Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Bennyj

Batterival

Rekommendera Poster

Tjäna!

 

Tänkte uppgradera batteribanken i båten. Hittat 180 ah Varta batterier AGM till vad jag förstår är ett vettigt pris.

Vet nån om det är bra batterier?

Nu har förra ägaren seriekopplat 4 st 80 ah batterier till förbrukningen. 4 x 80 ah = 320 ah

Men tror kanske inte det är bara så enkelt att det blir bättre än ett eller 2 större batterier.

 

Tacksam för idéer

 

Benny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har väl förre ägaren knappast seriekopplat batterierna.

 

Du skall i så fall ha en nominell spänning på 48 Volt och en kapasitet på 80 Ah

 

har du en kapcietet på 320 Ah  på 12 Volt, så är de paralellkopplade.

 

Bytte mina batterier 3x75 Ah Marin/fritidsbatterier  till 3x95 Ah AGM-batterier från Biltema http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Elsystem/Batteri/AGM-batteri-80700/

 

Eftersom AMG kan stå på vilken ledd som helst fick jag plats med större på samma yta.

 

Den största fördelen med 4 mindre batterier är att var och ett är en mindre ryggknäckare än ett bautastort,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men är det bättre med flera små än ett stort?

Som det sitter i min båt 4 st 80 ah.

Istället för 1 stort på tex 220 ah.

 

Undrar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns säkert en skillnad, men ur aspekten att det är en driftbank så, nej. Då är det viktigare med rätt sorts batterier som tål djupa urladdningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En väldigt liten nackdel med fler batterier är att man får fler anslutningar som måste vara ok. Bra anslutningar på alla batterier så väljer jag fler små i stället för ett stort. Skulle batteriet haverera så har du fler än ett dessutom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men är det bättre med flera små än ett stort?

Som det sitter i min båt 4 st 80 ah.

Istället för 1 stort på tex 220 ah.

 

Undrar

 

Det är definitivt bättre med 4 små parallellkopplade - ur ryggknäckarsynpunkt.

 

Du kanske aldrig haft problem från ryggen, men erfarenhetsmässigt vet jag att det inte är nåt man ens unnar sin värsta fiende. När ryggen en gång börjar krångla  så är risken stor att man får dras med det resten av livet. Det brukar ju inte va speciellt lättåtkomligt för tunga lyft i båtar.

 

Det är möjligt att det finns en liten  teoretisk elektrisk fördel med ett stort batteri i stället för fyra stora, men knappast nåt en vanlig båtägare utan några större elektriska kunskaper märker.

 

Det är absolut bättre med fyra små batteri på sammanlagt 320 Ah än ett stort på 220 Ah

 

I en batteribank på 320 Ah har du ca 160 Ah till förfogande. I ett batteri på 220 Ah har du 110 Ah till förfogande. Man skall aldrig, mer än i  nödfall, dra ut batterierna mer än till hälften,

 

Den fördelen som kanske märks är att ett stort batteri sannolikt är billigare än fyra små.

 

Å andra sidan kan det va lättare att placera 4 små batteri än ett stort - men det beror ju på hur mycket utrymme man har.

 

Det finns många parametrar att ta hänsyn till för det mest här i livet, och sällan några absoluta rätt eller fel.

 

Gör du det som du tycker känns rätt för dig.

 

Batteri är ju dessutom en förbrukningsartikel - i dubbel bemärkelse. Alldeles för snart är dina nya batterier gamla och uttjänta.   :wacko:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå!

 

Artrosen är en ständig kompanjon!!

 

Tack för svaret,och följer råden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå!

 

Artrosen är en ständig kompanjon!!

 

Tack för svaret,och följer råden

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Men är det bättre med flera små än ett stort?

Som det sitter i min båt 4 st 80 ah.

Istället för 1 stort på tex 220 ah.

 

Undrar

 

Det är definitivt bättre med 4 små parallellkopplade .........................................................................................................................................................................................

......................................

 

Batteri är ju dessutom en förbrukningsartikel - i dubbel bemärkelse. Alldeles för snart är dina nya batterier gamla och uttjänta.   :wacko:

 

 

Jag håller med i det hela, men värd att påpeka att ALDRI blanda flera olika batterier i en bank.

 

Ålder, storlek fabrikat........

 

Köper man flera nya som skal parrallellkoplas; mät vilospänning med ett 4 digit multimeter INNAN de laddas 1. gången (i butiken).

Skillnaden bör inte vara mera enn 0,05 V.

