Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Anna-Karin_Lundberg

Hjälp mig laga och måla min roddbåt i glasfiber

Rekommendera Poster

Hej!

Jag är helt ny här, halkade in efter att ha Googlat om glasfiberbåtar och kände att det här verkade vara ett seriöst forum med kunniga och hjälpsamma medlemmar.

 

Det är så här, jag har tagit rätt på en roddbåt som drivit runt på sjön. Nu har det gått ett antal månader och jag har fått papper från polisen att båten är min då ingen anmält den försvunnen.

Eftersom den drivit runt (minst) en sommar på sjön i närheten av där jag bor så har den blivit ganska skavd och nött. Jag vill fixa till den - men inte lägga ned något jättejobb eftersom jag är nybörjare. Båten kommer ligga delvis uppdragen på land för att puttas ned i en insjö och ros runt med, bara för nöjes skull. Vintertid ligger den uppdragen och vänd med botten upp ovanför vatten men vid strandkanten.

 

Det är lite småsprickor som måste lagas, sen tänker jag att den behöver målas på utsidan. Jag är som sagt nybörjare och hoppas att någon här på forumet har lust att guida mig steg för steg. Jag vill börja fixa med båten nu på en gång. Den ligger upp och ned på land vid stranden, men jag funderar på att baxa hem den till min tomt för att underlätta tvätt och lagning (där det finns el). Målet är att fixa den så att den håller, den behöver inte bli så vacker. Jag tänker dock att om jag gör det ordentligt nu så håller det länge. Det får helst inte kosta så mycket heller...

 

post-104807-0-70103500-1399806466_thumb.jpg

Så här såg det ut i höstas när jag plockade upp båten.

post-104807-0-29024300-1399806531_thumb.jpg

Och så här ser den ut på undersidan.

post-104807-0-86372800-1399806542_thumb.jpg

Det är såna här sprickor i bottens utsida.

post-104807-0-21843900-1399806595_thumb.jpg

Och så här, samt lite annat "skav" som är mer ytligt.

 

Jag har ännu inte gjort något, men vad jag först vill dubbelkolla innan jag börjar, det är hur jag bäst slipar på sprickorna. Räcker det med sandpapper tro, eller ska jag ta upp den till tomten så jag kan använda maskin? Och i så fall, kan nån förklara exakt vilken maskin? Jag har tillgång till en bandslip och en mindre vinkelslip. Om jag ska använda vinkelslipen (låter enkelt) så vad sätter man på för "slipgrej" på den?

 

Jag har tittat på Biltemas sida och tänkte efter lagning med polyester och glasfibermatta rolla hela utsidan med epoxiprimer - men jag har inte hela handlingen klar för mig.

 

Om ni vill använda fackuttryck, förklara gärna då jag inte är helt hundra på det här med sandwich, primer, topcoat och allt det där. Jag har dock kladdat en del med glasfiber när jag byggde en fiskdamm, så jag vet ungefär hur man gör.

 

Vad tror ni? Är jag idiotförklarad eller orkar nån ge mig råd? Jag kommer behöva råd hela vägen!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG!

 

Vi kommer nog att orka med dig också... ;)

 

Börja med att läsa här

http://www.glasfiberteknik.se/pdf_filer/gordetsjalv.pdf

så tror jag att du kommer en bit på väg med att reparera skadorna.

 

Jag skulle ta upp båten till tomten och använda maskin, det går troligen fortare.

Småskador kan man ofta skära ur med en vass morakniv, men maskin går som sagt snabbare.

 

Mackey

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som du har koll så det räcker och blir över till att lappa ihop din båt. När du ändå far till Biltema och om du orkar baxa upp båten till eluttaget så skulle jag köpa denna: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Ovrigt/Flapdisc-19261/ för att köra med på vinkelslipen. Men attackera inte alla sprickor med slipmaskinen utan att försäkra dig om att de går ner i glasfibret först - det är möjligt att vissa av dem bara går ner i gelcoaten och då kan du jobba med vanligt slippapper och spackel: http://www.biltema.fi/sv-fi/Bat/Kemikalier/Polyester-och-Epoxi/Gelcoatspackel-36079/ eller om det är mängder med hål och du ändå inte bryr dig om hur det ser ut/ska måla över: http://www.biltema.fi/sv-fi/Bat/Kemikalier/Polyester-och-Epoxi/Epoxispackel-30628/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Laga sprickorna i botten, ser ut som sådana det brukar bli när båtar dras upp på trailen där stödrullarna på sidorna är för högt placerade.

 

Målning på skrovets fribord kan du spara tills vintern, utsidan syns nästan inte när båten är i sjön, städa insidan och snygga till den istället, den syns betydligt mer.

 

Åk och njut !

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hallå och tack för snabb respons!

 

OK, jag baxar upp båten till tomten så jag har el nära. Då har jag också högtryckstvätten på nära håll - kan man använda den utan att förstöra något? Jag behöver verkligen städa ur insidan ordentligt också - kanske passa på att måla så ytan blir slät och lättare att hålla ren.

 

Om jag högtryckstvättar och skurar insidan ren, kan jag sen rolla den med Biltemas "lack"? http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Farg-och-Lack/2-komponents-polyuretan-36532/

Även insidan har lite skav och småsprickor, men jag slipar och spacklar dem först innan jag lackar. Behöver man ha något under den här "lacken" på båtens insida eller räcker det med att det är torrt och rent?

