Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
TjippmanTjotta

Självseglande båt till Västindien! -Läs!Läs!Läs!

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag visste väl det -Vi har rätt segelbåt!
Luften går aldrig ur en Malö 50 från 1976.
Läs SXK:s artikel om den finska, havererade segelbåten som utan

besättning tog sig själv till Västindien:

http://www.pakryss.se/overgiven-finsk-bat-seglade-sjalv-over-atlanten/

 

 

Redigerad av TjippmanTjotta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ganska bra påminnelse om hur tålig en segelbåt ändå är.

På engelska brukar man säga "You always step UP into your life raft, never down" för att påminna om att man inte ska gå i flotten så länge båten flyter. Båten tål ofta mer än besättningen.

Nu evakuerades ju det här paret med hkp men ändå...

Också läskigt med ett mörkt lågt skrov som driver omkring på havet, inget man vill krocka med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En påminnelse om hur starkt byggda många äldre båtar är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En påminnelse om hur starkt byggda många äldre båtar är.

Båtar generellt skulle jag vilja påstå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja även flaskpost kan klara långa tider till sjöss. Troligen, eller rättare sagt, vad som skrivits på långfärdsforum, så blir skadorna mer omfattande på en modern båt. Äldre båtar klarar sig oftast ganska bra själva. Men framförallt: Äldre båtar tål mycket trots sin ålder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja även flaskpost kan klara långa tider till sjöss. Troligen, eller rättare sagt, vad som skrivits på långfärdsforum, så blir skadorna mer omfattande på en modern båt. Äldre båtar klarar sig oftast ganska bra själva. Men framförallt: Äldre båtar tål mycket trots sin ålder.

Ja, för allt som skrivs på internet är ju sant?

Men finns det belägg för att äldre båtar klarar sig bättre? Och i så fall varför gör de det? Bara för att det upprepas ofta behöver det ju inte stämma....

 

En något haltande jämförelse kan väl vara Cheminées Poujoulat, IMOCA 60 som gick av under en leveranssegling söder om Brittiska öarna. Hon bärgades månader senare, illa åtgången med med alla delar samlade. Den anektoten säger ungefär lika mycket som storyn tråden startade med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag visste väl det -Vi har rätt segelbåt!

Luften går aldrig ur en Malö 50 från 1976.

Läs SXK:s artikel om den finska, havererade segelbåten som utan

besättning tog sig själv till Västindien:

http://www.pakryss.se/overgiven-finsk-bat-seglade-sjalv-over-atlanten/

 

Intet ont om Malö 50 då, men kastar man i en lastpall i Las Palmas flyter den också i land i Västindien några månader senare. ;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja, för allt som skrivs på internet är ju sant?

 

Men finns det belägg för att äldre båtar klarar sig bättre? Och i så fall varför gör de det? Bara för att det upprepas ofta behöver det ju inte stämma....

...

Jag har själv inga praktiska belägg för att äldre båtar klarar haverier bättre, men jag har en del kunskap om konstruktion.

 

En äldre glasfiberarmerad plastbåt är en enkel och robust konstruktion - oftast utan sandwichkonstruktion -  i vilken man dessutom ofta la på lite extra både polyesterplast och glasfiber bara för att både arbetskraft och material inte kostade så mycket.

 

En skada på en sådan robust konstruktion blir relativt lokal och sprider sig relativt långsamt eftersom konstruktionen är enkel och onödigt stark.

 

En nyare båt har en mera avancerad konstruktion - bättre så länge båten är hel -  och är betydligt mera hållfasthetsoptimerad för att väga så lite som möjligt, vara så lätt att bygga som möjligt och vara så billig som möjligt att bygga både vad gäller material och arbetsinsats.

 

När man får en skada på en sådan konstruktion är risken stor att skadan sprider sig snabbt. Sandwichkonstruktionen bryts upp och tappar sin styrka, materialets hållfasthet räcker inte längre till för att hålla ihop båten när krafterna är för stora lokalt och kommer på "fel" ställen och i fel riktning. Man kan ju inte optimera båtkonstruktionen för en massa olika typer av skador utan man optimerar konstruktionen efter att båten är hel.

 

Så ja, det finns konstruktionstekniska belägg för att en äldre båt generellt sett håller bättre än en nyare.

