Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Bennyj

Elverk...

Rekommendera Poster

Hade för 15 år sedan ett bärbart elverk i segelbåten under flera år och använde dett nästan aldrig. När vi bytte båt några år senare tog vi inte med elverket. Då fanns inte solceller eller lika bra batterier som nu och vi behövde ändå inte ett elverk.

 

Så om detta elverk är bra eller dåligt har jag ingen aning om, utan berättar bara mina erfarenheter av ett litet bärbart elverk. Trodde jag behövde ett, men icke.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag sneglar själv ibland på elverk på Blocket och slås av hur många som brukar vara till salu varav många tycks vara mer eller mindre oanvända. Tror det är många som köper elverk i "för att det är bra att ha", inte minst som de nu är billiga, men som i praktiken aldrig använder det.

 

Själv har jag verkligen ansträngt mig för att hitta en anledning att köpa ett, men hittills misslyckats...

 

Men för att svara på frågan, Kipor har såvitt jag förstått det bra rykte. Vill också tipsa om att det finns ett riktigt litet och lätt elverk som väger mindre än 10 kg, säljs på drev.se . Om du ska ha det till att ladda batterier så bör det räcka gott. Annars har jag själv reflekterat över att ett bärbart elverk på 900-1000 watt är lite fel i storlek; för stort för batteriladdning (om du inte har en monsterladdare) och i minsta laget för vissa elverktyg, microugn, dammsugare mm.

Redigerad av Flipperskeppare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte ha det att stötta när man har 2 kylar igång och sen kör kaffebryggare, eller i den stilen ....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ha ett elverk att ta till när annan el inte finns är underbart. Fast det är väldigt osvenskt, att säga att man har ett elverk är som att svära i kyrkan (eller ta med Åkesson till moskén). Mitt första riktiga elverk var ett Mase 600, 600W tvåtaktare so också kunde ladda 20A@12V. Fruktansvärt högljutt när det surrat på däck, men det gav oss ström när vi seglade och inte kunde köra dieseln pga att det lutade för mycket. Fn har jag två FME-elverk, ett på 2kVA och ett på 5kVA, båda är inverterelverk med el och radiostart. Det på 2 brukar jag använda när båten står på land och man ska fixa med elmaskiner. Tyvärr får inget av dem plats ombord. Normalt räcker mina solpaneler för att producera den el jag behöver men det finns tillfällen då man behöver stötta. Att köra dieseln för detta är helt idiotiskt, den bullrar och vibrerar mycket mer än ett elverk och dessutom vill jag inte glasera cylindrarna. Därför kommer jag att köpa ett mindre inverterelverk. Med det kan jag ladda batterierna med ordinarie 230V laddare men även köra en del elverktyg. T.o.m. varmvattenberedaren i nödfall. Jag tittar på Kipor 700 el 1000W. Finns även en på drev.se som också säljs i tyskland under namnet Voltherr. Kipor är bra, tysta, lätta och driftsäkra. De minskar varvtalet när belastningen minskar. Provkörde nyligen ett 1000VA, det har stått sen i höstas i en vedbod, startade på första rycket. Fördelen med 700VA modellerna är att de väger under 10kg, lätta att bär iland och köra där. Hörs inte ombord. 

Det finns en del dåliga elverk som framförallt sålts av kringresande "engelsmän". Köp en kvalitetsmaskin, helst Honda men de kostar tre gånger så mycket. Kipor är helt ok. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att se till att ha en rejäl batteribank, så mycket som finns plats och har råd för. Skulle du sen mot förmodan behöva ha extra ström, så starta motorn. Du har ju en generator på motorn.

 

Istället för kaffebryggare, så kan man koka kaffe och ha en lös melitta och brygga direkt i termosen. Endast lite gas som går åt då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ett Kipor som jag haft i båten innan jag skaffade solceller, fungerar ok. men hade tidigare ett Honda- enorm skillnad på ljudnivå- Honda-verket hördes inte om man gick 10 m från det, Kipor däremot fick jag försöka gömma bakom ett tätt buskage eller dyligt och placera så långt bort som möjligt från båten för att inte störas av ljudet, men som sagt Honda kostar ca. 3 ggr. mer.

 

//Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att se till att ha en rejäl batteribank, så mycket som finns plats och har råd för. Skulle du sen mot förmodan behöva ha extra ström, så starta motorn. Du har ju en generator på motorn.