 

Fattar jag rätt att jag kan använda epoxispackel (http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Polyester-och-Epoxi/Epoxispackel-30628/ ) för att laga sprickor med efter att de "slipats fram" och när spacklet slipats så kan jag rolla på epoxiprimer (http://www.biltema.fi/sv-fi/Bat/Kemikalier/Farg-och-Lack/Epoxiprimer-30623/ ). Om jag vill ha svart på den del som blir under vatten blandar jag i färgtillsatsen som Biltema har. Men insidan och den del av utsidan som är ovan vatten (Fribord, jag Googlade på det och har lärt mig ett nytt ord) kan jag ha deras " lack" ( http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Farg-och-Lack/2-komponents-polyuretan-36532/ )?

 

Jag går kanske händelserna i förväg - en sak i sänder, men jag blir så ivrig när jag fick så snabb respons. Jag kommer ha en del tid nu, så jag vill sätta igång så fort som möjligt och kan kanske åka till Biltema redan imorgon. Då köper jag en sån sliprondell, vilken kornstorlek? Om det inte är stora skador så tror ni det räcker med epoxispackel ovanpå småsprickorna? Är det asgiftigt? Behöver man gasmask eller räcker andningsskydd när man slipar? Jag kommer stå utomhus under bar himmel.

 

OK, jag återkommer med fler bilder efter hand. Jag tror jag vet hur jag går vidare från nu i alla fall. Tack så himla mycket, jag uppskattar era svar!

Redigerad av Anna-Karin_Lundberg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta att det inte blev något svar igår, hoppas att ett segt svar inte uppehöll dig från att sätta igång. På frågan om hötryckstvätt är svaret positivt, bara att dundra på - men inte alltför nära.

 

Lacken troligen att fastna helt okej bara efter en ordentlig tvätt men för att få ett riktigt hållbart resultat med lacken ska du egentligen både tvätta och rugga upp ytan med sandpapper. Se till att du inte tvättar med något "vaxschampo" eller något, då fäster det inge vidare alls.

 

Ett förtydligande om epoxispacklet, det ska inte användas till att laga några s.a.s. bärande sprickor - alltså när sprickorna gått genom och skadat glasfibret. Men om du bara har lite sprickor i översta vita lagret/gelcoaten så kan du kleta på med det spacklet. Produktbladet säger säker att man dör i förtid om man inte har rymddräkt på sig, men jag har arbetat med det utan skyddsutrustning utan att lida av det ännu.

 

Du kan med fördel köpa den grövsta slipdisken. Egentligen skulle man ju vilja ha ännu grövre ibland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

När man läser svaren du fått och din sammanfattning är det ganska ok. Sen får man ju lite tankar om hur man själv skulle gjort.

 

När det gäller den stora sprickan ser det ut som om det är en skada i glasfiberlaminatet.

 

Där duger det inte med med spackel. I och för sig kan man laga med polyester och glasfibermatta, men eftersom du skall måla med en epoxygrundfärg, skulle jag välja lamineringsepoxy och den speciella glasfiberväven på 300 gram/m2.

 

http://www.biltema.fi/sv-fi/Bat/Kemikalier/Polyester-och-Epoxi/Lamineringsepoxi-252134/

 

http://www.biltema.fi/sv-fi/Bat/Kemikalier/Glas--och-Kolfiber/Glasfibervav-30512/

 

Hjälp - har Biltema börjat ange priserna i Euro. Trodde jag hade kommit fel då glasfiberväven var så billig - fast man måste ju multiplicera med 10 om priset står i Euro.

 

Man får väl sluta att handla hos Biltema om de skall hålla på med sånt oskick.  :angry:  Eller som Carl Jonas Love Almquist sa; "Blott Sverige svenska krusbär har."  ;) 

 

Lagar man med polyester skall den härd i 15 veckor innan du kan måla över epoxygrundfärg. Lagar du med epoxy kan du måla över dan efteråt.

 

I stället för att köp epoxyspackel kan du ta lamineringsepoxy, blanda den enligt konstens alla regler och blanda i ett fyllnadsmedel - tex mickrobalonger.

 

http://www.biltema.fi/sv-fi/Bat/Kemikalier/Ovrigt/Mikroglasballonger-252130/

 

Jag använder också Biltemas Flapdisc grovlek 40 när jag slipar ur skador

 

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Ovrigt/Flapdisc-19261/

 

post-53310-0-72610200-1399957744_thumb.jpg

 

Man skall slipa så att allt löst kommer bort och göra en nedkoning på 12-15 ggr materialtjockleken. Jag skulle nog slipa minst 10 cm runt om skadan och gärna på bägge sidor om det går. Gelcoaten skall bort inom hela området. Ta bort näven innan du börjar slipa. Flapdiscen avverkar bra och det blir så kladdigt runtomkring om du håller kvar handen, ;)

 

Avtorkning med aceton är väl givet.

 

Sen är det bara att bygga upp laminatet igen. Aluminiumrullen är det viktigaste verktyget och sen duger det med en billig pensel för att lägga på epoxyn.

 

http://www.biltema.fi/sv-fi/Bygg/Farg-och-Fog/Roller/Aluminiumroller-36550/

 

När  man blandar epoxy skall man va ytterst noggrant.

 

Sån här skall man väl inte tala om - men.

 

Jag brukar blanda epoxy med tumstocksmetoden. Jo det finns vågar och pumpar och mätglas mm.

 

Brukar ta en plastbunke - tex en glasskartong och slå i en lämplig mängd bas. Slänger aldrig tumstockar som jag bryter av, utan använder dem till rörpinnar. Brukar klippa av dem med avbitaren så jag får jämna cm. Sätter ner tumstocksbiten mitt i bunken, som står plant. Är det tex 10 mm bas, slår jag i härdare så att det blir 15 mm (gäller Biltemas blandningsförhållande)

 

Sen blandar jag epoxyn ytterst noggrant. Slår över blandningen i en ny bunke, skrapar ur den gamla ytterst noggrant och blandar epoxyn i den nya bunken lika noggrant.

