Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
TjippmanTjotta

Segling Travemünde-Danmark-Västkusten-Göta kanal-Sthlm. Tips?

Rekommendera Poster

Vi har varit i europas kanaler ett år. Nu mastar vi på igen och startar hemseglingen från Travemünde-Fehmarn i början av juni. Men vilken är en bra väg hem genom Danmark-Västkusten enl rubriken?
Vad skall man undvika och vad bör man inte missa på vägen? Bra överfarter Danmark-Sverige? På sjökorten ser ju tex. hallandskusten rätt oskyddad ut (vansinnigt blåsigt och skvalpigt där?).

Det är en tvåfamiljeseglats med 2 barn 8+14 år ombord.

 

/Thomas s/y Mah-Yann     bloggen mah-yann.se

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta lite tid på dig på Vänern. Tex Åmål-Millesvik/Lurö skärgård, Djurö och via Mariestad till Sjötorp. Man kan utvidga med en sväng till Läckö/Spiken. Många tar sig inte tid att se lite av Vänern, det är ju faktiskt Sveriges i särklass största insjö (3:e största i Europa) och det är lite speciellt att segla i dricksvatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med bhemac om ovanstående, Vänern är värd ett antal dagar och inte bara en transportsträcka mellan kanalerna. Hydrographicas 10-tusendelskort över Ekens skärgård ger möjlighet till många fina ankringsvikar i området mellan Naven och Läckö. http://www.hydrographica.se/sjokortssidor/oversikter/oversikt_vanern.htm

 

Nästa stora sjö Vättern har också fina skärgårdsområden uppe i NV delen som är värda en omväg på några dagar. Även här finns det Hydrographicaspecial http://www.hydrographica.se/sjokortssidor/vattern/121-01-02_norra_vattern.htm men det fungerar med vanligt sjökort. Jag tror att Hydrographicakortet ingår i senare utgåvor av plotterkort. Vätternpassagen bör avslutas med ett besök i Vadstena där gästhamnen ligger i vallgraven runt slottet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är oskyddade vatten men du kan ju välja att segla längs Jyllands kust om de vanliga SV-vindarna råder. Då får du i alla fall mindre sjö. Från tippen på Jylland är det sedan inte långt till Bohuslän. Vi ska försöka att inte missa Arnholt i år. Det ser så fint ut på bilder. Smålandsfarvattnet i södra Danmark är också en pärla - där har vi faktiskt varit. Omö är väl värt ett besök. Seglar ni längs Sverige så är Hallands väderö en fantastisk ö med naturhamn (ovanligt här). Måste också slå ett slag för Skallkroken en bit norr om Halmstad. Här finns kilometerlånga sandstränder med långgrunt vatten och ett stort naturreservat. Vi har sommarhus där sedan 40-talet.

Nu ska jag läsa vad ni haft för er under vintern (inget skrivet sedan sist jag tittade in - ser fram mot nya äventyr) Ha en go tur. Vi seglar söderut från 5 juli men vi missar nog varann då vi går runt Sverige och in Kiel-kanalen först i mitten av juli.

Ni kan se vad vi är här http://sasong2014.blogspot.se/

Redigerad av ciaraud

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite OT men egentligen är vägen upp längs Danmarks utsida och sedan via Limfjorden roligare. (Limpfjorden heter hos oss sedan vi väckts av doften från en brödbil i Thyborøn)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Är ts orolig för hallands kust är väl Jyllands västkust inget alternativ

Redigerad av Pentax

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är ts orolig för hallands kust är väl Jyllands västkust inget alternativ

 

Därför skrev jag OT, i synnerhet om man ska starta från Travemünde

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för alla tips!

 

Kan någon vänlig båtsjäl översätta forumspråket "TS" och "OT" !!!!!!

 

Vi ska natvis också införskaffa någon bra seglingsbeskrivning/pilot book för Danmark. Tips även där??
Hamnguider för västkusten och Göta kanal har jag redan. Liksom alla papperskort och nytt chip över Danmark mm mfl.

