Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
mikaeledstrom

Köpa motorbåt i Åbo - hur betalar man?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har ev. hittat en båt i Åbo, Finland av alla ställen. Det är en Aquador 23 HT, nya skrovet med dieselmotor. Har ni något tips på hur man kan betala? Det bästa vore att betalningen gick på sekunden så att säljaren ser pengarna på sitt konto och gärna att det inte kostar så mycket :-)

 

Mvh

Mikael

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta med en knippe pengar, det gjorde jag när jag köpte vår båt i Danmark. Lite nervigt att knalla runt med så mycket pengar dock:)

 

Banköverföring med laptop är väl ett alternativ också, du kan ju skriva ut ett kvitto och visa upp (eller visa det på datorn). Men det tar ju ca. en dag före säljaren har pengarna på kontot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hör med säljaren vad han har för bank. Ni kanske har samma då är det bara att ta med laptoppen och föra över, annars finns hans bank här i svedala så är det ju inte så svårt att öppna ett konto på samma bank här hemma o ha pengarna där så att du kan föra över via datorn. Annars kanske du måste besöka ett bankkontor o få kvitto på insättningen beror ju helt på hur "modern it mässigt" som säljaren är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi köpte vår båt privat i Borgå och säljaren och jag fick bra kontakt så förtroendet var på topp åt båda hållen så jag hade min bankdosa med mig och förde över till hans konto MEN det tog två bankagar innan han såg pengarna på sitt konto så det var det som han tyckte  lite synd men allt fungerade bra fick dock en fråga från skattemyndigheten varför jag fört över så mycket pengar till Finland jag svarade båt på denna fråga och sedan hörde de aldrig av sig igen.

Ett alternativ som jag också hade var att skaffa ett konto  (helst den finska bank säljare har) för över pengar från Sverige blir det affär så är det bara att föra över pengarna och köparen ser det direkt 

 

P.S Som bonus hade vi en jätte trevlig tur hem till Uppsala vi den Åländsk skärgården

 

Kenbja

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi köpte vår båt privat i Borgå och säljaren och jag fick bra kontakt så förtroendet var på topp åt båda hållen så jag hade min bankdosa med mig och förde över till hans konto MEN det tog två bankagar innan han såg pengarna på sitt konto så det var det som han tyckte  lite synd men allt fungerade bra fick dock en fråga från skattemyndigheten varför jag fört över så mycket pengar till Finland jag svarade båt på denna fråga och sedan hörde de aldrig av sig igen.

Ett alternativ som jag också hade var att skaffa ett konto  (helst den finska bank säljare har) för över pengar från Sverige blir det affär så är det bara att föra över pengarna och köparen ser det direkt 

 

P.S Som bonus hade vi en jätte trevlig tur hem till Uppsala vi den Åländsk skärgården

 

Kenbja

 

Vi har också fått bra kontakt, hoppas och tror att det underlättar.

 

Jag väntar in svar från säljaren om vilken bank han har. Om han har någon bank som finns i Sverige så blir jag tillfällig kund :-) Vet dock inte om det går på "sekunden" när det är samma bank men i olika länder. Oavsett så lär säljaren lita mer när han känner igen Internetbanken. 

 

Kul att turen hem var trevlig! Om du har tips på rutt genom den åländska skärgården så är det bara att skriva här :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Det behövs inte vara samma bank! Det räcker med att du har hans IBAN nr och ev Bankens Swift kod :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Det behövs inte vara samma bank! Det räcker med att du har hans IBAN nr och ev Bankens Swift kod :)

 

Jo exakt men det tar ju lång tid innan han ser pengarna. Hade varit smidigt om pengarna överfördes på direkten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej jag kanske uttryckte mig oklart , vid ett privat köp så känner i regel köpare och säljare inte varandra och säljaren är av den anledningen ovillig att släppa iväg båten innan han noterat att köpeskillingen finns på hans bankkonto OM både köpare och säljare har samma bank t.ex. Swedbank så ser säljaren köpeskillingen omedelbart när transaktionen genomförs OM däremot säljare och köpare har olika banker så tar det t.ex. 2-3 bankdagar att överföra från Nordea till ett konto i Swedbank vilket känns obekvämt för många säljare och tvekar att lämna över båten till köparen. Detta är vad jag själv upplevt när jag köpt båt i Sverige.

