Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Empirikos

vett o etikett på sjön

Rekommendera Poster

Tänkte försöka liva upp forumet lite med en fråga som det sällan talas om men som jag tror desto fler har åsikter om, nämligen vett o etikett på sjön. De skrivna reglerna är ju sällan de som är intressantast att diskutera eftersom förhandlingsutrymmet är begränsat men hur ser det ut med de oskrivna reglerna. Hur bemöter vi våra medmänniskor på sjön och i hamn och hur förväntar vi oss bli bemötta?

 

Bör vi rusa upp mitt middagen för att vara behjälpliga när en båt med besättning ska angöra eller bör man ta det lugnt?

 

Får man hålla en plats i gästhamnen/naturhamnen i väntan på kompisen?

 

Hur länge får man köra motorn i hamn om batterierna tar slut, eller köra gummibåt med snurra för den delen?

 

Får man bedriva älskog i en gästhamn?

 

Ja ni hör ju själva det finns hur mycket som helst att diskutera.

 

Ordet är fritt bara vi själva vet var gränserna går.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bör vi rusa upp mitt middagen för att vara behjälpliga när en båt med besättning ska angöra eller bör man ta det lugnt?


Nej, ankomst ska planeras och bör ske på kontorstid


 


Får man hålla en plats i gästhamnen/naturhamnen i väntan på kompisen?


Endast om kompisen har ett grått fartyg med minst en kanon


 


Hur länge får man köra motorn i hamn om batterierna tar slut, eller köra gummibåt med snurra för den delen?


Tomgångskörning: 3 min


 


Får man bedriva älskog i en gästhamn?


Ja om syftet är att få hamnen för sig själv. Sittbrunnen är lämplig.


  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"de oskrivna reglerna" skall inte skrivas o besvaras..........................

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad tycker du själv Empirikos?

 

Jag tycker inte man ska lägga till invid en annan båt så länge inte nöden kräver det. Det finns 30 000 öar i Stockholms skärgård och det är gott om plats för alla utan att man ligger och skaver fendrar mot varandra. Sedan finns det platser som uppenbart är populära och där får man räkna med nära grannar, Lådna, Finnhamn, Östermarviken, m.fl.

 

Självklart ska man hjälpa till om det behövs även om man är mitt i en måltid. Man kan ju alltidfråga om den som kommer vill ha hjälp innan alla runt bordet studsar upp för att hjälpa till.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter jag och äter i gästhamn och någon kommer in så ställer jag givetvis frågan om dom vill ha hjälp. Ligger jag i naturhamn, under förutsättning att det inte är storm å någon skall lägga sig dikt av fortsätter jag nog att äta..

 

Hålla en plats i en gästhamn känns märkligt. Däremot i en naturhamn. Där kan man vända på resonemanget - vem vill skava fender med okända? Jag skulle inte bli alldeles för imponerad om jag låg i naturhamn och okänd fendrade upp dikt an.. Det händer emellanåt - var är folks hyfs?

 

Ladda batterier måste man ju göra, ligger man i gästhamn finns det ju ofta el.. I en naturhamn blir det ju lite annorlunda.. Här kan man ju utöka frågeställningen - hur länge kan man köra elverk? Det finns ju dom som måste köra elverk för att kunna laga mat och annat.

 

Klart man får ligga med varandra - varför skulle man inte få göra det? Man behöver ju inte skrika sig hes....

 

:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behöver folk hjälp så är det klart att man hjälper till oavsett vad man gör. Oftast klarar man sig alldeles utmärkt själv. Man märker ganska bra på stämningen ombord vilka som blir glada över en hjälpande hamd.

En rolig grej är att när vi kommer in i hamnar är de i båtarna väldigt glada i att bevaka sina fribord med fendrar och händer när jag styr men de gånger maken styr är de mer intresse i att hjälpa till med tamparna i land. Att få hjälp med tamparna är jag glad för - det finns en anledning till att jag nästan alltid styr.

Man håller inga platser i en nästa full hamn annars tycker jag det är ok om man meddelar det innan båten lagt ankare och glidit upp bredvid.

Jag tycker själv inte det är så kul att ligga bredvid ett sällskap då det känns som man är en objuden gäst på deras glada kalas.

Ladda batterier är inte lika irriterande som hög musik jag inte gillar kan vara. Nu vet man ganska bra var det är mest förekommande och kan undvika dom ställena.

Tycker att vindgeneratorljud kan vara mer besvärande än motorer.