 

Istället för kaffebryggare, så kan man koka kaffe och ha en lös melitta och brygga direkt i termosen. Endast lite gas som går åt då.

 

Varför skulle det vara bättre? Ett batteri extra ger kanske 600Wh, ett elverk som väger hälften ger 2000Wh och för varje liter bensin får du ytterligare 2000Wh. När batteriet är tömt ska det laddas igen. Att ligga i en naturhamn bland andra båtar och ladda med huvudmotorn stör mycket mer än ett elverk, drar mer bränsle och dessutom kostar dessa timmar betydligt mer om man ser till motorns livslängd. En vanlig båtmotor kan kosta 50kr/tim i värdeminskning, ett elverk kanske 5kr/tim. Är huvudmotorn dessutom en diesel så går mycket tomgångskörning illa åt motorn.

 

En elektrisk kaffekokare är betydligt energieffektivare, säkrare och enklare än att koka på gasol. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ett Kipor som jag haft i båten innan jag skaffade solceller, fungerar ok. men hade tidigare ett Honda- enorm skillnad på ljudnivå- Honda-verket hördes inte om man gick 10 m från det, Kipor däremot fick jag försöka gömma bakom ett tätt buskage eller dyligt och placera så långt bort som möjligt från båten för att inte störas av ljudet, men som sagt Honda kostar ca. 3 ggr. mer.

 

//Roger

 

Vi gjorde faktiskt ett litet experiment, vi ställde upp ett Honda EU10 och ett Kipor IG1000 en bra bit ifrån varandra med en 500W lampa på varje. Sen gick vi mellan och försökte avgöra var det ena lät högre än det andra. Visst lät Hondan mindre men det var ingen enorm skillnad, uppskattningsvis var det 60/40. Men om Honda var 50% dyrare så hade jag valt det. På marknader i Spanien är det många som har ett elverk för att driva sina kyldiskar. Dessa brukar stå bakom vagnarna och visst hör man dem men inte speciellt mycket. Dieslarna hörs mest, bensinarna hörs nästan inte alls. Kan man placera elverket i en stuv ombord, ljudisolera lite och dra ut avgaserna i häcken så låter det inte mycket. Barn brukar låta mer!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

En elektrisk kaffekokare är betydligt energieffektivare, säkrare och enklare än att koka på gasol. 

 

 

Är den verkligen energieffektivare om elen kommer från ett bensindrivet elverk?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

 

En elektrisk kaffekokare är betydligt energieffektivare, säkrare och enklare än att koka på gasol. 

 

 

Är den verkligen energieffektivare om elen kommer från ett bensindrivet elverk?

 

 

Ja tydligen. Det var några studenter som hade gjort experiment och kommit fram till detta. Jag, som gillar gasol, var lite förvånad. Tänker man sig sen att energin kanske delvis kommer från solen och att man måste åka till Småland för att köpa gasol ;)

 

PS. Kör man elverket på alkylat så är det miljömässigt troligen bättre.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ett litet (900W) elverk från Jula som jag inte använt så mycket. Kändes bra att ha det men nu tycker frugan att det inte ska med i båten. Tar för stor plats säger hon.

Får se om jag lägger ut det till försäljning (=frugan vinner = troligt) eller om jag har det kvar i någon gömma.

900W är lite för litet om jag både vill ladda urladdade batterier och värma vatten i varmvattenberedaren. Får välja batterierna först och sedan när laddarna inte drar så mycket kan jag koppla in vv-beredaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Ja tydligen. Det var några studenter som hade gjort experiment och kommit fram till detta. Jag, som gillar gasol, var lite förvånad. Tänker man sig sen att energin kanske delvis kommer från solen och att man måste åka till Småland för att köpa gasol ;)

 

PS. Kör man elverket på alkylat så är det miljömässigt troligen bättre.

 

Du kan inte länka till det där testet gjort av "några studenter"..? Vore intressant att läsa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oavsett hur du gör och vad du väljer, se till att ha sunt förnuft vid användandet i skärgården. Har varit med om folk som har haft elverk igång hela kvällen i en vik för att barnen skulle kunna se på TV. När jag framåt 9 tiden tyckte att jag hade visat hänsyn och låtit det stå och brumma 4-5 timmar och bad dem stänga av det möttes jag av oförskämdheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan inte länka till det där testet gjort av "några studenter"..? Vore intressant att läsa.

