Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Karl_Karlsson

Tråden där vi som pluggar förar- och kustskepparintyget ställer frågor

Rekommendera Poster

"Pejla är ju att kolla i vilken riktning man ser ett föremål, t ex en fyr."

Nej, pejla är att mäta vinkeln mellan antingen båtens långskeppslinje (=rikting) eller mellan meridianen (=bäring) och ett föremål. Säger man att det är att mäta vinkeln mellan norr och föremålet måste man också säga att det är den geografiska man avser, inte den magnetiska. En meridian går alltid mellan de geografiska polerna och genom "mig" (om man inte säger något annat)

Pejla kan fö betyda "mäta hur hög nivån är i en tak".

 

Avståndet i enslinje: Stå 50 m från den nedersta fyren i en enslinje. Hur lätt är det att se korrekt enslinje? Ju längre bort, desto mer distinkt blir enslinjen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Känner att jag drabbats av något hjärnsläpp men förstår inte dessa tre. De rätta svaren är markerade i bilderna.

 

Tack på förhand för hjälpen skeppskamrater.

 

Vad mäter man när man pejlar?

Pejla är ju att kolla i vilken riktning man ser ett föremål, t ex en fyr.

Moderna kikare har ofta en inbyggd kompass så man direkt ser magnetisk bäring till det man tittar på.

Dvs "vinkeln mellan meridianen som går igenom långskeppslinjen och det pejlade föremålet" är ett osedvanligt krångligt sätt att säga vinkeln mellan NORR och föremålet, dvs bäringen. :-)

 

Dubbla vinkeln seglad distans

Se bild. Metoden är att hitta något bra föremål i riktning 30 grader, notera vad loggen visar. Det är position A i bilden.

När föremålet är i bäring 60 grader, läs av loggen igen. Position B i bilden.

Då är det av trigonometrisk nödvändighet så att avståndet A till föremålet i position B är exakt samma som den seglande sträckan A. Eftersom man får en liksidig triangel med vinklarna 30, 120 och 30 grader. Då är kateterna exakt lika långa.

Det fungerar även med andra startvinklar, t ex 45 grader, sålänge man väntar tills man passerar dubbla vinkeln.

 

Att kolla var man är med hjälp av enslinjer.

Fungerar bäst om man får när 90 graders olika bäring.

Om man pejlar två fyrar som ligger tvärs ut om babord och styrbord får man bara ett enda streck och man vet inte var på strecket man är. :-(

Att pejla i bäring 270 grader och 280 grader ger linjer i väldigt smal vinkel, svårt att avgöra någon exakt krysspunkt..

Att man får bättre noggranhet när man är längre från föremålen....begriper jag inte riktigt? Egentligen, ju närmare man är en fyr, ju bättre vet man ju sin position. :-P

 

Du är fantastisk, tack!!!

 

Ser korrekt ut, ja. :-)

 

Haha, du skulle bara veta vad lycklig jag är nu, känns som att jag till slut har hittat rätt och börjat förstå det här med Kög, Kgv, K, Stävad kurs och så vidare.

 

Något som jag tror krånglat till det rejält är det här med att K och Stävad kurs är samma sak men olika namn bara.

 

Tack återigen. Ha en toppendag Anders!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Pejla är ju att kolla i vilken riktning man ser ett föremål, t ex en fyr."

Nej, pejla är att mäta vinkeln mellan antingen båtens långskeppslinje (=rikting) eller mellan meridianen (=bäring) och ett föremål. Säger man att det är att mäta vinkeln mellan norr och föremålet måste man också säga att det är den geografiska man avser, inte den magnetiska. En meridian går alltid mellan de geografiska polerna och genom "mig" (om man inte säger något annat)

Pejla kan fö betyda "mäta hur hög nivån är i en tak".

 

Avståndet i enslinje: Stå 50 m från den nedersta fyren i en enslinje. Hur lätt är det att se korrekt enslinje? Ju längre bort, desto mer distinkt blir enslinjen.

 

Bra förklaring, jag var lite för enkel. :-)

 

Fast fördelen med att stå 50 m från den nedersta fyren i en enslinje är att man vet exakt var man är. :-P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Fast fördelen med att stå 50 m från den nedersta fyren i en enslinje är att man vet exakt var man är. :-P

 

 

Om du tagit Kustskepparen så du kan identifiera fyren ;) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej Karl_Karlsson.

 

Blandar mig lite i leken å går tillbaka till den första frågan om kurser, deviation samt missvisning.

