Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
hinken

Trasig varvräknare eller fel signaler?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej kunniga på Maringuiden

 

Jag har en OMC-varvräknare till min Johnson 115hk från -00 med OIS system

 

Min varvräknare har fler funktioner, den varnar för Låg oljenivå, ingen olja, temp och nått mer.

Varningsfunktionerna fungerar klockrent och dom är kopplade till en snabbkontakt med 8 kablar.

 

Men varvräknaren är stendöd.

 

Jag har försökt att läsa mig till vad den ska ha för signaler för att fungera, jag har mätt kablarna och kopplat om åtskilliga gånger men helt utan resultat.

 

Jag har 3 kablar som jag är ganska säker har med varvräknaren att göra, en Svart, Lila och Grå.

Mellan svart och Lila har jag över 12v när motorn är igång. Mellan svart och Grå har jag 10,8v ungefär och den verkar gå upp till 10,9 när jag gasar lite. 

 

1. Kan jag på något sätt mäta på varvräknaren för att se om det är den som är felaktig?

2. Vad förväntas dessa 3 kablar (Framför allt den Grå) ge för utslag, är det Volt, MilliAmpere eller något annat?

3. Kan jag simulera utslag på mätaren på något vis (Ge den förväntad ström av rätt enhet)

 

Bifogar en bild på baksidan på instrumentet

 

Eller är det helt enkelt att det sitter fel varvräknare på båten? 

 

Jag har bara två uttag på baksidan för att fästa kablar (Mellan dem sitter en lampa till instrumentet, som jag gissar ska ha 12v)

 

Mycket tacksam för svar/tips eller råd

 

Mvh Alexander

post-82710-0-36028000-1399286635_thumb.jpg

Redigerad av hinken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Svart = Batteri minus.

Lila = + 12 V då tändningen är på

Grå = Puls till varvräknare, kopplad till växelströmssidan av generatorn för batteriladdningen (eng. alternator) . Det finns även en högspänningsgenerator till tändningen, men tändningen används av säkerhetsskäl inte som signal till varvräknaren. Det enda säkra sättet att kolla pulsledninegn är med ett oscilloskop, men funkar laddningen och det finns någon slags AC-spänning på den grå så ligger nog felet i varvräknare.

 

Notera att en vanlig multimeter förväntar sig en sinusformad spänning/ström vid AC-mätning.
Det har du inte på den grå mätt till jord, så det blir bara kvalitativa resultat vid en mätning. 

 

Det går naturligtvis att testa varvräknaren. Jag skulle våga mig på följande testuppkoppling, men kan inte ta ansvaret om något skulle på galet.

 

Du behöver ett 12 V batteri och en transformator/adapter/nätdel som lämnar 12 V AC ut.

 

Ta bort varvräknaren. Anslut 12V-batteri minus till det som är svart idag. 12V-batteri plus till den som är lila.

12 V AC ansluts med den ena (vilken av de två spelar ingen roll) anslutningen till minus och den andra till den som är ansluten till grå idag. Varvräknaren bör nu visa 500 rpm, men åtminstone bör den röra på sig.  

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ett snabbt svar!

 

Jag har ingen 12v AC adapter.

 

Men om jag hade haft en "Fungerande mätare" så ska den gråa kabeln (Som som ska leverera en AC-puls?) in på antingen plus eller minussidan på instrumentet? 

Så själva 12v matningen som kommer från motorn (Svart & Lila) stör inte ut själva pulssignalen? 

 

Jag hade trott att det ska finnas ett tredje uttag för själva pulsen (Vilket det inte gör)

 

//Alexander

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för ett snabbt svar!

 

Jag har ingen 12v AC adapter.

 

Men om jag hade haft en "Fungerande mätare" så ska den gråa kabeln (Som som ska leverera en AC-puls?) in på antingen plus eller minussidan på instrumentet? 

Så själva 12v matningen som kommer från motorn (Svart & Lila) stör inte ut själva pulssignalen? 

 

Jag hade trott att det ska finnas ett tredje uttag för själva pulsen (Vilket det inte gör)

 

//Alexander

 

Jag hade trott att det ska finnas ett tredje uttag för själva pulsen (Vilket det inte gör)

 

De två övre anslutningarna med muttrar tror jag bara är för instrumentbelysningen. Möjligen är den vänstra gemensam jord (bat minus) för hela instrumentet men den högra verkar bara vara + 12 V till lampan och kopplingsplint frö en knippe ledningar simn skall kopplas till + 12 V vid tändning på. Den grå som är kopplad dit är med stor säkerhet inte puls från AC sidan av generatorn utan något helt annat. De anslutningar jag skrev om ovan r nog i den avlånga kontakten. Det sitter en pappersettiket på instrumentet. Vad står det på denna?