Men i huvudsak tycker jag att man har allt att vinna på att inte irritera sig på andra. Vi delar ett utrymme under en kort tid på sommaren och det är dumt att förstöra den genom att sura över hur andra väljer att använda utrymmet. Vi kan ju nästan alltid välja var vi ligger till skillnad mot husägarna som får svälja att grannen öppnat disko.

Det är förstås lättare att ha en förlåtande attityd när man vet att om några veckor seglar folk hem till sina hamnar och man får skärgården nästan för sig själv. Redan i mitten av augusti är det så gott som tomt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter jag och äter hjälper jag inte till. Annars tar jag emot första tampen och gör fast den provisoriskt. Resten sköter besättningen på den anländande båten.

 

Man får inte hålla en plats i gästhamnen. I naturhamnen är det inte nödvändigt då båtar sällan ligger fender mot fender. Se till att ni kommer samtidigt till en hamn så behöver  man inte passa plats alls.

 

Hur länge får man köra motorn i hamn om batterierna är slut? Skaffa solcell och hushåll med elen så behövs inte detta. Ni är på sjön! Stäng av alla apparater förutom kylen. Världens bästa vyer är eran skärm och vågornas kluckande eran radio/stereo.

 

Nöjesåkning görs utanför viken! Kan inte barnen åka utan uppsyn får ni följa med i båten.

 

Självklart får ni bedriva älskog i båten. Som sagt behöver man kanske inte skrika sig hes...

 

 

Med tanke på ovanstående är det skönt att veta att man numer alltid hittar egna vikar att ligga i... :-)

 

/R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det mer ok att störa på olika sätt (ladda batterier, köra jolle, sex, hög musik) om man var först på plats?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Appropå att köra gummibåt med snurra.

 

I Sjötrafikföreskrifterna 20'de kapitlet 3'dje paragrafen står det följande :

 

"Den som tar sådan färdväg, håller sådan hastighet eller annars med fartyg färdas
så att han i onödan stör omgivningen döms till penningböter."
 
Det tolkar jag som att det är olagligt att låta barnen eller för all del vuxna att  köra omkring i naturhamnen om det ligger fler båtar där och de känner sig störda.
Förutsatt att gummibåtsbefälhavern inte är på väg i eller ur hamnen.
Svårt att tolka på något annat sätt tycker jag.
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

intressanta synpunkter!

 

Visst kan man ibland känna att det är skönt att inte analysera sönder allting, men om man stänger dörren för diskussioner liknande denna så så finns det likväl enstaka exemplar som mer än gärna vill uppfostra andra. Jag påstår inte att de är många, tvärtom, men det har likväl hänt mig och mina seglarvänner. 

 

Mackey menar att man, för att undvika störande moment, inte behöver söka sig till de populära naturhamnarna under högsäsong. Njaa säger jag. Visst går det att hitta fina ställen om man lägger ner lite energi men jag skulle nog vilja påstå att, eftersom de flesta utnyttjar de hamnguider som finns i tryckt form, så är det högst sannolikt att man har en eller flera båtgrannar när man vaknar. Vi har under en längre tid seglat kors och tvärs i stockholms skärgård och vi har ytterst sällan legat för oss själva, delvis på grund av att vi prioriterar sol, bad, fina klippor och trygg hamn, känns prioriteringarna igen? De senaste två åren har vi även gått så långt att vi har signalerat att det finns en ledig plats bredvis oss eftersom vi då vinner två saker, dels så får vi ofta ett vänligt bemötande tillbaka och dels så kan vi slappna av om vi vet att det inte kan komma någon eftersläntare. 

 

Personligen så tycker jag att det bara finns ett budord till sjöss och det är att alltid vara beredd att ge en hjälpande hand. Det vill säga om jag sitter och äter och någon lägger till så avbryter jag i princip alltid ätandet, eftersom man inte vet om det kan behövas en extra fender här eller där, eller om båten inte når fram till bryggan på grund av för kort ankartamp.

 

Sedan tänker jag nog som flera andra i tråden, att toleransnivån nog är ganska hög utom när det gäller hög musik och störande ljud på natten.  

 

En och annan nakenbadare kan man nog också stå ut med!

 

Hälsningar

 

Empirikos

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tänkte försöka liva upp forumet lite med en fråga som det sällan talas om men som jag tror desto fler har åsikter om, nämligen vett o etikett på sjön. De skrivna reglerna är ju sällan de som är intressantast att diskutera eftersom förhandlingsutrymmet är begränsat men hur ser det ut med de oskrivna reglerna. Hur bemöter vi våra medmänniskor på sjön och i hamn och hur förväntar vi oss bli bemötta?