 

Mackey

 

PS

http://www.dn.se/nyheter/varlden/forsvunnen-bat-dok-upp-ett-ar-efter-tsunami/

 

http://www.expressen.se/nyheter/hundraarig-flaskpost-hittade-hem-till-slut/

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En modern båt, avsedd att cruisingsegla på världshaven borde vara minst lika robust.

En anledning till att "alla" gamla båtar är så robusta är ju att det bara är dom tåligaste, bästa båtarna som fortfarande seglar omkring på världshaven. 

Så jämför gärna, men jämför då äpplen med äpplen. Citronerna kommer nämligen garanterat vara surare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JonasP! Observera att jag inte jämför något (varken båtar eller frukter), jag bara talar om hur konstruktionen av båtar förändrats med åren och hur detta kan förväntas påverka hållfastheten.

 

Det är klart man kan ju tycka att en modern båt ska vara minst lika robust som en äldre, men det är de inte. De är minst lika bra så länge de är hel, men som skadade klarar sig de äldre båtarna generellt bättre.

 

Jag har ingen koll på vilka båtar världshaven tagit med sig i djupet, men inte kan jag tänka mig att det är så många att alla äldre dåliga båtar försvunnit och bara de äldre som är bra finns kvar. Men som sagt, jag gör ingen jämförelse.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JonasP! Observera att jag inte jämför något (varken båtar eller frukter), jag bara talar om hur konstruktionen av båtar förändrats med åren och hur detta kan förväntas påverka hållfastheten.

 

Det är klart man kan ju tycka att en modern båt ska vara minst lika robust som en äldre, men det är de inte. De är minst lika bra så länge de är hel, men som skadade klarar sig de äldre båtarna generellt bättre.

 

Jag har ingen koll på vilka båtar världshaven tagit med sig i djupet, men inte kan jag tänka mig att det är så många att alla äldre dåliga båtar försvunnit och bara de äldre som är bra finns kvar. Men som sagt, jag gör ingen jämförelse.

 

Mackey

 

Jag förstår fortfarande inte vad tidpunkten för bygge eller konstruktion har med saken att göra? Det är väl konstruktionsmetoden som är avgörande?

Om det är skillnader i konstruktion så jämför då det. För vad jag nu tror att du försöker säga är att ett överbyggt enkellaminat är bättre än ett trasigt sanswich byggt enligt spec?

 

 

Man kan ju läsa vad folk med erfarenhet/kunskap tycker tex på www.cruisersforum.com eller www.boatdesign.net

 

Ang. lastpallen: Det är en enkel och robust konstruktion, det är klart den håller. 

Ja, för att folk tycker något på internet betyder ju att det är sant!  B)  ;)

 

Gammal konstruktion och långkölat is da shit :)

Det var  bättre förr och ju förr desto bättre... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår fortfarande inte vad tidpunkten för bygge eller konstruktion har med saken att göra? Det är väl konstruktionsmetoden som är avgörande?

Om det är skillnader i konstruktion så jämför då det. För vad jag nu tror att du försöker säga är att ett överbyggt enkellaminat är bättre än ett trasigt sanswich byggt enligt spec?

Nej det är klart att inte själva tillverkningsdatumet är avgörande.

Det som är avgörande - precis som du säger - är själva metoden och konstruktionsberäkningarna.

 

Det jag försöker säga är två saker

1) En överdimensionerad båt - nu menar jag konstruktionstekniskt -  är mer robust än en som är bättre beräknad för att spara material och vikt.

 

2) En konstruktion i skadat enkellaminat är mer robust än samma konstruktion byggd med sandwischteknik, även om båda konstruktionerna har samma hållfasthet när de är hela.

 

En äldre båt är hållfasthetstekniskt överdimensionerad och byggd i enkellaminat.

En nyare båt är inte överdimensionerad och är byggd med någon form av sandwichteknik.

En nyare bår är alltså mindre robust än en äldre.

 

Naturligtvis kan man - om man har råd och lust - bygga en ny båt på samma vi som man gjorde för 40 år sedan och då blir den lika robust som en äldre båt. Nauticat tror jag (är inte säker) fortfarande byggs utan moderna konstruktionsmetoder, men i övrigt känner jag inte till några andra fabrikat.

 

Är vi överens?

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...men pôjkar då, håller ni på och bråkar i sandlådan fortfarande..?