Ja, Vänern har vi på agendan! (...tänker på Göran Kropp som seglade där ensam i en liten sketen segelbåt mitt i en vinterstorm, bara några år innan han dödsstörtade!! han skulle ju förbereda sig för äventyrsseglatsen ner till antarktis. Sjöräddningen trodde inte sina radarögon!!)

 

Vättern likaså, om vi hinner seglar vi ner till Visingsö, där vi förlovade oss en gång för tjugotvå år sedan, den underbara sommaren -92).

Vindar och Vatten får natvis avgöra hur vi går och när, men om jag förstår författarna så är 
Jyllands östkust en lämplig och intressant/spännande väg.
Överfarten från Skagens Odde --> Göteborg, är den OK...råddiga vatten där?, strömt?, sjöhävning?, mycket yrkestrafik? (vi har radar och AIS)
(- Vi har gått i styv kuling över Hanöbukten, men det här är tänkt som en riktig go och skön hemsegling med två barn ombord.)

 

Har ni som seglar i danska vatten upptäckt danska vädertjänstens fantastiska sajt http://www.dmi.dk ???

(med skitbra, bytesnåla väder-, vind- och vattenanimationer. Riktigt bra prognossite för hela södra östersjön!)

 

@ciaraud: Vad kul att ni kommer iväg nu. Precis så borde vi också gjort, alltså förberett oss en säsong till innan vi drog iväg. Vi var helgalna och rätt oerfarna (men skitgamla!) och "tänkte inte på" att min fru bara hade 7 mån tjänstledighet (jag pensionär) och att vi faktiskt hade en trettonårig dotter som inte alls trivs i barnensamheten i en segelbåt.... Jag skrev en artikel förra året i tidningen Odyssé (Medelhavsseglarnas) om det  där.
Målet var ju Turkiska kusten några år...vi nådde 120 km söder om Paris, där vi nu vänder pekat hemåt!!
Hon har sista vintern legat i vinteride i vattnet i lilla staden Montargis i en av frakrikes äldsta kanaler, Canal de Briare, från tidigt 1600-tal. Urvackert, men jag fick inte ihop någon crew trots att jag tom. sökte på MG efter folk.
Den stora upplevelsen var annars inseglingen på Seine till centrala Paris där vi låg 2 månader i Marina Paris-Arsenal, 100 m från Parisoperan och Place de Bastille med 3 st Megtrolinjer på krypavstånd (sista slussen stängd....vi fick gå ca 5 km under centrala Paris i den underjordiska tunneln till Canal de Matin och canal Denis.
Råttor och fladdermöss och en flämtande ficklampa som enda ljus...
Närmare 250 slussar har vi tuggat igenom, från de små gulliga handvevade i Frankrike till den monstruösa båtlyften i Lauenburg, Tyskland, 36 meter rakt upp i luften med ett antal båtar och besättningar i ett jättebadkar.

Smålandsfarvandet i Danmark har vi trixat igenom på vägen söderut 2012, vi låg lite i Fiskeriforeningen i Stubbekøbing och hela första vintern i Fiskeriforeningen i Nykøbing. Fiskeriføreningen i Bögballe !!! vågade vi oss inte in i hö-hö...
De danska "Fiskeriforeningarna" (båtklubbar) är subventionerade av Maersk Corp. och bryggorna är fyllda av halvruttnande båtar som aldrig kommer ut på vattnet...och klubbhusen överfyllda av danskar som råsuper tuborg och carlsberg och steker överfettad mat. Men kul har man.
Bloggen har avsomnat ciaraud, men återkommer när vi mastat på i Trave!!!!!
-Varför kommer ni iväg så sent på året??? Är det något man skall ge sig själv så är det väl gott om tid!
och södra östersjön var inte rolig i september...engelska kanalen med sina höstdimmor???
Men lycka till!! Nu skall jag kolla in er blogg!

 

Jag tar gärna emot fler tips om seglingsvägar och roliga platser att besöka under vägen!!!

 

Båthonnör!

 

/sneseglaren Thomas Hedmalm, snart ombord s/y Mah-Yann igen.....

 

 

Tack Pentax, behemac, Lintott, ciaraud för alla tips!!!