Detta kostar lite, men ger utökat levtid på batteribanken.

 

PS. Detta är ennu viktigare när man skall seriekoppla till högre systemspenning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att dela upp batteribanken på flera batterier ger betydligt fler fördelar än nackdelar. Ryggen inte minst tex. Dör ett batteri kan jag använda resterande åtminstone under en period. Dålig anslutning gör att ett batteri faller ur men resterande finns kvar. 

 

Frågar man tillverkarna av batterier kan man mycket väl ha olika storlekar så länge det är samma typ/fabrikat. Ev skillnader i spänning mm jämnas ut ganska snabbt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågar man tillverkarna av batterier kan man mycket väl ha olika storlekar så länge det är samma typ/fabrikat. Ev skillnader i spänning mm jämnas ut ganska snabbt.

 

Sejer dom ja. Men skillnaden i EMS, inre motstånd, som kan ha uppkommit p.g.a lagring, använding (sulfatering) eller den kemiska blandingen i katod / anod, vill aldri jämnas ut.

 

Under laddning kann detta se helt OK ut, men när banken belastas vill skillnaden mellan olika batterier öka.

 

Det kostar egentlig lite att vara noga. Sant ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Sejer dom ja. Men skillnaden i EMS, inre motstånd, som kan ha uppkommit p.g.a lagring, använding (sulfatering) eller den kemiska blandingen i katod / anod, vill aldri jämnas ut.

 

Under laddning kann detta se helt OK ut, men när banken belastas vill skillnaden mellan olika batterier öka.

 

Det kostar egentlig lite att vara noga. Sant ?

 

 

 
"Parallellkoppling av batterier
I system med konstantspänningreglerade likriktare kan stationära blybatterier arbeta tillfredsställande när de parallellkopplas. En förutsättning är att samtliga batterier innehåller samma antal celler och att den rekommenderade hållspänningen är densamma. Olika kapacitet på batterierna är inget hinder för parallellkoppling.
I det fall då parallellkopplade batterier har olika resistans i anslutningskablarna, eller oproportionell resistans vid batterier med olika kapacitet, kommer det batteri som har den lägsta ledningsresistansen att urladdas mest. I gengäld kommer det att ta mera ström (i samma proportion) vid laddning. Detta gäller även i det fall då parallellkopplade batterier har olika inre resistans."

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Googla lite till "bhemac" . Du hittar säkert svar du inte tycker om oxå................

 

Jag håller mig til 40+ års fackunnskap och erfarenhet.

Redigerad av Oldtimer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det finns säkert någon på något forum som vet bättre. Jag föredrar tillverkarnas uppgifter i synnerhet när flera säger samma sak. 

Batterier som de är byggda idag fanns inte för 10 år sedan, det finns en utveckling och det är viktigt att ta del av vad som händer.

Man kan kanske tro att tillverkarna vill att batterierna ska dö så fort som möjligt. Men vem köper nya batterier av samma fabrikat om de som inte höll? Ett dåligt rykte sprids snabbt på nätet idag. Batteritillverkarna vill nog snarare att kunden ska vara nöjd och köpa deras batterier igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att dela upp batteribanken på flera batterier ger betydligt fler fördelar än nackdelar. Ryggen inte minst tex. Dör ett batteri kan jag använda resterande åtminstone under en period. Dålig anslutning gör att ett batteri faller ur men resterande finns kvar. 

 

Frågar man tillverkarna av batterier kan man mycket väl ha olika storlekar så länge det är samma typ/fabrikat. Ev skillnader i spänning mm jämnas ut ganska snabbt.

Jag har fått precis motsatt info från två olika leverantörer. Båda två avråder att parallellkoppla batterier av olika storlek. Vad har du för källa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har fått precis motsatt info från två olika leverantörer. Båda två avråder att parallellkoppla batterier av olika storlek. Vad har du för källa?

 

 

 

 

Detta är från Exide Technologies, en av världens största batteritillverkare. 

http://www.exide.nu/om-exide/batterikunskap läs: "FAQ – Vanliga frågor från våra kunder". Även "FAQ – Frågor och svar" är läsvärd.

 

Vilka "källor" påstår motsatsen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så "våta", AGM eller GEL är lite efter egen smak....

 

Jag åker en 27 fots DC, så överdriven lutning på båten kommer inte vara långvarig eller ofta.

 

Så ett vått batteri borde funka lika bra som ett GEL eller AGM...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så "våta", AGM eller GEL är lite efter egen smak....

