Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Groenling

Presenning istället för bottenfärg?

Rekommendera Poster

Du kan väl testa med en vanlig plastskiva miotsvarande båtbotten och en presenning under en säsong och se om det funkar innan du ev testar på båten.

 

Men presenningen (till båten, inte skivan) behöver lyftkraft, kanske en presenning med en packnigsmaterial med gummiblåsor under som lyfter upp presenningen mot båten ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju förpackningsmaterial med bubblor. Om man ta de dubbelt och lägger en presenning över skulle det kanske gå. Iden är lockande, men priset, ca 5 000 SEK är för högt tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Laminera ett lager bubbelplast mellan två lager lättviktspressenning :---)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själva iden verkar inte dum. Jag har märkt stor (med Mälarmått= endast 'ludd') skillnad när jag bytt båtplatser. Har nu en med fören mot söder med en hög brygga och träd som skuggar mycket och nästan inget ludd alls. Tidigare långt ute i ett flybryggekomplex utan skugga växte det på mera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smart ide! Undrar om man lika gärna skulle kunna använda denna?

https://www.vidaxl.se/pooltacke-svart-10x5-m

 

Kanske rent av ha med sig den, och trä på under båten (starta från fören och dra den akterut) när man inte ligger vid hemmabryggan? Fast växer det inte på själva plasten/pressenningens utsida? Å andra sidan är priset grovt räknat ungefär hälften av vad bottenfärgen för motsvarande yta kostar per säsong.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det är mycket lättare att spola presenningen rent än båten (men som sagt jag tror det bara). Sedan finns det bubbelplast hos Clas Ohlson, 20m x 0,3m för 69 SEK. Om båten är nu ca 1,5 m bredd och 5 m lång, behöver man två stycken, plus två små presenningar, plus litet regel och lim. Jag är faktiskt sugen på att prova :-)

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag antar att du tänkte limma remsorna på pressenningen? Det känns som lite för meckigt för min del men så är min båt kanske 2.75m bred i vattenlinjen, det var därför jag funderade på något som var i rätt storlek, hade bra flytförmåga, var mörkt till färgen och framförallt inte kostade för mycket. Kanske finns det bättre alternativ än det jag hittade.

 

Cleanboatprotector verkar ju ha en del referenser. Det kanske rent av fungerar?

 

Om du bestämmer dig för att testa måste du bara rapportera här på forumet hur det avlöpte :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet att denna tråden är gammal men är sjukt sugen på att prova detta men inte lika sugen på att pröjsa 6000 för orginalet. Är det någon som testat någon form av polltäckning som någon föreslog tidigare i tråden? Hittade denna som ser ut att likna Cleanboatprotector.. https://spaobad.com/butik/produkt/bubbelplast-till-pool/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara för att testa så provade jag detta koncept för några somrar sedan på en av våra båtplatser, en plats som har bommar på båda sidor. Jag knöt fast en vanlig presenning i båtens mantåg med tampar, så det blev som en blöja under båten. När vi åkte iväg gjorde jag fast tamparna i stället i öglor som jag hade satt fast i bommarna och lät presenningen sjunka ner. Väl hemma igen tog vi tamparna från bommarna och gjorde fast i mantåget igen. Jag använde en "halvdyr" presenning, mest för viktens skull. Jag ville att den skulle sjunka ner så att båten utan problem kunde köras in på platsen. Just i den delen tvärt emot TS grundkoncept. Det var lite jobbigt att lyfta upp presenningen mot skrovet men om man tog det lugnt så gick det relativt bra.

 

Vad jag lärde mig av detta var att det gäller att få det så tätt som möjligt, dvs. att få presenningen att ligga an mot skrovet där skrovsidan övergår till undervattenskroppen. Annars växte det ändå. Lyckades jag få det tätt så uteblev det mesta av beväxningen och det blev bara sånt där grönt slem på båtbotten. Och det var ju relativt enkelt att spola bort vid torrsättning.

 

Och, ja den båten var inte bottenmålad alls.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har sett på båtar som använder sig av denna princip att botten slits rejält av presenningen så för att minska friktionen så är det nog en fördel att göra fast den i båten

Bottenfärgen slits bort på nolltid och sen börjar den "slipa" på gelcoaten :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt riktigt Capitan, men jag tror inte att det blir bra ändå.

 

På den båten som vi testade denna variant av bottenskydd upptäckte vi små slipningar i de skarpa konturlinjerna. Detta trots att jag hade gjort fast presenningen i båten. Så jag spände försiktigt hårdare och hårdare tills "uppfinningen" havererade, vilket i detta fall tog cirka 3 månader. Men då hade jag ju i alla fall testat. Och ärligt talat hade jag nog hoppats att denna metod skulle vara "crème de la crème".

 

Men förmodligen blir presenningen som ett fint slippapper på grund av slampartiklar och liknande. Hur hårt man än spänner presenningen mot båten kommer nog de ständiga vattenrörelserna att få presenningen att nöta/slipa.

 

Trots allt ett tappert försök...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant det där med nötningen, det tror man ju inte ska vara ett problem.

 

Någon som vet hur den kommersiella skrovskyddsduken fungerar?

Nöter den också på båtbotten?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De båtar jag refererade till hade "riktig" duk/presenning som är köpt just för detta ändamålet

Frågade en leverantör på mässan ang problemet men det var inget han ville kännas vid eller diskutera direkt :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...