 

 

Redigerad av TjippmanTjotta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi köpte Dansk havnelods med över 1000 hamnar i danmark - tyskland - polen och sverige. Det står om det i bloggen så läs. Med våra sjökort från Klaus-??? följde också fina pilots med massor av information, flygfoton över gästhamnar och en CD-skiva med ett navigationsprogram. Se bloggen.

Att vi kommer iväg så sent beror på bemanningsläget på mitt jobb. Man är helt enkelt oumbärlig i juni. Vi gillar att segla off season så det är ok. Mycket plats i hamnarna blir de.

Ska bli kul att följa er upp och havet ligger ju kvar när frugan är pensionär och dottern gammal nog att förstå vad livet gå ut på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

TS betyder trådskaparen - i detta fallet du.

 

OT betyder Off Topic - nåt som är utanför trådens ämne.

 

Jag är piggast på morgonen, stod upp tidigt och skrev ett långt inlägg i ämnet. När jag postade det kom ett meddelande att de höll på att jobba med Maringuiden och så var det inlägget borta. Sen var det dags att åka till Smögen fixa till en grej och sjösätta en båt. En tur från den ena av Smögens hamnar till en annan - den nya. Fixa med förtöjningar mm. 

 

Jag skrev väl ungefär.

 

När du går från Travemünde passerar du en ö som heter Fehmarn. Ett besök i nån av hamnarna där hade nog inte varit fel!?

 

Öresund och Hallandskusten skulle jag skippa. Visserligen finns Ven och Hallands väderö (den sistnämnda en av mina absoluta favoriter) men annars är ju sträckan dödstråkig.

 

I Danmark kan du ju välja mellan Lilla och Stora Bält. För egen del hade jag valt Lilla Bält - Där har jag aldrig gått och tittar man på sjökortet så ger det kanske lite mer "kanalkänsla än Stora Bält. Fast du missar förstås Fyns Hode - en av Danmarks få naturhamnar.

 

Anholt är en fantastisk ö, väl värt ett besök och väl tilltagna hamnavgifter vill jag minnas. Hur det är ur ett barnperspektiv vet jag inte. Det är allt för länge sen jah seglade efter det perspektivet.

 

Läsö är säkert heller inte fel även om mina två besök skett under ett par av mina värsta rygskott. Så nån uppfattning om ön har jag egentligen inte. Jag var glad att jag lyckades förtöja och väldigt glad att jag kom mig därifrån. 

 

Läsö ligger ju ungefär halvvägs mellan Danmark och Sverige. Det finns två hamnar. En i nordväst och en i nordost. Öster om de bägge hamnarna finns det ett grundområde vid båda, som man måste gå ganska långt norr för att runda.

 

Norr om den östra hamnen, Österby, lär det ha byggts ett rev, som man kanske bör ha lite uppmärksamhet på. 

 

Lilla bommens gästhamn i Göteborg är väl nästan en naturlig gästhamn att besöka. Det finns vinterliggare billigare gästhamnar i Göteborg, men ingen så centralt och med så goda kommunikationer både lokalt och till övriga Sverige.

 

Liseberg är väl ett måste för både unga och gamla barn (själv har jag helt förlorat det barnasinnet - men ibland måste man ju ställa upp för barnbarnen. :)  :o )

 

Synd att Göteborg ligger söder om den Bohuslänska skärgården. Den absolut finaste kuststräckan i hela världen. Nu är jag inte på något sätt lokalpatriot, trotts att jag är född, uppväxt och bott i stort sett hela mitt liv i mellersta Bohuslän. Men när man skriver måste man ju hålla sig till sanningen - "man kan ju inte trycka lögn".

 

Själv hade jag valt att gå tex till Kåseberga från Travemünde och sen ostkusten norrut - så jag slapp kanalen.  ;)

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

@ciaraud
Jo, vi har också Delius-Klausings kort över södra danmark. Fantastiska kort! Och skitdyra, tyvärr.

Tack för påminnelsen, för som du skriver finns ju en rackarns massa "extra" bifogat till korten. Hade glömt det, och korten är ju i båten just nu...

Ja, skall bli kul att följa er på bloggen!!!! Lycka till !!!!!!!!

