Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Bopman

Bensin och/eller diesel på sjömackarna

Rekommendera Poster

I Blekinge är motorbåtsfolket ett hårt prövat släkte. I vart fall den som skaffat sig en bensinmotor då ingen sjömack ger den servicen i vår skärgård. Man säger att det är kommunerna som säger nej pga av miljöskäl. Man anser att det är mindre riskfyllt att balansera med 20-litersdunkar på skarndäck och tappa upp de dyrbara dropparna i en guppande båt.

 

En liten "ovetenskaplig" undersökning kunde vara intressant: Hur ser det ut hos dig?

 

Skulle vara intressant att veta vilka sjömackar i Sverige som har bensin vid sjömacken alternativt bara diesel eller båda.

 

En annan fråga är hur ni som har stora bensintankartankar fyller upp era båtar där sjömackar med bensin saknas. En Aquador 26HT t ex slukar ju 360 liter, (18 stycken 20-liters dunkar eller nästan 2 fat) :o

 

Själv har jag övergått till diesel för att underlätta sjölivet något.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kalmar båda.

 

Menar du att det inte finns bensin på båtmack i Karlskrona? .

Redigerad av Anders67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppsala -Sveriges 4:e största stad (>200.000 invånare) som dessutom ligger vid Mälaren - har ingen sjömack alls sedan många år. Närmsta mack ligger ca 20-25 Nm bort.

Det är mycket spill av både disel och bensin vid bryggan där motorbåtarna fyller på från sina dunkar. Här har det varit kontrovers om vad den ska ligga och allt dras i långbänk.

Hoppas det löser sig innan vi skaffar motorbåt om ca 25 år

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Blekinge är motorbåtsfolket ett hårt prövat släkte. I vart fall den som skaffat sig en bensinmotor då ingen sjömack ger den servicen i vår skärgård. 

 

Vi jobbar på att få en tankstation till Matvik i Karlshamns Skärgård.

(Först och främst bensin och kanske diesel!)

 

Det går lite småtrögt, mycket papper som ska stämma men vi hoppas på det bästa!

 

/Markus

www.karlshamnsbattvatt.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Blekinge är motorbåtsfolket ett hårt prövat släkte. I vart fall den som skaffat sig en bensinmotor då ingen sjömack ger den servicen i vår skärgård. Man säger att det är kommunerna som säger nej pga av miljöskäl. Man anser att det är mindre riskfyllt att balansera med 20-litersdunkar på skarndäck och tappa upp de dyrbara dropparna i en guppande båt.

 

En liten "ovetenskaplig" undersökning kunde vara intressant: Hur ser det ut hos dig?

 

Skulle vara intressant att veta vilka sjömackar i Sverige som har bensin vid sjömacken alternativt bara diesel eller båda.

 

En annan fråga är hur ni som har stora bensintankartankar fyller upp era båtar där sjömackar med bensin saknas. En Aquador 26HT t ex slukar ju 360 liter, (18 stycken 20-liters dunkar eller nästan 2 fat) :o

 

Själv har jag övergått till diesel för att underlätta sjölivet något.

 

Jag håller till i Sthlms norra skärgård (Roslagen) och här har alla mackar både bensin och diesel. Vet att det varit lite mackdöd på en del ställen, men hos oss har vi riktigt bra täckning med mackar på rimliga avstånd överallt tycker jag.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste i Bohusläningen idag, att GBM i Havstensund bygger ny sjömack, sen den gamla blev utdömd i fjol, pga de nya och hårdare bestämmelserna. Kostnad av ca 1 miljon kronor. De har ju en annan huvudsaklig verksamhet och en tillbehörsbutik några steg från bryggan. Annars hade det varit totalt omöjligt att bygga ny tapp som uppfyller dagens krav.

 

Tydligen är det besiktning vart 10;e år - enligt artikeln - så det kommer nog att försvinna många mackar de närmsta åren.

 

Dessutom ligger den ju GBM väldigt strategiskt till. Nästa alla fritidsbåtar, förutom de som går ute på havet, måste passera.

 

Hemma i Kungshamn finns det två ställe att tanka diesel vintertid - fast det skall vi tala om med små bokstäver. Tror även att det finns en sjomack på Rösholmen på somrarna - har i alla fall funnits.

 

Hur det ser ut i resten av bohuslän vet jag inte. Själv är jag normalt inte så beroende av bränsle. Det mesta brukar gå till värmaren - på vintern.

