Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Heri99

Trimplan till Yamarin 64

Rekommendera Poster

Hej,

 

Vi funderar på att sälja vår bowrider till förmån för en dc i 6-7 metersklassen. Har fullständigt snöat in mig på Yamarin 64/65. Då 65:an sannolikt faller bort pga ekonomi återstår en begagnad 64. Noterar att de flesta exemplar säljs utan trimplan (typ 3 av 4).

 

Fråga 1: Hur viktigt tycker ni trimplan är på en Yamarin 64?

 

Fråga 2: Om jag skulle köpa en utan, vad kostar det ungefär att eftermontera hos en firma? Jag kommer inte försöka installera själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Har haft min 64:a sedan 2007 och har inte trimplan, har heller aldrig saknat dessa.

En polare har en 6420 med trimplan men han tycker inte heller de behövs.

 

Vet att vissa här på forumet tycker helt tvärtom men jag blir inte riktigt klok på varför.

 

Med vänlig hälsning

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tillhör "kvarten" av 64-ägare enligt din undersökning :) Har haft min sen hösten 2008, säsongen 2009 körde jag utan - Hopplöst. Vintern 2009 fick hon trimplan. Kan nog säga att det antal turer som gjorts sedan dess där trimplanen inte kommit till användning är mycket få.

 

Anledningen..? Jo, en 64 har 21 grader V-botten med steglister placerade så att gångläget i vattnet blir högt. Det höga gångläget gör skrovet effektivt, finns ingen annan 20 fots DC med en tomvikt på 1100 kg som gör över 40 knop med bara 150 ponnysar. Det skarpa vinkeln ger för storleken helt fantastiska sjöegenskaper OM attackvinkeln är rätt.

 

O det är här problemet kommer in, en båt med denna skrovform blir känslig för lastförskjutning och sidvind/sjö. Detta kompenserar man med trimplanen. Dels retar det mej att båten lutar men som sagt de fina sjöegenskaperna finns där bara hela tiden med rätt attackvinkel.

 

Det är en otrolig skillnad att pumpa sjö snett in på bogen med skrovet lutande mot sjön krossande vågorna som blir fallet utan trimplan mot att kunna lägga skrovet nån grad från sjön o klyva sjön.

 

Jag tror det är såhär "trekvarten" åker båt och bryr sej inte så mycket om gångläget medan "kvarten" kör båt o vill optimera gångläget. Skulle du komma på att du tillhör "kvarten" o har råkat köpa en båt utan trimplan så kostar de runt 5-6 papp och en installation tar inte mer än ett par tre timmar så de bör sitta där för mindre än en tia..

 

Lycka till med 64a-jakten!

Redigerad av jarb

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra svar. Jag får helt enkelt se vilken kategori jag tillhör. Det viktiga var dock att det går att fixa till i efterhand för en överkomlig peng.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut JARB, 64:an är lite känslig för lastfördelning och sidvind men inte värre än att man kan be någon flytta sig något för att kompensera detta. Jag tillhör absolut de som avskyr när båten lutar (hade en Ryds 500HT innan och där kan vi snacka hopplös vad gäller lutning..).

 

Jag tycker definitivt Heri99 skall testa utan och återkom gärna efter några veckors körning med ett utlåtande om hur "hopplös" den är i sjön. Gissar att du inte kommer eftermontera trimplan utan kommer lägga pengarna på lite extra bränsle istället :)

 

Med vänlig hälsning

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker definitivt Heri99 skall testa utan och återkom gärna efter några veckors körning med ett utlåtande om hur "hopplös" den är i sjön. Gissar att du inte kommer eftermontera trimplan utan kommer lägga pengarna på lite extra bränsle istället :)

 

Nu är det ju inte så att det är nån prisskillnad på en beggad 64 om den har eller inte har trimplan. Priset styrs snarare av hur pass sugen säljaren är på att just sälja än av båtens utrustning. Tycker därför inte du ska leta specifikt efter nån båt vare sej med eller utan trimplan. Leta upp en fin båt som du tycker är prisvärd o köp den vare sej den har eller inte har trimplan. Vad jag förstår är du redan inne på denna linje.