@toaen

Du är pålitlig som en gammal västkustsnipa. Tack för alla dina tips...just sånt som är guld värt när man ger sej ut på "det stora blå". Och jodå, på nervägen 2012 gick vi från Gedser till Fehmarn och den lilla fiske- och båthamnen "Burgstaaken" där vi låg några nätter, innan vi gick de 30 M till Travemünde och avmastningen där. 
Burgstaaken är en häftig hamn, med mycket gamla skutor och segelbåtar och flera underbara fiskrestauranger och tjock doft av tjära och gamla seglare. Men vid mynningen in så ligger en sådan där gigantisk tysk, plastig turistanläggning...man vill bara vända, fattar ingenting...och så, längst därinne i viken den häftiga gamla fiskehamnen. Vilka kontraster!

Ostkustvägen seglade vi ner 2012...Kåseberga fantastiskt, men gillade aldrig blåshålet "skånehörnet" och vattnen längs Öland/fastlandet.
Om det blir en skitsommar kommer jag och två gubbar till att göra en snabb transportsegling längs ostsidan hem. Det är PLAN B.

 

/Thomas

 

Redigerad av TjippmanTjotta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är boken som tar upp hamnar längs hela sträckan du nämner. Bara skisser och korta kommentarer om varje hamn och mer ett uppslagsverk än en pilot. Men man får telefonnummer och annat nyttigt. Inga naturhamnar vad jag har sett ännu.

http://shop.nautic.se/kommas-havnelods-20142016-p-10582-c-266.aspx

 

hmmm...tack...det borde kanske finnas något bättre. Jag skall till Nautiska Magasinet här i sthlm i veckan,

skall botanisera där och återkommer med ev. fynd. Skall också kolla begagnat på Bokbörsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är en sak jag är oenig med toaen om och det är Lilla bommen. Mitt råd är GÅ INTE DIT. Trångt, dyrt och dålig service. Bättre att gå till GKSS-hamnen i Långedrag. Enkelt att ta sig in till Gbg med kommunala medel, fantastiskt fina servicelokaler och prisvärt.

Redigerad av excel319

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns Hafenhandbuch Dänemark nuförtiden? Den var utmärkt, tysk ordning och reda! Men Komma's Havnelods är utmärkt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en sak jag är oenig med toaen om och det är Lilla bommen. Mitt råd är GÅ INTE DIT. Trångt, dyrt och dålig service. Bättre att gå till GKSS-hamnen i Långedrag. Enkelt att ta sig in till Gbg med kommunala medel, fantastiskt fina servicelokaler och prisvärt.

 

Du har säkert helt rätt. Jag skrev både att det var dyrt och att det finns billigare gästhamnar i Göteborgsområdet. Fast skall man bara stanna över natten eller åk till Liseberg är det väl ok med Långedrag. Fast för min del kan jag ju lika gärna gå till Björlanda Kile, som ju ligger på vägen för mig. Det blir helt gratis bortsett från det som SeaSea skinnar mig på. Servisen där är alldeles utmärkt. Det finns allt jag behöver för en övernattning. :unsure:

 

Att det är helt enkelt att ta sig från Långedrag till tex centralen med en massa packning vid besättningsbyte, är jag inte helt säker på. Ligger man vid Lilla bommen kan ju nån några i den kvarvarande besättningen hjälpa till att bär - har hänt mig.

 

Har också vid ett par tillfälle behövt nåt på Claes Olsson. Går säkert att hitta nån annan stans i Göteborg. Frågan är bra var!?

 

Nu har jag ingen större erfarenhet att leta efter specifika saker i Göteborg - mer än en generatorrem. Efter en halv dags letande var det en affär som lovade att beställ en passande och att jag skulle få den dagen därpå - det fick jag.

 

Är det trängre Vid Lilla Bommen än i många andra gästhamnar av den storleken?

 

Vad är det för servis som saknas?

 

Får jag bara en kajplats där jag kan förtöja är jag nöjd. Det finns ju såndära äckliga moringslinor, men det finns det ju på många andra ställen. 

 

Finns det så man kan ansluta landström så är det bra - och det finns det så vitt jag minns.

 

Det är ju bra om det finns tillgång till färskvatten på bryggan - och det har jag för mig att det finns. Inte nåt som man behöver i varje, men nån gång emellanåt. 

