Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
GustavB

Båtlyft för snabbrustning i göteborgstrakten?

Rekommendera Poster

Hejsan alla ivriga vårrustare!

 

Min gamla maxi 77:a som legat i över vintern behöver lyftas upp för att slipas och bottenmålas och sen i igen. GREFAB har dock infört nya regler så nu kostar det 2400:- istället för 1000:- som det gjorde sist, och dessutom vill de inte göra det under maj månad :(.

 

Är det någon som känner till något ställe med en kran inte alltför långt från Fiskebäck där man kan få bli lyft som sista båt på kvällen och nedsänkt som första båt på morgonen för ett rimligt pris?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett präktigt långskott men kolla med föreningen/varvet på Brännö Rödsten. Fråga inte hur man kontaktar dem, har googlat förgäves. Men skärgårdsbåten från Saltholmen lägger till strax norr om varvet, ganska enkelt och en trevlig utflykt att kolla läget på plats. En bekant fick i.a.f. sin nyinköpta båt lyft, tvättad, primad och bottenmålad för hyfsat pris jämfört med Grefab. Visserligen framåt sensommarn och inte i vårstressen. Ett långskott som sagt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan kolla med Björla Marina (Näset) eller Amundö Marina (Skintebo). Det är samma personer som driver båda marinorna. Vet inte om det kräver båtplats eller så, men på Amundö Marina finns även ett båtservicevarv som dom lyfter båtar åt så det borde gå även för dig.

 

Amundö marina skriver:

SEPARAT KRANLYFT/INSPEKTIONSLYFT/SERVICELYFT - utan mast
(upp och ned inom 30min)
- under 3 ton Kr. 500,00
- mellan 3-5 ton Kr. 650,00
- mellan 5-7 ton Kr. 850,00
- mellan 7-10 ton Kr. 1000,00

- tillägg för mast Kr. 300,00

 

TRANSPORT inom varvsområdet Kr. 250,00/gång

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grefab :-( Suger pengar ut av varenda vrå.

Prishöjningen hänger inte på grepp!

 

Båtfolket har blivit nya skattkällan. Oxå vi som är så snälla....................

 

Even en Maxi 77 ägare; miljövänlg som få, skal betale trängselskatt i Götet...................för att täcka kostnader för byråkrati'n??

 

Det är nog nu; tycker jag!!

 

Hmmmmm, månne är det förra VD,s fifflande VI nu måsste betala?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

post-22282-1394237143,6049_thumb.jpgLina i masten kränga båten på lämpligt ställe en sida i taget, gratis!

 

Bilden har jag knyckt från Kalman

 

 

Kalle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan alla ivriga vårrustare!

 

Min gamla maxi 77:a som legat i över vintern behöver lyftas upp för att slipas och bottenmålas och sen i igen. GREFAB har dock infört nya regler så nu kostar det 2400:- istället för 1000:- som det gjorde sist, och dessutom vill de inte göra det under maj månad :(.

 

Är det någon som känner till något ställe med en kran inte alltför långt från Fiskebäck där man kan få bli lyft som sista båt på kvällen och nedsänkt som första båt på morgonen för ett rimligt pris?

 

Ring och kolla med något av de mindre varven, typ Patrikssons varv (i Sjöhed). Tångudden kanske också kan tänka sig att göra ett "snabblyft".

Det finns ju ett antal hamnar som inte ägs av Grefab.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En parrallell:

 

I Fredrikshavn, Sjösporthamnen har H-båt medlemmar; inklusive i sin års/hamnavgift; 15 lyft pro anno, OCH plats på land där imellan.

 

Årsavgiften är DK 3.000,-

 

Varför accepterar ni i Sverige va' fa'n som helst?

 

Jag lyfte min båt i denna hamnen 2012. Ett dygn kostade DK 300,- (inklusive en Carlsberg) spolning och stöd.

 

Självfallet (?) är hamnen kommunal *lol*

 

Möjligen är kommunal inte för svenskar..................? Det man betalar i skatt; räcker inte långa vägar....................

Redigerad av Oldtimer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var i samma sits för några år sedan, jag kollade då runt, minns inte exakt men har för mig att både Brännö och Tångudden skulle ta skapligt betalt (även om inte lika hutlöst som Grefab) Dock så pratade jag med hamnkillen på källö-knippla som jag minns erbjöd ett dygn på land till en överkomlig summa, sedan  blev det aldrig så ändå, tid är ju också pengar, så jag fick göda GREFAB lite till i stället.

Dock så borde vi GREFAB kunder protestera mot detta, man borde kunna lyfta billigt på sommaren, då har ju hamnpersonalen inte så mycket att göra. För några skulle ett par avspolningar per säsong kunna ersätta bottenfärger helt.

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att GREFAB "plötsligt" blivit dyra beror mycket att dom har börjat tillämpa gamla prislistor och inte "pengar i fickan på kranföraren". I mitt tycke är det helt OK på en kommunal anläggning att ingen tar emot svarta pengar.

 

 

Hör med fiskhamnsföreningen i Önnered eller Önnereds varv om dom har möjlighet att hjälpa dig.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att GREFAB "plötsligt" blivit dyra beror mycket att dom har börjat tillämpa gamla prislistor och inte "pengar i fickan på kranföraren". I mitt tycke är det helt OK på en kommunal anläggning att ingen tar emot svarta pengar.

 

Delvis sant, men inte bara. Tidigare var enklare tjänster billiga även med kvitto. Numera måste varje liten tjänst beställas via centralkontoret och sedan delegeras ner. Det medför givetvis administrativa kostnader.

 

Jag har fått svar från Öckerö, Brännö och Donsö, alla vill ha över 2000 kr. Så fick jag svar från Amundö marina (Kindes), hos dem kostar det 1050 kr skiver han. Fantastiskt! Jag som alltid betraktat dem som de onda kapitalisterna som övertagit hamnar för vinstintresse...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...