 

Mitt båt köp i Finland gick utmärkt då säljaren och jag fick en fin kontakt med varandra med ett ömsesidigt förtroende som följd så betalningsförfarandet löste på det för oss båda mest praktiska sättet vi diskuterade trots detta vilka andra lösningar som var praktiskt genomförbara och en av dem var att köparen (jag) tecknar ett konto i samma Finska bank som säljaren har överför köpeskillingen till detta konto före avfärd från Sverige vid avslut i Finland så för köparen över pengar till säljarens konto och säljaren ser direkt att köpeskillingen finns på  kontot vilket medför att han i lugn och ro kan lämna över båten till köparen.

 

Nu till hemfärden, vi hade en något längre tripp hem än ni kommer att ha från Åbo vi startade från Borgå vid middagstid tog det lugnt då vi tog de snitslade lederna inomskärs passerad Helsingfors för att så småningom slå natt läger i Porkala nästkommande dag fortsatte färden vi Hangö (Där vi tankade och åt) för att ta natthamn i Gullkrona i Gullkrona skärgård dagen efter gick via Skärgårdshavet där det blåste krabb sjö som följd av då sydvästliga som kan ta satts från Danmark och bygga upp sjö men tar man det lugnt så är det ingen fara nu är vi där ni också kommer att gå efter att ha passerat Skärgårdshavet gick vi via Lumparn till Mariehamn och jag kommer ihåg att vi passerade under en väg bro så båten får inte vara för hög kommer däremot inte ihåg höjde annars får man gå söder om Åland eller välja att ligga i i östra hamnen vi valde västar där ännu en natt tillbringades innan vi korsade Ålands hav i solsken och 2 m/s vi såg vindsnurrorna på Åland när vi siktade radartornen på Söderhamn så det var inga problem att hitta men vi hade givetvis sjökort och navigationsutrusning med oss.

Ett måste är uppdaterad sjörapport då det kan bli otrevligt på Skärgårdshavet, sjökort över Finska skärgården och Åland är ett måste jag fick låna av säljare för sträckan Borgå-Mariehamn sträckan Söderarm –Uppsala var man på hemmaplan så att säga.

 

M.V.H

Kenbja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ring säljaren då.

 

En finne är en utländsk fuling; OK

Vad om säljaren var från Västerås?

 

It'¨s good to talk.............

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oldtimer var det mitt inlägg du syftade på

 

/Kenbja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oldtimer var det mitt inlägg du syftade på

 

/Kenbja

Ja och nej. Du komm immellan med ditt långa innlägg....................som du egentlig borde presenterad till en början, när du; som jag fattade nada.................

 

Hur svårt var det?

 

Din hemfart är egentlig OT......eller hur?

 

JA. Någon hjälper de' flesta på detta forum. Klagar du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej Oldimer beskrivningen av hemfärden var ej O T om du läst hela tråden hade du noterat att trådskaparen bad mig bad mig ge en beskrivning på hur hemfärden gick till från Borgå till Uppsala

 

Kenbja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte min båt för en månad sedan i Åbo

 

Säljaren hade Nordea - jag hade SEB och de hävdade att det skulle ta 1-3 bankdagar. Båten hämtades en måndag och jag gjorde transaktionen på onsdagen för att vara helt säker på att pengarna skulle vara framme - det var en chansning men jag hade varit över och tittat på båten och vi hade fått förtroende för varandra. Det tog 1 dag så han hade pengarna på torsdagen och vi skrev på måndagen.

 

Eftersom det rörde sig om rätt stora pengar var kontanter inte ett alternativ, dels för att varken han eller jag ville släpa på dem men framför allt för att jag skulle förlorat flera tusen på kursskillnaden mellan bankens avistakurs och kontantkursen. Avistakurs är vid överföring mellan konton.

 

Jag övervägde att skaffa ett nordeakonto ett tag för att göra det smidigare men orkade inte.

 

Fredrik

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu för tiden kan man föra över till en annan bank (svensk) på förmiddagen så har mottagaren dem oftast på eftermiddagen :) kommer ihåg förr när det tog ett par dagar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har både köpare och säljare tillgång till något konto på någon av bankerna som finns i båda länderna så skulle jag helt klart alla dagar i veckan ställa ut en postväxel, antigen till mig personligen och sedan överlåta den skriftligen på baksidan eller också ställa den direkt till säljaren. I båda fallen slipper man kuta till banken på plats. Är man ännu mera oldschool skriver man en fet check.

 

Edit: checkalternativet är ett bra alternativ om man inte gillar säljaren, det tar nämligen inte sällan en himlans massa tid för att lösa utländska checkar nere på bankkontoret. 

Redigerad av Bjaerven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...