RichFall 1 Posted April 29, 2014 Har en ny Merc 150 EFI med en liten egenhet. Detta skall de i och för sig få åtgärda vid första servicen men jag är lite nyfiken på vad som kan orsaka det. När jag kör långsamt på låt sägga 2000 var och trimmar motorm upp eller ner så tappar jag både varvtal och spänning. Vad kan det bero på ? Batterit är bra, batteri anslutningarna är dragna. Share this post Link to post Share on other sites
Anders67 4 Posted April 29, 2014 Om du menar strömspänning. Så låter det ju som nåt kontaktstycke eller kabelfel. När det gäller varvtal svårt o säga. Det kan ju variera om prop tar luft/ vatten. Annars gissningsvis spänd wire reglage te.x.. Share this post Link to post Share on other sites
Anders67 4 Posted April 29, 2014 Kan det inte va så enkelt att den tar luft varvar upp o laddar mer eller mindre. Share this post Link to post Share on other sites
Capitan 288 Posted April 29, 2014 Fattar det som att motorn tappar varv då man kör/belastar trimmotorn vilket är riktigt konstigt Share this post Link to post Share on other sites
RichFall 1 Posted April 29, 2014 Den suger inte luft. Den tappar varv insamlandet med att den tappar laddspänning. Kör man snabbare med högre varvtal märks inget när man trimmar. Verkar vara så att vid lägre varv ger inte generatorn tillräckligt med ström varvid spänningen droppar. Batteriet ska ju i sådana fall gå in och stötta men det verkar inte bli så. I alla fall inte tillräckligt. Share this post Link to post Share on other sites
Anders67 4 Posted April 30, 2014 Tiltpumpen drar ju en del så det borde ju droppa lite. Sen kan det se katastrofalt ut pga..ledningar för klena eller något annat.. Share this post Link to post Share on other sites
robert99 64 Posted April 30, 2014 Att du tappar spänning är inte så konstigt för det gör du alltid när du belastar ett batteri med lite kraftigare strömuttag. Det ser jag i min båt när jag kör trimplanen. Men att varvtalet går ner märkbart störande har jag aldrig tänkt på eller märkt, men det kan beror på att jag sällan eller aldrig trimmar riggen i låga farter. Ologiskt är det inte då du belastar batteriet extra, kompenserar generatorn detta och går tyngre och motorvarvet sjunker. Men det borde inte vara mer än säg 100 varv om inte din trimmotor drar väldigt mycket ström eller att ditt batteri är underdimensionerat. Share this post Link to post Share on other sites
EddieBerg 0 Posted April 30, 2014 Har inte läst hela tråden! Men min första tanke är kraftfullt trimm som kräver hög spänning? Share this post Link to post Share on other sites
anteolsson 0 Posted May 7, 2014 Där ser man! Jag hade samma problem på min Mercury Verado 135 HK - 08. Vad jag kommer ihåg så droppade motorvarvtalet (när man körde under ca 2000 v/m) med ca 300-500 v/m. Över 2000 v/m var det inget problem. Påtalade problemet när jag servade motorn men Skanstull Marin hittade inget fel. Kör idag Yamaha men har inte upplevt samma problem. Share this post Link to post Share on other sites
Steff008 4 Posted May 8, 2014 Hej. Jag tror detta är en egenskap för Mercury och inget fel. Har själv kört en Optimax 90 och en Optimax 175 som jag båda hade från nya och båda med samma egenskap. På låga varvtal sjönk motorvarvtalet rejält då jag trimmade upp eller ner, men i planingsfart och uppåt märkte jag ingenting. Jag kör också Yamaha idag och upplever inte detta problem (om vi nu kan kalla det problem). Dock kan konstateras att trimmen på Yamaha är märkbart långsammare än på de Optimaxar jag hade. Jag är inte helt säker, men jag har en liten minnesbild av att det stod nämnt om denna egenskap i Optimaxarnas manualer. Mvh. Steff Share this post Link to post Share on other sites
Mackey 4,472 Posted May 8, 2014 Det verkar ju inte helt orimligt att ett kraftigt strömuttag belastar generatorn som därmed belastar motorn som tappar varv. Det verkar inte heller orimligt att det är vid låga varv på motorn detta märks, då ger ju inte generatorn så mycket så den ökade el-.belastningen påverkar mera än vid högre varv på motorn. Kan man bli av med "problemet" genom att dra kraftigare kablar från batteriet? Någon som tror något om detta? Mackey Share this post Link to post Share on other sites
Steff008 4 Posted May 8, 2014 Jag testade i ett skede att köra med originalkablarna från motorn direkt kopplade till batteriet av andra orsaker. Kan inte erindra mig att jag skulle ha märkt någon skillnad med trimegenskapen. Batteriet var ett, så gott som nytt, fulladdat Varta Silver Dynamic batteri på 100 Ah och 830 A startström. Jag tror tyvärr att detta är något du blir tvungen att lära dig leva med, men jag kan ju ha fel. Under min tid med Optimaxarna upplevde jag dock inte just detta som direkt något störande, efter att jag blivit medveten om att det är just en egenskap samt vant mig vid den. Andra problem hade jag dock i mängd och massor, speciellt med 175:an. Mvh Steff Share this post Link to post Share on other sites
Steff008 4 Posted May 8, 2014 (edited) Kollade just lite granda manualen till din motor online (link). Jag blev förvånad över att denna motor har samma batteri"krav" som Optimax (s. 61 i manualen). Detta får mig att undra om du har ett tillräckligt kraftigt batteri? Specifikationerna för batteriet skall vara minst 1000 MCA (marine cranking amps) vilket torde motsvara 750 CCA (cold cranking amps) vilket i sin tur borde vara samma som våra mått enligt SAE. Mvh Steff Edited May 8, 2014 by Steff008 Share this post Link to post Share on other sites
Thomas-1 311 Posted May 8, 2014 Hej, märkligt att problemet uppstår så tydligt runt 2000 RPM kan man tycka?Men tydligen finns nån sorts automatik vid det varvtalet enligt bilden nedan hämtad HÄR. Kanske är det den som jäklas med dig? Share this post Link to post Share on other sites
jarb 78 Posted May 11, 2014 Det tilten som är begränsad över 2000 rpm, inte trimmet. Vid 20 grader släpper de två trimkolvarna och det är bara tiltkolven som stöder motorn. Ensam orkar den helt enkelt inte hålla emot över 2000 rpm därav denna förregling. 1 Share this post Link to post Share on other sites