 

Nått som ligger högre i prioritet är el och vatten är att man kan bli av med sopor - och det kan man.

 

Sen finns det ju både toalett och dusch . Jag har använt dem ett antal gånger. Fast egentligen är det ju inget som är en absolut nödvändighet. Jag har möjlighet till bägge ombord. Min dusch är visserligen väldigt provisorisk - men i nödfall fungerar det. Fast då är duscharna i de flest gästhamnar betydligt bättre.

 

Vad är det för service som jag behöver och som inte finns i Lilla Bommen!?

 

Visst är hamnavgiften hög - men läget är strategiskt.  ;)

 

Vi skall inte bråka om detta, men som tur är är vi olik som människor.  :ph34r:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Inte träta pôjkar! Inte träta!
@toaen

Vi går nog trots allt in i Lilla Bommen med tanke på ungarna och närheten till

Liseberg (puh! I hate da shit!), blir nog bara någon enstaka natt.
(skyller på ungarna ombord, men mest är det för att inte göra Herr toaen besviken. Han har tipsat

om det här flera gånger... :rolleyes:  :rolleyes:  :D )

 

@bhemac

Vi HAR ju faktiskt en Havnelods i båten, men tror jag fick den till vrakpris som begagnad

på Bokbörsen...måste hitta någon bra.
Komma's lots beskrev ciaraud tidigare i tråden...

-------------------------

...tänker på den där snubben som skrev här på MG att han hittat en 2 år gammal Reeds Nautical Almanac och var nöjd med sitt kap! Han skulle ut och segla i området runt Engelska kanalen med gamla tidvattentabeller. Tjohejsan!

Redigerad av TjippmanTjotta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte träta pôjkar! Inte träta!

@toaen

Vi går nog trots allt in i Lilla Bommen med tanke på ungarna och närheten till

Liseberg (puh! I hate da shit!), blir nog bara någon enstaka natt.

(skyller på ungarna ombord, men mest är det för att inte göra Herr toaen besviken. Han har tipsat

om det här flera gånger... :rolleyes:  :rolleyes:  :D )

 

@bhemac

Vi HAR ju faktiskt en Havnelods i båten, men tror jag fick den till vrakpris som begagnad

på Bokbörsen...måste hitta någon bra.

Komma's lots beskrev ciaraud tidigare i tråden...

-------------------------

...tänker på den där snubben som skrev här på MG att han hittat en 2 år gammal Reeds Nautical Almanac och var nöjd med sitt kap! Han skulle ut och segla i området runt Engelska kanalen med gamla tidvattentabeller. Tjohejsan!

 

Du skall inte alls bry dig om vad jag tycker eller skriver. För mig har Lilla bommen varit praktiskt vid ett flertal tillfälle och jag är lat, så jag tar ofta till det enkla - för mig. Sen är jag egensinnig så så jag gör ofta inte som vissa tjötpellar säger. Om nån hade envisats med att säga att jag måste gå till Lilla bommen - hade jag nog aldrig nånsin gått dit.  ;)

 

Skulle städa i båten och kom på att jag måste ta två hål i en skiva och dessutom såga av den 5 mm runt om. Åkte hem och sågade av kanterna - bättre och lättare på snickerimaskinen än för hand och fick faktiskt en kopp kaffe. Nu skall jag åka tillbaka till båten och ta hålen och passa till skivan. Sen skall jag fortsätta städa och det oavsett vad andra tycker.  :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte träta pôjkar! Inte träta!

@toaen

Vi går nog trots allt in i Lilla Bommen med tanke på ungarna och närheten till

Liseberg (puh! I hate da shit!), blir nog bara någon enstaka natt.

(skyller på ungarna ombord, men mest är det för att inte göra Herr toaen besviken. Han har tipsat

om det här flera gånger... :rolleyes:  :rolleyes:  :D )

 

@bhemac

Vi HAR ju faktiskt en Havnelods i båten, men tror jag fick den till vrakpris som begagnad

på Bokbörsen...måste hitta någon bra.

Komma's lots beskrev ciaraud tidigare i tråden...

