Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
explano

Masttoppsantenn för internetmottagning

Rekommendera Poster

I min router/modem för det mobila bredbandet 4G finns uttag med antennsymbol. Jag har kollat i fackhandeln om det finns någon antenn att sätta t.ex. i masttoppen och ansluta till routern för att få bättre internetmottagning i främst ytterskärgårdarna. Men ingenstans tycks man veta vilka grejer jag ska skaffa för detta. Vill gärna lösa saken före påmastning i sommar. Någon som har ett tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man mer en 1 m kabel mellan routern och antennen så är vitsen borta, förlusterna i kabeln blir för stora. Högt placerad antenn ger inte samma fördelar för 3G som tex för VHF. De digitala signalerna begränsar den praktiska räckvidden till 20-30 km. Men finns det tex berg som skuggar så vinner man en del. Jag testade med extern antenn till min 3G dongle, placerad ca 3 m över vattenytan. Det gav en klart bättre hastigheter. Dongeln är kopplad via USBkabel till en trådlös router. Tänker använda samma lösning i år.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kjell&co har flera.

SmartDisk art.# 30-148,eller MiMO art.# 30-147 är perfecta.

 

Info på Kjellwebben.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett bredbandsabonnemang från NET 1. tecknade avtalet på båtmässan och då fick jag med en antenn för masttoppsmontering. Nån gång når jag inte hade nån täckning tejpade jag upp antennen så högt upp i riggen jag nådde och drog in kabeln tillfälligt.

 

post-53310-0-46648100-1398629109_thumb.jpg

 

Sen har den suttit där tills i förra veckan då jag plockade ner den för en seglats med en annan båt. 

 

Kan se om jag hittar någon modellbeteckning nästa gång jag är i båten.. 

 

För att kunna ansluta den till mitt nya modem fick jag ha en adapter.

 

Fast NET 1 går ju på 450-systemet så min antenn är nog avpassad dit. :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om din 4G-Modem/Router kan drivas via USB, så kan du ev. få till det med denna USB-extender (max 40m). Kjell & Co 68248. Sen kan du skicka upp den i masttoppen utan någon förlängd antennkabel.

Jag har en sån mellan en laptop längst in i stengaraget och en USB-WiFi utanför garaget, som då kan fånga de svaga signalerna från hallfönstret långt bort.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har använt en 20 m aktiv USB-kabel http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortillbehor/usb-tillbehor/usb-kablar/aktiva-forlangningar/aktiv-usb-2-0-forlangning-20-m-p98604 för att hissa upp en GSM 3G-dongel i masten när jag haft dålig 3G-mottagning i ruffen.

 

Butikspersonalen hävdade att det inte skulle fungera med 20m-kabeln och GSM-dongel men jag tog med laptop+dongel och bad att få prova före köp. Testade mot Bredbandskollen med och utan kabeln. Samma hastighet med båda alternativen. Det blev ett köp av kabeln :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En lång, aktiv USB-kabel klarar signalen men inte alltid strömförsörjningen. En dongel tar en del ström vilket kan ge problem. Men det kan också fungera, enklast att prova. I värsta fall får man ha en särskild kabel för strömmen.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett kombinerat 4G-modem/router/wifi-sändare med ombord. När mottagningen är dålig så skickar jag upp det med ett fall i masttoppen. 

 

Jag har en plastburk som jag lägger modemet i. Burken lägger jag i en plastpåse som jag stänger med en påsklämma.

 

Funkar prima när man ligger förtöjd. 12 meter upp så får jag nästan alltid bra mobilnätsmottagning. Wifit har inga problem att nå ned (eller till andra båtar i närheten). Batteriet räcker i praktiken ett dygn. Ibland har jag använt ett extra batteri inkopplat.

 

Men, det funkar inte så bra under gång, då har jag modemet liggande på laddning. Inte en sofistikerad lösning men enkel.

