Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Gäst MaxSchmeling

Röda LED-strips!

Rekommendera Poster

Gäst MaxSchmeling

Någon som vet var man kan hitta dessa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar finnas alla möjliga färger på Tradera (säkert på ebay också).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns på Ebay! Satte förra helgen upp mina som jag köpt därifrån (dock ej röda) efter att ha läst en gammal tråd här. Blev riktigt bra faktiskt. Har sett att det finns i färg också...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://ledkungen.se har röd vattentät led på rulle upptill 5 meter. Det blir lätt lite porrigt om man har för mycket röda stripes...

// Ulf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

http://ledkungen.se har röd vattentät led på rulle upptill 5 meter. Det blir lätt lite porrigt om man har för mycket röda stripes...

// Ulf

 

Men dyrt, 699kr/5m. Samma på ebay kostar 90kr ink frakt. Tex DENNA. Men RGB är bättre, då kan man blanda färgerna som man vill med fjärrkontroll.

 

RGB med fjärr = 130 kr

Redigerad av bhemac
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

http://ledkungen.se har röd vattentät led på rulle upptill 5 meter. Det blir lätt lite porrigt om man har för mycket röda stripes...

// Ulf

 

Men dyrt, 699kr/5m. Samma på ebay kostar 90kr ink frakt. Tex DENNA. Men RGB är bättre, då kan man blanda färgerna som man vill med fjärrkontroll.

 

RGB med fjärr = 130 kr

 

Lite längre leveranstid, men givetvis billigare. Jag gillar att köpa från svenska småföretag även om de i sin tur köper från andra sidan jordklotet. Mina barn tycker om mig när jag gör det. 

// Ulf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite längre leveranstid, men givetvis billigare. Jag gillar att köpa från svenska småföretag även om de i sin tur köper från andra sidan jordklotet. Mina barn tycker om mig när jag gör det. 

 

 

 

 

// Ulf

 

 

Köp på eBay och skänk 100 spänn till Rädda Barnen och 150 till Médecins Sans Frontières. Etiskt sett borde det vara bättre ;)

 

Jag har under många år sysslat med import från Taiwan, Kina mm. Den enkla kalkylen var att ta 3,2 ggr inköpspriset i kr. Då inkluderas transportkostnad, reklamationer, vår avans, marginal till återförsäljarna och moms. Sålde vi direkt tjänade vi väldigt bra. I exemplet med LED-stripen kan man tro att priset FOB Kina är max 80kr och då blir den enkla kalkylen ca 9. Det är oanständigt mycket och snudd på ocker. Köper man båtprylar från UK är ofta priset rejält lägre än i Sverige. När Biltema började sälja båtprylar har många saker blivit billigare i den vanliga båthandeln. Sen det började säljas iPad för navigering så har 7" plottrarna blivit rejält mycket billigare. Ju mer konkurrens desto bättre blir priserna för den vanlige konsumenten och mellanhänderna blir något mindre feta. Det tycker jag är sunt. Sen finns det säljare som ger en väldigt god service, gynna dem i så fall.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, du tänker så! :)  Vi brukar nog tänka som så att det är bra om det finns små företag i närheten som ger arbetstillfällen och service där vi bor - därav önskemålen från mina barn. Det är alltså av rent egoistiska skäl som jag försöker skapa ett bra samhälle runt omkring mig. Precis som entreprenören Ivar Gustavsson på varvet nära mig som byggde den båt som led-stripen ska sitta på. Jag har inga andra etiska aspekter, utan det är ren självbevarelsedrift för mig att hitta lokala alternativ om det bara är priset som skiljer.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns på Ebay! Satte förra helgen upp mina som jag köpt därifrån (dock ej röda) efter att ha läst en gammal tråd här. Blev riktigt bra faktiskt. Har sett att det finns i färg också...

 

Hur fäster man dem, Banden alltså.... ?

 

Mvh

Benny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur fäster man dem, Banden alltså.... ?

 

 

 

Mvh

Benny

 

 

Det är dubbelhäftande tejp på baksidan. Kan vara lite svår att få fast, det går inte att trycka fast, då trillar de ned. Bäst om man kan ha något som håller dem på plats några timmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Finns på Ebay! Satte förra helgen upp mina som jag köpt därifrån (dock ej röda) efter att ha läst en gammal tråd här. Blev riktigt bra faktiskt. Har sett att det finns i färg också...

 

Hur fäster man dem, Banden alltså.... ?

