Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
ajonsson

Outhärdliga vibrationer vid motorbyte!

Rekommendera Poster

Det jag tänker är att om det nu är ljudet i hytten som är huvudproblemet (inte vibrationerna som åstadkommer ljudet) så kan du ju faktiskt minska ljudet ganska mycket genom lämpliga åtgärder i hytten.

 

Genom att montera ljudabsorberande material i taket och på några andra ställen på väggarna i hytten så kan du minska ljudnivån.

 

Jag har inte stenkoll på vad som är lämpligt i din hytt, kan du lägga upp några bilder så kanske jag och andra kan komma med förslag.

 

Mackey

 

PS

 

...

Det är lätt att vara efterklok men nu vet jag också att Yamaha 115 faktiskt levererar mer uteffekt på propellern än min Suzuki 140...

Hur kom du fram till det?

 

 

När det gäller effekt så har jag sett scheman som visar det.

 

Angående bullerdämpning i hytten blir det nog svårt eftersom allt är inklätt med mattor och jag tror faktiskt att resonansen kommer genom hela skrovet.

 

Små delar av skrovsidan kan man komma åt via luckor men inte mycket och vad ska man i så fall dämpa med??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå,

 

Låter mycket märkligt med dessa vibrationer. Kan bara bekräfta att jag inte har dessa problem alls med min Suzuki 140. Inga problem med vibrationer eller att samtala eller lyssna på radion oavsett hastighet. Visst är den extremt tyst vid tomgång. Frugan frågade om jag inte skulle starta motorn innan vi släppte på tamparna första gången hon var med  ;).

 

Det kan mycket väl vara så att motorn och båten inte går ihop. 

Har en kompis som köpte en lite aluminiumbåt med 9,9 hk fyrtaktare. Han var tvungen att byta till en tvåtaktare p.g.a vibrationerna och med tvåtaktaren var vibrationerna borta.

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå,

 

Låter mycket märkligt med dessa vibrationer. Kan bara bekräfta att jag inte har dessa problem alls med min Suzuki 140. Inga problem med vibrationer eller att samtala eller lyssna på radion oavsett hastighet. Visst är den extremt tyst vid tomgång. Frugan frågade om jag inte skulle starta motorn innan vi släppte på tamparna första gången hon var med  ;).

 

Det kan mycket väl vara så att motorn och båten inte går ihop. 

Har en kompis som köpte en lite aluminiumbåt med 9,9 hk fyrtaktare. Han var tvungen att byta till en tvåtaktare p.g.a vibrationerna och med tvåtaktaren var vibrationerna borta.

 

Lycka till!

 

 

Hej Hassus!

 

Jo jag börjar förstå att det är just s.k. hytt- eller mitthyttsbåtar som har detta problem :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en MV-Marin 6600 FC. Köpte min i Finland, därav en Optimax motor 135 hk.

Men vet att i Sverige såldes de med Suzuki 150 hk. Det är ju en kabin båt, så kanske de valde 150 hk, istället för 140 hk, av en anledning...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...

Angående bullerdämpning i hytten blir det nog svårt eftersom allt är inklätt med mattor och jag tror faktiskt att resonansen kommer genom hela skrovet.

...

Jag tror också att resonans och vibrationer kommer genom hela skrovet.

Det jag vill säga är att du sannolikt kan minska ljudet i själva hytten genom rätt åtgärder just där.

 

En tanke är att ta kontakt med en akustiker, de har ofta en hel massa bra tips att komma med.

Det finns tom. färg som minskar ljudet, jag kanske skrev om det tidigare.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är resonans kan du prova att sätta en stötta mitt i båten för att se om resonansen försvinner. en bit planka på durken och en emot taket sedan kilar du en kraftig regel däremellan. om det är resonans så bör den försvinna alt ändra karaktär. Om det fungerar kan du kanske ordna någon förstärkning som ersättare för regeln och lösa problemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra förslag av LuminaL, i alla fall hyfsat enkelt att testa. Ångrar min tidigare skepsis angående filmsnutten, tänkte att själva tomgångs-automatiken kunde orsaka vibrationerna men så är ju inte fallet.
Svårt ämne detta med bullerbekämpning, kan bara försöka bidra med två lösa funderingar:

Sökordet "stomljud" ger bra sökträffar, bl.a. den HÄR (klicka "båtar&bilar" för intressant test utfört av Båtnytt, visserligen på en inbordare).

Smartphones innehåller accelerations-avkännare och det finns APPAR som kan analysera vibrationer. Möjligen kan den avslöja vilka delar av stommen som vibrerar mest ifall den hålls mot olika delar (givet att inte lurens egna komponenter skakar loss)?

