Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Rolle85

Tachometer/varvräknare Yamaha

Rekommendera Poster

Sladdarna i lådan är i vart fall Command Link och även art numret indikerar ett varvräknarkit för en CL-motor o i så fall passar det inte din motor..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hmm som jag misstänkte, va trött man blir på yamahacenter...får åka tillbaka med det hela.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

en liten update, nu har jag äntligen fått tag i Yamahas tekniska support som förklarat att instrumentet jag fått är felaktigt och att jag ska ha ett annat instrument som går att köra både på 4-takt och 2-takt men som även behöver ett adapterkablage för att funka med min motor.

 

Nu är detta beställt så nu får man väl se hur de går när de dyker upp..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag fick jag äntligen hem rätt instrument. En annan tachometer och ett adapterkablage. I adapterkablaget hade jag fått information från yamahas expertsupport att en av kablarna skulle dras isär, annars skulle de inte funka. Detta pga samma instrument används till 4-taktsmotorer. Hursomhelst, plockade bort mitt instrument och satte dit adapterkablaget och anslöt de gamla kablarna till detta. Då jag redan konserverat motorn ville jag inte starta den nu men när jag slår på tändningen så ser jag siffran 0 på samma sätt som jag gjorde när mitt gamla instrument fungerade, trimvinkeln på motorn fungerade den med så jag tror de verkar fungera som det ska. 

Instrumentet ser ut som det i inlägg nummer 4 med två knappar nedtill, trycker jag tex på "mode" kommer en timräknare upp, hur fungerar den, fungerar den ens med 2-taktsmotor? Finns de några andra nya funktioner jag fått med detta instrument eller är de bara för 4-taktsmotor?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Timräknaren triggar på varvtalssignalen. Finns det varvtal räknar den timmar. Den räknar alltså bara faktiska timmar motorn varit igång och inte som en del timräknare som börjar räkna när tändningen är till vare sej motorn går eller inte.

 

Där finns definitivt total-timmar men eventuellt även tripp-timmar, alltså resetbar, och service-räknare som räknar i 100 timmars intervall, resetas efter service så fås 100 nya timmar. Manualen till just detta instrument ger dej svaren och även hur du använder funktionerna. Eftersom det bara finns två knappar brukar det bli lite "sekvenstryckande" för att komma runt i menyerna.

 

Vad gäller olja så finns motsvarande indikeringar som i ditt gamla instrument, bara presenterade lite annorlunda. Dvs tre lägen, nivå OK, fyll på, och lågnivå som samtidigt triggar slow down på motorn, max 2 000 rpm. Likaså finns varningen för hög motortemp även i detta instrument.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

de roliga är att de ingick inte en manual i kittet! Finns den på nätet tro?

Redigerad av Rolle85

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

summa sumarum, det framgick inte hur varvräknarens pluppar skulle vara inställda så killen på yamaha i norge fick förklara hur de ska stå. Får se nästa år om detta stämde =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kan meddela att jag nu fått instrumentet och det fungerar som det ska, skönt! Däremot hade en manual för instrumentet varit fint för de ingick märkligt nog inte?! Nån som vet om de går att ladda ner?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...