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har några bilder på instrumentet, men ingen på hela etiketen, men jag gissar att det står följande: 17 (Kan ev vara nått mellan dessa) 06    14 - GRAY (Ser inte "RY" det är min tolkning, men G och Y ser jag iaf. 

OR USE ON 5 - 6 PUL/REV

ALTERNAOR EQIPPED

OUTBOARDS

 

Det jag kan se är

17 06 14- G Y

OR USE 5 - 6 PUL/REV

ALTERNAOR EQIPPED

OUTBOARDS

 

Ok, men det låter vettigare att den Grå kabeln ska ligga någon annan stans, frågan är bara var?

 

Den Grå som kommer från kabelstammen med tre kablar från motorn har jag lagt dit, den var inte inkopplad när jag köpte båten och vad jag kunna läsa till mig på nätet så bör den vara pulskabeln?

 

Och om den ska in någonstans bland de 8 andra kablarna i snabbkontakten känns det ganska kört i nuläget då jag inte kan hitta en enda manual för hur den ska kopplas mot motorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev inte så mcyket klokare av detta, men surfade runt lite för att få lite bättre koll.

 

Antagligen har du en Ficht-motor. Att denna har OIS (Optical Ingnition System) är antagligen helt irrelevant för en fråga du ställer. Det som spelar roll är att motorn är utrustad för "System Check". Ett System check instrument kan antingen vara i kombination med varvräknare (tachometer) eller utan varvräknare (gauge). Som jag misstänkte finns alla signaler inkl. varvräknarpuls i den 8-poliga system-check-kontakten.

 

http://www.whalercentral.com/images/articles/System_Check/System_Check_Wiring_Harness_Colors.jpg 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för din hjälp!

 

Då har jag kommit fram till två saker

1. Den Grå kabeln ger en AC-puls

2. Jag har kopplat fel, och den grå kabeln ska förmodligen in i kabelstammen

 

Det går en grå kabel i den befintliga kabelstammen till snabbkontakten, så gissningsvis är den inte inkopplad på rätt sätt, eller inte kopplad alls. Jag ska försöka att ta reda på hur det ligger till

Samt försöka att få tag på ett kopplingschema. Snabbkontakten är uppmärkt med siffror 1-8, så hittar jag bara på ett kopplingschema så borde jag klara av det :)

 

//Alexander

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att jag lyckats hitta nån sorts kopplingschema:

 

System Check Gauge Wiring

Looking at the back-side of the gauge, holding it upright, the pin layout is:

 

1-2-3-4
8-7-6-5

 

Pin 1 = 12 Vdc VIOLET
Pin 2 = Ground or battery negative BLACK
Pin 3 = Tachometer signal GRAY

A ground on the following pins activates the associated indicator:

Pin 4 = No Oil (OMS sensor) TAN/YELLOW stripe
Pin 5 = Low Oil (Reservoir float) TAN/BLACK stripe
Pin 7 = Check Engine (fuel vacuum sensor) TAN/ORANGE stripe
Pin 6 = Engine Hot (cylinder head sensor) TAN

Pin 8 = Activate Aural Alert (supplies a ground to the horn circuit when any of pins 4 - 7 are grounded) TAN/BLUE stripe

 

Så jag tror att jag ska mäta/byta ut den Grå kabeln i kabelstammen mot den lösa som jag inte har inkopplad för tillfället, men sitter ihop i kabelstammen (Grå, Svart och Lila)

 

Så får jag hoppas att jag inte pajjar nått annat :)

 

Tack för din snabba hjälp guestsson!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

2. Jag har kopplat fel, och den grå kabeln ska förmodligen in i kabelstammen

 

 

Detta förklarar ju en del. Jag läste slarvigt och insåg inte att du kopplat om lite på måfå.

Ingen bra strategi tycker jag, kan bli mycket dyrt om man inte vet vad man gör.

Du har nu kopplat ihop blå men lila. Möjligen lyser nu dina lanternor så snart du vrider på tändningen. 

Grå skall under inga omständigheter kopplas ihop med lila eller något annat heller för den delen, bara till varvräknare och i andra änden till avsedd anslutning på laddningsregulator/likriktare.

 

Jag tror mer på att varvräknaren är paj än att det är fel på signalen ij den gråa ledningen. Men, skulle det nu vara fel på signalen från den gråa ledningen, är det inte otänkbart att detta beror på en trasig laddningsregulator. Jag såg nämligen info om att den grå pulsledningen liksom på många Mercury är kopplad till laddningsregulatorn.

   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inget fel på laddningen,

Den Grå kabeln (I kabelstammen om 3 kablar) var aldrig inkopplad vid köp av båten, de andra kablarna låg precis som dom ligger nu, det är endast den Grå kabeln jag flyttat runt.

 

Kabelstammen om 8 kablar har jag inte rört.

 

Jag ska vid tillfälle inspektera om den Grå kabeln i kabelstammen om 8 kablar är inkopplad på motorn eller om den bara är en dummy.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...