 

Brukar köpa Biltemas 4,5 kg förpackningar och jag vet inte hur många jag gjort av med under åren. Det blir inte större diff mellan åtgången på bas och härdare med tumstocksmetoden än med de andra mätmetoderna - jag har provat alla. Men man måste ju va noggrann.

 

Jag skulle nog slipa över skrovet med en exentrerslip kopplad till dammsugare och papper kornstorlek 40 efter rengöring men innan jag gör nåt annat. Efter lagning och slipning till jämn yta hade jag nog kört över skrovet med ett något finare papper.

 

post-53310-0-23697900-1399959191.jpg

 

 

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, tack! Jag är glad för alla inlägg! Här regnar det ännu men vädret ska bli bättre inom någon dag, så båten ligger fortfarande nere vid sjön. Bara det blir torrt så ska min pappa hjälpa mig att baxa upp båten.

 

Sandpapper och slipskiva är inköpt, tänkte att jag börjar köpa det jag vet att jag ska ha. När jag är redo att gå vidare till nästa steg åker jag och köper det som behövs till det. Jag lovar att lägga in bilder efter hand.

 

Jag har redan insett att jag inte kommer nöja mig med att bara "kleta igen hålen" nu har jag fått sug på att göra båten fin också. När jag tog rätt på den i höstas var det förstås med förhoppning om att ingen skulle höra av sig. Jag hade sett den driva runt på sjön hela sommaren, inför vintern låg den vattenfylld och skvalpade i strandkanten på andra sidan sjön. Heeeelskotta vilket jobb att få upp den på land (det är därför den bilden är suddig, armarna skakade och jag kunde inte hålla kameran still). Sen var jag på polisstationen med bilder och idnummer på båten och några månader senare fick jag brev om att ingen hört av sig. Sjöpolisen ringde upp och bekräftade att det bara var att skaffa åror, båten var min. Jag blev jätteglad förstås men undrade varför ingen anmält förlusten - polisen sa att det var mängder av såna här småbåtar som hittades men aldrig efterlystes. Har folk så gott om pengar att de bara köper en ny? För mig blir det perfekt att lägga pengar på färg, beslag och åror, ska bli jättespännande att få fixa till den. Och hoppas förstås att den sen ligger fint i vattnet och är trevlig att ro...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toaen:

Biltema i Finland (som du länkade till) anger priserna i Euro. Det är ju finnarnas valuta ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toaen:

Biltema i Finland (som du länkade till) anger priserna i Euro. Det är ju finnarnas valuta ;)

 

Tack för att du löste problemet

 

Fast det är konstigt att det kunde bli så. Jag har en genväg bokmärkesfältet som jag öppnade Biltemas sida med - sen sökte jag i sökraden på Biltemas hemsida och hamnade alltså på Biltemas finsk/svenska sida.

 

Tur att det är nån som är vaken.

 

Tommy

 

Som är betydligt bättre på att slipa glasfiber än att hantera den digitala världen. :unsure:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten ligger på tomten! Den var tyngre än jag trodde, jag hade hoppats på att vi skulle kunna släpa den över gräset och sen bära den den lilla biten där det var väg, haha, vad naivt! För det första så var det en brant slänt vi behövde ha upp båten för, sen var gräset inte nån plan gräsmatta utan mer som ängsmark. Med hjälp av ett litet Spel så drog vi båten centimeter för centimeter. Vi slog ned ett järnspett i backen för att fästa spelet i, flyttade spettet framför oss. När vi kom fram till vägkanten gick jag till en granne och bad att få låna en kärra - det hade inte gått utan den! Båten måste tas på tvären, annars hade jag inte nått handtaget till kärran. Jag har staket och en grind - men vi fick in båten!

 

Så här såg det ut när jag hämtade hem båten från andra sidan sjön, en femte hund sitter i fören, jag ror.

post-104807-0-06556500-1400389686_thumb.jpg

 

Jag glömde kameran när vi höll på och baxade upp båten från sjön till vägen, men här är båten på vägen! Hurra.

post-104807-0-05886500-1400389771_thumb.jpg

 

Jag har plockat bort tofterna, alla beslag samt den trasiga listen runt relingen. post-104807-0-88482700-1400389846_thumb.jpg

 

Nu är båten redo för att få sig en omgång med högtryckstvätt och borste. Jag har bestämt att göra i två omgångar - först insidan och sedan utsidan. Det är lite sprickor i kanten, där måste jag förstås laga med glasfiberväv från båda håll.

post-104807-0-86398700-1400389929_thumb.jpg

 

Det är dubbla bottnar och när jag bärgade båten var den fylld med vatten emellan. Det fattade jag inte först, tyckte bara båten var helt orimligt tung när jag skulle ha upp den på land... Det satt skräp i hålen, när jag petade bort det sprutade det ut vatten. Nu är det torrt och jag har pluggat igen hålen med champagnekorkar för att inte få in vatten igen nu när jag ska tvätta. Vad pluggar man med sen? Finns det "tillhörande plugg" att köpa eller duger det med kork? 

post-104807-0-09712500-1400390062_thumb.jpg

 

Jaha, så här långt har jag kommit nu. Jag hoppas hinna börja tvätta båten i eftermiddag, återkommer efter det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Akt dig.

 

Börjar man ägna sig åt båtar kan man bli biten ock kan utsättas för ett livslångt lidande. ;)  Det samma gäller väl för hundar!?

 

Det finns vissa som råkat väldigt illa ut - se bara på mig.  :)

 

Nu är din båt inte den typen som jag ägnar mig åt. Jag har ju bara såna som måste ha en redig järn eller blyklump under för att inte välta. :wacko:  

 

Är det ett hål från dubbelskrovet överst och ett hål från stuvutrymmet under aktertoften nederst?

 

Dom skall man väl inte plugga - eller!?