 

Fast, klart Mackey har rätt. Vi blev påseglade för några år sedan av en sådan där modern tysk fuling med rak stäv och stroppig skeppare. Han 40-fotare, vi bara 36. Som tur var låg fart och hans väjningsplikt. Tjong! sa det i vårat skrov. KRASCH!!! sa det i hans, och hela hans stäv och förliga däck såg ut som bogvisiret på Estonia. Peket pekade åt ett annat håll. Som tur var låg skadorna ovanför vattenlinjen. Tunn plast spretade...inte mycket glasfiber där heller...och meterlånga sprickor uppfläkta.
Vår gamla Malö 50 från 1976 har ett deplacement på närmare 9 ton och har, förutom en grymt rejäl gundkonstruktion, haft en tysk ägare på halsen på 80-talet som ytterligare förstärkte skrov och skott och mastfot bl.a. för sina havsseglingar. Hon seglar numera gracilt som en tysk Panzerwagen. Och som grädde på moset ligger 95 meter RF 8 mm ankarkätting och tynger i den förliga ankarboxen.
Inget hände med vår båt, lite ytliga skador på gelcoaten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi bråkar inte, vi vill bara båda två ha rätt.  ;)

 

Just nu efter Tjippman Tjottas inlägg leder jag med 1 -0, tycker jag i alla fall.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi bråkar inte, vi vill bara båda två ha rätt.   ;)

 

Just nu efter Tjippman Tjottas inlägg leder jag med 1 -0, tycker jag i alla fall.

 

Mackey

 

 

Fast roligaste (klokaste?) inlägget var väl ändå han som menade att om man slänger i en lastpall utanför Portugals kust så kommer den också att flyta upp i Västindien i sinom tid. 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

Man kan ju läsa vad folk med erfarenhet/kunskap tycker tex på www.cruisersforum.com eller www.boatdesign.net

 

Ang. lastpallen: Det är en enkel och robust konstruktion, det är klart den håller. 

Ja, för att folk tycker något på internet betyder ju att det är sant!  B)  ;)

 

 

 

Med den logiken föll ju dina argument platt, MG är också en del av internet ;)

Det skadar kanske inte att läsa lite på boatdesign.net, det finns ett antal båtkonstruktörer som skriver där och kan förklara varför äldre båtar är tåligare. Eller cruisersforum.com där folk som seglat sina båtar på alla hav i långa tider. 

Till det Mackey skriver  kan man lägga till att de kraftigare byggda båtarna flexar mindre vilket minskar risken för materialutmattning och stress på tex rigg. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fenkölade båtar går ganska snart sönder o sjunker som stenar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

 

Man kan ju läsa vad folk med erfarenhet/kunskap tycker tex på www.cruisersforum.com eller www.boatdesign.net

 

Ang. lastpallen: Det är en enkel och robust konstruktion, det är klart den håller. 

Ja, för att folk tycker något på internet betyder ju att det är sant!  B)  ;)

 

 

 

Med den logiken föll ju dina argument platt, MG är också en del av internet ;)

Det skadar kanske inte att läsa lite på boatdesign.net, det finns ett antal båtkonstruktörer som skriver där och kan förklara varför äldre båtar är tåligare. Eller cruisersforum.com där folk som seglat sina båtar på alla hav i långa tider. 

Till det Mackey skriver  kan man lägga till att de kraftigare byggda båtarna flexar mindre vilket minskar risken för materialutmattning och stress på tex rigg. 

 

Den faller inte alls platt. Det kan vara kul att diskutera och man kan lära sig något av det ändå. Och det finns säkert många med massa bra kunskap. Men man kan inte referera till det som en källa för fakta, det blir bara en massa fler åsikter som i och för sig kan vara bättre eller sämre underbyggda.

Såvida det inte är som du säger tex designers som är erkänt duktiga eller någon med verifierbara kunskaper.

 

Sen undrar jag om det inte kan vara precis tvärt om gällande flexande båtar? De nyare båtarna är, eller ska vara, stummare, vilket gör att de går sönder medan de äldre båtarna är lite flexigare vilket hjälper till att ta upp lasterna. Historier om IOR-tidens båtar där man inte kunde öppna luckor och dörrar när man tog hem på häckstagen är ju rätt roliga att läsa även om jag inte var med själv då.

 

Fenkölade båtar går ganska snart sönder o sjunker som stenar.

 

Va?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jopp, så är det.

Nu är ju min fenkölade båt snart fyrtio år, om ytterligare 40-80 år så... :blink:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skoja bara lite! Det som kan vara lite lurt är kanske spadroder i kraftiga broachar på Atlanten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...