 

 

 

 

 

Nej, det är inget jag sparat, tyckte mest det var en kul grej. Det mest effektiva sättet att brygga kaffe ombord är nog PRIMUS BrewFire.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oavsett hur du gör och vad du väljer, se till att ha sunt förnuft vid användandet i skärgården. Har varit med om folk som har haft elverk igång hela kvällen i en vik för att barnen skulle kunna se på TV. När jag framåt 9 tiden tyckte att jag hade visat hänsyn och låtit det stå och brumma 4-5 timmar och bad dem stänga av det möttes jag av oförskämdheter.

 

Antagligen hade du inte blivit gladare om de kört huvudmotorn för att kunna se på tv. Eller om ungarna hade farit runt i en jolle med en tvåtaktare. 

Folk som inte tar hänsyn finns det lite varstans, tyvärr. Man kan ju undra över deras planering, att de inte har tillräckligt med kräm för att kunna se på tv. Har man ett elverk som man behöver köra så gör man det typ mitt på dagen när åndå ofta är liv och rörelse. 

De få gånger jag upplever att ett elverk är bra är när man är inblåst i en vik några dagar, oftast på hösten. Då är det ingen som märker att elverket går. Min tanke är att ha ett elverk istället för extra batterier men fortfarande vill jag ha det mesta från solen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tja, att en motor för 500.000 kr går ned i värde är väll högst rimligt när man använder den. Och att den har minskat med 50.000 kr i värde efter 1000 timmar, får jag nog anse som väldigt lite i värdeminskning. Men båt köper man inte för att vara ekonomisk, det köper man för nöjets skull. Det är väll därför som det heter fritidsbåt. Och det är betydligt enklare att i de enstaka fallen som det behövs starta motorn än att att släpa upp ett elverk. Det var därför som jag skrev att man skulle skaffa så mycket driftbatteri som det bara fanns plats.

Redigerad av Diesel_Pelle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, att en motor för 500.000 kr går ned i värde är väll högst rimligt när man använder den. Och att den har minskat med 50.000 kr i värde efter 1000 timmar, får jag nog anse som väldigt lite i värdeminskning. Men båt köper man inte för att vara ekonomisk, det köper man för nöjets skull. Det är väll därför som det heter fritidsbåt. Och det är betydligt enklare att i de enstaka fallen som det behövs starta motorn än att att släpa upp ett elverk. Det var därför som jag skrev att man skulle skaffa så mycket driftbatteri som det bara fanns plats.

 

Har man en båt med en motor för 500 tkr så har man råd med ett ljudisolerat, vattenkylt  dieselelverk med elstart. Som är supertyst. Tror heller inte alternativet är att stå och hälla kokande vatten i en melittatratt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant att du säger så, kan du utveckla det påståendet. Med tanke på att en Volvo Penta D6 kostar 500 tkr, D4:an som är vanlig i Bavaria 28 och 27 kostar i runda slängar 400 tkr, så du menar att de båtägarna då har råd med ett elverk för si sådär 100 tkr. Klart råd har man om man vill, men varför inte då bara starta motorn som man har de få gånger som man går torsk på el?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Märkligt resonemang, bara för att man har en båt med en nyare motor så skall man ha råd med ett diesel elverk? Att släpa upp ett litet elverk i skogen vet jag inte om jag hade gjort av bekvämlighetsskäl. Sen är ju frågan vad ett 0,9kw elverk orkar med..

Vi har ett dieselelverk som vi startar för att laga mat och ladda lite. Spisen drar 2,7 kW sen kommer en 50 a laddare och lite annat smått som ramlar igång när vi startar Elverket. Nu kanske inte ts har en sådan elspis, men man skall titta på alla förbrukare som man har och om man vill koka kaffe skall man ju kunna nyttja tiden Elverket är igång för att ladda och annat kan jag tycka iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Märkligt resonemang, bara för att man har en båt med en nyare motor så skall man ha råd med ett diesel elverk? Att släpa upp ett litet elverk i skogen vet jag inte om jag hade gjort av bekvämlighetsskäl. Sen är ju frågan vad ett 0,9kw elverk orkar med..

