Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
kalledrag

Ankarband

Rekommendera Poster

Hej,klarar man sig med ett Ankarband brottsgräns 2000 kg till en 1500 båt (Insjö)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja! Du ska ju inte lyfta båten, bara förtöja den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack, men om jag vill lyfta då ? Lintott :)

 

Redigerad av kalledrag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, men om jag vill lyfta då ? Lintott :)

 

Då tar du en slinga av bandet under fören och en slinga under aktern.

 

Hoppas att du kör utan bottenfärg - annars blir bandet skitigt.

 

Tommy

också en lintott  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta har jag funderat på också men jag har en 4 400 kg båt och ankarband till mitt ankarspel som håller för 2 500 kg. Men tänk så här, ankarspelet har en dragkapacitet på 486 kg och om man själv skall dra i ankaret (spänna) så orkar man kanske dra max 100 kg. Så bandet håller, men det viktiga är att byta ut bandet med jämna tillfällen. Jag byter efter 3-5 år beroende på hur slitet det blivit.

Biltemas ersättningsband är väldigt bra och mjuka.

 

Med vänlig hälsning  Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta har jag funderat på också men jag har en 4 400 kg båt och ankarband till mitt ankarspel som håller för 2 500 kg. Men tänk så här, ankarspelet har en dragkapacitet på 486 kg och om man själv skall dra i ankaret (spänna) så orkar man kanske dra max 100 kg. Så bandet håller, men det viktiga är att byta ut bandet med jämna tillfällen. Jag byter efter 3-5 år beroende på hur slitet det blivit.

Biltemas ersättningsband är väldigt bra och mjuka.

 

Med vänlig hälsning  Göran

Ankarspelets eller Din dragkraft är nog inte problemet, utan påkänningen vid ex. sidvind eller svall.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...men det viktiga är att byta ut bandet med jämna tillfällen. Jag byter efter 3-5 år beroende på hur slitet det blivit.

...

Det är inte bara om ankarbandet ser slitet ut man ska byta band.

 

Ett ankarband utsatt för sol, väder och vind bör bytas efter cirka fem år eftersom brottlasten då har minskat med 1/3. Om bandet förvaras skyddat kan man behålla det i upp till 10 år.

 

Se vidare sxk och Båttekniska nämnden. 

sxk_logo.jpg

Klicka på bilden för att komma till testet, kul att se om det funkar.

 

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

...men det viktiga är att byta ut bandet med jämna tillfällen. Jag byter efter 3-5 år beroende på hur slitet det blivit.

...

Det är inte bara om ankarbandet ser slitet ut man ska byta band.

 

Ett ankarband utsatt för sol, väder och vind bör bytas efter cirka fem år eftersom brottlasten då har minskat med 1/3. Om bandet förvaras skyddat kan man behålla det i upp till 10 år.

 

Se vidare sxk och Båttekniska nämnden. 

sxk_logo.jpg

Klicka på bilden för att komma till testet, kul att se om det funkar.

 

 

Mackey

Så åter till frågan,2000kg brottlast funkar till 1500,båt i färska fall ?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut klarar sig en ankarband med brottgränsen 2000 kg för din båt. Sen är ju frågan - tänker du inte ha nån kättingstump närmast ankaret. Det är ju det som gör stora delar av ankarets hållfasthet mot botten.

 

Sen beror det ju på hur du använder båten. En solskensdag utan nån större vind vid nån strand. Fast o en insjö kan ju vinden och sjön komma väldigt fort och sen lägga sig lika snabbt igen efter bara en liten stund. Men under den stunden måste ankaret hålla.

 

Vilken ankarlina man har, har nog ganska lite betydels. Det är ankaret och ankringstekniken som är det viktigaste - om man vill ligga kvar när det piper i. 

 

Jag har visserligen en ankarolina på rulle i sittbrunnen. Den använder jag aldrig - mer än i ytterst nödfall - till ankarlina. Det är för mig en lätt åtkomlig och snabbt användbar lina för tex akter förtöjning vid bojar som ligger väldigt långt ut mm mm

 

Ankarlinan till mitt "huvudankare" är en 16 mm Multiplaitlina. 

http://www.hjertmans.se/article/ankarllina-multiplait-50mx16mm

 

 Den har en brottgräns på 4 900 kg. Min båt har ett deplacement på 4 500 kg, men det är inte därför jag har en så pass grov lina. Anledningen är att ankarlinan skall va bra att hantera, när man skall ta in linan för hand. Det skulle fungera med en hälften så klen lina, men det är inte så bra när den skär in i nävarna.

 

Multiplatelinan är bra för att den inte kinkar sig.

 

Vilken utrustning man har och ur man utnyttjar den beror ju helt på hur och var man seglar.

 

 En tvåtonns lina håller för din båt. Det viktigaste är vilken annan ankarutrustning du har och att du har rätt ankarteknik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mackey

 

Så åter till frågan,2000kg brottlast funkar till 1500,båt i färska fall ?

Ja, jag instämmer med tidigare ja-sägare. Ditt ankarband kommer att hålla.

 

Jag har legat med min 4,6 tons båt med äldre ankarband med "nybrottlast" på 2 700 kg (tror jag) med 16 m/s rakt akter ifrån utan vågskydd och även i samma vindstyrka med vinden rakt in från sidan. 

 

Hänvisar igen till SXK, en undersökning av ankringskrafter.

En Winga 29 som väger 3,2 ton har en ankringskraft på ca. 1500 N (dvs. 150 kg) vid 17 m/s och 

en Najad 34 på 5,6 ton har en ankringskraft på ca. 2000 N (200 kg) vid liknande förhållanden.

 

Med detta som bakgrund kan det tyckas onödigt att byta ut ankarbanden så ofta, men man ska ju ha marginal när vädret blir dåligt. Det är ju då man verkligen vill att förtöjningarna ska hålla.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...