserna ser av motorn. Har för mig att jag läst att motorn är tillverkad -76 och precis som du säger, den sista av modellen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

König motorn är en helt annan motor helt enkelt.

 

Edit, jag såg i bilderna i tråden du länkat till att någon satt ett König klistermärke på Volvo Penta kåpan men vad König varit inblandad i där vet jag inte.

Redigerad av MartinX

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet att könig gjorde egna motorer också, men de utvecklade en motor i samarbete med penta i tävlingssyfte. Läst artiklar om att de körde Parisloppet i stockholm med goda resultat. Motorn de körde med hette Penta 700GTX. Har även hittat uppgifter om att penta 600GTX och Archimedes 60SX. De två senare motorerna finns i länken i min första post. I den länken står även givet att killen har nummer 371, och då kan man ju anta att det gjordes minst 371 stycken 600GTX/60SX.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De av König tillverkade motorerna (blocken) var av gjutjärn. 900 cc vill jag minnas. Fanns som VP 550 och VP 700 där 550 var en pluggad 700.

 

VP 600 var en lättmetallmotor med helt anat ursprung. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej ALarsson. Do you still have the Penta 600?

Im the guy who wrote about the Archimedes 60sX in the Boatracing forum...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej ALarsson. Do you still have the Penta 600?

Im the guy who wrote about the Archimedes 60sX in the Boatracing forum...

Yes, i have! It has'nt been started for 2 years though, but i think it would start if i'd give it some love

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...