Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Jiell

ni som inte bottenmålar, vad gör ni istället?

Rekommendera Poster

vaxar? isåfall med vad?

bottentvättar på riktig båtbottentvätt?

 

gäller östkust Sthlms skärgård

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingenting.

Men jag parkerar å andra sidan i Mälaren, med ett par veckors utflykt i Skärgården.

 

Jag har bara 4 lager Lefants Epoxi på botten efter att ha skrapat av allting annat i våras. Ingen polering eller vaxning, men jag har heller inte så bråttom.

 

Vid upptagningen i höstas så räckte grov borste och högtryck, efter första säsongen. Hoppas det fungerar även nästa. :-I

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På motorbåten är det bara att åka, på segelbåten kör vi Scrubbis (http://www.scrubbis.se/sv/) - inbillar mig att det funkar riktigt bra! Mycket snabbare än bottentvätt om man inte har någon nära och definitivt miljövänligare än bottenfärg. Botten är endast epoxibehandlad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska definitivt sluta med bottenfärg. Prenumererar på båtmiljös SMS tjänst som förhoppningsvis hjälper till att minimera tillväxten av havstulpaner. Sen får det bli skrubba och köra när varningarna kommer. Vid upptagningen kanske det blir en del skrapande men hellre det än gift. Har trailer till båten så det går om nödvändigt plocka upp den ur spat och spola av med högtryck under säsongen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ligger i Mälaren och gör inget alls förutom att jag tvättar bort det slemmiga i vattenlinjen där

solen kommer åt med en rotborste kör upp på en strand där så jag kommer åt ordentligt detta sker ett par gånger per säsong

 

/Kenbja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vaxar? isåfall med vad?

bottentvättar på riktig båtbottentvätt?

 

gäller östkust Sthlms skärgård

 

Bor du i Stockholm finns ju flera borsttvättar att välja på, så sluta du att måla och borsta istället. :-)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok, tack för era svar, själv har jag testat TC nano och det räckte enbart i Mälaren men nu får jag komplettera med bottentvätt ca 2-3 ggr/sommar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testade tvätten i Nyköping förra året, vart riktigt bra under, men, aktern tog den inte, fick köra själv med en kvast. Kommer inte måla min nya båt utan försöka tvätta 2-3 gånger under tiden den ligger i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon här som har bra erfarenheter av scrubbis?
Scrubbis säljs på de flesta marinbutiker idag och om deras facebookssidan är fri från negativt kritik, enligt de jag kan se.

Jag har varit inne på att bottenmåla min båt till nästa år. Jag har en "alu-balja" på 5 meter, som epoxylager börjar släppa lite och även bottenfärgen har släppt lite grann på visa ställen, men jag vill så gärna hitta på alternativa sätt att bli av med havstulpaner, även om det är inte så många som fastnar på min båt iaf.

Jag skulle gärna köra med bottentvätt ett par gånger under båtsäsongen , men det finns inga anläggningar i närheten av båten/landet.

Häls //T
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dricker öl

 

Bäst svaret hittills!

Jag sparar ju en helgs båtbottenslipnig och målning nu på våren.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja vad gör man...

  • Jag har just låtit blästra bort all gammal färg in till gelcoaten, klart värt 5000:- kr.
  • Nästa steg blir att epoxibehandla och spackla upp ojämnheter, mm.
  • Och därefter, se tråd.

Sedan blir det borsttvätt eller Scrubbis några gånger om året.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...