Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
S340

Motorbyte

Rekommendera Poster

Har så smått börjat planerat ett motorbyte i båten.

 

Mina kad 44:or kommer lyftas ur till förmån för nya spisar.

 

Just nu går tankarna runt FPT, Hyundai och VW/Mercruiser.

 

Tankar idéer och erfarenheter mottages gärna :) Utan hänsyn till budget skulle jag välja Mercruisers nya tid V8:or, ytterst trevlig gång i motorerna, skönt ljud och mer än tillräckligt med effekt :) Tyvärr lär dom bli lika dyra som om jag skulle tappa förståndet helt och lägga pengar på det gröna guldet från Svedala..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur stora motorer behöver du? 2 x 260 som dina 44:r? Det är ju ganska bra motorer du har, att renovera dom borde väl bli mindre dyrt än att köpa nya?

 

Skall det vara diesel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den effekten räcker men runt 2x300hk skulle inte skada :)

Att renovera känns inte aktuellt, kostnaden för det är ungefär samma som mellanskillnaden till tex två nya Hyundai. Då har man nya motorer med fyra års garanti..

 

Att det dessutom inte finns fullt reservdelssortiment till kaddarna längre gör beslutet ännu lättare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ok, det är en tanke god som någon. Har du reflekterat i hur andrahandsvärdet kommer att se ut med udda motorer? Själv hade jag nog inte varit jättehet på en båt om det satt udda motorer i, men det är ju bara jag..

Samtidigt är det ju som du säger, garanti..
Tittade på Hyundai motorn motsvarande effekt som jag har i min båt - det är tunga motorer, mycket vikt.


 

Redigerad av RikardE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hyundai väger ca 200 kilo mindre/st än kad 44:or.

 

Visst är folk helt fixerade vid penta i dagsläget och helt livrädda för allt annat, ingen tvekan!

Där har man lyckats hjärntvätta folk i båtsverige..

 

Ska jag byta mot volvo (D4:or 260 hk) är det minst 400 tkr/motor jag ska hosta upp, troligen mer! :(

säg att jag får 100 tkr/st för mina kaddar med lite tur, mellanskillnaden är alltså 600 papp!

Utöver det så måste bla akterspegeln byggas om eftersom dom inte passar då sköld mm är helt olika, installationen skulle ligga runt 100.000:- när jag frågat runt. Då är jag uppe i ca 700000:-

 

Det ska ställas mot att behålla mina helrenoverade VP drev och stoppa i två nya maskiner, där jag med lätthet klarar jobbet själv och mellanskillnaden hamnar på ca 150000:-. Då har jag nya motorer med elektroniska reglage, garanti och 550000:- kvar i plånboken

 

Jag kommer med all säkerhet ha min båt kvar i 10 år till, tror inte att andrahandsvärdet på min båt blir 550000:- högre då om det skulle sitta penta i den. Tror att synen på marinmotorer och märken kommer skilja en hel del från idag också. Om inte Volvo ändrar strategi rejält kommer dom snart inte sälja en enda motor till repowering och uppstickarna kommer ta över den marknaden helt.

 

Däremot säljer ju volvo sina motorer för halva priset till tillverkarna så för dom är det ett lätt val att välja volvo framför tex FPT när det kostar dom samma pengar.

 

Reservdelspriserna på Volvo har jag inte ens beaktat i kalkylen..

 

Dessutom må penta (D4:an som är aktuell för mig) vara en motor konstruerad för marint bruk men den är i mina ögon redan omodern, bullrig, vibrerar och inte speciellt bränslesnål.

Troligen har den lite längre livslängd en tex en Hyundai men som riktigt flitig nöjesåkare som mig kommer i bästa fall upp i 100 gångtimmar/år. Då skulle jag ha fått ihop 1000 tim efter 10 år och då är ingen marindiesel, oavsett märke utsliten.

 

Fördelar finns givetvis med reservdelar i varenda kiosk i skärgården men med två maskiner och ett bra förråd med grejer ombord (som jag redan idag släpar runt på:) ) så känns det argumentet lite ihåligt för min del. Är det något utöver vanliga servicedelar man behöver så är det beställning som gäller även om det står volvo på dekalen.

 

 

För att svara på din fråga Pelle så kan jag nämna bla toppar, insprutningspumpar, laddluftkylare som inte nytillverkas längre. Detta är ifs inget unikt för Volvo utan ett sätt för tillverkarna att tvinga kunderna att byta ut gamla grejer och köpa nytt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade ingen aning om att skillnaden i pris blir så stor och att VP har slutat med reservdelar, känns lite märkligt..

Jag har haft D6 och D4 i tidigare båtar, jag gillar dom motorerna. Hade jag varit i valet å kvalet att göra ett motorbyte hade jag med ovan vetskap också tittat på andra alternativ..

 

Har du provkört en båt med Hyundai motorerna? Hur känns den? Har du koll på reservdelar till motorerna? Prisnivå?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har åkt en båt med Hyundai som det satt en kad 300 i innan, väldigt likvärdiga prestanda!

Gången i Hyundaien är trevligare än D4 :an i mina öron men det har mer med skillnaden mellan v6 o rak fyra att göra än fabrikat skulle jag tro. En stor fördel är man slipper kompressor tack vare variabel turbogeometri kombinerat med commonrail. Tycker mina 44:or går lika fint som Hyundai, så länge kompressorn inte är inblandad vill säga.

 

Reservdelspriserna är lägre för japanen. Har tittat en hel del på FPT också som egentligen är Iveco. Har erfarenhet av dom från bla transportfordon och entreprenadmaskiner. I dom segmenten är dom extremt slitstarka och i princip oförstörbara.

 

Dock är det också raka fyror och gången blir ju lite därefter, en motornörd som mig är känslig för sånt :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så ni med erfarenhet, kunskap o tankar runt FPT, Hyundai o VW hör av er! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

FPT -> Fiat som äger Iveco bla, så det är en Fiat motor, men som sagt dom är en av världens största levrantörer av motorer och uppfinnare av CommonRail. Tyvärr sålde Fiat patentet av CommonRail till Bosch. Samma motor levereras även till Lombardini, FNM och på bilsidan använde även Opel och SAAB samma dieselmotor.

Nu slipper man ju vissa problem med båtmotorer som man har i bilar, inga kattar eller partikelfilter som sätt igen.

Tror inte dom är sämre en dagens VP, iaf inte om man googlar runt lite på nätet så verkar det ju vara en del som har problem med VP.  Det man får med VP är väl ett solit rykte att det är bra saker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...