Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
JohnGustafsson

Vad göra med "nyservad" 4taktare inför sjösättning?

Rekommendera Poster

Kort (och säkert enkel) fråga: Köpte en 4takts Mariner90hp i höstas som fullservades med ny kamrem etc och sedan lades upp på land för (utomhus)förvaring över vintern. Nu är det dags för sjösättning. Har för mig att verkstadskillen sa att det bara var att lägga den i sjön och köra. Men man undrar ju; behöver jag byta några oljor etc trots allt? Ha kört 2takt innan som jag konserverat etc själv, så det här läget med "bortaservad" 4takt är lite nytt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har den stått med soppa ? Töm förgasarna . Annars om det lagt sig skit där trycket man in det i kanalerna .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man konserverat cylindrarna med olja kan det vara bra att köra någon timme och sedan byta stift. Har jag hört :D .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Bra fråga, just vilka skillnader finns angående vinterkonservering av två- respektive fyr-taktande utombordare? Kommer i ögonblicket bara på två fundamentala saker, oljetråget och förgasartrivseln - förutom naturligtvis ventilmekanismens eventuella kamrem och dess bytesintervall. Fler typiska skillnader??

Utombordare har ju en vertikal vevaxel till skillnad mot t.ex. inombordare eller bilar, oljetrågets balja hamnar därför annorlunda och måste ha en axelgenomföring i trågbotten. Är dessutom klart mer svåråtkomlig. (Gammaldags så kallad stänk-smörjning där vevaxelns balansvikter helt enkelt plaskar ner och piskar upp välgörande oljedimma ur tråget kan också glömmas.) 

Fyrtakts-förgasare smörjs inte inte alls, varken med bensininblandad olja eller vro-pump. Bristen på olja kanske kan ge mer korrosion inuti förgasarn eller nåt?


[Haha, säger som i det gamla teveprogrammet Plus med ettriga skjutjärnet Sverker för er som minns: "Hur skall man egentligen tänka?" (Alltså i denna tråden som nybliven 4- istället för 2-taktsägare.) :unsure:
(Ps. Mitt tändstift har f.ö. många år på nacken, använder naturligtvis bara ett i taget i min åldriga lilla 4-takts inombordare eftersom den är encylindrig. Men alltså trots inpytsande av motorolja direkt genom tändstiftshålet vid varje konservering. Snarare tack vare oljan, tror alltså inte på att motorolja skadar vintervilande tändstift så de måste bytas, utan tvärtom gör gott genom att olja rostskyddar stiften??]

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...