 

Jag åker en 27 fots DC, så överdriven lutning på båten kommer inte vara långvarig eller ofta.

 

Så ett vått batteri borde funka lika bra som ett GEL eller AGM...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så "våta", AGM eller GEL är lite efter egen smak....

 

Jag åker en 27 fots DC, så överdriven lutning på båten kommer inte vara långvarig eller ofta.

 

Så ett vått batteri borde funka lika bra som ett GEL eller AGM...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag är så lat så jag kopierade nedanstående text ur Biltemas "katalog". Det gäller ju i stort sett även för GEL-batterier

 

"AGM-batteriets cyklingstålighet är tre gånger högre än för ett vanligt standardbatteri." 

 

Dvs ur- och iladdninga - det påstås även klara djupurladdningar bättre än vanliga "våta" batterier - min kommentar.

"AGM-batteriet ger maximal säkerhet, eftersom det mellan batteriets blyplattor finns speciella glasullsmattor av mikrofiber, där all elektrolyt är bunden, vilket ger ett batteri utan flytande syra. Detta innebär att AGM-batteriet är underhållsfritt och helt läckagesäkert, vilket innebär extra säkerhet vid montering i ex. passagerarutrymmet. Ett AGM-batteri kan användas/monteras i alla positioner, även horisontellt."

 

Ett vått batteri i en motorbåt bör sitta längst med båten för att syran alltid skall täck plattorna. En motorbåt reser sig ofta med fören och lutar således från fören till aktern.

 

I en segelbåt lutar det ju sidledes och batterierna bör då sitta på tvärsen. Om blyplattorna står torra "dör" den delen med minskad batterikapacitet som följd - påstås det.

 

Ett "vått" batteri "måste" alltid stå i en tät, syrafast batteribox för att hindra att syran rinner ut i båten om höljet skulle spricka. Våld eller frysning.

 

Jag tycker de finns många fördelar med tex AGM-batteier. Bortett från priset.

 

För mig övervägde fördelarna för AGM-batteriet framför priset.

 

Jag har haft "våta" batterier i mina båtar i mer än 40 år och det har fungerat helt ok.

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är viktigt med batterilådor, men gör inte som den som hade båten före mig...

 

Batterilådorna var skruvade genom botten vilket gjorde att den lilla, lilla mängd syra som läckte ut i lådan med tiden rann ner i kölsvinet. Det var inte mycket och det tog lång tid att fatta vad som var problemet (varför det luktade konstigt), jag kunde inte tänka mig att någon gjort något så idiotiskt.

 

Tur i oturen så har båten rostfria kölbultar och jag hoppas att syra inte trängt ner mot kölen.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid kört våta batterier och helst de billigaste. Det har fungerat bra, livslängden har varit bra. Dyra batterier har hållit lika länge som de billiga, därför känns det billiga som en bättre investering. Har även provat GEL, de höll lika länge med till ett tar gånger högre pris. På senare år har jag uteslutande kört Biltemas SMF batterier, bra pris och bar hållbarhet. Genom ett extraknäck kommer jag i kontakt med en del sommarstugor som ska få el via solen. Rekommendationen är där också SMF. Sommarstugeägarna är lite snällare mot sina batterier och där verkar de hålla riktigt bra. 

Men nu har jag köpt AGM, de har fått en mycket större användning i mer professionella sammanhang och alla verkar vara nöjda. Verkligheten för batterier idag är helt annan än för 10-20 år sedan, idag har vi ofta stora belastningar (micro) och daglig laddning (solpaneler), områden där AGM är klart bättre på än våta batterier.

Ännu har jag bara testat batterierna, jag drog ur ca 30 Ah och se laddade jag. Det man såg var att laddaren gick på max (25A) nästan hela laddtiden dvs de laddade betydligt snabbare än de våta brukar göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har fått precis motsatt info från två olika leverantörer. Båda två avråder att parallellkoppla batterier av olika storlek. Vad har du för källa?

 

 

 

 

Detta är från Exide Technologies, en av världens största batteritillverkare. 

http://www.exide.nu/om-exide/batterikunskap läs: "FAQ – Vanliga frågor från våra kunder". Även "FAQ – Frågor och svar" är läsvärd.

 

Vilka "källor" påstår motsatsen?

 

Batterilagret och batteriexpressen. På den norska kollegan båtplatsen.no var det för ett tag sen en liknande diskussion där flertalet avrådde från att parallellkoppla olika storlekar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...