 

 Det finns en ruskigt enkel metod som jag inte förstår varför man inte lär ut å som inte krånglar till, ingen matte heller å man gör aldrig fel. Det krävs bara att man kan läsa av en vanlig klocka med visare som går runt "medurs".....hi ...hi...medurs....

 

Först ett par definitioner. Alla utgår från å vi anser å tar det för givet att sjökortet visar rätt. (Glöm deviationen, kompassfelet,  för ett kort ögonblick, å på vår breddgrad  kan vi just nu glömma även att geografiska å magnetiska nordpol inte stämmer, missvisningen.)

 

Alltså kortet visar RÄTT!

Två: Alla vet hur en klocka visar när den går före? Om ja-- fortsätt.

Vet du hur en klocka visar när den går efter? Bra fortsätt.

Vi vill veta vad kompasset skall visa så vi seglar på den tänkta linjen i kortet.

Du vet att om man har ostlig kurs så visar kompasset fel, tex +10. (Du har väl en deviationstabell för ditt kompass?)

 

Nu gör man så  här. Ta din rätta kurs ur kortet. 

Om din klocka går för fort hur gör du för att få rätt tid?.

 

Gör lika med kompasset så har du den kurs det skall visa så det blir lika som i kortet.

Det var allt!!!!

 

 

Om nu kompassen har säg -10 graders deviation vid en ostlig kurs så igen:

Hur gör du med en klocka som går efter?

Gör lika med kompasset så visar det den kurs du skall hålla så det stämmer med kortet.

 

Det var allt!!!

 

Nu tar vi med den sk missvisningen, i Sverige rör det sig om säg max 1 grad eller så. Men även om det är två eller tre grader.............GLÖM det!

 

Varken GPS eller autopilot eller människa kan styra så noga å det har absolut ingen praktisk betydelse för navigeringen i vårt land. Det är bara för att veta hur det blir i teorin å hur det hänger ihop som man måste kunna. I praktiken är det helt betydelselöst. (Fast det är bra att kunna vid examineringen......)

 

Man får höra att om man seglar 100 sjömil så kommer man säg 6 sjömil fel om ....om.....osv. Vem farao seglar 100 sjömil i Sverige utan landkontakt på en raksträcka för att komma så snett. Vi är inte på Atlanten eller? Siktar man ett par grader fel från ex.vis Landsort till Gotland, så inte 17 missar man Gotland för det, man kommer förvånansvärt rätt trots att man vinglar hit å dit när man styr kanske 6 grader fel lite då å då. Det är nog den allra längsta sträckan någon kan segla här, å där det skulle kunna ha betydelse.

 

Alltså. Klockmetoden. När din klocka fortar sig drar du ifrån. När kompasset visar för mycket drar du ifrån Å tvärtom.

Kan inte bli enklare. Glöm alla ramsor å tips å likn, krångla inte till det.

 

Har flera andra tips om kurser å enslinje mm men det tar vi kanske i en annan tråd.

Ha det gott därute.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Det finns en ruskigt enkel metod som jag inte förstår varför man inte lär ut". Det förstår jag! Man lär sig helt enklet: K+m=km+dev=Kk. K är rättvisande kurs (dvs från kortet) och Kk är kursen på min kompass. Sen får man helt enkelt lära sig "Från rätt till fel, fel tecken". Det är enkelt och ganska logiskt. Gör man det några gånger så brukar det sitta. Folk som går Förarintyget brukar inta ha några problem med det, att praktiskt lägga ut kurser i sjökortet är betydligt svårare.

Ett styrfel på +/- 6 gr är ganska vanligt. Siktar jag på en punkt så kan jag hamna 10M åt ena eller andra sidan! Trubaduren - Skagen är drygt 30M och jag hamnar 3M åt ena eller andra sidan. Har vi sen en nordlig ström på 2 kn och vi kör med 5 kn så hamnar vi 12M norr om målet! + ev styrfel.

Missvisningen i i Sverige är något mer än "max 1 grad". Kolla isogonkartan HÄR tex. Det är kanske inte helt ovanligt att segla från Piteå tvärs över till Finland? Sträckan är väl runt 80 M och missvisning 8 gr? 

Jag tror man ska göra som det står i böckerna!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej Karl_Karlsson.

 

Blandar mig lite i leken å går tillbaka till den första frågan om kurser, deviation samt missvisning.

 

 Det finns en ruskigt enkel metod som jag inte förstår varför man inte lär ut å som inte krånglar till, ingen matte heller å man gör aldrig fel. Det krävs bara att man kan läsa av en vanlig klocka med visare som går runt "medurs".....hi ...hi...medurs....

