Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Ronsson74

Klorin på plast

Rekommendera Poster

Jag har letat runt lite i tidigare trådar om hur man får bort mögelfläckar. Några skriver att de har använt klorin med stor framgång. Min fråga är, gulnar inte plasten av klorin? Jag har själv en hel massa mögelprickar på överbyggnaden, men vågar inte riktigt använda klorin då jag inte vill ha en urinfärjad båt. Har klorin någon negativ effekt på plasten? Så vad säger expertisen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har letat runt lite i tidigare trådar om hur man får bort mögelfläckar. Några skriver att de har använt klorin med stor framgång. Min fråga är, gulnar inte plasten av klorin? Jag har själv en hel massa mögelprickar på överbyggnaden, men vågar inte riktigt använda klorin då jag inte vill ha en urinfärjad båt. Har klorin någon negativ effekt på plasten? Så vad säger expertisen?

Använd rätt medel istället.

 

Alg och mögeltvätt, finns på olika byggvaruhus eller på Biltema. Är egentligen avsett för hustak, men det vet ju inte möglet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tvätta för hand så undviker du medlet på plasten (du har väl inte mögel där?). Jag använder en svamp typ skotchbright med vit sida eller en mjukare rotborste och knäskurar för bästa resultat. Sedan måste man impregnera om och då får man avara försiktig om rutorna och torka av på en gång om det kommer något där. Man kan få bort ev kvarvarande impregnering med vanligt båtvax.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förtydligande. Det är plasten på överbyggnaden det gäller. Det är tusentals små svarta prickar, de sitter i klungor och prickarna är ungefär som knappnålshuvuden. Några större några mindre. Om jag tvättar och polerar kan jag få ner prickarna till nålspets storlek, men jag får inte bort dom helt. Jag har bara förutsatt att det är mögel det kanske är något annat, men vad skulle det i så fall kunna vara som uppenbarat sig under vinter förvaringen? Så frågan är vågar man försöka bleka och döda med klorin eller får jag en "gul" överbyggnad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var visst lite trött i morse. Kan det vara sot? Har ni någon form av förbränning i hyfsad närhet. Det kan vara väldit envist. Har tagit bort det med Yes och potatisborste när det satt i gångytornas gropar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att veta vad det kan vara. Låter lite underligt att det skulle vara mögel. Sot låter mer rimligt och i så fall fungerar inte Klorin. I vilket fall som helst skulle jag vara försiktig med Klorin och även Alg- och Mögeltvätt, som liksom Klorin brukar ha natriumhypoklorit som aktiv substans.

Kan du inte hitta någon liten yta i "skymundan" att testa på?

Nvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får entydiga rekommendationer från min bekantskapskrets att använda rengöringsmedlet Jif (som tidigare hette Vim). Gummihandskar, koncentrerad eller lätt utspädd Jif och mycket vatten att skölja med är tipset. Ska fungera på det mesta som smutsar ned platsen sägs det.

 

Om det inte snöat när jag vaknade i morse så hade jag varit nere vid båten med en flaska Jif.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innehåller inte JIF slipmedel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att det inte är gelcoaten som släppt så du ser plasten igenom. Kan bli små svarta prickar som lyser igenom, haft en båt som såg så ut, i halkskydden lyste det svarta porer. Dessa har nog uppstått vid för hårt tvättande med högtryckstvätt. Jag trodde det var sot eller typ mögel men efter skrubbande fanns de kvar kollade då med förstoringsglas och där såg man detta fenomen tydligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

post-102894-0-31217200-1398982782.jpg

 

här är en bild på hur det ser ut mellan kapellet och ruff fönstret på på akterruffen.

Redigerad av Ronsson74

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har letat runt lite i tidigare trådar om hur man får bort mögelfläckar. Några skriver att de har använt klorin med stor framgång. Min fråga är, gulnar inte plasten av klorin? Jag har själv en hel massa mögelprickar på överbyggnaden, men vågar inte riktigt använda klorin då jag inte vill ha en urinfärjad båt. Har klorin någon negativ effekt på plasten? Så vad säger expertisen?