Nå, hoppas du får rätsida på detta!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Luminat och Thomas-1 för er input!

.

När det gäller det första tipset från Luminat kan det var värt att testa men även om det ger en annan karaktär åt resonansen så kvarstår problemet med hur man ska lösa det permanent, tror faktiskt det kan bli svårt utan att vara expert.

 

Det du Thomas-1 ger exempel på är om jag läst rätt endast inombordarproblem och jag har både en känsla av och erfarenhet (haft inombordarbåt) att detta tyvärr är helt skilda värdar.

 

Men stot och varmt tack för er input och jag ska ta det till mig och fortsätta min resa mot den möjliga tystnaden…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Tar upp tråden igen nu när säsongen går mot sitt slut för att dela med mig av mina erfarenheter.

 

Har nu fått veta att just 4-taktare och mitthyttssbåtar inte alltid går ihop. Kanske är Suzuki utstickare men det vet jag inte. En expert berättade för mig att en kund som hade en Bella med en 90 hk Suzuki också hade outhärdliga vibrationer men efter att hat bytt till en 4-bladig propeller fått ner problemen avsevärt,

 

Bytte då omedelbart till en 4-bladig 19” och vibrationerna gick faktiskt ner men är fortfarande i varvtalsområdet runt 2-4000 varv enorma. Låga varvtal/farter upp till ca 6 knop är helt OK och drar jag snabbt upp till marschfart vilket är ca 4800 varv och en fart på dryga 20 knop är ljudnivån hel acceptabel. Men däremellan, usch och fy. :(

 

Mitt sista försök blir nu på inrådan från en expert i USA att höja motorn ett hål och byta till en 21” fyrbladig. Jag tror i ärlighetens namn inte att det hjälper men försöka duger, Det kommer att ske vid 20-timmarsservicen och jag kommer att informera här hur det slutar.

 

Ger det ingen bättring blir det nog att försöka komma åt att bullerdämpa där man kommer åt.

 

Återkommer...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trist och tråkigt att höra om vibrationerna.

 

Tål båten 150 hk? Med tanke på vad som har skrivits tidigare i tråden om att Suzukis 150 hk har balansaxlar så kunde det eventuellt vara en väg att byta igen?

 

Annars kanske pengarna rinner iväg med nya propellrar och en massa andra åtgärder - och som du skriver inte heller är säkert att det fungerar. Förvisso en chansning att byta motor igen också.

 

Bara en fundering...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta blir lite av en parantes, då ni kommit långt i ditt fall...

 

Jag har nyligen monterat en Mercury 200hk 2t förgasare-05 och upplever att motorn generellt går mycket tystare och mjukare än den gamla. Men runt 1500-2000 varv vibrerar det mer i båten än tidigare. Saker skallrar som sitter löst.

 

Jag misstänker att en anledning kan vara att den trötta mjuka plyfan mellan motor och akterspegel är bytt mot en stenhård kompositlaminatskiva som inte tar upp några vibrationer. Kan det påverka märkbart? Tänker att den matta som det pratades om tidigare i denna tråd finns till för att motverka detta.

 

TS: Har inget att tillägga mer än att jag hoppas att det löser sig utan motorbyte. Detta problem är svårt att förutse. Jag som läser på bortom rimlighet innan köp hade missat detta garanterat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för er input.

 

Motorbyte är inte aktuellt, investeringen i nuvarande motor grävde ett rejält hål i kassan så en ytterligare utgift på kanske 50 papp går inte. Dessutom som du säger en chansning trots att jag numera vet att både Yamahas och Suzukis 150 hk har balansaxlar.

 

Då är propellerbyte "något" billigare. Propellertrim tar 1870:- för en fyrbladig och då får man lämna tillbaka den gamla om den är felfri.

 

Även på min båt är akterspegelskivan utbytt mot en plastdito av föegående ägare så det kan nog vara en anledning. Men som jag skrev så har vi ju monterat en gummimatta som ska vara vibrationsupptagande mellan motor och akterspegel utan förbättring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråkigt att höra din historia.

Min erfarenhet av motorbyte är den motsatta.

Hade en Yamaha 115 hk 2-takt i min Uttern 7000 hyttbåt med ganska mycket vibrationer både i tomgång och marchfart. Bytte till direktinsprutad 2-takt och det blev ännu värre. Bytte till Selva (Yamaha) 100 hk 4-takt och det blev helt tyst i alla farter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...