 

Först ett par definitioner. Alla utgår från å vi anser å tar det för givet att sjökortet visar rätt. (Glöm deviationen, kompassfelet,  för ett kort ögonblick, å på vår breddgrad  kan vi just nu glömma även att geografiska å magnetiska nordpol inte stämmer, missvisningen.)

 

Alltså kortet visar RÄTT!

Två: Alla vet hur en klocka visar när den går före? Om ja-- fortsätt.

Vet du hur en klocka visar när den går efter? Bra fortsätt.

Vi vill veta vad kompasset skall visa så vi seglar på den tänkta linjen i kortet.

Du vet att om man har ostlig kurs så visar kompasset fel, tex +10. (Du har väl en deviationstabell för ditt kompass?)

 

Nu gör man så  här. Ta din rätta kurs ur kortet. 

Om din klocka går för fort hur gör du för att få rätt tid?.

 

Gör lika med kompasset så har du den kurs det skall visa så det blir lika som i kortet.

Det var allt!!!!

 

 

Om nu kompassen har säg -10 graders deviation vid en ostlig kurs så igen:

Hur gör du med en klocka som går efter?

Gör lika med kompasset så visar det den kurs du skall hålla så det stämmer med kortet.

 

Det var allt!!!

 

Nu tar vi med den sk missvisningen, i Sverige rör det sig om säg max 1 grad eller så. Men även om det är två eller tre grader.............GLÖM det!

 

Varken GPS eller autopilot eller människa kan styra så noga å det har absolut ingen praktisk betydelse för navigeringen i vårt land. Det är bara för att veta hur det blir i teorin å hur det hänger ihop som man måste kunna. I praktiken är det helt betydelselöst. (Fast det är bra att kunna vid examineringen......)

 

Man får höra att om man seglar 100 sjömil så kommer man säg 6 sjömil fel om ....om.....osv. Vem farao seglar 100 sjömil i Sverige utan landkontakt på en raksträcka för att komma så snett. Vi är inte på Atlanten eller? Siktar man ett par grader fel från ex.vis Landsort till Gotland, så inte 17 missar man Gotland för det, man kommer förvånansvärt rätt trots att man vinglar hit å dit när man styr kanske 6 grader fel lite då å då. Det är nog den allra längsta sträckan någon kan segla här, å där det skulle kunna ha betydelse.

 

Alltså. Klockmetoden. När din klocka fortar sig drar du ifrån. När kompasset visar för mycket drar du ifrån Å tvärtom.

Kan inte bli enklare. Glöm alla ramsor å tips å likn, krångla inte till det.

 

Har flera andra tips om kurser å enslinje mm men det tar vi kanske i en annan tråd.

Ha det gott därute.

 

Du är högst välkommen in i leken Kalman! Jag har läst några andra trådar här på forumet (särskilt en som handlade om Kustskepparn) och jag är imponerad av hur pedagogiskt du skriver! :)

 

Klockmetoden är helt klart en bra metod, på så vis löser man det hela grafiskt och får en större förståelse för de olika begreppen på köpet! Ska sätta mig in i klockmetoden för den verkar inte så tokig. Tack Kalman!!

 

"Det finns en ruskigt enkel metod som jag inte förstår varför man inte lär ut". Det förstår jag! Man lär sig helt enklet: K+m=km+dev=Kk. K är rättvisande kurs (dvs från kortet) och Kk är kursen på min kompass. Sen får man helt enkelt lära sig "Från rätt till fel, fel tecken". Det är enkelt och ganska logiskt. Gör man det några gånger så brukar det sitta. Folk som går Förarintyget brukar inta ha några problem med det, att praktiskt lägga ut kurser i sjökortet är betydligt svårare.

Ett styrfel på +/- 6 gr är ganska vanligt. Siktar jag på en punkt så kan jag hamna 10M åt ena eller andra sidan! Trubaduren - Skagen är drygt 30M och jag hamnar 3M åt ena eller andra sidan. Har vi sen en nordlig ström på 2 kn och vi kör med 5 kn så hamnar vi 12M norr om målet! + ev styrfel.

Missvisningen i i Sverige är något mer än "max 1 grad". Kolla isogonkartan HÄR tex. Det är kanske inte helt ovanligt att segla från Piteå tvärs över till Finland? Sträckan är väl runt 80 M och missvisning 8 gr? 

Jag tror man ska göra som det står i böckerna!