 

Mvh

Benny

 

 

 
På de jag köpte va det självhäftande tejp på baksidan. Testar först nu med att skruva tre mindre "sladdklammrar" (en i början, en i slutet och en i mitten på ca 2 meter) som stöd till självhäftande tejpen. Om det inte håller får det bli fler sånna klammrar.

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Finns på Ebay! Satte förra helgen upp mina som jag köpt därifrån (dock ej röda) efter att ha läst en gammal tråd här. Blev riktigt bra faktiskt. Har sett att det finns i färg också...

 

Hur fäster man dem, Banden alltså.... ?

 

Mvh

Benny

 

 

 
På de jag köpte va det självhäftande tejp på baksidan. Testar först nu med att skruva tre mindre "sladdklammrar" (en i början, en i slutet och en i mitten på ca 2 meter) som stöd till självhäftande tejpen. Om det inte håller får det bli fler sånna klammrar.

 

Mvh

 

Om man klipper av där det är utmärkt, hur kopplar man vidare efter klippet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, du tänker så! :) Vi brukar nog tänka som så att det är bra om det finns små företag i närheten som ger arbetstillfällen och service där vi bor - därav önskemålen från mina barn. Det är alltså av rent egoistiska skäl som jag försöker skapa ett bra samhälle runt omkring mig. Precis som entreprenören Ivar Gustavsson på varvet nära mig som byggde den båt som led-stripen ska sitta på. Jag har inga andra etiska aspekter, utan det är ren självbevarelsedrift för mig att hitta lokala alternativ om det bara är priset som skiljer.

Jag tänker likadant. Om närservicen försvinner, och när transportnäringen börjar bära sina egna externa kostnader och inte minst när den nuvarande Kinesiska strukturomvandlingen till inhemsk produktion genomförts...så sitter vi där.

 

Köper hellre från en lokal skutt som tjänar 30-marginal uppifrån än att surfa Alibaba. Oavsett var produkten kommer ifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mer intresserad av elverk i den här tråden. Tuppfäktas nån annanstans !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mer intresserad av elverk i den här tråden. Tuppfäktas nån annanstans !

 

Eller LED-strips kanske?

Klipper man av så får man skära bort plasten ner till "kretskortet". Skrapa lite så syns kopparen, det brukar finnas små öar att löda på. Jag brukar sen lägga på lite transparent silikon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mer intresserad av elverk i den här tråden. Tuppfäktas nån annanstans !

Skönt med många åsikter! :-)

De stripes som jag satt upp har haft förbluffande bra klister i tejpremsan. Jag har monterat dem på blank och matt målarfärg och på klarlack. Jag gjorde rent med aceton innan jag klämde dit dem. De äldsta har suttit ett par år, framtiden får visa hur klistret åldras. Jag har inte direkt kommit på någon snygg, alternativ fastsättning.

Jag har tunna ledningar den sista biten fram till lödningen men av slentrian alldeles för stor säkring så det ska helst inte bli kortis i grejorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såklart, LED var det den här gången.

143 kr för 10m 44 knappars fjärr.

 

E- bay Rules

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såklart, LED var det den här gången.

143 kr för 10m 44 knappars fjärr.

 

E- bay Rules

 

Glöm nu inte Rädda Barnen ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som lägger 60% till "Administrativa" kostnader .....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som lägger 60% till "Administrativa" kostnader .....

Billigt! Ledkungen har betydligt högre administrativa kostnader eftersom de tar ut en 90-marginal. Médecins Sans Frontières är effektivare.

Skämt åsido. Dessa LED strip är himla kul, jag har en på mitt kontor för att testa. Brukar byta färg beroende på sinnesstämning. Enda nackdelen är att fjärren även ställer om min TV. Men det är smällar man får ta. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enda skojjiga är väl att MSF åker dit för att ta hand om tungmetallsförgiftade barnarbetare som snickrar ihop din kontorsglädje;)

 

Ledkungen har knappast 90-marginal, men det kan kvetta som det heter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enda skojjiga är väl att MSF åker dit för att ta hand om tungmetallsförgiftade barnarbetare som snickrar ihop din kontorsglädje;)

 

Ledkungen har knappast 90-marginal, men det kan kvetta som det heter.

 

Barnen far nog tyvärr lika illa oavsett om man handlar direkt eller via Ledkungen. 

--

Betr. marginalen så tog jag till lite i överkant. Så här blir det;

UT: 699 x 0,8 = 559
IN:90 (eBay) priset hemma inkl frakt, tull mm borde bli max detsamma.
1-(90/599) = 0,84 dvs 84% marginal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...