Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Mawi

Wallas, smörja fläkten? (Wallas-ugglan)

Rekommendera Poster

Hej har en gammal Wallas 1800 som tjuter med jämna mellanrum, det låter värre för omgivningen än för oss inne i båten. Jag antar att detta är någon fläkt i utblåset som låter och behöver smörjas? I någon annan tråd kallades detta för Wallas-ugglan... Det skall tydligen gå att komma åt och smörja med en injektionskanyl? Någon som har gjort detta? Symaskinsolja bästa att smöja med? Kommer man åt om man lossar skorstenen? Det är svårt att komma åt och se utan att ta ner hela värmaren så det vore bra om någon har gjort detta och kan beskriva hur det ser ut.

Med vänlig hälsning Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Wallas-ugglan beror inte på gnissel i fläkten utan är ett resonansfenomen från brännaren. Visst kan fläkten gnissla, men inte så mycket. Man kan få tyst på resonansen genom att ändra tjockleken på packningen i brännaren.

http://www.varmedoktorn.com/_filebank/download.asp?file=/_filebank/Handbok-Wallas1800B.pdf

Redigerad av Bjorns_snipa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar, det låter ju intressant, Någon som vet om det går att få tag på bara en packning eller måste man köpa en helt ny sats och då är det väl ändå en packning för lite i renoveringssatsen? Den är tydligen renoverad för några år sedan och har inte gått mycket sedan dess.

Är det så att om man väl tar i sär den så måste man byta alla alla packningar och veke?

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar, det låter ju intressant, Någon som vet om det går att få tag på bara en packning eller måste man köpa en helt ny sats och då är det väl ändå en packning för lite i renoveringssatsen? Den är tydligen renoverad för några år sedan och har inte gått mycket sedan dess.

Är det så att om man väl tar i sär den så måste man byta alla alla packningar och veke?

Martin

Jag brukade alltid spara en gammal packning som jag hade tillsammans med en ny för att få det ökade avståndet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, finns det inget annat sätt att lösa det, ändra vekens placering eller liknande?

Martin 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, finns det inget annat sätt att lösa det, ändra vekens placering eller liknande?

Martin 

Det är vekens placering, i förhållande till brännkammaren, du ändrar. Jag har inte hört talas om någon alternativ lösning på problemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, och bara för att vara säker på att vi menar samma, så är det ett hest tjutande som kommer med ojämna intervall när den har gått ett tag, låter mer utanför än inne i båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...