 

Vattnet rinner ju ut i den minimala pumpgrop som syns/finns - där du kan ösa ur det. 

 

Däremot kan det bra att ha en "nola" eller "dyvika" som de flesta (utom Bohuslänningar) kallar det.

 

Nolan tar man ur när båten ligger på land placerad så att vattnet rinner ut av sig själv. Men det är överkurs i dagsläget. Nu gäller det för dig att få båten i stånd så du kan använda den.

 

Har man öppna båtar så är ju ett av nöjena att efter varje dag det regnat ösa båten.

 

Det kan bli ofantliga mängder, så både spann och öskar bör ingå i utrustningen.

 

I min lilla öppna bohusjulle - bilden uppe till vänster har jag ett batteri och en tidstyrd automatisk länspump http://www.hjertmans.se/article/rule-lanspump-500-automatisk

 

Den håller båten läns en hel sommar på ett på våren fulladdat batteri. När jag ett år inte fick laddat batteriet med vissa mellanrum och tog hem det för laddning efter tre månader var det fortfarande halvladdat. Det var i lagom tid. Ett batteris skall helst inte laddas ur till mer än hälften. 

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hm, jo, jag tror att jag redan fattat att det här inte bara blir att kleta lite glasfiber på sprickan i botten... Nu när den är uppe och både el och bekvämligheter finns nära så blir det nog att göra båten fin. Jag är glad att det bara är en en enkel roddbåt och inget mer. Min pappa har haft två olika träbåtar som familjen spenderade somrarna i. Han spenderade vintrarna under presenningen. Och hur mycket tid han än la så fanns det alltid nya saker att fixa. Jag tänker mig det här som en engångsföreteelse.

 

Det stämmer som du säger med "dräneringshålen", det ena går till "golvet" och det andra till hålrummet under aktertoften. Verkar ju dumt att ha öppet där, för om inget vatten kan rinna in så behöver man ju inte låta vatten rinna ut. När båten är uppdragen på stranden och det regnar kommer allt vatten rinna in under aktertoften och måste sen skopas ut efter att båten ligger plant i vattnet. Men jag hinner fundera på det där.

 

Nu är båten tvättad med högtryck och den blev inte så fin som jag hade hoppats på. Det betyder att jag nu ska börja slipa på sprickor för att laga dem och sen måla insidan. Jag lägger in bilder på hur det ser ut nu och på de tre olika typer av sprickor jag hittat. Några är tunna streck, de är väl mest bara kosmetiskt och kan efter slipning målas över. Sen finns tunna sprickor men som ser djupare ut, de löper längs kanten på innergolvet. Och så är det kanten på båten samt ett ställe i "innergolvet" som genom omild behandling har spruckit genom väven och där måste jag ju lägga på ny glasfiberväv och polyester. 

 

Så hur går jag vidare? Nästa steg blir väl att slipa rent  sprickorna (med sandpappersrondell på vinkelslipen) och där det ska lagas kan jag använda glasfiberväv och polyester från Biltema? Här ovan har vi pratat om epoxy och det tänkte jag ha till ytan, alltså först epoxiprimer och sen tvåkomponentslack polyuretan.  Är det en fördel att laga sprickorna med epoxy istället för polyester? Jag har både glasfiberväv, polyester och härdare hemma sen jag gjorde fiskdammen. Där det är trasigt i väven kan jag ju inte ha annat än ny väv ovanpå? Och när jag slipar så ska allt det vita bort, så jag kommer fram till rent glasfiber och "genomskinlig" polyester? Innan jag sätter på nytt på torkar jag flödigt med aceton, eller hur?

 

Där båten är hel och bara ska målas över, behöver jag göra något annat än tvätta av med aceton? Måste det slipas eller tvättas på ytterligare sätt efter att jag nu tvättat med högtryckssprutan?

 

Här kommer bilder från idag:

Renare än så här blir det inte med vatten och högtryck.

post-104807-0-96886800-1400475716_thumb.jpg

 

Det gula är rost som droppat från tofterna, tror det kommer från de skruvar som de varit fästa med - de var inte rostfria.

post-104807-0-83527600-1400475752_thumb.jpg

 

Här är den största sprickan, det går igenom fibrerna på innergolvet.

post-104807-0-18291900-1400475856_thumb.jpg

 

Närbild på samma spricka. Den måste förstås slipas upp ordentligt för att lagas med ny väv ovanpå.

post-104807-0-31980600-1400475907_thumb.jpg

 

Såna här genomgående sprickor är det på flera ställen runt relingen, så där behövs väv men är lätt att sätta från både utsida och insida.

post-104807-0-49291000-1400475955_thumb.jpg

 

Midre sprickor som går längsmed innerbotten, ser ut som att det bara är i översta lagret, inte ned i väven.

post-104807-0-80479600-1400476038_thumb.jpg

 

Och så finns såna här tunna streck, de är väl mest kosmetiska men jag slipar på dem med.

post-104807-0-24050400-1400476099_thumb.jpg

Redigerad av Anna-Karin_Lundberg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du vill få båten snyggare invändigt utan att måla hela insidan så tvätta med något rengöringsmedel, egentligen vad som helst. Det kommer att bli renare.

Rosten kan du få bort med oxalsyra, finns i ex.vis olika medel för att bleka vattenlinjen.

Tänk på att det är rätt mycket mindre jobb att snygga till färgen där du reparerat än att måla om hela båten. Du kan ju testa den enklaste varianten först, det går ju att måla om hela invändigt även nästa år och nästa och nästa...

Om du bestämt dig för att satsa på att göra båten finare än så invändigt redan i år, så behöver du inte tvätta mera nu.

 

Alla sprickor utom den nedersta kan man lätt säga att de måste slipas ur så att det får plats några lager glasfiber utan att ytan blir tjockare / bulligare än runt omkring skadan.