 

./stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förra säsongen hade jag dongle +en WiFi-router typ sån HÄR.  Den har inbyggt batteri och går ca 4 h. Placerades i en vattentät burk för cigg.paket (!). Fungerade utmärkt att hissa i riggen mm. Senare placerades dongel + extern antenn på en pinne ca 3 m över vattenytan och routern under däck, det fungerade lika bra och den lösningen ska permanentas. Fördelen är att alla ombord kommer åt internet. Ev byter jag router till en TP-Link TL-MR3420 el.likn. Den lirar bra ihop med en iMux för att få tillgång till NMEA i padda mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

3G eller 4G?
Vi är på väg upp från Travemünde-Danmark-Västkusten-Göta kanal-Sthlm.
-  Kommer vi verkligen att ha 4G-fart? Är det inte bara i större städer typ, som det funkar, dvs

att man går ned till 3G mest överallt. Och alltså har betalat för överkapacitet som egentligen inte kan utnyttjas??
-  Vilken 3G/4G-leverantör köper man SiM-kortet av. Telia fortfarande bäst i svenska vatten??

 

-  Vi kör med Digital Yachts 510, WIFi-sniffer i hamnar med dålig signal och sniffar upp oskyddade nätverk... Distirbuerar ut trådlöst  i båten med en Linksys router.

 

I Frankrike och Tyskland seglade vi omkring med 3G-donglar från Orange och Deutsche Telekom. Ca €20 för 2-3 GB under en månad. Dyrt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förra säsongen hade jag dongle +en WiFi-router typ sån HÄR.  Den har inbyggt batteri och går ca 4 h. Placerades i en vattentät burk för cigg.paket (!). Fungerade utmärkt att hissa i riggen mm. Senare placerades dongel + extern antenn på en pinne ca 3 m över vattenytan och routern under däck, det fungerade lika bra och den lösningen ska permanentas. Fördelen är att alla ombord kommer åt internet. Ev byter jag router till en TP-Link TL-MR3420 el.likn. Den lirar bra ihop med en iMux för att få tillgång till NMEA i padda mm.

 

@bhemac

Jag provade en sådan wifi-router med en Teliadongel men fick inte ordning på inställningarna.

Vilka inställningar har du i din wifi-router? Operatör?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Förra säsongen hade jag dongle +en WiFi-router typ sån HÄR.  Den har inbyggt batteri och går ca 4 h. Placerades i en vattentät burk för cigg.paket (!). Fungerade utmärkt att hissa i riggen mm. Senare placerades dongel + extern antenn på en pinne ca 3 m över vattenytan och routern under däck, det fungerade lika bra och den lösningen ska permanentas. Fördelen är att alla ombord kommer åt internet. Ev byter jag router till en TP-Link TL-MR3420 el.likn. Den lirar bra ihop med en iMux för att få tillgång till NMEA i padda mm.

 

@bhemac

Jag provade en sådan wifi-router med en Teliadongel men fick inte ordning på inställningarna.

Vilka inställningar har du i din wifi-router? Operatör?

 

 

Jag körde Telia med en Huawei dongle, tror den hette K3520. Kolla att din dongle finns med i listan! Min router ligger nog i båten, ska kolla inställningarna. Tror inte det var några problem ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

it1003.jpg

Kan Glomex webboat vara något?

 

Mackey

 

PS

Möjligen är priset 10 000:- kr lite avskräckande.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

net1 har en antenn för masttoppsmontering samt ett wifimodem. Någon som vet om dessa kan användas i gästhamnar som har wi-fi? Eller fungerar dessa endast med net1 eget nmt-system? Antennen kostar 495 och wi-fi routern 495, bra pris om det går att koppla upp sig mot gästhamnars nätverk. Annars inte så bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

net1 har en antenn för masttoppsmontering samt ett wifimodem. Någon som vet om dessa kan användas i gästhamnar som har wi-fi? Eller fungerar dessa endast med net1 eget nmt-system? Antennen kostar 495 och wi-fi routern 495, bra pris om det går att koppla upp sig mot gästhamnars nätverk. Annars inte så bra.

Tyvärr, det funkar bara för net1's nät

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...