 

Jo, det är också en bra lösning på det hela. Seglar man på ostkusten så är missvisningen större som du säger men jag antar att den inte utgör något problem överhuvudtaget på västkusten.

 

Men stämmer verkligen K + m = Km + d = Kk? Borde det inte vara K - m = Km - d = Kk?

 

EDIT: Jag har förstått att det ska vara K + m = Km + d = Kk nu (tänkte fel).

Redigerad av Karl_Karlsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Nä men bhemac.... visst får man göra som det står i böckerna.... fritt land!

 

Om sedan missvisningen är 8 grader, jo, jag tänkte inte på att alla inte seglar runt huvudkommunens skärgård, men det är ändå lika enkelt.

 

Gör lika med missvisningen som med deviationen. Så enkelt var det med den saken.

 

Men om du missar Skagen från från Trubadurens fyr med 3 sjömil, (nautisk mil alltså) då vette gudarna om jag skulle våga segla med dig. :rolleyes:;)

Men  på kortet i teorin blir det en sådan linje. Men jag pratar om ute på sjön.

 

Min tanke är inte att komma med pekpinnar men när du ändå  svarade med en sådan så måste jag tala om att rent matematiskt så är det uppåt häcklefjäll att skriva:

K+m=km+dev=Kk

Byt mot siffror, vilka som helst så ser du vad jag menar.

10 + 3= 13 + 4 = 17 alltså att 13 = 17 oj då. Det är just för att undvika sådana tankevurpor som "klockan" är så enkel.

 

Men nog om det, jag ville bara visa att det går att tänka enkelt o praktiskt å annorlunda, "out of the box".

Sedan är det upp till var å en att göra som det passar den.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä men bhemac.... visst får man göra som det står i böckerna.... fritt land!

 

Om sedan missvisningen är 8 grader, jo, jag tänkte inte på att alla inte seglar runt huvudkommunens skärgård, men det är ändå lika enkelt.

 

Gör lika med missvisningen som med deviationen. Så enkelt var det med den saken.

 

Men om du missar Skagen från från Trubadurens fyr med 3 sjömil, (nautisk mil alltså) då vette gudarna om jag skulle våga segla med dig. :rolleyes:;)

Men  på kortet i teorin blir det en sådan linje. Men jag pratar om ute på sjön.

 

Min tanke är inte att komma med pekpinnar men när du ändå  svarade med en sådan så måste jag tala om att rent matematiskt så är det uppåt häcklefjäll att skriva:

K+m=km+dev=Kk

Byt mot siffror, vilka som helst så ser du vad jag menar.

10 + 3= 13 + 4 = 17 alltså att 13 = 17 oj då. Det är just för att undvika sådana tankevurpor som "klockan" är så enkel.

 

Men nog om det, jag ville bara visa att det går att tänka enkelt o praktiskt å annorlunda, "out of the box".

Sedan är det upp till var å en att göra som det passar den.

 

Gillar din metod Kalman, den ska helt klart testas! 

 

Mm, den blev lite tokig den där metoden matematiskt sett men den funkar väl om man inte ser på den matematiskt heller ("out of the box").

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det bra att tänka utanför boxen ibland. Men ska vara försiktig med "sanningar" dvs tex vedertagna uppställningar. Vi har tex Fart-Tid-Distans triangeln. Lär man sig den blir det aldrig fel. Samma med kursrättning, K+m=km+dev=Kk. och "Från rätt till fel, fel tecken" står i princip i varenda lärobok och det är det som brukar läras ut på kurser.

 

Nästan alla säger "Lägger plottern av så har jag papperskortet". Ok, då bör man kunna använda det. På väg till Skagen lägger plottern av, fram med kort och bestick, lägg ut och rätta kursen. Då måste man vara noggrann, man kan inte bortse från missvisning, deviation, ström eller styrfel. Bara styrfelet gör att jag kan hamna +/- 3M i sidled. Loggfelet är ungefär lika stort. 3M är inte mycket. Men så kommer lite dimma och sikten går ned till 2M, då är det fortfarande ganska hygglig sikt. Men fullt möjligt att missa inseglingen till Skagen. Konsekvenserna kan man ju fundera över. Förr, innan GPS, hade man koll på sådant här men idag skulle troligen 90% inte klara det. Det krävs både kunskap och erfarenhet för att klara sig om plottern lägger av. Fortfarande lär man ut klassisk navigering, en anledning är att ha förståelse för själva konsten att navigera och att man måste vara noggrann.

