Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
labbibia

Pillra skotlina genom skotsläde? Mission Impossible?

Rekommendera Poster

Den gamla tampen har verkligen gjort sitt och jag tänkte byta ut den Har en skotsläde av märket Levmar där skotlinan går in på ena sidann runt ett "hjul" och sen tillbaka ut på samma sida igen. Någon som har ett bra tips på hur man ska gå tillväga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bild på hur den ser ut skulle vara intressant 

Linda björntråd/fiskelina/stark sytråd eller motsvarande runt det nya skotet och för igenom den tunna tråden först. Dra och slit och hjälpt till att dra med en tång (den raka) ; http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Tang-och-Sax/Spetstang-extra-lang-71634/

Kanske var det ett nobrainer-svar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den gamla tampen har verkligen gjort sitt och jag tänkte byta ut den Har en skotsläde av märket Levmar där skotlinan går in på ena sidann runt ett "hjul" och sen tillbaka ut på samma sida igen. Någon som har ett bra tips på hur man ska gå tillväga?

Om det ser ut som på min vagn, så är det öppet rakt igenom vagnen. Jag tog en klenare lina som jag förböjde lite och sedan motade jag från andra sidan så att linan böjde av till utgångssidan och då matade jag igenom med en ståltråd. Lite pilljobb men det går. På en annan skotvagn så gick det att lossa skruven som höll fast linhjulet. Utan bild är det svårt att säga vad du har för sort .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bild på hur den ser ut skulle vara intressant 

Linda björntråd/fiskelina/stark sytråd eller motsvarande runt det nya skotet och för igenom den tunna tråden först. Dra och slit och hjälpt till att dra med en tång (den raka) ; http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Tang-och-Sax/Spetstang-extra-lang-71634/

Kanske var det ett nobrainer-svar?

 

Ska se om jag kan få in en bild från mobilkameran. Annars är det ungefär så jag har försökt göra. Problemet är att man måste ha någonting böjbart, som ex najtråd för att kunna "leda den tillbaka ut på samma sida" så att säga. I brist på najtråd testade jag med ett stort gem, men det fastnade under "hjulet" och jag höll på att fördärva hela skotsläden.... :-P

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tog en koppartråd och drog sedan genom tampen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm....försöker skicka bild från mobilen men det verkar inte fungera det heller. Men jag tror på att använda en lite bjukare koppartråd, tack för tipsen! Återkommer med hur det gick.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte alls hur det ser ut, men om du redan har en tamp genom skotsläden borde det gå att dra igenom en tunnare tråd när du drar ut tampen och sedan dra in den nya tampen mha tråden. Jag gör så på alla fall och en del andra saker vid av/påmastning.

Sy fast en tunnare lina från änden av tampen med tagelgarn fram och tillbaka några gånger genom båda tamparna (tamparna får inte ligga omlott utan måste ligga ände mot ände). Linda sedan där du har sytt hårt med eltejp från den ena tampen till den andra så att du får en jämn övergång mellan den tjockare och tunnare tampen. Sen är det bara att dra igenom.

 

/R

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte alls hur det ser ut, men om du redan har en tamp genom skotsläden borde det gå att dra igenom en tunnare tråd när du drar ut tampen och sedan dra in den nya tampen mha tråden. Jag gör så på alla fall och en del andra saker vid av/påmastning.

Sy fast en tunnare lina från änden av tampen med tagelgarn fram och tillbaka några gånger genom båda tamparna (tamparna får inte ligga omlott utan måste ligga ände mot ände). Linda sedan där du har sytt hårt med eltejp från den ena tampen till den andra så att du får en jämn övergång mellan den tjockare och tunnare tampen. Sen är det bara att dra igenom.

 

/R

 

Ja, så skulle man ju naturligtvis ha gjort! Då vet jag till nästa gång.

Den här gången hade jag redan skurit bort den gamla tampen.

Löste problemet genom att ta ett stort gem, räta ut det, och spetsa tampen på den. På så sätt blev tampen som en stor piprensare och gick att böja i önskad form.....lite pillrigt, men det gick ganska lätt när man fick in snitsen! :)

 

Tack alla för bra tips, problemet var inte olösligt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...