 

Bör vi rusa upp mitt middagen för att vara behjälpliga när en båt med besättning ska angöra eller bör man ta det lugnt?

 

För en båt som är på gång att angöra, hade jag inte rört en fena.  ;) När båten ifråga anlöpt hamnen och är på väg att lägga till, hade jag nog kunnat tänka mig att avbryta min måltid och ge en hjälpande hand om jag ser att det behövs. I regel behövs det inte, då besättningen ombord för det mesta klara tilläggningen bra själv.

 

Det har tom hänt mig, som i stort sett är ensamseglare, att vissa människor - som ofta inte har en aning om båtar och sjöliv - absolut skall hjälpa till. Är det nån gång som en tilläggningen verkligen går snett är det oftast då.

 

Får man hålla en plats i gästhamnen/naturhamnen i väntan på kompisen?

 

Nu för tiden blir det allt vanligare i gästhamnar med förbokning av platser. Kommer man först av ett gäng båtar och man inte har förbokat är det väl lämpligt att tala med "hamnkaptenen" att det kommer fler båtar som vill ligg intill varandra. I naturhamnar får man väl vänligt förklara för en båt som kommer och vill lägga sig på fenderavstånd att du har en båt i sällskap som är på gång in. 

 

Hur länge får man köra motorn i hamn om batterierna tar slut, eller köra gummibåt med snurra för den delen?

 

I hamn skulle jag ladda med batteriladdare och inte köra motorn över huvud taget för att ladda.

 

I naturhamn kan det ju va knepigare.

 

Kom en gång från Hudiksvall på väg mot Öregrund/Stockholm. I höjd med Agö (ca 15 distansminuter från Hudiksvall) konstaterade jag att mina batterier var helt tomma. Det visade sig senare, att min batteriladdare hade gått sönder och att jag inte över huvud taget hade fått nån laddning när jag låg i Hudiksvall.

 

Jag gick in o Agö´s storhamn. Det är en mycket djup vik som nästan skär av ön. Mitt på vikens östra sida finns en brygga. Dessutom har kryssarklubben två bojar längst in i viken. Det var i mitten av Augusti och det finns inte en båt i viken. Jag tog bojen längst in och låg där några timmar och körde med motorn.

 

Men nog känner man sig skamsen när man ligger och kör med motorn för att få laddning - även om det inte kom en båt på hela tiden jag låg kvar. Jag hade naturligtvis kunna fortsatt för motor, men det var ett annat problem som jag passade på att åtgärda medans jag låg i Kryssarklubben boj på Agö och laddade.

 

Det är tyvärr allt för lätt att ha åsikter om andra människors görande och  låtande fast man själv inte har en aning om varför.

 

Att ligga och köra runt runt med en gummibåt med snurr i en naturhamn mitt bland alla båtar är ett oskick. Orkar man inte ro, så skall man nog bara köra rakaste vägen  dit man skall. Skall man ingen stans är det väl lämpligt att köra rakaste vägen till nån annan stans där man inte stör.

 

Jag har en intressant upplevelse från Kymmendö - men den har jag berättat om förr här på MG.

 

Får man bedriva älskog i en gästhamn?

 

Absolut bara under de förutsättningarna att aktiviteten enbart är avsedd att föryngra seglarkåren.  :wub: 

 

Ja ni hör ju själva det finns hur mycket som helst att diskutera.

 

Ordet är fritt bara vi själva vet var gränserna går.

 

Att vi skulle veta var gränserna går, tror jag inte ett dyft på och det kommer du nog att märka.  :P 

 

På sig själv känner man andra.  :unsure: 

 

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det mer ok att störa på olika sätt (ladda batterier, köra jolle, sex, hög musik) om man var först på plats?

 

Mackey

 

Nej absolut inte-även om en del jubelidioter använder det som argument för att slippa visa hänsyn.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förövrigt har jag en önskan-som förmodligen aldrig besannas att vi som vistas i vår underbara skärgård och visar hänsyn mot natur och båtgrannar, sammarbetar och slutar knyta näven i fickan och gör klart för båtraggare att deras uppförande inte är okej.

 

Skall en eller några få båtar få förstöra för alla oss andra i naturhamnen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag tycker verkligen inte att det tillhör vanligheterna att jag blir störd i naturhamnar. Ofta har man väldigt trevliga båtgrannar.

Problemen kan snarare vara om man lägger sig i vissa gästhamnar och då gärna i närheten av krogen. De som festar verkar vilja ha krypasvstånd hem. På Utö ska man tex lägga sig på sydsidan om bron till Persholmen - där brukar det vara lugnt jämfört med nordsidan.

