Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
erdo

Mäta vad en solpanel ger?

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Har en multimeter från Biltema främst för att kolla spänningen på batterierna.

Fick för mig att kolla solpanelen. Mäter på kabeln från panelen men får inget värde på mätaren??

Vad skall den stå på? Vad gör jag för fel eller är det så att det inte går att mäta med det instrumentet?

 

Tacksam för tipps!!!

ERDO

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du mater på en obelastad solpanel som solen kan lysa på borde du ha 17-19V ungefär.

 

Fick du kontakt verkligen? ( för det är numera sällan som solpaneler förstörs annat än om du har en mekanisk skada, typ en skåra ner i panelen … )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mät i panelens kopplingsbox - om du inte gjorde det - så att du får bort alla ev. fel längs vägen.

 

Om du inte får något utslag där så kan du pröva att ta bort kabelanslutningen, kan vara kortis längs vägen.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Står multimetern rätt inställd. 

 

Likspänning och i ett lämpligt spänningsområde?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla för de tips jag fått!

 

Ska kolla igen när jag kommer ner till båten nästa gång! :)

 

Tacksamt

ERDO

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla för de tips jag fått!

 

Ska kolla igen när jag kommer ner till båten nästa gång! :)

 

Tacksamt

ERDO

Rubriken handlar om vad den ger och bara spänningen är då inte svaret för det är väl effekten man vill åt. Går den direkt mot batterierna kan man mäta hur mycket spänning man har när solen skiner och sen koppla om för strömmätning. Det "farliga" området på instrumentet. Mät inte på batteriet med den inställningen, då går säkringen på instrumentet i bästa fall. Nu ska mätpinnarna kopplas i serie med en av trådarna från solpanelen och den andra pinnen till batteriets ena pol. Den andra ledaren från solpanelen tíll den andra batteripolen. Nu kan strömmen avläsas och multipliceras med batterispänningen så har du effekten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...