 

Bif. läroboksexempel

post-80529-0-95603100-1399972285_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen jag köpte GPS i mitten av 1990-talet har jag inte räknat en kurs,  :wacko:

 

När jag 10 år senare började använda datorn som plottern handlar det ju inte om navigation längre. Man följer en pil på en skärm.

 

Vid överseglingar där jag inte ser land, brukar jag notera positionen varje timme i "loggboken". Nåt skall man ju ha att göra när det går sakta väldigt länge och autopiloten styr. Skulle det skita sig med GPS.en, datorn, plottern eller läsplattan - och allihop på en gång - så har man ju en punkt att räkna från. 

 

Läroboken i navigation "Navigation under ansvar" (Förlåt Kalman - jag hade fel namn på boken när jag mailade dig nyss) finns alltid med i skeppsbiblioteket - utifall att.

 

Kalman får nog ge mig en lektion i konsten att räkna kurser med klockmetoden, när vi skall ut och segla om knappt 14 dagar. Å andra sidan har jag inte haft klocka på armen sen urminnes tider  ;) , så det är inte säker att jag fattar ändå.  :unsure:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det bra att tänka utanför boxen ibland. Men ska vara försiktig med "sanningar" dvs tex vedertagna uppställningar. Vi har tex Fart-Tid-Distans triangeln. Lär man sig den blir det aldrig fel. Samma med kursrättning, K+m=km+dev=Kk. och "Från rätt till fel, fel tecken" står i princip i varenda lärobok och det är det som brukar läras ut på kurser.

 

Nästan alla säger "Lägger plottern av så har jag papperskortet". Ok, då bör man kunna använda det. På väg till Skagen lägger plottern av, fram med kort och bestick, lägg ut och rätta kursen. Då måste man vara noggrann, man kan inte bortse från missvisning, deviation, ström eller styrfel. Bara styrfelet gör att jag kan hamna +/- 3M i sidled. Loggfelet är ungefär lika stort. 3M är inte mycket. Men så kommer lite dimma och sikten går ned till 2M, då är det fortfarande ganska hygglig sikt. Men fullt möjligt att missa inseglingen till Skagen. Konsekvenserna kan man ju fundera över. Förr, innan GPS, hade man koll på sådant här men idag skulle troligen 90% inte klara det. Det krävs både kunskap och erfarenhet för att klara sig om plottern lägger av. Fortfarande lär man ut klassisk navigering, en anledning är att ha förståelse för själva konsten att navigera och att man måste vara noggrann.

 

Bif. läroboksexempel

attachicon.gifkursrättning.jpg

 

Hirsholmen - i exemplet - är det den lilla fina ön och fyrplatsen nordost om Fredrikshamn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Hirsholmen - i exemplet - är det den lilla fina ön och fyrplatsen nordost om Fredrikshamn?

 

 

Tror det, sid 209 i kapten Enby's bok. Bara att plocka fram och göra övningsuppgifterna ...

 

Jag har träffat den gode Enby för många år sedan. Han skulle examinera ett gäng och han var skitsur för att de inte hade haft hans bok. Nu många år senare när jag skaffade hans bok, inser jag att han hade rätt. Hans bok är väldigt pedagogisk, han skriver inte för mycket eller för lite och framförallt trasslar han aldrig till det. Det är en konst! Det finns en bok som delvis handlar om navigation. Han som skrivit den har varit lärare på gymnasiet och ansågs vara en utmärkt sådan. Men boken är väldigt opedagogisk. Min tro är att när han stod inför en klass så kunde han se elevernas reaktioner och då förklara närmare. Men utan direkt kontakt med elven trasslar han in sig, förklarar vissa självklara saker för mycket och glömmer en del andra saker. E-navigation vekar ha liknande problem. Det är en konst att undervisa men en helt annan konst att skriva böcker. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror det, sid 209 i kapten Enby's bok. Bara att plocka fram och göra övningsuppgifterna ...

 

Jag har träffat den gode Enby för många år sedan. Han skulle examinera ett gäng och han var skitsur för att de inte hade haft hans bok. Nu många år senare när jag skaffade hans bok, inser jag att han hade rätt. Hans bok är väldigt pedagogisk, han skriver inte för mycket eller för lite och framförallt trasslar han aldrig till det. Det är en konst! Det finns en bok som delvis handlar om navigation. Han som skrivit den har varit lärare på gymnasiet och ansågs vara en utmärkt sådan. Men boken är väldigt opedagogisk. Min tro är att när han stod inför en klass så kunde han se elevernas reaktioner och då förklara närmare. Men utan direkt kontakt med elven trasslar han in sig, förklarar vissa självklara saker för mycket och glömmer en del andra saker. E-navigation vekar ha liknande problem. Det är en konst att undervisa men en helt annan konst att skriva böcker. 