 

Den nedersta sprickan ser ju ut att vara kosmetisk, men man vet ju aldrig.

Om du ska måla insidan så slipa försiktigt så att du ser hur det er ut under "färgen". Även om det inte verkar vara sprucket i glasfibern så kan du ju lägga på ett tunt lager glasfiber för att slippa att sprickorna kommer tillbaks.

 

Någon skrev något om att man kunde måla över en lagning av epoxi+glasfiber snabbare än en lagning med polyester+glasfiber, men om du har polyester verkar det ju bättre att använda den och vänta med målningen så länge som behövs. 

 

Ha det så roligt - det är kul även om det är jobbigt - och hoppas du slipper sitta under en presenning i regn och laga båten.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flikar in mitt svar i Blått i din text

 

Hm, jo, jag tror att jag redan fattat att det här inte bara blir att kleta lite glasfiber på sprickan i botten... Nu när den är uppe och både el och bekvämligheter finns nära så blir det nog att göra båten fin. Jag är glad att det bara är en en enkel roddbåt och inget mer. Min pappa har haft två olika träbåtar som familjen spenderade somrarna i. Han spenderade vintrarna under presenningen. Och hur mycket tid han än la så fanns det alltid nya saker att fixa. Jag tänker mig det här som en engångsföreteelse.

 

Det stämmer som du säger med "dräneringshålen", det ena går till "golvet" och det andra till hålrummet under aktertoften. Verkar ju dumt att ha öppet där, för om inget vatten kan rinna in så behöver man ju inte låta vatten rinna ut. När båten är uppdragen på stranden och det regnar kommer allt vatten rinna in under aktertoften och måste sen skopas ut efter att båten ligger plant i vattnet. Men jag hinner fundera på det där.

 

Nu är båten tvättad med högtryck och den blev inte så fin som jag hade hoppats på. Det betyder att jag nu ska börja slipa på sprickor för att laga dem och sen måla insidan. Jag lägger in bilder på hur det ser ut nu och på de tre olika typer av sprickor jag hittat. Några är tunna streck, de är väl mest bara kosmetiskt och kan efter slipning målas över. Sen finns tunna sprickor men som ser djupare ut, de löper längs kanten på innergolvet. Och så är det kanten på båten samt ett ställe i "innergolvet" som genom omild behandling har spruckit genom väven och där måste jag ju lägga på ny glasfiberväv och polyester. 

 

Så hur går jag vidare? Nästa steg blir väl att slipa rent  sprickorna (med sandpappersrondell på vinkelslipen)

 

Brukar använda en Flapdisc kornstolek 40 som jag köper på Biltema http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Ovrigt/Flapdisc-19261/

 

och där det ska lagas kan jag använda glasfiberväv och polyester från Biltema? Här ovan har vi pratat om epoxy och det tänkte jag ha till ytan, alltså först epoxiprimer och sen tvåkomponentslack polyuretan.  Är det en fördel att laga sprickorna med epoxy istället för polyester?

 

Det duger tillräckligt bra att laga såna skador med polyester och matta - men.

 

Skall man måla över med en epoxygrundfärg säger de olika tillverkarna att man skall låta polyestern härda i 4 - 15 veckor innan man målar över med epoxygrundfärgen. Biltema skriver 15 veckor. Lagar man med epoxy kan man ju måla med epoxygrundfärg  "dan efter"

 

 

Jag har både glasfiberväv, polyester och härdare hemma sen jag gjorde fiskdammen. Där det är trasigt i väven kan jag ju inte ha annat än ny väv ovanpå? Och när jag slipar så ska allt det vita bort, så jag kommer fram till rent glasfiber och "genomskinlig" polyester? Innan jag sätter på nytt på torkar jag flödigt med aceton, eller hur?

 

Exakt rätt uppfattat. När det gäller att torka med acceton skulle jag nog ta bort ordet "flödigt" En väl accetonfuktad rasa tycker jag räcker - Accetonen skall inte rinna till "lo och lä"

 

Där båten är hel och bara ska målas över, behöver jag göra något annat än tvätta av med aceton? Måste det slipas eller tvättas på ytterligare sätt efter att jag nu tvättat med högtryckssprutan?

 

Jag skulle slipat över med ett grovt papper för hand  K40 . Mattat ner ytan. Så du får en massa repor i den gamla topecoaten. Inte överdrivet mycket, men lagom, så att den befintliga ytan blir "förstörd". Vi talar inte om timmar slipning, utan mera om en kvart, 20 minuter kanske en halvtimme.

 

Här kommer bilder från idag:

Renare än så här blir det inte med vatten och högtryck.

attachicon.gifbåt_18maj.jpg

 

Det gula är rost som droppat från tofterna, tror det kommer från de skruvar som de varit fästa med - de var inte rostfria.

attachicon.gifbåt_18maj_1.jpg

 

Här är den största sprickan, det går igenom fibrerna på innergolvet.

attachicon.gifbåt_18maj_2.jpg

 

Närbild på samma spricka. Den måste förstås slipas upp ordentligt för att lagas med ny väv ovanpå.

attachicon.gifbåt_18maj_3.jpg

 

Såna här genomgående sprickor är det på flera ställen runt relingen, så där behövs väv men är lätt att sätta från både utsida och insida.

attachicon.gifbåt_18maj_9.jpg

 

Midre sprickor som går längsmed innerbotten, ser ut som att det bara är i översta lagret, inte ned i väven.

Dra ur med en trekantsskrapa eller liknande (hörnet på ett stämjärn, kniv - akta dig,eller dyligt) och spackla i med Epoxy blandat till ett spackel med mickrobalonger. http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Ovrigt/Mikroglasballonger-252130/

 

attachicon.gifbåt_18maj_4.jpg

 

Och så finns såna här tunna streck, de är väl mest kosmetiska men jag slipar på dem med.

attachicon.gifbåt_18maj_8.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack igen!

