Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
ErikGolov

Fogarna på teaken börjar klippa och lösa upp sig!

Rekommendera Poster

Fogarna på mitt teakdäck har börjat liksom "svettas" och klibba. Så fort jag rör på fogarna så fastnar det svart överallt. Vet någon hur detta kan ha hänt? Jag har använt brunsåpa och gulsåpa för att rengöra och endast använt teakolja. Även en gång har jag slipat. Teaken klibbar både utanför och innanför kapellet och jag har alltid min båt på vinterförvar i en hangar. Det är inte heller alla fogar som klibbar, men många som inte klibbade förra året har börjat klibba nu. Finns det någon som vet hur detta kan ha hänt? Jag vore tacksam för tips om jag nu ska fortsätta att byta fogar. Båten är byggd 2004 och är en Askeladden 605 Explorer. Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du fört på något? Oljat däcket eller liknande, något som löser nåten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du fört på något? Oljat däcket eller liknande, något som löser nåten?

Ja asså i princip vanlig teakolja, men det funkade bra första året

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm... kan vara boven i dramat. Var det olika fabrikat av "vanlig teakolja"?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma bekymmer på några ställen under kapellet... Slipade och använde Golden Teak Sealer förra året. Gjorde samma sak på badbryggan utan besvär... Kan det vara värmen under kapellet? Tips för att få bukt med problemet?

 

//Lyran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt samma problem på min badbrygga. Oljat med Ovatrol för två år sedan och därefter fått problem under sommaren. Pratade med en säljare som säljer TDS SIS 400 prylar, han menade att SikaFlex haft problem med sin massa på det sätt som beskrivs här. Fick dock inget svar på varför!? Ska nåta om badbryggan i höst, vilken nåtmasa skulle ni föredra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vara en kombination av olika påverkan.

PU- lim som av tradition används, och har i massor av år använts, som nåtmassa tål egentligen i sig inte UV-ljus särskilt bra.

Man modifierar produkterna fär att få dom så tåliga som möjligt.

Ofta blir PU-fogar hårda med tiden, solljuset får även ytan att vittra sönder. Det kan vara så att i oljor mm. som används kan finnas mjukgörande ämnen och annat som ev. löser upp det solen lyckats förstöra.... Något sånt känns som en rätt logisk förklaring. PU-fogen är ju tills den förstörs väldigt tålig mot det mesta och i princip inte möjlig att "lösa upp" eftersom det inte är en torkande, utan härdande produkt.

 

När du byter fog, välj MS- plymer istället. mer UV-tålighet, behåller därför sin flexibilitet. Fungerar likadant, blir i stort sett lika "stark".... Avger inte isocyanat, vare sig vid härdning eller när den blir varm, vid ex slipning (liten bonuseffekt)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Hur löste ni med att ta bort fogarna utan det blir klippigt överallt?

 

Mvh Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...