 

Skulle båten du hittar sen inte ha trimplan och du efter att ha känt på den känner att du vill ha ut mesta möjliga sjöegenskaper ur skrovet, tycker det är tattigt att båten lutar och tröttnat på att skicka runt tanten som ballast så sätter du dit trimplan, svårare än så är det inte. O va det gäller att skicka runt sina passagerare som ballast så funkar väl det hyfsat för just snedlastat men det funkar inte för att lägga båten rätt i sjön när det blåser o vattnet är skrynkligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har ingen 64 men en 59ht med F150 och den känns lite lik 64an med den höga gångläget.

Jag tycker inte denna båten heller klarar sig utan trimplan när det blåser och går lite sjö från sidan. Om man bara kör i lugna vatten inga problem men när det råkar öppna upp sig och man har hela familjen i båten och en stor del av uppmärksamheten går ut på att hålla i sig själv och barnen är inte min fru så sugen på att hoppa runt i båten utan då är det tacksamt att trimma upp och få optimala sjöegenskaper.

 

Trimplan är faktiskt det enda båttillbehöret som min fru drivit på att vi ska ha! ;)

Redigerad av stewe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med ovan. Båt med v-botten utan trimplan är hopplöst om det är vågor och/eller vind. Åker man en eller två i en båt med "fåtöljer" så är det svårt att flytta runt utan att någon får vara motvikt på aktertoften, inte alltid det räcker vid vind heller för den delen. Förra båten var en dc och bara med måttliga 16 graders v-botten men monterade efter första sommaren trimplan. Ångrade inte detta en sekund. Nuvarande har 18 graders v-botten, mindre än Yamarinen  men å andra sidan högre. Båtturer när inte trimplanen är använda är nog få om snudd på någon.

 

Håller med ovan i frågan om välja båt. Hitta rätt båt och har den inte trimplan så montera. Gör båtturerna så mycket trevligare och smidigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan bara hålla med Jarb mfl att körupplevelsen enormt mycket bättre, säkrare och trimplan behövs. Vill också säga att en båt med mycket V-botten ormar sig sida till sida i vattnet vid låga farter. Motor fullt ner tiltad och med hjälp av trimplan så trimmar man ner fullt för att få så mycket skrovyta som möjligt i vattnet då slutar båten att orma sig, det är guld värt om man vill åka lite längre sträckor i en kanal eller puttra långsamt. Jag har haft en Yamarin 63BR och nu en Yamarin 76DC med trimplan på båda, helt otänkbart för mig att köra utan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en 59HT i 5 säsonger. Den har 20,5 grader V och som tidigare skribenter skriver, ett högt gångläge likt 64/65orna. Jag kan säga att trimplan är en sak jag verkligen saknade på 59HT. Det höga gångläget har många fördelar men en stor nackdel är just att båten lutar ganska mycket i sidvind och man måste hela tiden styra emot med motorn och/eller omplacera last för att kompensera.

 

Jag rekommenderar verkligen trimplan i båttypen. Har själv den lite nyare/annorlunda sorten som kallas interceptor ist för den traditionella varianten. Jag tycker dessa funkar kanon och de reagerar väldigt snabbt, så det kan nog vara värt att titta på båda varianterna vid eftermontering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du menar Volvopenta Ql som går rakt ned så håller jag med. Dom är överlägsna de traditionella med rostfria plattor som vinklas med kolvar. QL hade jag på förra båten. Snabbare, smidigare och inte i vägen för badstege och fötter. Ingen beväxtning då dom åkte in i  fästet. Dessutom gick dom till nolläget när motorn stannades och tydliga dioder som talade om läget.  Priset i jämförelse med konventionella vet jag ej men hade jag monterat på en båt som inte har hade jag valt QL. Har idag konventionella. Volvo påstår dessutom att dessa bromsar mindre trots att de går rakt ned. Huruvida det stämmer vet jag inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...