Det bästa sättet att inte låta någon förstöra för en är faktiskt att inte bry sig så mycket. Det är inte hur du har det utan hur du tar det som är avgörande för den mentala hälsan.

Och är det absurt störande så säger man ifrån - det har även jag gjort. En gång blev resultatet att ett helt gäng asberusade personer for vidare kl 3 på natten. Jag hörde att de skulle till Sandhamn (låg på Möja) - "för där får man ju i alla fall festa". Stackars Sandhamn!

Redigerad av ciaraud
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast jag har legat på Utö en lördagskväll under högsäsong   - norr om bron. Jag lärde mig enormt mycket om praktisk förtöjningsteknik - som jag haft stor nytta av sen dess.  :)​ 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast jag har legat på Utö en lördagskväll under högsäsong   - norr om bron. Jag lärde mig enormt mycket om praktisk förtöjningsteknik - som jag haft stor nytta av sen dess.  :)​ 

 

Där kan man också lära sig hur man fastnar med sin propeller i TVÅ ankarlinor när man ska lägga till (pruttfulla gubbs).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låg i norra hamnen på Utö i somras och beskådade spektaklet när åtta 20 -åriga jättetuffa seglargrabbar i pappas stora fina segelbåt lyckades missa den plats de siktat in sig på och sedan trasslade in sig i två eller tre ankarlinor.

 

De dröp av med avansen mellan benen, vet inte var de lade sig istället.

 

Alla utom grabbarna hjälptes åt att få ordning på färtöjningarna efter "atacken". Inte ok att bara sticka iväg, .en jag har viss förståelse fär att de stack iväg.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lustigt...

 

Jag ligger relativt ofta i Utö gästhamn (Gruvbryggan), och det var nog 20 år sedan jag lyckades pricka in fylla och ankartrassel. Nuförtiden ligger ju alltid de få snål-fylle-gubbsen som tar sig till Utö söder om bron. Däremot kan man trassla ankare på Ålö och Nåttarö nuförtiden.

 

Ja ja, jag är väl där fel tid på året för att få se spektaklen.

 

Generellt tycker jag dock att gubbsen är få nuförtiden, men har man inte bytt luft i skallen sedan 70-talet finns de överallt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Fast jag har legat på Utö en lördagskväll under högsäsong   - norr om bron. Jag lärde mig enormt mycket om praktisk förtöjningsteknik - som jag haft stor nytta av sen dess.  :)​ 

 

Där kan man också lära sig hur man fastnar med sin propeller i TVÅ ankarlinor när man ska lägga till (pruttfulla gubbs).

 

 

Man får då aldrig va värst.  Jag har visserligen fått tampar i propellern ett antal gånger under mitt seglarliv. 

 

1. Dingens släplina i Väderöarnas Storö´s hamn vid tilläggning - första gången jag hade dingen på släp. Efter det lärde jag en rutin för att undvika sånt.

 

2. Ankarlinan i propellern vid Södra Fotstillen - det är faktiskt den enda gången under hela vårt seglarliv som det var min frus fel när det hänt nått struligt. Alla andra gånger sen 1973 har det varit mitt.

 

3.Ankarlinan i propellern vi Skitarna vid Väderöbod, Väderöarna. Första ensamseglingen med havsfidran. Hittade en fin, men mycket svåråtkommlig vik ytterst i havsbandet. När jag skulle gå nästa dag hade vinden vänt och jag vet att jag tänkte att nu får jag akta mig så att inte baktampen på ankarlinan går över bord och i propellern. Havsfidran var ju spetsig i aktern till skillnad från min tidigare båt som hade en bred akterspegel. Naturligtvis hände det som jag var rädd för - Hur dum får man va?  :wacko:

 

Lyckades i alla fall hala mig så långt ut, innan jag fick upp ankaret, så jag kunde driva förbi och mellan ett par grund. Hissa genuan och segla mig förbi ytterligare ett par grund och segla hem till Kungshamn, med ankarlinan hårt lindad runt propelleraxeln.