 

 

Du har helt rätt i det. Det är två helt olika saker att skriva böcker eller undervisa. Har egen erfarenhet av undervisning och det är som du skriver, man får frågor och reaktioner om nån inte förstår och kan på så vis förklara saker som man glömmer närmare.

 

Skriva böcker lär vara mycket svårt. Man behöver tänka två steg längre hela tiden (och hela tiden tänka på att eleven måste förstå de tidigare momenten för att klara det tredje ungefär).

 

E-navigation har klart misslyckats med sin modell, den är otillräcklig i alla hänseenden enligt min erfarenhet. De har för få övningsuppgifter, för få förklarande texter och för få lösningar till uppgifterna. Som studerande lär man sig väldigt lite m.h.a E-navigation, hade jag vetat vad jag vet nu skulle jag inte köpt E-navigation...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är E-navigation?

 

Är det nån form av kurs?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är E-navigation?

 

Är det nån form av kurs?

 

Ja, en distanskurs för både förar- och kustskepparintyg. Men inget jag rekommenderar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är E-navigation?

 

Är det nån form av kurs?

 

Verkar vara avancerat.

Jag började med ABC boken och kom inte längre. :-)

post-52966-0-21028400-1400083184_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vad är E-navigation?

 

Är det nån form av kurs?

 

Verkar vara avancerat.

Jag började med ABC boken och kom inte längre. :-)

attachicon.gif1STAKLASS.jpg

 

 

Men Lasse - du var ju en rar liten flicka redan på den tiden och av allt att döma har du lät dig en hel del navigation genom ABC http://www.abcseglarskola.se/sv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Vad är E-navigation?

 

Är det nån form av kurs?

 

Verkar vara avancerat.

Jag började med ABC boken och kom inte längre. :-)

attachicon.gif1STAKLASS.jpg

 

 

Men Lasse - du var ju en rar liten flicka redan på den tiden och av allt att döma har du lät dig en hel del navigation genom ABC http://www.abcseglarskola.se/sv

 

 

Sitter i mitt raden 4de från vänster.

Så här började det. http://lasselundell.se/navigation.html

post-52966-0-43257700-1400094448_thumb.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman
Postad (redigerade)

Toaen...inte behöver du ha klocka på armen, räcker bara att veta åt vilket håll klockans visare brukar gå. Om hon fortar sig tio minuter, hur gör man för att få rätta tiden?

 

Till alla nu.

Har man +10 i deviation  på den kurs man tänkte sig så äre som att klockan går 10 minuter före. Sedan samma sak för missvisningen.

 

Ett tips till då.

När det gäller avdrift, vare sig pga av ström eller vind så tänker jag  på ett annat sätt.

Simma över en flod, man hamnar inte rakt över utan måste sikta lite uppströms. Man ritar en triangel. Jag gör en triangel på en pappersbit, (egentligen tänker jag triangeln i huvudet men det är en annan historia) då ser man å kan mäta vinkel som man sedan lägger till-drar ifrån den kurs man skulle ha på kompasset  utan avdrifterna. (Ni har väl gradskiva-mostsv. ombord? Å deviationstabell?)

 

Om man skall läggga till eller dra ifrån, tja...det är så uppenbart så ....man känner från vilket håll det blåser å samma för strömmen.(Om man nu känner å vet strömmens fart å riktning förstås....)

 

Inte funderar ni på åt vilket håll man skall simma emot när man skall simma över en flod? Man simmar automagiskt  uppströms, det är lika med båten tycker jag. Så där har jag inte ens drömt om att behöva räkna med varken plus eller minus eller rätt tecken vid fel kurs osv....eller var det tvärtom?, hur var det nu igen....fel tecken vid rätt kurs?....ja. ni ser, lät att ta fel på sådan ramsor, även om man nöter dem.

 

Alla som har en deviationstabell för sin kompass ombord räcker upp handen nu. Börjar med att fråga er som svarat  i denna tråden först.

Konstigt, det var inte många händer i luften....hm....hmm...

 

Sedan frågar jag er som alltid lägger ut sin position så att ni vet med säg 2 NM noggranhet var ni är hela tiden, räck upp handen nu.

Ser inga händer?

Ja men hur kan man då försöka räkna fram en kurs när man inte var man är? Med eller utan formler, med eller utan andra metoder? Hm....hmm....