Idag regnar det så inget slipa idag. Jag läser era tidigare inlägg igen och igen, men jag känner inte att jag har stenkoll, så ursäkta att jag frågar samma sak om och om igen.

 

Det låter ju ändå smart att använda epoxy så jag kan måla så snart som möjligt. Det var ganska mycket dyrare än polyester men jag behöver ju bara till sprickorna. Kan jag använda samma till båtens utsida? Då bör jag köpa 1,5 liter va? http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Polyester-och-Epoxi/Lamineringsepoxi-252134/

 

Och sen sån här glasfiberväv, där bör en kvadratmeter väl räcka?  http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Glas--och-Kolfiber/Glasfibervav-30512/

 

Det är roligt och blir ännu roligare när det är klart. Jag gillar gamla saker och jag gillar att göra gamla saker fina och användbara igen istället för att köpa nytt. Hela insidan kommer att målas, jag har redan bestämt mig för det. Dessutom tänkte jag strö sand i färgen på botten, för hundarnas skull, men mer om det när vi kommer dit.

Tack för era tankar, de uppskattas!

Anna-Karin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hundarna klar sig nog utan nåt större halksydd, Det är nog du som har mest nytta av det.

 

När det gäller glasfibervven är det svårt att säga. Det gå ofta åt mer material än man tror. Väven är ju bara 300 gr/m2 mot 450 gr/m2 på matta för polyseter.

 

För att bygga 1 mm behövs ca 3 lager väv mot 2 lager matta.

 

Har du långt till Biltema?

 

Som jag! - kör inte gärna de 12 milen för att det fattas nått. :huh:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har glasfibermatta hemma, men den är så "porös" och fluffig, väven ser tätare ut och verkar vara lättare att använda när det är småjobb. Jag köper ett par förpackningar, det ska ju fixas på utsidan sen när insidan är klar.

 

Igår skurade jag båten med rengöringsmedel och borste i två omgångar med två olika medel, lite bättre blev det nog, men jag har bestämt att jag ska måla hela insidan. Jag tänkte börja slipa i eftermiddag och åka till Biltema imorgon.

 

Jag köper lamineringsepoxi, "spackelballonger" och slippapper. När insidan av båten är lagad och slipad rollar jag grundfärg epoxiprimer. Så långt över vi överens?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Har gjort precis samma jobb med en herrelös plasteka som legat i länge(har ej läst allt i tråden!). Du verkar göra precis allt det jag gjorde med Biltemagrejer och resultatet blev bra. Men en grej som jag funderar på är att du skrev att den var tyngre än du trodde - det var min med. Det fanns en bra förklaring till det, flytkropparna som ligger i för och aktertoft är fyllda med ett skum som inte tål vatten! Det får med tiden en konsistens av vattenfylld oasis (som man har i blomkrukor) och väger bly. Det går inte att torka ur heller då det ligger inplastat. Jag skar upp ovansidorna på tofterna och gröpte ur skummet och ersatte det med frigolitblock och plastade dit locket på tofterna igen. En hel del jobb men annars blir båten alldeles för tung, svår att hantera och ro. Den kan dessutom sjunka om den blir vattenfylld vilket den inte ska. Kan vara värt att kolla, ta upp ett hål och kolla om det är torrt.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut inte bombsäkert att där ligger blöta flytelement. Har haft flertalet ekor som bara haft luft i dessa flytkamrar - men tar du upp en inspektionslucka eller sätter en borr i ett av dem så kan du ta reda på det ganska lätt. Men enklast är ju att knacka sig omkring med knogarna och känna efter svikt och ihålighet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tips. Det låter som att det är tomt när jag knackar, däremot så var de vattenfyllda när jag bärgade båten och vattnet forsade ut när jag petade bort skräp ur dräneringshålen. Jag ska dubbelkolla med en sticka i dräneringshålen att det verkligen är tomt därinne.

 

Jag slipade med en sån lamellsandpappers-rondell på vinkelslipen igår och det gick bra, i alla fall på sprickorna på de plana ytorna, i "vecken" var det svårare att komma åt. Hur viktigt är det att jag verkligen får bort all "färg" (det vita), kommer inte epoxin att fästa där? Eller är det för att det inte ska bli en kulle efter lagningen som man måste slipa sig ned? Jag är nere på det "genomskinliga" men det finns strimmor av vitt kvar. Det vita är tjocka lager, så jag förstår att det inte kommer bli handslipat ned till glasfibern där (inte av mig i alla fall...) utan det måste ske med maskin. Jag åker till Biltema idag för att köpa det jag behöver för lagningen, ska se om jag hittar nåt annat att sätta på vinkelslipen.

 

Tidigare ägare hade lagat överdelen på fören med fluffig glasfibermatta, en plastslang (inbakad i glasfibern) och polyester, det var klumpigt och fult - så nu är allt överflödigt bortslipat, det blir fint!

 

Det blev massor av damm och det ville jag inte försöka borsta bort i vinden, utan jag spolade med vattenslangen och tömde genast ur båten. Var det OK eller dumt? Det viktiga är väl att det hinner torka ordentligt innan jag börjar laga? Nu är det ju kanonväder, så jag räknar med att solen fixar det.

 

Det är roligt nu när det börjar hända nåt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag brukar använda en Dremmel toppslip med ett corromatstift när jag slipar på sådana ytor. Men man kan ju inte skaffa all tänkbar utrustning för ett litet enstaka jobb.