Vi har ett dieselelverk som vi startar för att laga mat och ladda lite. Spisen drar 2,7 kW sen kommer en 50 a laddare och lite annat smått som ramlar igång när vi startar Elverket. Nu kanske inte ts har en sådan elspis, men man skall titta på alla förbrukare som man har och om man vill koka kaffe skall man ju kunna nyttja tiden Elverket är igång för att ladda och annat kan jag tycka iaf.

 

Det jag menade är att lägger man runt en mille på en båt så vill man ha det bekvämt. Vill man då också ha möjlighet att kunna ligga några dagar i naturhamn är ett "riktigt" elverk en del av kostnaden. Ett Paguro 3000 elverk på 3kVA kostar ca 45tkr, en ganska rimlig kostnad i sammanhanget. Man slipper ju allt krångel med gasolflaskor osv. Måste man ligga och ladda med huvudmotorn på lite förhöjd tomgång så har nog snålheten bedragit visheten. Tänker man dessutom på miljöaspekten och hänsyn till båtgrannar mm så är nog ett fast, dieselelverk en ganska god investering.

Alternativet är ju ett bensineleverk som står fast i motorrummet med avgasutsläpp i aktern. Det är ju en inte helt ovanlig lösning.

 

Jag tolkade TS som att han ville kunna stötta med ett elverk vid enstaka tillfällen. 1000W är då ganska lagom. Man kan ladda eller köra enstaka elverktyg. Då är en bensinare som väger 10-15 kg smidigt. Det här är ganska vanligt bland husbilar. Att de laddar med bilmotorn är ovanligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Har ett Kipor som jag haft i båten innan jag skaffade solceller, fungerar ok. men hade tidigare ett Honda- enorm skillnad på ljudnivå- Honda-verket hördes inte om man gick 10 m från det, Kipor däremot fick jag försöka gömma bakom ett tätt buskage eller dyligt och placera så långt bort som möjligt från båten för att inte störas av ljudet, men som sagt Honda kostar ca. 3 ggr. mer.

 

//Roger

 

Vi gjorde faktiskt ett litet experiment, vi ställde upp ett Honda EU10 och ett Kipor IG1000 en bra bit ifrån varandra med en 500W lampa på varje. Sen gick vi mellan och försökte avgöra var det ena lät högre än det andra. Visst lät Hondan mindre men det var ingen enorm skillnad, uppskattningsvis var det 60/40. Men om Honda var 50% dyrare så hade jag valt det. På marknader i Spanien är det många som har ett elverk för att driva sina kyldiskar. Dessa brukar stå bakom vagnarna och visst hör man dem men inte speciellt mycket. Dieslarna hörs mest, bensinarna hörs nästan inte alls. Kan man placera elverket i en stuv ombord, ljudisolera lite och dra ut avgaserna i häcken så låter det inte mycket. Barn brukar låta mer!

 

Nu är ju det Kipor-verket jag har en lite äldre modell (utan "IG" framför modellbeteckningen) så det kanske inte är så stor skillnad med den nyare modellen.

Skiljer det inte mer än du säger så är ju prisskillnaden inte försvarbar.

 

//Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är ju det Kipor-verket jag har en lite äldre modell (utan "IG" framför modellbeteckningen) så det kanske inte är så stor skillnad med den nyare modellen.

 

 

 

 

Skiljer det inte mer än du säger så är ju prisskillnaden inte försvarbar.

 

//Roger

 

 

Var det gult? De röda går på samma varv hela tiden och låter ganska mycket. 

De flesta elverken av "väskmodell" har blivit tystare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Nu är ju det Kipor-verket jag har en lite äldre modell (utan "IG" framför modellbeteckningen) så det kanske inte är så stor skillnad med den nyare modellen.

 

 

 

 

Skiljer det inte mer än du säger så är ju prisskillnaden inte försvarbar.

 

//Roger

 

 

Var det gult? De röda går på samma varv hela tiden och låter ganska mycket. 

De flesta elverken av "väskmodell" har blivit tystare. 

 

Det är rött men det har någon funktion som reglerar varvtalet/gaspådraget beroende på belastningen-

ska tydligen spara bränsle enl. manualen.

 

//Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm

 

2000 kr för ett kipor ig1000

eller

10 000 kr för ett Honda eu 20i .....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...