-------------------------

...tänker på den där snubben som skrev här på MG att han hittat en 2 år gammal Reeds Nautical Almanac och var nöjd med sitt kap! Han skulle ut och segla i området runt Engelska kanalen med gamla tidvattentabeller. Tjohejsan!

@ TjippmanTjotta

I en del plotter så kan man kolla på tidvattenstationer. Är sådan info tillräcklig för att planera seglingar i tidvattenområden? Sen kan man ju hitta tidvattentabeller på nätet och de kan väl ersätta de nautiska almanackorna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

I en del plotter så kan man kolla på tidvattenstationer. Är sådan info tillräcklig för att planera seglingar i tidvattenområden? Sen kan man ju hitta tidvattentabeller på nätet och de kan väl ersätta de nautiska almanackorna?

 

 

 

Javisst och de fungerar alldeles utmärkt. Jag seglar utan tex papperskort, liter på min elektronik. Men jag tycker fortfarande man ska ha tidvattentabeller på papper. Skulle alla navigationssystem lägga av så kan jag troligen ta mig till hamn ändå. Något VHF/telefonsystem lär fortfarande fungera. Sannolikheten att bli helt strömlös är heller inte så stor, möjligen ett åsknedslag. Det går fortfarande att segla, det finns fyrar och utprickning, det går att handloda mm. Men utan information om tidvattenhöjder i hamnar är man helt rökt. Man vet inte när dockportar är öppna eller om vattendjupet över en sil är tillräckligt. Den informationen kan jag få i tidvattentabellen, det är också bra att kunna räkna på tidvattenhöjder, att ha vanan. Så jag tycker man ska ha och använda pappersvarianten. Dessutom, Reeds ska man ju ha ombord ändå om man ger sig ner i Europa. Hamnhandböcker är också ovärderliga, jag har haft stor hjälp av dess flera gånger, framförallt i Danmark. 

På Vänern klara man sig dock utan Reeds!

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja. Helt rätt bhemac.
Vi har också med oss en några år gammal Reeds Nautical Almanac.
Inte för tidvattentabellerna förstås, utan för all den andra generella informationen

man hittar i boken. Den är ju grym, som kidsen säger i dag...

Reeds finns ju numera även som en iPad app. Förstås.
Basversionen är gratis med div grunddata om väder och hamnar, sedan kan man

komplettera med delar som täcker de specifika seglingsområden som man är

intresserad av, vilket kostar runt €30 vill jag minnas.

Men återigen, vill man verkligen ha tex viktiga tidvattentabeller enbart i digital form? Knappast!

 

 

 

I en del plotter så kan man kolla på tidvattenstationer. Är sådan info tillräcklig för att planera seglingar i tidvattenområden? Sen kan man ju hitta tidvattentabeller på nätet och de kan väl ersätta de nautiska almanackorna?

 

 

 

Javisst och de fungerar alldeles utmärkt. Jag seglar utan tex papperskort, liter på min elektronik. Men jag tycker fortfarande man ska ha tidvattentabeller på papper. Skulle alla navigationssystem lägga av så kan jag troligen ta mig till hamn ändå. Något VHF/telefonsystem lär fortfarande fungera. Sannolikheten att bli helt strömlös är heller inte så stor, möjligen ett åsknedslag. Det går fortfarande att segla, det finns fyrar och utprickning, det går att handloda mm. Men utan information om tidvattenhöjder i hamnar är man helt rökt. Man vet inte när dockportar är öppna eller om vattendjupet över en sil är tillräckligt. Den informationen kan jag få i tidvattentabellen, det är också bra att kunna räkna på tidvattenhöjder, att ha vanan. Så jag tycker man ska ha och använda pappersvarianten. Dessutom, Reeds ska man ju ha ombord ändå om man ger sig ner i Europa. Hamnhandböcker är också ovärderliga, jag har haft stor hjälp av dess flera gånger, framförallt i Danmark. 

På Vänern klara man sig dock utan Reeds!

 

 

Redigerad av TjippmanTjotta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en liten lagom version av Reeds - den dom givit ut i samarbete med Practical Boatowner. Mer anpassad för mindre båtar och ett mindre område (bara ner till Gibraltar).

