Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Crona

Gasolflaska i segelbåt

Rekommendera Poster

Jag försökte söka i sökrutan men hamnar hela tiden på Sjöassistans hemsida. 

Jag har en holländsk gasolflaska i min båt på typ 10 liter. Tänkte byta till en svensk. Men vad ska man ha eller vad får man ha enligt lag? Kan man använda de lätta flaskorna i komposit? Vad har ni i era segelbåtar? Visa gärna med bilder. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en kompositflaska i båten, en PK5. Det funkar bra, men det krävs lite våld för att få ner den i stuven där den ska stå eftersom det är aningens snålt uttaget i hålet den ska ner i. Tur att den räcker länge så man inte behöver byta ofta...

 

Hursom - kollar hur stort utrymme du har. Jag förutsätter att det är dränerat enligt konstens alla regler? Byt sedan regulator och munstycke och köp en flaska som passar i utrymmet. Svårare är det inte. Kolla slangarnas kondition, byt om du är osäker på ålder etc.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det säljs mig veterligen inga otillåtna flaskor i Sverige, så det går bra med de klassiska i stål eller de lite nyare i komposit. Däremot bör du ha koll på vilket arbetstryck din spis och reducering är anpassad för. Passar din reduceringsventil på svenska flaskor är det väl inget problem, men måste du byta reduceringsventil så är standarden här i Sverige 30 mbar. För ett antal år sedan hade man 50 mbar på en del håll nere i Europa. Både spis och reduceringsventil skall vara märkta med arbetstryck. Tips bara att hålla koll på detta.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kompositflaskor, två PK5 som står fastspända på en hylla i ankarboxen. Vi bor mycket ombord och lagar mycket mat så det går åt på en säsong. Har man inte plats med 2 stora flaskor kan man kanske i alla fall ha en liten 2 kg som reserv och ta ifrån när den stora är slut tills man hittar ett ställe att köpa på.

Reduceringsventiler och gasolslangar har också en maximal livslängd (reduceringventil 10 år, slang vet jag inte) så det skulle kanske ändå vara dags att byta för dig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag försökte söka i sökrutan men hamnar hela tiden på Sjöassistans hemsida. 

Jag har en holländsk gasolflaska i min båt på typ 10 liter. Tänkte byta till en svensk. Men vad ska man ha eller vad får man ha enligt lag? Kan man använda de lätta flaskorna i komposit? Vad har ni i era segelbåtar? Visa gärna med bilder. 

 

Bensinmackarnas kompositflaskor, som man använder till gasgrillar. P6 tror jag de heter. Perfekta för båtlivet. Installera gärna ett gaslarm och "läckagetestare" i din båt. Känns tryggare då. 

Lycka till!

Vänligen;

/Simon

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...