I din situation skulle jag handslipat rent med ett grovt slippapper och låta det mesta av topcoaten (som det vita kallas om det är målat utanpå ett glasfiberlaminat - Gelcoat läggs i vaxad form) sitta kvar.

Om det sitter lite avslipad och ren topecoate i "Lanningarn" (som de där vecken heter - där de fiktiva borde möts)spelar ingen roll. Epoxyn fäster bra ändå.

Ett verktyg som är oerhört viktigt när man plastar är aluminiumrollern.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Roller/Aluminiumroller-36550/

post-53310-0-46748600-1400735692.jpg

Den bearbetar man laminatet och rullar ur luften med. Om den tidigare lagningen ser "fluffig" ut är den nog dåligt rullat.

En nyligen avliden arbetskompis brukade ibland skämta till det om splitsning av tågvirke. "Jag splitsar dåligt, men jag rullar gott." Blir en splits inte så bra, så rättas det mesta till när man lägger den på golvet och rullar den kraftigt med foten.

Ett plastarbete fodrar rullning med aluminiumrulle för att bli bra.

På småytor där man inte kommer åt med rullen får man "stöppla" dvs stöta med penselntoppen.

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min granne ringde mig idag och berättade att min andra roddbåt var på drift på sjön. :( Som tur var har jag målat telefonnummer och namn på båten, både i, under och på utsidan. Grannen var ute med sin kajak och kunde inte ta rätt på den, men nu när jag kom hem från jobbet så har jag varit och hämtat hem den. Nån har klippt kättingen, stulit åror och öskar ur annan båt (brutit sönder för att få loss) och plaskat runt i min. Som tur var är ingen skada skedd på båten, men jag måste köpa kraftigare kätting.

 

Den jag hade var galvad med länkar i 8mm metall, den var klippt med vad det såg ut "utan problem". Var köper man kätting som inte klipps så lätt? Biltema hade ingen grövre, skulle vara MC-låskätting i så fall, men den är för kort. Kättingen ligger runt ett jättegrovt träd i strandkanten. Fiskeklubben har sina båtar vid bryggan med asgrova kedjor - men var finns sånt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låskätting, och ett lika kraftigt hänglås borde hjälpa till att lösa det problemet.....

 

http://www.biltema.se/sv/Bat/Ovrigt/Laskatting-260007/

 

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Las/Hanglas/Hanglas-LJ-8010-RA-Klass-3-871833/

 

 

Kul tråd, härligt att se att alla inte är lika lata som undertecknad. Har lite småskador på lillbåten som används för fiske, kommer att fixa till det, men hämtar en alubåt i morron för att slippa slitet med att laga plast i fortsättningen, och limmar på rostfria skenor på plastbåten, för att slippa en del lagning i framtiden.......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att jag hämtat hem min gamla båt efter stöldförsöket igår så slipade jag i nya båten och jag tror att jag har slipat klart nu.

 

Ursäkta alla bilder, men det är lättare att visa bilder än att förklara. Den största och djupaste sprickan var verkligen stor och ju mer jag slipade ju mer såg man hur stor skadan var. Det är i "innergolvet" men jag har tagit bort nästan allt skadat material, men vill helst inte slipa mig igenom botten. Nu ser det "friskt" ut och jag tror att solen kan torka bort sista fukten. Längsmed innergolvet var det en mindre spricka som såg ut att vara i "färgen" men när jag slipade där så var det nog djupare ändå. Jag kommer ned till mörkt material men undrar om det är själva träbotten jag har nått. Kanske har det kommit in fukt i träet, men jag kan ju inte bryta upp hela båten. Hur känns det när ni ser bilderna? Kan jag lägga på glasfiberväv och lamineringsepoxi på det här?

 

Den stora sprickan är uppslipad och nu ser det ut så här. Det är fortfarande lite "orginalyta" kvar i "gropen" som jag inte når med sliprondellen, men jag tror min pappa har nåt jag kan låna och sätta på borrmaskinen för att ta det sista.

post-104807-0-04167300-1400822632_thumb.jpg

 

Och så här ser det ut längsmed botten.

post-104807-0-60693100-1400822756_thumb.jpg

 

Det syns sånt här mörkt under det uppslipade, är det OK att lämna?

post-104807-0-02961100-1400822794_thumb.jpg

 

Här är en annan mindre spricka som jag slipat upp.

post-104807-0-68909700-1400822870_thumb.jpg

 

Får jag godkänt att börja laga nu, jag är laddad, har varit på Biltema och handlat!post-104807-0-95310600-1400822918_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Anna-karin!

 

Ser ut som att du är på god väg!

Det som är viktigt är att all gelcoat är borta där du ska laga.

Matta och bas brukar ha en tendens att breda ut sig mer än man avsåg när man börjar plasta. Om laminat och bas ligger ut utanför det du slipat bort så att det ligger ut på gelcoaten finns risk att det fäster dåligt. Om det börjar lossna i kanterna finns risken att det till slut kryper in och hela lagningen lossnar.

 

Det är också lite vanskligt att få polyester att fästa riktigt bra på gammalt uthärdat laminat. polyester ska helst läggas upp i ett helt  "vått" laminat. När man lagar gammalt laminat får man avsevärt bättre vidhäftning med epoxy, även om det gamla laminatet är polyester. Så om du har Epoxy så använd det till bas.

 

Sen, som många andra hintat om så kan ytan aldrig bli för grov när du slipar ur. Om du har kvar oslipade fläckar som är blanka/glatta får du sämnre vidhäftning där. Se till att komma åt överallt, även nere i gropar.

 

Lycka till!

 

oso

 

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dags för en liten uppdatering här. Efter att ha läst era inlägg och i andra trådar här på forumet så har jag slipat ännu lite mer och bredare "spår". 