Jag hade liknande prickar på min båt. Läste i en test i en båttidning att EasySpray skulle vara bra. Använde sprayen och gnuggade extra med en vit "mirakelsvamp" från 3M där det var mycket prickar.

 

Det var första gången ett undermedel verkligen gjorde vad det utlovade. Ganska dyrt, spray och svamp gick på 200 kr, men det var det verkligen värt. EasySpray och svamp köpte jag på SeaSea, men jag har sett dom på många andra båttilbehörsaffärer. 

 

På prickar som var kvar efter tvätt tog jag "mirakelsvampen" och gnuggade på torr gelcoat så försvann dom också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har en billig handhållen ångtvätt jag brukar använda på hårt sittande smuts och mögel. Kan vara ett tips, funkar tex bra på halkskyddsmönster.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Senaste vintern låg vår avmastade segelbåt i vinteride i kanal söder om Paris och
invid den hjälpsamme och övervakande båtgrannen Johnny M. med sin bopråm "Spice Too".
Jag skriver om Johnny för att han är en extremt duktig båtkonstruktör/båtbyggare. och
tidiigare dubbel jordenrunt-seglare med sin fru. Alltså, enj mycket erfaren och seriös båtmänniska. Vilket inte alltidd är fallet här på MG med alla självutnämnda vet-minsann-bäst människor (jag älskar MG, men det kan vara svårt att skilja goda råd från de dåliga, kanske rent felaktiga).
-------------------------------

Alltså, det här är Johnnys vinterfynd vad gäller metoder att få bort mögel från utsidan av plastbåter: KLORIN!

Jag har under åren använt "alla" metoder och kemikalier som säljs som mögelborttagare.
Inget hade fungerat bra, påstod han. Dyrt och Dåligt. (mögel är ett jätteeproblem då du seglar på fuktiga, varma sydliga breddgradder).

-Jag använde en längborste med liten tättsvamp i änden och bara fuktade ner de möglade ytorna och lät det verka en stund. Därefter sköljde jag bara bort klorinet med vattenslangen.
Klart. Allt mögel borta.
J sa också att han iofs har sin båt målad med något matt färg, alltså inte högglansig gelcoat. 

 

Jag har inte haft mögelproblemet själv, men varför inte prova klorin på en liten undanskymd yta först.

Miljöaspekten av att använda klorin på detta sätt kan man också fundera över!!

 

Johnny är en mycket hjälpsam människa så kontakta honom gärna, men jag lämnar inte kontaktuppgifterna här på MG, Du kan googla på hans båtnamn "Spice too" så hittar du direekt....

 

Bästa båthälsningar,    /Thomas
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...glömde följande:

Klorin bleker allt. Du måste skydda kläder, gummilister, trä mm. (hälsar Johnny)

 

/Thomas igen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får entydiga rekommendationer från min bekantskapskrets att använda rengöringsmedlet Jif (som tidigare hette Vim). Gummihandskar, koncentrerad eller lätt utspädd Jif och mycket vatten att skölja med är tipset. Ska fungera på det mesta som smutsar ned platsen sägs det.

 

Om det inte snöat när jag vaknade i morse så hade jag varit nere vid båten med en flaska Jif.

Snöat ha ha var bor du här i Skåne är det 15grader plus ska ner med dem sista sakerna i båten på lördag sen är hon redo för avresa

Önskar dig en sjön sommar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Denna tar bort det.

http://www.icahemma.se/flacksuddare-2pack-ica-home-p-23289-c-963.aspx

 

Själv brukar jag ha lite jif och den svampen, det blir som nytt.

 

Även känd som mirakelsvamp. Finns på ICA, helt grym svamp, nästan så man tror att det inte är sant så lätt går det

 

Redigerad av christopheri

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alternativet till JIF är Autosol eller rubbing. Men man slipar med tiden sönder gelcoaten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använde frikostligt med klorin på vår tidigare båt (en bayliner trophy) och märkte inte att det skulle ha någon inverkan på gelcoaten. Men det fungerade fint att tvätta med, å andra sidan tyckte jag biltemas båtschampo fungerade bra också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också användt klorin utan problem .

Fått ett rent och snyggt däck .Gäller att skölja med mycket vatten .

MVH Torgny .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...