Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
NimbNovan

Täta sjövattenpump kad43

Rekommendera Poster

Hej. Funderar på att byta tätningsringar i sjövattenpumpen på min kad43:a eftersom jag misstänker litet läckage därifrån. Någon som vet hur man gör? På skisser ser det ut att sitta en liten axel som tätningsringarna är trädda på men jag fattar inte om man måste demontera pumpen eller om man kommer åt genom att bara ta bort impellern?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Du måste ta bort pumpen. Ta ur axeln och byt tätningarna som sitter i huset. det måste vara ett avstånd mellan tätningarna så att ev. läckage upptäcks.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det bökigt för en normalhändig? Trodde jag skulle klara mig men det siprar lite och det känns bättre att få det gjort. Hade självklart varit bättre med båten på land men sent nu. Nu har jag den omvända frågan. Kan man ta bort pumpen utan att ta ut impellern?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Självklart kan du ta bort pumpen med impellern i. Du får lossa ev. rör och slangar samt de två  M8 skruvarna och ta av hela pumpen.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej. Tack. Slangar ska av över och under, annars blir det nog svårt. Pumpen sitter högt i båten så jag tror inte det finns någon större risk för vattenintrång men jag pluggar inloppsslangen ändå (saknar avstängningskran). Finns det något som hindrar att vatten tränger sig in "bakvägen"? Kanske tar någon rörstump och kopplar ihop pumpens in och utlopp så får det rinna bäst det vill.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Har nu lossat pumpen och fått ut axeln med kullager samt tätningar. Den yttre såg bedrövlig ut. Har lite problem att få loss kullagren från axeln. Antar att det går att slå ur axeln men vågar inte riktigt ta i rädsla att förstöra lagren. Tänkte borra ett hål som är lite större än axeln i en planka så att lagren får stöd innan jag tar i mer. Tror att jag behöver lossa lagren för att packa om på lättaste sätt. Tänkte göra så här: sätta tillbaka lagren i huset och låsa med spårringen. Vända huset och sätta in tätningar och stödbricka och därefter trä (slå) in axeln igen. Inser att det blev väldigt detaljerat men de gamla rävarna på forumet har förhoppningsvis sett det för. Annars finns användbar skiss här:

 

http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7738870-26-3400B.aspx

 

post-102645-0-14451400-1402437673_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte varför Du ska ta av lagren från axeln om Du inte ska byta dom? Men om dom ska av ska Du slå på den inre ringen av lagret, den som klämmer runt axeln annars slår Du sönder lagerbanorna! Samma sak när lagren ska i pumphuset om det  går trögt så skall Du slå på yttre ringen av lagret.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra svar. Jag behöver kanske inte ta loss lagren. Det var mest för att jag tror att det kan bli svårt att få in tätningarna i huset om axeln redan är där. Om man trär in axeln från impellersidan finns naturliga stopp för tätningarna i huset och för lagren genom spårringen. Om man packar pumpen och sen trär in axeln från motorsidan är jag rädd att den tar med sig tätningarna ut igen. Alternativet är kanske att använda rör av rätt dimensioner för att tvinga ner tätningarna i huset runt axeln. Skulle nog vara bra med ytterligare ett rör som har samma ytterdimension som lagren för att få ner dem i huset också eftersom det tog emot lite när jag försökte. Rör av olika dimensioner har jag förstås inte i min spartanska verkstad...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Axeln tar inte med sig några tätningsringar.Jag skulle om (jag tolkar sprängskissen rätt) börja med tätningarna i pumphuset därefter in med axeln inklusive lagren från "motorsidan" i pumphuset och sist låsringen. Var noga med att tätningarna monteras rättvända! Fjädern skall sitta mot vätskan som skall hållas på plats. I detta fall olja från ena hållet och vatten från det andra.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det funkar så är det nog det lättaste. Testar på det sättet. Från skissen jag länkade till ovan är det inte helt klart hur tätningarna ska vara riktade. Är det så att o-ringar ska monteras i tätningarna för skydda fjädern från vätska? Skissen visar bara en o-ring men jag tror att det var två i pumpen, och om jag tolkar skissen rätt sitter den som är markerad bort från vattnet vid impellern. 

 

Tack för hjälpen! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tätningarna skall vara riktade som jag beskrivit ovan. Fjädrarna behöver inte skyddas från vätska då dom är i rostfritt stål om Du köper rätt sort. O-ringen har till uppgift att få eventuellt läckande vätska att kastas av från axeln. I senare pumpar har man skippat den. Se till att skvallerhålen inte är igensatta så att Du kan se ev. läckage i framtiden.

/Claes

Redigerad av Rascal

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu köpt alla delar och ska montera så snart tiden tillåter. En ytterligare fundering jag har är om jag bör använda fett eller liknande när jag sätter in tätningarna? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De är aldrig fel att använda fett vid montering av tätringar o dyl,dom glider lättare på plats samt minskar risken för skador.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så, då var det gjort. Packade pumpen först enligt instruktion och förde därefter igenom axeln. Valde att tvinga ner lagren i huset som på bilden för att undvika missriktade slag. Sista biten fick jag slå några slag på axeln med plastklubban för att lagren skulle komma ner till spåret för låsringen men då var ju allt i stort sett på plats. Nu återstår bara att montera tillbaka pumpen på motorn och hålla tummarna för att det håller tätt....

 

Tack så mycket för bra guidning!

post-102645-0-81609700-1402612320_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...