 

 

 

Fast jag tror mig ana vafför alla följer de röda å gröna  slalompinnarna slaviskt i innerskärgården å vafför det finns flera båtar längre ut numera där man inte har slalompinnar  nu när man har plotters å GPS.

Har det nått samband kanske?

 

En natt drömde jag att en stor elektrisk storm slog ut all electronic. Den dagen blev det kaos med sjöräddningen. De fick t.o.m rädda folk som låg för ankars i en vik för de visste inte vad platsen/ön hette....fast det var en dröm......

Redigerad av Kalman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Deviationstabeller är nog en bristvara, det är inte många som jag träffat genom åren som har det. Men det är många som tänkt gör en. Jag har heller ingen fast jag har ju ingen kompass heller. Ellr jo det har jag, en som jag hänger kepsen på, en pejlkompass i fickan och en fin Seastreal pejlkompass med prisma.

 

Att fastställa sin position med pejlingar är det få som kan. Bara att få bäringarna rätt brukar vara svårt, sen att lägga ut det i kortet. Det blir liksom inte så rätt för att utrycka sig milt.  Så när folk berättar att de har kompass och papperskort som backup brukar jag bara le. Men de flesta har aldrig gjort det i verkligheten. Vi som varit med ett tag har gjort det, pejlat och lagt ut. Radiopejlat eller t.o.m använt Consol-fyrarna. Någon som minns? Eller meridianpassage på månen? Fixstjärnorna i tidig morgonstund?

 

Det fanns en gubbe som hade deviationstabell, ja han hade allting, koster (så klart), lusplattingar och valknopar överallt. Han predikade om hur viktigt det var att ha ordning på allt, när man "kommer ut på de stora vattnen". Var han hade varit och vart han seglade på sommaren ville han inte riktigt berätta. Jag såg en båt med röd masttopp, det var coolt tyckte jag och målade min med florerande färg. Gubben blev alldeles till sig när han såg detta och en vecka senare var hans topp också röd. Sen började jag få konstiga frågor om varför jag låg i vassen och gömde mig. Så vi åkte där jag påstods ha legat och mycket riktigt, längs in i vassen låg gubbens båt. Den låg där hela sommaren .... På höstkanten rodde vi in och hitade stället där han antagligen  tillbringat många somrar. Han hade gjort det jättefint, skurit bort vassen i en snirklig "kanal", byggt en brygga osv. Vi hade mäkta roligt åt detta och undrade om inte släploggen trasslade in sig i vassen eller vart han gick för att få en middagslatitud. Vi hade aldrig hjärta att ställa honom mot väggen men efter tag så visste alla vems mast det var. Det här år många år sedan men jag spanar forfarande efter masten trots att gubben lämnat det jordiska för länge sedan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Intressant berättelse bhemac.

Ja det finns många sortens nmänniskor å även seglare av olika slag.

 

Minns när jag första gången hade en GPS som bara visade positionen i siffror å inget annat. Var på väg utanför Hävringe mot Arkösund. Plötsligt fick jag oro i magen. Gick över stag å drejade bi som det heter. (För de som inte vet, man behåller focken felskotad å båten tvärstannar å driver sakta med vind å ström) Sedan tog jag pejling med syftkompasset på tre ställen å jag fick en triangel som jag borde befinna mig i. Kollade i kortet. Jorå, mycket riktigt. Då upptäckte jag bränningarna. Jag hade säg 2-300 meter kvar med samma kurs. Sedan kollade jag GPS siffrorna. Det visade samma område. På den tiden var man inte noggrannare än kanske 50-100 meter, det var före  amrisarna släppte störsignalen.

 

Det intressanta är inte att jag fastställde min position, eller hur jag gjorde. Det jag alltid undrat över är varifrån kom "magkänslan" som gjorde att jag stoppade och kollade kursen. Har vi en brevduva mellan öronen? Eller en massa "dolda" erfarenheter å kunskaper som sitter på någe vis i ryggraden? Varför vaknar jag när vinden vänder å jag ligger till ankars men inte av ett svall. Väl däremot om en eka smyg-ror intill båten? Listan kan göras lång med sådan saker. Jag tror att om man sitter ute å "kollar", med bara g:a papperskorten, så lär man sig omedvetet att läsa av- tolka naturen å båten å väderet osv. Sedan läggs detta på hyllan bak i skallen å tas fram som omedveten "förmåga" Jag kanske hörde bränningen utan att jag var medveten om det?

Stirrar man däremot på en skärm så skärmar man av intrycken bokstavligt talat påstår jag.

