Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Kenneth_S

Bottenmålning västkusten - Hur många lager...?

Rekommendera Poster

Tja, nu är det dags för den eviga vårfrågan om bottenmålning.

 

Jag har inhandlat Biltema´s västkustfärg, och undrar helt sonika: Hur många gånger/lager behöver jag bottenmåla? En gång/ett lager? Två gånger/två lager? Eller fler?

 

Hur gör ni?

 

OBS att hur ni gör på östkusten inte är relevant i denna fråga, då jag bor och kör på västkustvatten!

 

Kom mycket gärna med era synpunkter runt detta, men helst denna vecka (V192014) då jag skall sjösätta lördag 10/5-2014.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltemas bottenfärg är ju en mjuk färg (självpolerande) och gör bara nytta när båten används ;-)

 

Jag har ingen ärfarenhet med denna, men anv. Hempel Basic på min segelbåt.

Fläckmålar på ställen där det fattas från förra året; så ett lager över hela PLUSS ett lager till i vattenlinien och runt propeller / roder.

 

Inga påväkst i Buhuslän...................jaja OK, lite släm bara..........

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Vi målar nog onödigt mycket, den kan vara läge att testa att måla mindre. Jag målar ett lager Biltema utspädd med 0,75 l förtunning till 2,5 l färg, fungerar hur bra som helst. Målade tidigare med Micron också utspädd på samma sätt, ingen större skillnad. För min del är det kanske läge att testa och måla vartannat år. Sedan skiljer det mycket från plats till plats och hur båten används.

Hälsningar Ove

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har använt Biltemas bottenfärg i tre säsonger. Ett lager och lite extra vid vattenlinje och på roder, där solen kommer åt.

Fungerar utmärkt, bara det vanliga slemmet på hösten. Ligger i från slutet april till mitten av oktober.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tackar så mycket för era svar. Jag testar i år med att bara måla ett lager - Jag har tidigare år målat två, men har fått synpunkter på att jag överarbetar, därav min fråga.

 

Tackar så mycket. Ha det gôtt, hoppas vi ses på sjön eller i någon hamn - Natur eller gästhamn :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2014-05-06 vid 08:47 skrev Kenneth_S:

Jag tackar så mycket för era svar. Jag testar i år med att bara måla ett lager - Jag har tidigare år målat två, men har fått synpunkter på att jag överarbetar, därav min fråga.

 

Tackar så mycket. Ha det gôtt, hoppas vi ses på sjön eller i någon hamn - Natur eller gästhamn :-)

Hej! 
hur gick det med ett lager? Var det tillräckligt?

 

mvh,

N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2014-05-06 vid 08:47 skrev Kenneth_S:

Jag tackar så mycket för era svar. Jag testar i år med att bara måla ett lager - Jag har tidigare år målat två, men har fått synpunkter på att jag överarbetar, därav min fråga.

 

Tackar så mycket. Ha det gôtt, hoppas vi ses på sjön eller i någon hamn - Natur eller gästhamn 🙂

Jag lägger på ett lager varannat år, däremellan bättrar jag bara på där det skavts bort och då utsatta lägen, under vattenlinjen och akterspegeln samt runt givarna till loggarna. Havstulpanerna skiter i vilket, dom växer ju ändå nästan bara på akterspegeln nedre del där jag lagt på extra färg, kanske beroende på att den inte poleras på samma sätt som annorstädes.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag lägger på ett lager varannat år, däremellan bättrar jag bara på där det skavts bort och då utsatta lägen, under vattenlinjen och akterspegeln samt runt givarna till loggarna. Havstulpanerna skiter i vilket, dom växer ju ändå nästan bara på akterspegeln nedre del där jag lagt på extra färg, kanske beroende på att den inte poleras på samma sätt som annorstädes.

 

9 timmar sedan skrev Northlander:

Hej! 
hur gick det med ett lager? Var det tillräckligt?

 

mvh,

N

Hej!

 

Ja, jag upplever att det är tillräckligt. har bara målat ett lager/säsong sedan denna tråd 😊

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
9 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag lägger på ett lager varannat år, däremellan bättrar jag bara på där det skavts bort och då utsatta lägen, under vattenlinjen och akterspegeln samt runt givarna till loggarna. Havstulpanerna skiter i vilket, dom växer ju ändå nästan bara på akterspegeln nedre del där jag lagt på extra färg, kanske beroende på att den inte poleras på samma sätt som annorstädes.

Det jag upplever att det är mest påväxt, är på den trimplattan (eller vad det nu kan vara, går inte att justera i alla fall 😁) som sitter där akterspegelns nedre del. Där trivs de små jäklarna

Redigerad av Kenneth_S
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Kenneth_S:

Det jag upplever att det är mest påväxt, är på den trimplattan (eller vad det nu kan vara, går inte att justera i alla fall 😁) som sitter där akterspegelns nedre del. Där trivs de små jäklarna

Jag gör precis samma erfarenhet.

Har båt med drev, nu målade jag med bottenfärg inne i skölden, för det är i skrymslen och vrår akteröver havstulpanerna trivs bäst, sällan på fria ytor, även om en och annan koloni kan etablera sig där, utåt kanterna. På senare år jag jag även upptäckt att blåmusslor etablerar sig på båten under aktern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Lägger på ett lager med biltemas röda.
Brukar räcka bra, lite påväxt under klinken bara.
Förra året var dock ovanligt mycket tulpaner på både snipan och ekan (som bara ligger i 9 veckor).
Men förra året kändes som ett undantagsår med ruggigt med tulpaner.

Redigerad av Gullholmarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 minut sedan skrev Gullholmarn:

 


 

 

Redigerad av Gullholmarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...