Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
knike

Tar jag mig vatten över huvudet?, Motorstorlek.

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag köpte för en dryg vecka sedan båten nedan med en 80 hästars Mercury. 

 

Skrovet är för mig okänt men har fått tips och kunnat surfa mig till att det verkar vara ett ombyggt Delta 17 DC skrov eller liknande.

 

Jag har sett många delta 17 som har monterade 150hk tvåtakt som går som attans. 

 

Är själv sugen på att göra liknande men orolig för om skrovet bär så mycket motor. 

Tänker mig 150hk Yamaha v6 från tidigt 90 tal. 

 

Kommer jag behöva förstärka akterspegeln?

 

Vad tror ni? 

 

Är det en dum idé?

 

Hade du vågat åka med? 

 

Båten är 5.40 lång och ser ut så här: 

 

post-104667-0-92340400-1398700608_thumb.jpg

post-104667-0-82496100-1398700625_thumb.jpg

post-104667-0-54075500-1398700629_thumb.jpg

post-104667-0-17779900-1398700645_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstärka akterspegeln är oftast onödigt enligt vår motorleverantör. Vi bytte från 130 hk till 270 och på frågan om akterspegeln behövde förstärkas svarade han: under min tid som motorinstallatör har jag aldrig varit med om att en akterspegel varit för klen eller gått sönder pga för stor motor.

 

Du behöver ju inte pressa båten onödigt mycket. Fördelen med stor motor är ju att du kan ta så mycket mer last och ändå komma upp i planing.

 

En viktigare fråga är om den kommer ligga för djupt i vttnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstärka akterspegeln är oftast onödigt enligt vår motorleverantör. Vi bytte från 130 hk till 270 och på frågan om akterspegeln behövde förstärkas svarade han: under min tid som motorinstallatör har jag aldrig varit med om att en akterspegel varit för klen eller gått sönder pga för stor motor.

 

Du behöver ju inte pressa båten onödigt mycket. Fördelen med stor motor är ju att du kan ta så mycket mer last och ändå komma upp i planing.

 

En viktigare fråga är om den kommer ligga för djupt i vttnet.

Då menar du förstås byte från 130 till 270hk utav inombordare??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kommer nu att leverera ett jättetrist svar, men det är verkligen skitsvårt att säga hur din akter mår. Så svårt att veta hur tidigare ägare har tätat eller inte tätat genomföringar eller sågat och byggt på. Knacka, rycka, rucka och känna med fingret när man drar ut gamla motorbultar har sammantaget alltid fungerat tillfredsställande för mig - som varken är ingenjör eller båtbyggare. Det är ju förstås ett stort plus att du sett andra som klarat det, men jag skulle i alla fall kosta på mig en lekmannamässig inspektion innan jag kutar och köper nytt.

 

Och som stormbrorsan säger här ovan så är det oftast inte vikten på motorn som är det stora problemet  som går hårt åt akterspegeln (frånsett vit skumpig trailning), det är kraften som går in i aktern när du gasar på. Kryp därför också in och kolla hur akterspegelns infästningar mot skrovsidorna mår om det är möjligt.

 

Båten i sig ser robust ut och föregående ägare verkar ha lagt ner möda på renoveringen, så jag skulle ha goda förhoppningar om att han tänkt till när han borrat i aktern också.

 

PS: dessutom ser 70hästarn lite larvigt liten ut där den hänger på det slanka/snabba v-skrovet - det intrycket kan vara anledning nog  :rolleyes:

Redigerad av Bjaerven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...