 

Att försöka ta loss linan på plats liggandes en bit ut från land och med pålandsvind fanns det ingen möjlighet till. Hemma var det en smal sak att skära loss linan. Splitsen på ankarlinan påminde sen alltid om incidensen. :o

 

4. Släplinan till dingen i propellern efter grundstötning i Skällderviken. 

 

Vi låg i Torekov, när det kom in ett Franskt konstnärspar roendes med två gråtande barn. Deras gamla, men för dem nyköpta snurra, hade lagt av på första turen. De hade  åkt väldigt långt från hemmahamnen till en badstrand där hon brukade bada som barn. Frågade om jag kunde få igång snurran. Det var jag övertygad om att jag inte kunde, men eftersom timmen var sen kunde jag släpa hem dem. De hade båten i en liten hamn i Skällderviken. Deras kompis, med en 40-fots segelbåt, hade hälsat på dem förra sommaren och legat i hamnen. Det fanns en utprickad led in, som dock inte fanns med på sjökortet, men de visste precis.

 

Under färden började det mörkna. Vi såg ljuset i hamnen och från deras hus, men var leden gick in hade de då ingen aning. Jag sökte mig närmare land och gick på en kullersten. Kastade i backen  för att komma loss, men tänkte inte på dingen som jag hade i en lång lina efter deras båt.

 

Drev ut en bit från land och svajankrade. Familjen fick ro iland. Den natten var en av de värsta och guppigaste vi haft. Nästa morgon flyttade jag fram allt tungt från akterstuvet till peket och tömde den aktre vattentanken. La mig i dingen i sjögången och skar ren släplinan från propelleraxeln. Som ny släplina till dingen tog jag nåt jag hade till hands. En grön flätad PP-lina. Den skulle förorsaka att jag satt med hjärtat i halsgropen några timmar året därpå - men det är en helt annan historia.

 

Att släplinan som jag fick i propellern ryckte loss hylsan från skrovet så jag fick ösa båten tre gånger per dygn för att durkarna inte skulle flyta, ingår dock. Det visade sig att båtihopsättarna på fisksätravarvet - några riktiga fuskpellar - inte hade haft plast i sanden när de skulle gjuta fast hylsan, utan bara fyllt med sand runt och plastat ovanpå.  Jag har haft två båtar från Fisksätravarvet och det har varit likartade problem med bägge. 

 

När jag passerade Råå och Hjertmansbutiken därstädes, blev det inhandlat och monterat en automatisk länspump, så jag slapp ösa flera gånger om dagen under de resterande tre veckorna som seglatsen varade. 

 

5. Efter en 12-timmars segling, hade jag lagt mig längs bryggan i Lysekils gästhamn, för att släppa av min besättning. Låg kvar över natten. När jag skulle gå nästa morgon hade vinden vänt och pressade mig mot bryggan. Det hade lagt sig en båt alldeles förom  och det låg en åt alldeles akterom också.

 

När man är själv är ju att backa på ett spring enda mögligheten. När båten hade en bra vinkel ut från bryggan lossade jag förtöjningen och gav full maskin fram. Det måste ju gå snabba så att vinden inte trycker tillbaka en. Motorn bara tvärdog. I Lysekils gästhamn finns det "morringslinor". Det var en sån jag fick i propellern.  :wacko:  Det fixade sig med hjälp av en grodman från dykcentret.

 

6. Under en seglats i Danska Limfjorden skulle jag hjälpa en seglare som tagit ut slaget för långt och fastnat i leran på sidan om den rännan som utgör farleden. Mina försök var fuktlösa. Medan vi resonerade om hur vi skulle göra tappade jag uppmärksamheten på bogserlinan, som naturligtvis hamnade i min propeller. Förtöjde längs den andra båten och kunde, liggandes i dingen i ösregnet, linda loss linan från propellern. Man skall inte ha större båt än att man når propellern från dingen.  ;) Då slipper man bada och jag är världens största badkruka. :P

 

Sen kom det en annan svensk koster och med gemensamma krafter lyckades vi dra oss båten.

 

7 och 8. Jag har aldrig lyckats få två linor i propellern på samma gång, men jag har lyckats få samma lina i propellern två gånger med ett par dars mellanrum.  :ph34r:

 

På min nya motor snurrar propellern åt andra hållet mot den gamla och jag blev ganska irriterad när jag med några dars mellanrum fick min bojlina, som jag bara använder när det är riktigt dåligt väder i propellern för andra gången. Den gången lyckades jag få loss den själv. Första gången fick jag anlita dykare.  :rolleyes: Jag har kvar hans telefonummer i min telefon för evigt. :wub:

Redigerad av toaen
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är trist att Gästhamnen på Utö, åtminstonne den norra inte har boj ( 2 båtar på samma) eller fasta akterlinor. Det känns väldigt omodernt och osäkert med eget ankare i en så stor och populär hamn. Lämnar ogärna båten längre stunder i den hamnen i fall det kommer någon och trasslar in sig i ankarlinan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...