 

Jag tror att knepet att hitta, för att gå tillbaks till exemplet, fyren Trubaduren till Skagen är att man "lyssnar" på sitt inbyggda skall vi säga sjätte sinne å den brevduva som vi kanske har mellan öronen? Det finns de som seglat över Atlanten med i stort sätt bara en kompass å prickar öarna rätt ändå. En inre känsla?

 

Skall ut på en lite längre tur om en vecka. I stort sett nonstopp havssegling från Öregrund till Härnösand. (Vädret får styra) Seglat där å norr om  tidigare i livet men inte angjort Härnösand från syd å från havet. Skall bli intressant att se hur noga jag prickar inloppet. Fast jag erkänner redan nu, det finns GPS ombord å laptop med Seaclear.

 

Åsså papperskorten å kikare med inbyggt kompass.

:-)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här med formler...

 

K=Km+m

Km=KK+d

ska det vara.

 

Det går inget bra att skriva

Kk+d=Km+m=K

(även om man kan förstå tankegången...)

 

för då blir ju

Kk+d=Km+m (enl. ovan)

vilket inte alls är rätt.

 

Bara så vi får algebran korrekt. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska man pricka helt rätt så gäller det ju inte bara att klara att räkna ut vilken kk man ska styra efter rättelse för missvisning och deviation. Det gäller ju också att pricka någorlunda rätt med eventuell avdrift och ström vilket inte alltid är det lättaste. Rent teoretiskt skulle man kanske kunna komma ganska långt på driven om alla felen adderas.....  Kunskapen om att felen finns, hur man hanterar dem är något som varje skeppare har nytta av att känna till. Sedan är ju frågan om i vilka vatten och med vilka båtar man måste sätta sig ner med papper och penna och göra mer eller mindre avancerade beräkningar. Ju längre överfart utan landkänning desto större noggrannhet krävs förstås. Men i våra skärgårdar är nog synintryck och jämförelser med sjökort av papper, eller elektroniskt väl så bra....

Efter jag tog skepparexamen 1983 har jag aldrig rättat en kurs på det sätt som lärs ut på kurserna.

Att plotta sina positioner i sjökortet med jämna mellanrum och jämföra med styrd kurs ger bra information om hur mycket det sammantagna felet av missvisning deviation styrfel avdrift och ström ger och hur mycket jag kan behöva "hålla" upp .......

 

I yrkestrafik var det avstånd och bäring med hjälp av radar som huvudsakligen kompletterade navigatorerna. I fritidsbåtarna har det varit papperskort, kompass, pejlkompass, ekolod och på senare år plotter som fått bestämma.

 

I trollingfart med styrpulpetaren är avdriften ibland över 45  grader när vi jämför plottern och kompassen... och det är inte helt lätt att uppskatta, även i högre farter kan vind och sjö sätta oss 10-15 grader ur kurs, våra kompasser är bara graderade var femte grad, för det går inte att styra noggrannare ändå....   Jag skulle hävda att bedöma avdrift och ström många gånger är viktigare än att kunna ratta en kurs från sjökortet men det beror givetvis på lokala förhållanden och vilken utrustning man har ombord. Vi kompletterade nyligen med en kikare med inbyggd kompass....inte så mycket för att den behövs, utan för att det är kul att jämföra noggrannheten i "traditionell" navigation med den mycket exakta plottern.... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag frågade en kille som varit lots men uppväxt på skutorna hur de navigerade på seglingarna till England. För de seglade fortfarande en del på 50-talet trots sina motorer.

Strömtrianglar gjorde man inte, avdriften kompenserade man genom att hålla upp lite på känn. Man seglade på logg och kompass och vid enstaka tillfällen tog man hjälp av radiopejlen.

Lite senare hade man fått Decca, man satte av positionen varje timma och kunde se skillnaden mellan K och KÖG, sen rättade man motsvarande.

Ska man kunna segla enbart med hjälp av kompass så masts man kunna avgöra avdrift och ström alt få strömmens kurs och fart i en strömatlas el likn. Det är ändå väldigt svårt att få dessa faktorer rätt. Sen krävs det en deviationstabell, där faller 99% av dagens navigatörer bort.

Idag är det bara GPS som gäller, resten är kuriosa. Man undervisar forfarande i att rätta kurser även om strömtriangeln är borta. Det är bra för att förstå grunderna men det borde vara "Kännedom" och inte "Kunskap". Istället borde man lära ut mer om hur man använder plottern. Väldigt många kan inte lägga upp waypoints och rutter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...