Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Oldtimer

Redigera innlägg.

Rekommendera Poster

Kan man ha en liten fördröjning på redigering (t.ex. 5 minuter) utan att det synas i orginalinnlägget?

 

Jag som inte har SFI måsste frekvent rätta språkfel ;-)

post-93948-0-64011800-1399369089.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det tror jag är en dålig idé.

Redan nu händer det att man svarar dåligt/obegripligt bara för att det hunnit in inlägg mellan det att man börjar skriva ett svar till det man skickar det.

 

Jag har själv dyslexi (läs- och skrivsvårigheter) och mitt knep är att jag kör rättstavning antingen i editorn (Google Chrome i mitt fall) eller klistrar in texten i Word och rättstavar där.

 

Vad tycker ni andra?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Bra synpunkter, felstavningar förekommer för övrigt enligt bilden nedan även hos petnoga.se. ;)

Fast jag skulle önska att forumets förhandsgranskning innan publicering vore exakt lik den slutliga versionen. Så är det inte idag, raderna blir jättelånga så man får gissa hur bildplaceringar etc hamnar. Om så vore fallet behövs ingen tidsgräns för stavfelsrättningar, de kan ju då lika lätt göras innan publicering? Kanske är det bara nån enkel justering av marginalernas exakta läge i editorn som krävs?
[Vem bestämmer egentligen vad som är "korrekt svenska", detta lilla språk bland de stora i världen? Många tyr sig till Svenska Akademiens Ordlista (SAOL) för att få vägledning, så även jag i kniviga fall. (Men de bestämmer naturligtvis ingenting trots Nobel-status, de sammanställer bara efterhand en aktuell ordlista med de mest frekventa orden och rekommenderar stavning etc. Senaste stavningsreformerna hittas f.ö. alltid lätt ifall man laddar ner deras ordlista HÄR. Har själv den på datorns skrivbord, deras korsordshjälp är bra när man måste fuska litet. ;-)
Budskapet går oftast fram trots felstavningar för läsarna men datorers automatiska funktioner typ ständig alfabetsordning i listor etc kan ställa till det. Felstavade rubriker kan nog t.ex. hamna på fel plats för en sökmotor?]

Slänger med ett teve-arkivtips: Fredrik Lindströms Värsta språket.]

post-86835-0-04590600-1399378356_thumb.jpg

Edit tillägg: Haha, apropå bokstaven B och även Nobel, här en kul monolog av galenskaparna. :-)

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har höjt tiden för redigering till 120 minuter. Hoppas det blir en bra medelväg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har höjt tiden för redigering till 120 minuter. Hoppas det blir en bra medelväg.

Suck...vadan denna snålbjudning?

Gamla plattformen hade 7 dagar lika med 168 timmar. Kan inte minnas några påtagliga nackdelar med det, nån annan som kan komma på nåt exempel?

Vi båtfolk är väl vuxna människor - som alltså förstår hur man kan förtydliga detaljer i efterhand utan att irritera? Själv betraktar jag mig som vuxen och vill gärna bli behandlad som sådan och slippa munkavle. (Alltså att likt innan plattformsbytet få samma förtroende att eftertänksamt kunna justera tveksamheter, allt i syfte att öka läsbarhet och trovärdighet.) 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det fanns personer som satte i system att kasta skit på andra för att senare radera inläggen. Bra med tidsgränsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Peter-K: Bra att de hade vett att radera kan jag litet småsurt tänka, då försvann åtminstone tjafset ur tråden av sig självt. (För varje gång när jag googlar något som jag undrar över så hänvisas det - bland annat - till olika forum, och den textmassa man måste plöja för att hitta guldkorn i forum minskas inte av tjafs eller missade redigeringar.)

Men kanske är en defensiv hållning gentemot "troll-wannabees" nödvändig i dagens läge, att begränsa tillgängligheten för att kunna hålla koll på buset?
Själv tror jag inte det för ett forum av MG:s karaktär, och dessutom så har väl den nya plattformen bättre möjligheter för admin att stävja? [inte ens troll som byter nick eller IP ofta är osårbara, finns väl numera textanalys-program som hittar författaren genom ordval, ev felstavningar etc och på rätt säker statisk grund kan sätta fokus på förövaren? Alltså om så skulle vara och inget annat hjälper men då bara med några få knapptryck av admin??]

Nå, två timmar är litet bättre än 45 minuter. Att inte editorns "förhandsgranskning" ger rätt marginalbredd har jag klagat på ovan, för den är i praktiken oanvändbar för man ser ju knappast sitt publicerade slutresultat bättre där än i själva editorns smala textruta. Att inte forumdeltagarnas text har full svärta, utan "prefault" är onödigt gråblaskig har jag redan gnällt över på annat håll. Gillar alltså nya plattformen men försöker komma med "konstruktiva förslag" som det så vackert heter. ;-)

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

×
×
  • Skapa nytt...