 

Vinden - den är fri (än så länge) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ligger med min båt i Björlanda Kile på Hisingen i Göteborg och där finns både bensin och diesel.

 

Tankade på Bohus Malmön i somras och där fanns också både bensin och diesel.

Överlag har väl de flesta sjömackar på v-kusten både bensin och diesel eller?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har båten i Fiskebäck och tankar oftast på Donsö där det finns både bensin och diesel, sen finns ju även Styrsö Tången och Hinsholmskilen med bådadera och detta är ju inom rätt korta avstånd, sen har vi ju norra skärgården.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Blekinge är motorbåtsfolket ett hårt prövat släkte. I vart fall den som skaffat sig en bensinmotor då ingen sjömack ger den servicen i vår skärgård. Man säger att det är kommunerna som säger nej pga av miljöskäl. Man anser att det är mindre riskfyllt att balansera med 20-litersdunkar på skarndäck och tappa upp de dyrbara dropparna i en guppande båt.

 

En liten "ovetenskaplig" undersökning kunde vara intressant: Hur ser det ut hos dig?

 

Skulle vara intressant att veta vilka sjömackar i Sverige som har bensin vid sjömacken alternativt bara diesel eller båda.

 

En annan fråga är hur ni som har stora bensintankartankar fyller upp era båtar där sjömackar med bensin saknas. En Aquador 26HT t ex slukar ju 360 liter, (18 stycken 20-liters dunkar eller nästan 2 fat) :o

 

Själv har jag övergått till diesel för att underlätta sjölivet något.

 

Tyvärr, detta är ett stort problem runt Malmö, inte ens i en såpass stor region som Malmö Limhamn Lagunen Lomma finns det nån bensin i sjömack. Närmsta ställe att tanka är antingen Danmark eller falsterbokanalen på Svenska sidan. Det är ca 15 nm till närmsta sjömack. Det går i ca 600 liter bensin i båda mina tankar tillsammans och det är inte lämpligt att tvinga alla oss med bensin motorer att tanka med dunk, anser jag. Vet inte vem som skall ta på sig ansvaret, men det går åt mycket extra bränsle bara för att komma till ett tankställe, och det slabbas mycket med bensin på bryggorna.

Det har funnits sjömack med bensin i Lomma Malmö etc tidigare, men inte längre tyvärr. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalmar båda.

 

Menar du att det inte finns bensin på båtmack i Karlskrona? .

I somras fick jag besked att bensintappen är stängd. 

 

Jag kan förstå motståndet kring Sthlm och Gbg att inte lägga extra pengar på en dieselmotor. Men här finns det knappast något annat alternativ om man har lite större båt. Vare sig taxi eller buss lär ta upp resanden med ett gäng 20 liters dunkar till närmsta biltank som i flera fall handlar om några km till tätortens ringvägar.

 

Man får väl anta att båtrösterna i Göteborg och Stockholm väger tyngre än hunsade båtfolket i Blekinge och på andra ställen utanför storstadsregionerna. Varenda medborgare kan tanka en bil och utmaningen är inte särskilt mycket större att tanka en båt när man väl angjort bryggan. Den är i vart fall inte större än att slabba med dunkar inklusive förvaring av de samma i värmen.

 

Jag förstår inte logiken i resonemangen hos myndigheterna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Preem, strax bredvid gästhamnen i Karlskrona har öppet för båttankning året runt. Lätt att lägga till vid bryggan och där finns både bensin och diesel.

 

/Moltas.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Preem, strax bredvid gästhamnen i Karlskrona har öppet för båttankning året runt. Lätt att lägga till vid bryggan och där finns både bensin och diesel.

 

/Moltas.

Det är ju utmärkt. I somras var beskedet att den var stängd men då har det säkert varit tillfälligt. 

 

Men i Ronneby, Karlshamn, Sölvesborg, Hällevik och Hanö saknas bensinmackar, endast diesel... (I Ronneby/Karö är sjömacken stängd tills vidare).

På Blekinges västsida får man hålla tillgodo med dunkar eller köra 20-30 sjömil till Simrishamn eller Karlskrona då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag ser denna tråd måste jag ge OKQ8 i Luleå beröm. De har byggt en mack precis vid bryggan i största fritidsbåtshamnen. På landsidan kan man tanka bilen hela året runt och på sjösidan kan man tanka båten med bensin eller diesel. Allt till vanligt lågpris för obemannad mack.

 

Bra OKQ8!

 

/Niklas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...