Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Anna-Karin_Lundberg

Hjälp mig laga och måla min roddbåt i glasfiber

Rekommendera Poster

Hej!

Jag är helt ny här, halkade in efter att ha Googlat om glasfiberbåtar och kände att det här verkade vara ett seriöst forum med kunniga och hjälpsamma medlemmar.

 

Det är så här, jag har tagit rätt på en roddbåt som drivit runt på sjön. Nu har det gått ett antal månader och jag har fått papper från polisen att båten är min då ingen anmält den försvunnen.

Eftersom den drivit runt (minst) en sommar på sjön i närheten av där jag bor så har den blivit ganska skavd och nött. Jag vill fixa till den - men inte lägga ned något jättejobb eftersom jag är nybörjare. Båten kommer ligga delvis uppdragen på land för att puttas ned i en insjö och ros runt med, bara för nöjes skull. Vintertid ligger den uppdragen och vänd med botten upp ovanför vatten men vid strandkanten.

 

Det är lite småsprickor som måste lagas, sen tänker jag att den behöver målas på utsidan. Jag är som sagt nybörjare och hoppas att någon här på forumet har lust att guida mig steg för steg. Jag vill börja fixa med båten nu på en gång. Den ligger upp och ned på land vid stranden, men jag funderar på att baxa hem den till min tomt för att underlätta tvätt och lagning (där det finns el). Målet är att fixa den så att den håller, den behöver inte bli så vacker. Jag tänker dock att om jag gör det ordentligt nu så håller det länge. Det får helst inte kosta så mycket heller...

 

post-104807-0-70103500-1399806466_thumb.jpg

Så här såg det ut i höstas när jag plockade upp båten.

post-104807-0-29024300-1399806531_thumb.jpg

Och så här ser den ut på undersidan.

post-104807-0-86372800-1399806542_thumb.jpg

Det är såna här sprickor i bottens utsida.

post-104807-0-21843900-1399806595_thumb.jpg

Och så här, samt lite annat "skav" som är mer ytligt.