Jag har börjat att "plasta" (säger man så om epoxy också) och det kändes lite nervöst innan jag fått in tekniken. Började med de spruckna kanterna eftersom de delvis kommer döljas av gummilisten runt relingen när jag är klar. Jag var på loppis och köpte alla slickepottar jag kunde hitta, de kostade bara 5:- styck och visade sig vara perfekta omrörare. Jag mätte upp bas och härdare på köksvågen i en plastkopp (som man mäter upp hundmat i, jobbar i djuraffär och har massor av såna måttkoppar och kan använda en ny kopp för varje blandning) och blandade noga. Första gången gjorde jag lite väl mycket, mot slutet blev det plötsligt som gelé i koppen och jag fick verkligen kvicka mig.

 

Jag har lagt några lager och börjar komma upp i nivå och ska snart börja lägga på de större ställena där det är mer noga att det blir både snyggt och ordentligt. Båtens för var ju tidigare lagad på ett klumpigt sätt som jag helt slipat bort och där har jag börjat bygga upp en ny kant men räknar med att det kommer behövas en del lager. 

 

Det blir inte perfekt, men det handlar om en upphittad roddbåt till en insjö och ingen segelbåt som ska korsa Atlanten. Jag måste komma ihåg det.

 

Dags att börja klippa remsor inför plastningen.

post-104807-0-01325600-1401167447_thumb.jpg

 

Fören var avslagen och fult lagad, nu gör jag ett nytt försök. Innan det var helt hårt gick det fint att klippa till kanten med sax.

post-104807-0-73930400-1401167534_thumb.jpg

 

Ungefär så här blir lagningarna, på relingen har jag lagat både på undersidan och översidan av kanten eftersom sprickorna är genomgående.

post-104807-0-67931100-1401167600_thumb.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

:P        mycket hög klass på den här tråden...

 

BRA JOBBAT så här långt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ännu en uppdatering, men det gäller nya fastlåsningen av min andra båt som stals.

 

Nu har jag köpt en kätting som heter duga, den var så tung att jag fick ta den i ryggsäcken för att orka bära ned den till båten. 

Jag lade kättingen runt om trädet och låste med ett hänglås, det blev en "tamp" över som räckte till båten. Eftersom öglan fram i fören känns som den svagaste länken i detta låssystem så gjorde jag istället ett hål rakt igenom båten och satte låset på insidan.

 

Trots att jag inte på långa vägar är färdig med "renoveringsbåten" så har jag redan bestämt mig för att när hittebåten är färdig så byter jag plats på båtarna och gör samma sak med min gamla båt. Den är inte sönderslagen, men den är väldigt eftersatt och dåligt skött/underhållen, den behöver också få en omgång på land. När jag "fixar" den så ska jag göra en förstärkning med glasfiber runt hålet och tänkte sen beställa en rostfri platta att sätta på insidan, som ett "nyckelhål", då skaver inte heller hänglåset på ytan. Jag ska göra samma låsning på renoveringsbåten, börjar med att lägga på några lager glasfiber och epoxy på insidan, sen ska det bli en plåt där också.

 

Bilder förstås, så här ser det ut:

Helt iskallt borrade jag rakt igenom sidan på båten.

post-104807-0-82988400-1401425684_thumb.jpg

 

Hålet passar sista länken på kättingen.

post-104807-0-16120700-1401425711_thumb.jpg

 

Och så hänglåset på insidan.

post-104807-0-50093800-1401425746_thumb.jpg

 

Så här sitter det runt trädet. Vill man sno båten får man ha med sig en motorsåg. Gamla kedjan som klipptes ligger nedanför.

post-104807-0-37253600-1401425786_thumb.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte skrivit något här i tråden på ett tag, men jag har inte givit upp om båten. Allt tar bara sin tid, så jag har inte haft så mycket att berätta eller ännu kommit till nästa steg där jag måste be om råd.

 

Igår tror jag att jag satte på de sista glasfiberlapparna på sista lagningen, så jag hoppas kunna fortsätta till nästa etapp i eftermiddag: Att slipa insidan inför grundmålningen.

 

Fram tills nu har jag lagat alla sprickor och skador, väntat på härdning och fortsatt med nästa omgång. Vädret har varit lite ostadigt med regn, så dagar har gått utan något arbete alls. Jag har fått slipa en del, hittat nya sprickor i färgen och på andra ställen fått slipa bort en del av lagningen då det varit luft under. När man är nybörjare tar allt lång tid, planeringen är inte så bra upplagd men man lär sig under resans gång. Jag är glad för inläggen jag fått här, annars hade det aldrig gått - informationen om hur man använder epoxy som finns på förpackningen är ju inte så omfattande.

 

Jag har slipat och kliat mig, men kommit på att om man direkt efter slipning tar av slipkläderna och duschar så klarar man sig ganska bra. Att sitta med overall i solen blev varmt, men linne gick bra om jag genast tvättade av mig dammet efteråt. Däremot var det inte smart att vara barfota i foppatofflor, väldigt rödpickiga fötter efter det...

 

Nu har jag alltså kommit fram till sista slipningen av hela insidan inför grundmålningen. Det har blivit lite spill och kladd när jag kladdat med epoxyn, så allt måste jämnas till. Jag har ju fått rådet här att slipa av med sandpapper, jag har köpt både papper och slipkloss, men också en sliprondell med mindre sandkorn på att sätta på vinkelslipen. Tänkte börja med den, sen ta sandpapper där jag inte kommer åt. Efter det tänkte jag spola med vatten och borste för att få bort allt damm och sen är det dags för grundmålning med epoxi primer.

 

Blir ingen lagningsbild, det ser ännu ut som i tidigare inlägg - så det blir en mysbild från båten istället. Det är inte bara jag som njuter av att ro runt i båten på sjön.

post-104807-0-24781300-1402292171_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...