Mycket matnyttig med info om regler, sjukvård mm i de olika länderna förutom tidvatten och hamninformation

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har varit i europas kanaler ett år. Nu mastar vi på igen och startar hemseglingen från Travemünde-Fehmarn i början av juni. Men vilken är en bra väg hem genom Danmark-Västkusten enl rubriken?

Vad skall man undvika och vad bör man inte missa på vägen? Bra överfarter Danmark-Sverige? På sjökorten ser ju tex. hallandskusten rätt oskyddad ut (vansinnigt blåsigt och skvalpigt där?).

Det är en tvåfamiljeseglats med 2 barn 8+14 år ombord.

 

/Thomas s/y Mah-Yann     bloggen mah-yann.se

Hej, vi på väg att masta av och hamnade av ren tillfällighet framför er båt. Lycka till på hemfärden, vi kan rekommendera Klintholms marina på Mön och det lilla fiskesamhället Torekov på Hallandskusten. Men ja, det kan säkert bli ordentligt blåsigt där.

post-101757-0-92581600-1400611491_thumb.jpg

post-101757-0-19978700-1400611504_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vi har varit i europas kanaler ett år. Nu mastar vi på igen och startar hemseglingen från Travemünde-Fehmarn i början av juni. Men vilken är en bra väg hem genom Danmark-Västkusten enl rubriken?

Vad skall man undvika och vad bör man inte missa på vägen? Bra överfarter Danmark-Sverige? På sjökorten ser ju tex. hallandskusten rätt oskyddad ut (vansinnigt blåsigt och skvalpigt där?).

Det är en tvåfamiljeseglats med 2 barn 8+14 år ombord.

 

/Thomas s/y Mah-Yann     bloggen mah-yann.se

Hej, vi på väg att masta av och hamnade av ren tillfällighet framför er båt. Lycka till på hemfärden, vi kan rekommendera Klintholms marina på Mön och det lilla fiskesamhället Torekov på Hallandskusten. Men ja, det kan säkert bli ordentligt blåsigt där.

 

 

Hej!  Ja, fantastiskt att ni hamnade framför vår båt. Och stort tack för bilderna!

Vi ligger ju i Trave och gör div reparationer/service/påmastning inför hemseglingen och har 

lite svårt att övervaka vad som görs på båten på Böbs-Werft, så just bilderna kom väldigt lägligt.

Synd att vi inte är på plats, annars kunde ni överta mängder med litteratur/sjökort/pilots över europas kanaler som vi har ombord.

Är ni på väg till Medelhavet?

 

Lycka till    /Thomas Hedmalm, s/y Mah-Yann

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, vi så de monterade targabågen på er båt innan vi åkte i väg. Nu ligger vi på Hansa marina i Lübeck där det är Hanseatic Day 22-25 maj och massa skoj.

 

Vi skal inte til Medelhavet, vi skal bara flyta runt på kanalerna i några månader för i drar hem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hah! Lübeck är så fint. Vi tvingades ligga i Hansahamnen tre veckor förr året. Elbe var 13 meter över normalvattenstånd! men vad gjorde det, Lübeck är fantastiskt.
Annars var inseglingen förbi Eiffeltornet och två månader i Paris (ParisArsenal) resans höjdpunkt (fast sista slussen från Seine in till marinan var trasig och vi tvingades gå tillbaks

genom hela Paris, sedan in "köksvägen" via Canal Denis och Canal Martin och sista 2,5 km!!! i en tunnel under centrala Paris, ensamma bland råttor och massor av fladdermöss...)

 

Canal des Ardennes och Canal de Loing/Briar söder om Paris var också undersköna, missa ej om ni går till Frankrike.

 

Tips!  En riktig svensk kanalråtta oc en fantastisk informationskälla är Johnny Magnusson (fd. jorden runt-seglare) som de senaste åtta åren puttrat omkring i kanalerna i sin egendesignade bobåt "Spice Too".
Johnny är "vet allt" om nuvarande status i (främst de franska) kanalerna.
Vänlig och hjälpsam som få. Googla på båtnamnet och ni får fram alla kontaktuppgifter

Go Tur!     /Thomas Hedmalm, s/y Mah-Yann

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...